InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tampon voor de eerste keer inbrengen, hoe doe je dat?

Tampon voor de eerste keer inbrengen, hoe doe je dat?

Tampon voor de eerste keer inbrengen, hoe doe je dat? Wanneer je voor de eerste keer ongesteld bent sta je voor een keuze. Wil ik maandverband gebruiken of tampons? De meeste meisjes gebruiken in het begin maandverband omdat de menstruatie nog niet heel heftig is.

Voordelen tampons

Maandverband is een goede optie, maar tampons zijn over het algemeen een stuk fijner. Je voelt hem niet zitten, kan er mee sporten en zelfs zwemmen is geen probleem. Daarom is het gebruik van tampons fijner dan dat van maandverband.

De eerste keer

De eerste keer dat je een tampon inbrengt zal enige oefening vergen. Het is niet heel eenvoudig hem de eerste keer in te brengen. Het is aan te raden de eerste keer dan je een tampon gebruikt de kleinste formaat te kiezen. Zorg ervoor dat je ontspannen bent. Wanneer je niet ontspannen bent zullen je bekkenbodemspieren zich aanspannen waardoor de vagina kleiner wordt en dan zul je de tampon niet of een stuk moeilijker in kunnen brengen. Zorg ervoor dat de vagina vochtig is. Het beste kun je de eerste keer oefenen wanneer je in de 2e of de 3e dag van je menstruatie bent omdat je dan meer bloed verliest.

Was eerst goed je handen. Dan zul je geen verkeerde bacteriën mee je vagina inbrengen. Maak de tampon open door aan het lipje van de verpakking te trekken. (sommige tampons hebben een draai verpakking. Draai de boven en de onderkant in tegengestelde richting en de verpakking zal opengaan). Haal nu de onderkant van de verpakking af. (de kant met het touwtje). Houd de bedekte kant van de tampon in je linkerhand. Met je rechterhand trek je het touwtje uit de tampon. Dan duw je met de wijsvinger van je rechterhand tegen de onderkant van de tampon terwijl je ook het touwtje vast houd. Je duim mag hierbij helpen. Met je vrije linkerhand verwijder je het bovenste stukje plastic. Nu breng je de tampon in je vagina. Je duwt hem naar boven en schuin naar achteren. Je zal merken dat de tampon naar binnen glijd. Lukt dit niet dan kun je 1 been omhoog houden door hem bijvoorbeeld op de wc of de rand van het bad te zetten. Zorg er voor dat je goed ontspannen bent dan zal dit makkelijker gaan. Duw de tampon omhoog tot hij niet meer verder kan. Hij zit goed als je hem niet meer voelt. Voel je hem nog wel zitten als je loopt, zit of fietst dan zul je hem verder omhoog moeten duwen. Vergeet ook niet om na het inbrengen van de tampon je handen goed te wassen.

Hoe vaak moet je een tampon vervangen

Aangeraden word je tampon elke 4 uur te vervangen. De eerste dag van je menstruatie of de laatste dagen (wanneer je minder bloed verliest) kun je hem langer laten zitten. Houd in het begin goed in de gaten wanneer je tampon vol raakt. Als je hem wilt verwisselen en je moet hard aan het touwtje trekken is hij nog niet aan vervanging toe. Is het touwtje al nat dan had je hem eerder moeten vervangen. Na een paar menstruatie's tampons te hebben gebruikt leer je je lichaam kennen en weet je zelf wanneer je de tampon moet verwisselen.

Kan je 's nachts een tampon gebruiken

Je kunt 's nachts een tampon gebruiken. Een tampon kun je maximaal 8 uur laten zitten. Na 8 uur moet je hem echt verwisselen. Slaap je langer dan 8 uur dan kun je beter maandverband gebruiken.

Verwijderen van de tampon

De tampon is heel makkelijk te verwijderen door aan het touwtje te trekken. Als dit veel moeite kost kan het zijn dat de tampon nog niet voldoende vocht heeft geabsorbeerd. Ben je het touwtje kwijt? Geen paniek. Ga op je hurken zitten en wacht geduldig, de tampon zal vanzelf naar buiten komen. Komt de tampon niet vanzelf naar buiten en ben je hem echt kwijt dan is het noodzakelijk dat je een bezoekje brengt aan de huisarts.
© 2011 - 2014 Nice, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beppy tampon: draadloze tamponsBeppy tampon: draadloze tamponsDraadloze tampons zijn een alternatief voor het gebruik van maandverband of tampons tijdens de menstruatie. De Beppy tam…
Over menstruatieVoor elke jonge meid komt er een dag dat zij wordt verrast door wat bloed. En vanaf dat moment zal zij elke maand ongest…
Menstruatie en hygiëneMenstruatie en hygiëneHygiëne is altijd belangrijk. De goede hygiëne voorkomt ziektes en ongedierte en heeft niet alleen te maken met fris rui…
Geschiedenis van het maandverband en de tamponElke vrouw wordt ongesteld. Al eeuwen lang. Maar hoe gingen vrouwen hier vroeger mee om? Sinds wanneer kennen wij het ma…
Ongesteld voor de eerste keer, wat nu?Bij ieder meisje gaat het een keer gebeuren. Je wordt voor het eerst ongesteld! Op school of door je moeder, is je het w…

Reageer op het artikel "Tampon voor de eerste keer inbrengen, hoe doe je dat?"

Reacties

Anoniem4evrr, 22-08-2014 15:35 #16
Als ik een tampon er in doe. Dan voel ik hem wel. Is dat erg? Reactie infoteur, 30-08-2014
Dit is niet erg maar het betekend wel dat hij niet goed zit. Als hij goed zit hoor je hem niet te voelen.

Anoniem, 18-07-2014 10:43 #15
Ik hou heel erg van zwemmen maar ik probeer al heel lang een tampon in te brengen.
dat lukt niet. als ik hem er in duw krijg ik hem op de helft niet verder en gaat het pijn doen! wat kan ik hier aan doen? Reactie infoteur, 30-08-2014
Probeer te ontspannen! Als het pijn gaat doen ben je te gespannen en het heeft geen zin om de tampon met kracht naar binnen proberen te werken. Oefen in de dagen dat je het meeste bloed verliest zodat het makkelijker gaat. Blijf oefenen en dan zal het vanzelf lukken. Succes

Een Meisjee, 15-07-2014 10:42 #14
Hee, ik ben 2 weken terug voor het eerst ongesteld geworden en ik vond maandverband helemaal niet fijn. Dus mijn moeder heeft tampons gekocht, light days, maar nou zie ik overal dat je mini moet hebben als je net begint. Ik verlies namelijk inderdaad niet veel bloed, dus is mini dan beter dan light days of is het hetzelfde? Reactie infoteur, 30-08-2014
De naam light days zegt het al, het is voor de lichtere dagen. Je hoeft niet per se mini te gebruiken. Ze zijn alleen wat kleiner dus makkelijker in te brengen. Als het jou ook gewoon lukt met light days is er niks aan de hand en het is dus niet erg.

Gewoon Iemand, 06-07-2014 23:44 #13
Hoi ik ben al 3 jaar ongesteld en ik ben een grote waterrat. Ik kan alleen niet zwemmen met maandverband en een tampon lukt niet erin. Hierdoor is meestal een week van mijn vakantie verpest. Overal lees ik dat je ontspannen moet zijn maar hoe doe je dat?

A. Girl, 29-06-2014 21:54 #12
Ik gebruikte altijd maandverband maar nu omdat we gaan zwemmen met de klas wilde ik tampons proberen maar ik kreeg m er niet in het lukte echt niet ik wil weten waarom hij er niet in wilt. Ik had het al eerder geprobeerd en toen ging het ook niet het is nu een jaar later en het gaat nog niet. Ik ben nu ong. 2,5 Jaar ongesteld Reactie infoteur, 30-08-2014
Waarschijnlijk ben je niet ontspannen genoeg. Probeer het nog eens op de dagen dat je het meeste bloed verliest en probeer je te ontspannen. Als je vaker oefent zal het vanzelf lukken. Succes.

Een Meisje, 24-05-2014 22:48 #11
Ik weet niet of mijn eerste ongesteldheid er al aan komt maar ik heb al wel de symptomen: wittigheid in mijn onderbroek, buikkrampen, stemmingswisselingen etc. Ik gebruik al wel inlegkruisjes voor het wit dat in mijn onderbroek zit maar toch weet IJburg zeker of ik al bijna onesteld word en vraag me het wel heel erg af ik ben nu 11 en mijn borsten groeien al ik heb vaginale schaamhaar maar geen okselhaar! Reactie infoteur, 09-06-2014
Het zou goed kunnen dat jouw eerste menstruatie eraan komt. Voor de zekerheid kun je altijd een maandverband of tampon bij je dragen zodat je op het moment dat de menstruatie inderdaad op gang komt je niet voor een ongemakkelijke situatie komt te staan.

Vos, 21-05-2014 13:41 #10
Hoi,
Ik ben nu ongeveer een half jaar geleden vpor het eerst ongesteld geworden en dat maandverband vomd ik helemaal niet lelkker zitten dus wou ik beginnen aan een tampon. Ik heb het geprobeerd en ik kreeg hem er niet in. Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 09-06-2014
Het beste advies wat ik je kan geven is blijven proberen. Lees het artikel nog eens goed door en gebruik de tips die zijn beschreven.

Iemand, 31-03-2014 21:35 #9
Hoi.
Ik ben nu al meer als een half jaar ongesteld en heb al tijd die maandverband gebruikt maar ben nu overgestapt naar tampons. Maar als ik zit of ren etc. Doet het zoooooooo veel pijn. Voor mijn gevoel zit ie er ver genoeg in. Ik weet niet meer wat ik moet doen Reactie infoteur, 07-04-2014
Hoi,

Wanneer het zo veel pijn doet zit hij niet goed. Je hoort hem niet te voelen als je hem goed hebt ingebracht. Je kunt het nog eens proberen op de dagen dat je menstruatie het heftigst is. Op dit moment gaat het inbrengen van de tampon makkelijker. Als het op dat moment wel lukt weet je voor de volgende keren hoe je het hebt gedaan en zal het makkelijker worden.

Anoniem, 13-03-2014 20:53 #8
Hey,

Ik ben overgestapt naar de tampon. Nu is mijn probleem dat ik hem dus de hele tijd voel zitten.
Terwijl ik zo ver mogelijk (voor mijn gevoel) erin heb geduwd. Zelfs mijn vriend heeft het geprobeerd zodat ik me beter kon concentreren op het ontspannen zijn. Alleen ja, dit heeft dus niet geholpen. Ik heb nu dus het gevoel dat ie er steeds uitglijdt.
Kan je me misschien helpen? Reactie infoteur, 07-04-2014
Wanneer je je tampon voelt zitten zit hij inderdaad niet goed of ver genoeg. Ik zou het nog eens proberen op het moment dat je menstruatie het heftigst is. Hierdoor glijd de tampon beter naar binnen. Wanneer het je is gelukt weet je hoe je het hebt gedaan en dan is het de volgende keer makkelijker. Wanneer je hem niet voelt zitten zit hij goed.

Liesje, 20-02-2014 09:04 #7
Hoi
Ik ben net ongesteld geworden, maar ik vind maandverband vreselijk. Ik ben meteen begonnen met tampons, maar aangezien we geen kleintjes hadden heb ik een grote geprobeerd. Dit lukt meteen en zat ook meteen goed.
Veel van mijn vriendinnen zeggen dat je beter eerst met kleintjes kan beginnen omdat je iets kan beschadigen. Ik ervaar het zelf niet zo en vind tampons veel fijner omdat ik ze niet voel hoe groot ze ook zijn. Maar is het beter om met kleintjes te beginnen? Help Reactie infoteur, 07-04-2014
Hoi Liesje,

Het formaat van de tampon (mini, normaal of groot) geeft aan hoeveel bloed het kan absorberen. De grote is wel wat groter dan de mini maar het kan je van binnen niet beschadigen. Wanneer het voor jou werkt is het prima maar als jou menstruatie niet heel heftig is kun je ook gewoon overstappen op normaal.

Groet Nice

Anoniem, 21-08-2013 19:00 #6
Ik kreeg de tampon er niet in, toen probeerde ik het met mijn vinger en die kwam tot het tweede 'streepje' en kon toen echt niet meer verder. Daarna had ik een paar dagen heel erg last van mijn vagina na het plassen… Nu durf ik geen tampon meer in te proberen want ik ben bang dat het dan ook zo'n pijn gaat doen… Wat kan ik doen?!

Shyvani, 23-07-2013 00:00 #5
Hoi
Ik vraag me af wanneer je tampon kunt gebruiken. Hoe oud moet je zijn? Reactie infoteur, 09-01-2014
Je kunt een tampon gebruiken vanaf het moment dat je ongesteld bent. De meeste meisjes gebruiken liever eerst maandverband, dus je moet zelf kijken wanneer je er aan toe bent.

, 12-06-2013 00:23 #4
Ik heb vaak geprobeerd om er 1 in te brengen en dat lukt maar niet. ik krijg hem er niet in en ik kan niet verder duwen en hoe moeten je benen als je het inbrengt zitten of staan?
HELP!

Anoniem, 27-05-2013 15:27 #3
Waar moet je het touwtje laten en ben je dan echt zeker van niet doorlekken?
Anoniempje Reactie infoteur, 09-01-2014
Het touwtje kan je gewoon laten hangen, wanneer je je tampon vaak genoeg verwisseld is de kans op doorlekken klein.

Lies, 24-03-2013 20:46 #2
Hallo
ik heb een vraag als je kleiner formaat in doet. moet je dan ook vaker verwisselen of is dat het zelfde als een grote formaat?
groetjes

Tess, 07-12-2012 13:31 #1
Ik wil graag tampons gebruiken maar ik krijg ze er niet in. Telkens als ik er één in heb voel en zie ik hem zitten, volgens mij is dat niet de bedoeling. Ik heb echt alle tips al geprobeerd maar het wil echt niet lukken. Is mijn vagina te klein ofzo? Reactie infoteur, 13-12-2012
Hoi Tess,

Het kan zijn dat je niet voldoende ontspannen bent. Zorg ervoor dat je ontspannen bent. Wanneer je niet ontspannen bent zullen je bekkenbodemspieren zich aanspannen waardoor de vagina kleiner wordt en dan zul je de tampon niet of een stuk moeilijker in kunnen brengen. Kies de kleinste formaat om mee te beginnen zo heb je meer kans dat het lukt. Ook moet je vagina vochtig zijn anders is het lastiger om hem in te brengen dus je kunt het beste oefenen als je in de tweede of derde dag in je menstruatie zit.
Wanneer je je tampon voelt zit hij niet diep genoeg in je vagina en zoals ze zelf al zegt is dat je hem ziet zitten. Je moet hem dus verder naar binnen duwen.

Succes met oefenen!

Infoteur: Nice
Subrubriek: Diversen
Reacties: 16
Medische informatie…
Schrijf mee!