InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Niet kunnen slapen: de gevolgen

Niet kunnen slapen: de gevolgen

Niet kunnen slapen: de gevolgen Niet kunnen slapen. Wat zijn nu de precies de gevolgen van niet slapen? Sommige mensen hebben een periode waarin ze niet slapen of bijna niet slapen. Andere mensen hebben hier chronisch last van. We weten allemaal dat slaap gezond is en en wanneer we niet slapen voelen we ons zwakker en minder uitgerust. Maar hoe slecht is niet slapen nu eigenlijk voor je?

Bijna niet kunnen slapen

Eerst moet er een onderscheid gemaakt worden tussen mensen die bijna niet slapen en mensen die helemaal niet slapen. Mensen die een af ten toe bijna niet slapen hebben last van slapeloosheid. Mensen die bijna niet slapen op een regelmatige basis lijden aan chronische slapeloosheid. Uit recent onderzoek is gebleken dat een kwart van de mensen kampt met slapeloosheid en dat zelfs 10 - tot 15% van de bevolking lijdt aan chronische slapeloosheid of insomnie. Dit zijn schokkende cijfers, aangezien we weten hoe essentieel een goede slaap is voor de mens en de maatschappij. De manier waarop niet slapen zich manifesteert kan op drie verschillende wijzen: problemen hebben met inslapen, problemen hebben met doorslapen of heel licht slapen. Het gaat echter nog verder, zo zijn er ook mensen die helemaal niet slapen, of op zijn minst praktisch niet slapen.

Helemaal niet slapen

Helemaal niet kunnen slapen komt eigenlijk niet voor bij mensen omdat hele korte momenten van slaap niet ontweken kunnen worden. Dit is alleen mogelijk als je aan de bijzonder zeldzame ziekte fatale familiale insomnie lijdt. Deze ziekte gaat terug naar 1765 in Venetie, toen daar het eerste geval werd geconstateerd. Het wordt in bijna alle gevallen veroorzaakt door een erfelijk gen en er zij maar 40 families in de wereld dit met zich meedragen. Over het algemeen zal de patiënt na de eerste ziekteverschijnselen binnen achttien maanden komen te overlijden. Er is geen nog steeds geen genezing voor. Hoewel absoluut niet slapen dus heel zeldzaam is, zijn er wel mensen die een praktisch niet slapen, maar zoals boven genoemd zullen er altijd zeer korte momenten van slaap optreden. Dit kan van een paar seconden tot 1,5 minuut duren en worden vaak ervaren als soort blackouts. Mensen hoeven zich er dan ook niet bewust van te zijn dat het gebeurt. Indien je echter te lang niet slaapt zul je waarschijnlijk sterven, zo zijn lab dieren die een lange periode niet mochten slapen, gestorven.

De gevolgen van niet slapen op korte termijn

Even een periode slecht slapen of bijna niet slapen zal direct in het dagelijks leven al zijn impact hebben. Zo zul je al snel last hebben van:
  • Moeheid
  • Versuft zijn
  • Snel Prikkelbaar
  • Lage concentratie
  • Wallen onder de ogen
  • Hoofdpijn
  • Gapen

De gevolgen van niet slapen op de lange termijn

Een lange periode van slecht slapen kan zeer ernstige gevolgen hebben. Er zijn dan ook veel mogelijke gevolgen van een lange periode niet slapen. Je kunt mogelijk last krijgen van:
  • Pijnlijke spieren
  • Depressie
  • Hallucinaties
  • Rode ogen
  • Snel koud
  • Trillende handen
  • Verhoogde bloeddruk
  • Wallen onder de ogen
  • Obesitas
  • Gewichtsverlies
  • Verwarring en geheugen verlies
  • Verhoogde kans op pijn in het bindweefsel en spieren
  • Verhoogd aantal stress hormonen
  • Verhoogde kans op diabetes
  • Psychose

Er zijn ook onderzoeken die uitwijzen dat te lang niet slapen een slecht effect heeft op de hersenen en op de cognitieve functies. Zo is je werkend geheugen minder sterk, en zul je dus sneller kleine dingetjes vergeten. Ook wordt de oplettendheid een stuk lager. Vandaar dat veel ongelukken in het verkeer veroorzaakt worden door mensen die te weinig slaap hebben gehad.

De oorzaken van niet slapen

De oorzaken van niet slapen liggen erg uiteen, maar er zijn een aantal die veel voorkomen.
  • Lichamelijke of Psychische problemen
  • Slechte slaap discipline of gewoontes
  • Alcoholgebruik (Slaapmutsje helpt wellicht met inslapen, maar je wordt vaak vroeger waker)
  • Opwinding
  • Stress

En zo zijn er nog een scala aan oorzaken voor niet slapen aan te wijzen. Ook al heb je misschien de oorzaak weten te achterhalen, betekent dat niet dat het weghalen van de oorzaak ook automatisch de slaap problemen verhelpt. Het probleem van niet slapen kan blijven aanhouden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slapeloosheid en slaapmedicatieJe bent moe, maar toch val je niet in slaap. Gedachten stapelen zich op. Drie uur is het inmiddels en je hebt nog geen o…
Wat moet je doen om goed te slapen?Wat moet je doen om goed te slapen?Voldoende slaap is belangrijk om de dag goed door te komen. Voor mensen met slaapproblemen is het erg moeilijk. Lees in…
Slaaptekort: Wat doe ik eraan?Slaaptekort: Wat doe ik eraan?Slaaptekort kan verschillende oorzaken hebben, en voor slaapgebrek zijn ook diverse oplossingen. Wanneer je te weinig ur…
Waarom is te weinig slapen slecht? Gevolgen van slaaptekortWaarom is te weinig slapen slecht? Gevolgen van slaaptekortIs te weinig slapen echt zo slecht voor je? Soms denken we dat we niet zoveel slaap nodig hebben om aan de nieuwe dag te…
Slaapgebrek en dikker worden: ontregeling stofwisselingSlaapgebrek en dikker worden: ontregeling stofwisselingDoor een gezonde nachtrust voelen we ons niet alleen fitter, het is ook erg belangrijk voor een gezond gewicht. Zodra we…

Reageer op het artikel "Niet kunnen slapen: de gevolgen"

Reacties

Gradie, 02-02-2016 20:06 #2
Hoi Christine, niet prettig! probeer om je gedachten te stimuleren door muziek die je kunt volgen ontspan en focus daarop.
Blijf niet in bed doe sfeer licht aan of thee licht kaarsjes, loop langzaam door je woonkamer zeg hardop: ik wil slapen! houd het vol een kwartier of langer, in beweging zijn stimuleert je geest te doen wat JIJ WIL want jij bent de baas over je zelf en niet dat monster wat heet:: niet slapen :-(. Ik hoop dat het werkt bij mij wel, geef de moed niet op want je hebt alles al gehad daar wordt je niet vrolijk van, muziek is mijn binding geweest met stampen in mijn hoofd van ik wil slapen was in gevecht met het monster, het heeft lang geduurd maar heb gewonnen of je nu in bed ligt of je blijft lopen met, hopen, dat het lukt is positiever. Wens je veel sukses.
Weet nog een optie een Orthomoduculaire arts die weet alles over chemische stoffen in je hoofd misschien is jou samenstelling niet goed. Vriendelijke groeten Gradie

Christine, 14-07-2012 05:17 #1
Hallo ik ben Christine en ik heb al een slaapprobleem sinds ik 16 jaar oud ben.
ik ben nu 48en ik weet niet meer wat ik er aan moet doen. ik heb alles al geprobeerd,
slaappolies, medicijnen enz. het is nu 5 uur in de morgen en ik slaap nog niet.
ik heb het internet af gezocht en ben vele malen bij mijn huisarts langsgeweest.ik word er helemaal gek van om niet te kunnen slapen soms maanden of een heel jaar achter elkaar. heeft iemand soms een oplossing voor mij. ik heb niks aan warme melk en honing. slaap hygiëne en slaapcursussen heb ik ook al gevolgd en ontspanningsoefingen. ik heb alle slaapmedicatie die er is al gehad en nog lukt het me niet om re slapen. de laatste weken heb ik st janskruid en goede nachtrust extra sterk gebruikt maar dat helpt me ook niet. ik ben ten einde raad. wie kan me helpen?

Infoteur: Euromark
Laatste update: 25-11-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!