InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dikker worden bij een gezond eetpatroon

Dikker worden bij een gezond eetpatroon

Dikker worden bij een gezond eetpatroon Je eet gezond waarbij je goed oplet wat je eet, niet te veel calorieën, genoeg groente en fruit en gevarieerd genoeg. Daarnaast beweeg je genoeg waardoor je zou zeggen dat je genoeg zou verbranden. Maar toch word je dikker. Dit is erg frustrerend. Vooral als je liever wat slanker zou willen zijn. Stress, slaapgebrek, maar ook medicijnen kunnen hierbij een rol spelen. Mensen die ouder zijn dan veertig jaar hebben een langzamere stofwisseling. Wanneer de schildklier niet goed werkt, kan dat gevolgen hebben voor de stofwisseling.

Zwaarder worden

Als je meer calorieën tot je neemt dan je verbrandt, kom je aan. Ook als je minder sport of helemaal stopt met bewegen kun je aankomen. Maar er zijn ook mensen die niet afwijken van het standaard eetpatroon en gewoon bewegen zoals ze altijd doen, maar toch komen ze aan. De oorzaak van het zwaarder worden ligt dan waarschijnlijk in een andere hoek. We leven in een maatschappij waarbij er veel van ons gevraagd wordt. Dit kan leiden tot stress en slaapgebrek wat invloed kan hebben op het gewicht. Ook kunnen er andere oorzaken zijn zoals medicijnen of aandoeningen.

Stress

We zijn tegenwoordig erg druk. Er wordt erg veel van je gevraagd en dit kan leiden tot te veel stress. Als dit te veel van je vraagt, gaat je lichaam over op een soort overlevingsmodus. Hierdoor gaat het lichaam veel zuiniger om met energie. Dit houdt in dan je eigenlijk minder eten nodig hebt, terwijl je hetzelfde eetpatroon houdt. Daarom kan bij sommige mensen een periode van stress zorgen voor een flinke toename in het gewicht. Tijdens deze stressperiode wordt er ook meer van het stresshormoon cortisol aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat je meer trek in eten krijgt. Vanwege de stress ben je dan geneigd om deze trek te stillen met het eten van verkeerd voedsel zoals bijvoorbeeld koekjes of chips. Vanzelfsprekend is dit niet goed voor het gewicht.

Slaapgebrek

Als je te weinig slaapt raakt je biochemische huishouding van slag. Hierdoor zullen hormonen die je eetlust beïnvloeden de overhand nemen. Dit is de reden dat als je slecht slaapt dat je in de ochtend meer trek in voedsel hebt dan normaal. Door de invloed van deze hormonen zul je ook minder snel een voldaan gevoel gevoel krijgen na het eten, waardoor je geneigd bent om nog meer te eten. Door slaapgebrek ben je ook gevoeliger voor het zogenaamde emotie-eten of het eten van een nachtelijke snack.

Medicijnen

Sommige medicijnen hebben invloed op je gewicht. Gewichtstoename als bijwerking kan bijvoorbeeld optreden bij medicijnen tegen astma, diabetes, depressie, stemmingswisselingen en migraine. Ongeveer een kwart van de mensen die antidepressiva gebruiken voor een langere tijd, krijgen te maken met een toename in het gewicht. Soms komt de toename in het gewicht niet door de medicijnen zelf, maar omdat de gemoedstoestand is verbeterd, waardoor je eetlust ook is verbeterd.

Ouder worden

Als je de veertig jaar bent gepasseerd, zal je stofwisselingen langzamer worden. Hierdoor verbrand je minder calorieën, terwijl je vaak hetzelfde blijft eten. Er zijn veel vrouwen die in de overgang komen en dit wijten aan de veranderde hormoonhuishouding door de overgang. In de meeste gevallen komt de gewichtstoename niet door de overgang, maar ligt het aan de veranderde stofwisseling. Het is dan van belang goed te blijven bewegen als je ouder wordt en het voedingspatroon aan te passen.

Verminderde schildklierwerking

Hormonen uit de schildklier zorgen ervoor dat de stofwisseling verhoogd wordt. Als de schildklier minder goed werkt, of minder functioneert als gevolg van een andere aandoening, kan dit ook gevolgen hebben voor de stofwisseling. Als er te weinig van het hormoon thyroxine wordt geproduceerd, zal de stofwisseling vertragen. Hierdoor voel je moe, zwak en vaak kouwelijk. Het gewicht kan hierdoor ook toenemen. Dit is goed te behandelen met medicijnen zodat een deel van de gewichtstoename teruggedrongen kan worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • - www.dokterdokter.nl

Reageer op het artikel "Dikker worden bij een gezond eetpatroon"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 30-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Overgewicht
Medische informatie…
Schrijf mee!