InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Last van hooikoorts? Slik een levende pissebed!

Last van hooikoorts? Slik een levende pissebed!

Last van hooikoorts? Slik een levende pissebed! Een grote groep mensen heeft jaarlijks, met name in de lente en de zomer, last van hooikoorts. Hooikoorts kan erg vervelend zijn, klachten richten zich vooral op de ogen, de neus, de huid en de keel. Hoewel er geen middel is om hooikoorts te genezen, is het wel zo dat er veel medicinale en natuurlijke middeltjes zijn om de symptomen mee te bestrijden. Het eten (slikken) van een levende pissebed valt onder één van de natuurlijke middeltjes om hooikoortssymptomen te bestrijden. Je moet er maar het lef voor hebben!

Hooikoorts?!

Tussen februari en september krijgt een grote groep mensen in meer of mindere mate last van hooikoorts. Het zou ieder jaar om een groep van miljoenen mensen gaan, met name in de leeftijdsgroep van 15-25 jaar. Hooikoorts heeft niet direct te maken met hooi, of met koorts, maar wel met de groei en bloei van o.a. planten, bloemen en bomen. Hooikoorts houdt namelijk in dat je een allergische reactie hebt op stuifmeel/pollen. Stuifmeel en pollen zijn vanaf de bloeitijd vrijwel overal in de buitenomgeving aanwezig; bij struiken, gras, bomen, planten, bloemen en noem maar op. Daardoor kan het voor iemand met hooikoorts erg vervelend zijn om de natuur in te gaan; een allergische reactie kan erg heftig zijn.

Symptomen

Niet iedereen heeft hooikoorts in een ernstige mate. Sommige mensen voelen het vrij snel aan hun ogen; deze gaan prikken, raken opgezwollen en gaan tranen. De ogen zelf kunnen heel gevoelig en rood worden. Andere mensen merken het meer aan hun neus. Het zijn namelijk de slijmvliezen die een overgevoelige reactie geven op stuifmeel/pollen. De neus kan daardoor verstopt raken, en er kan veel vocht uit de neus lopen (soms ook dik slijm). Daarnaast kan er hoofdpijn optreden doordat de voorholtes verstopt raken. Een ander symptoom van hooikoorts is kortademigheid. De reactie op stuifmeel/pollen slaat op de luchtwegen (en de mond), waardoor hooikoortspatiënten het gevoel hebben weinig adem te kunnen halen. Tenslotte kan hooikoorts ook op de huid te zien zijn, deze wordt dan rood en opgezwollen. Al met al kan hooikoorts erg vervelend zijn voor mensen die van het heerlijke lente- of zomerweer in de buitenlucht willen genieten. Binnenshuis zullen ze aanzienlijk minder last hebben van klachten, maar nog steeds kunnen sommige klachten dan ook aanwezig zijn.

Reguliere middeltjes

Om de hooikoortssymptomen tegen te gaan slikken mensen jaarlijks veel pillen. Deze pillen gaan de werking van een stofje genaamd histamine tegen. Ook kunnen neussprays gebruikt worden, en dan met name om de neusklachten te verminderen. Verder zijn er een flink aantal homeopatische middelen tegen hooikoorts verkrijgbaar. Deze middelen zijn vaak op basis van allerlei soorten kruiden.

De pissebed

En dan... het slikken van een pissebed. Als middeltje tegen de hooikoorts. Erg smakelijk klinkt het niet, maar sommige mensen zweren erbij. Vroeger werd de pissebed gebruikt als geneesmiddel bij meerdere kwalen zoals maagkwalen. Meestal werd de pissebed dan fijngemalen, of verwerkt met bijvoorbeeld kruiden. Dat de pissebed geneeskrachtig zou zijn, heeft te maken met een bepaald eiwit dat het afscheidt. Ook zou pissebed helpen tegen bedplassen, het heeft zijn naam daar aan te danken. Een aantal pissebedden in bed zou ervoor zorgen dat iemand 's nachts niet meer in bed plast. Tegenwoordig zijn er (gelukkig) ook andere manieren om bedplassen tegen te gaan.

Een pissebed slikken

Stel, je hebt hooikoorts, en je wilt van de klachten af. Hoe gebruik je dan een pissebed als middeltje? Hier zijn verschillende opvattingen over. Sommige mensen zeggen dat je meerdere dagen pissebedden moet slikken, andere zeggen dat de pissebed eerst dood moet zijn, maar over het algemeen valt er het volgende over zeggen:
  • Ga op zoek naar een pissebed. Ze bevinden zich meestal onder tegels, hout enzovoorts.
  • Neem de levende pissebed en slik 'm in z'n geheel door (liefst met een lepel vla of een glas water).
  • Kijk de volgende dag of er al klachten verminderd zijn, en slik er anders nog één (of een aantal).
Een aanvulling op bovenstaande recept is dat de pissebed het best zou werken wanneer deze opgerold doorgeslikt wordt. Mensen met een zwakke maag zouden de pissebed ook kunnen koken (of frituren?). Of helemaal niet eten natuurlijk.

Werkt het echt?!

Wanneer je op internet de zoekopdracht pissebed en hooikoorts intypt, kom je veel reacties tegen van mensen die zeggen dat ze echt baat hebben (gehad) bij het slikken van pissebedden. Maar er zijn ook mensen die zweren bij andere, ongewone, methodes om de hooikoorts te bestrijden. Mensen die de 'pissebedmethode' geprobeerd hebben, kampen vaak met ernstige hooikoortsklachten, of zijn het zat om steeds allerlei medicijnen te moeten gebruiken. Reacties op het gebruik van pissebedden tegen hooikoorts zijn welkom! En dan is er natuurlijk altijd nog het gezegde: 'baat het niet, dan schaadt het niet.'
Gerelateerde artikelen
Hooikoorts: oorzaak, symptomen, medicatie, pissebeddenHooikoorts: oorzaak, symptomen, medicatie, pissebeddenEen loopneus met neusverstoppingen, tranende ogen met roodheid en branderigheid. Voor mensen met hooikoorts breken de la…
Pissebed: een diertje dat behoort tot de kreeftachtigenPissebed: een diertje dat behoort tot de kreeftachtigenDe pissebed behoort net zoals insecten, hooiwagens en de spinnen tot de geleedpotigen. Ze worden ook wel keldermotten ge…
Alles wat je nog niet wist over de landpissebedAlles wat je nog niet wist over de landpissebedEen pissebed heeft iedereen wel al eens gezien. Het is een klein grijs diertje met een pantser op de rug. Je vindt ze me…
Natuurlijke middelen tegen hooikoortsNatuurlijke middelen tegen hooikoortsHooikoorts is een allergische ontsteking van de neusholtes. Het komt vooral voor in het najaar en de herfst wanneer er v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Brenkee / Pixabay
  • http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz14.html
  • http://ger.nl/blog/2010/05/19/seks-drugs-en-pissebedden/
  • http://www.pissebedden.info/volksgeloof_pissebedden.shtml

Reageer op het artikel "Last van hooikoorts? Slik een levende pissebed!"

Reacties

Peter Dv, 13-06-2017 13:15 #25
Sinds jaar en dag eet ik enkele malen per week een pissebed bij het ontbijt als het hooikoortsseizoen is. Ik moet zeggen dat ik op enkele dagen helemaal niets qua verbetering voel. Maar op andere dagen dan merk ik wel degelijk verschil. Terwijl er dan toch echt pollen in de lucht zitten. Het lijkt erg onsmakelijk maar een of twee pissebeden met een glas water (of beter zoals ik dat dan doe elke ochtend bij het ontbijt) met wat yoghurt, het helpt echt! Een aanrader voor iedereen met te erge hooikoorts.

Peter

Henk, 02-06-2017 17:24 #24
Ik heb al jaren last van hevige hooikoorts. Bij mij werkt het echt, beslist geen placebo effect. De werking is bij mij wel tijdelijk en als ik héél erg last heb, dan werkt het ook, maar helaas niet voldoende. Bij gemiddelde last werkt het uitstekend, voor een paar uur.

De klachten verminderen bij mij binnen ongeveer een kwartier na het doorslikken en dat iedere keer als ik het inneem. Daardoor weet ik zeker dat het werkt. Vele andere dingen die ik geprobeerd heb, werkten niet, dus het is geen placebo-effect.

Je kunt ze ook invriezen met aanhangend water en dan als een pilletje doorslikken. Dat heeft bij mij hetzelfde effect als levend doorslikken. Of opbakken in olie, ze smaken naar garnalen (daar zijn ze familie van namelijk)! Ik weet niet of ze dan nog tegen hooikoorts werken, omdat ik dat niet heb uitgeprobeerd. Ik vind het wel zielig voor ze, dus ik slik liever hoge dosis vitamine C. Dat werkt bij mij ook en heeft een sterker effect.

Wieb, 12-06-2016 10:14 #23
Lees liever deze benadering van de Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/helpt-het-eten-van-levende-pissebedden-tegen-hooikoorts~a4082499/. Lijkt me beter onderbouwd dan de conclusie "baadt het niet, dan schaadt het niet".

Hoax, 09-06-2016 08:44 #22
Alle anekdotes ten spijt, is er geen enkel wetenschappelijk bewijs dat het inslikken van een pissebed werkzaam is voor het bestrijden van symptomen van hooikoorts. Er werd nooit wetenschappelijk onderzoek naar uitgevoerd, en het is dan ook geen methode die door medici wordt aangeraden. Het hypothetische immunotherapeutische effect van het inslikken van een pissebed is in de praktijk sowieso onmogelijk. Het advies luidt veelal om echte medicijnen te gebruiken. Deze zijn eveneens veiliger, omdat ze geen ziektekiemen bevatten. Beweringen dat het eten van een pissebed wel zou werken zijn slechts onbewezen anekdotes en kunnen in vele gevallen wellicht worden toegeschreven aan het placebo-effect. Het gezegde "baat het niet, dan schaadt het niet", gaat hier niet op omdat de kans bestaat dat je wordt geïnfecteerd met ziektekiemen die de pissebed met zich meedroeg.
https://sites.google.com/site/dehoaxwijzer/hoaxes/hoaxlevendepissebedetentegenhooikoorts

Dagmar, 11-09-2015 18:08 #21
Ik zit hier hardop te lachen, sorry. Is dit werkelijk waar echt serieus waar? Ik bedoel. tegenwoordig staat er van alles op internet. LOL @ Marije, he toch. Het zal je maar gebeuren! Maar ik heb denk ik te veel sympathie voor dit lieve diertje om het (levend) te slikken. Het idee! Maar goed, vermakelijk is het ergens wel. Bedankt voor de tips in ieder geval, misschien toch maar pissebed-vla vanavond? *hmpf*

Danny, 12-07-2015 00:32 #20
Ik slik al jaren dagelijks een paar pissebedden (heb er speciaal een kweekbak aangeschaft). Sindsdien heb ik nooit meer last gehad en kan ik weer volop genieten van het mooie weer!

Marcella, 28-06-2015 13:34 #19
Ik zou dit dol graag willen proberen! Heb z'n last van hooikoorts elk jaar.
Kan iemand mij vertellen of je dit mag doen als je borstvoeding geeft?

Kees, 20-06-2015 21:46 #18
Na het lezen van deze overweldigende ervaringen, heb ik zojuist ook de stoute schoenen aangetrokken en twee pissebedden uit mijn tuin gehaald en door geslikt. Afgelopen week in zijn geheel ziek in bed gelegen en ben er helemaal klaar mee.
So, fingers crossed!

Marcia, 20-06-2015 21:43 #17
Flauwekul! Hahaha, maar aan de andere kant… Als dit placebo je helpt, leef je uit. Ik heb er hier nog wel en paar onder een tegel…

Sietze, 15-06-2015 21:23 #16
Ik heb drie dagen geleden een pissebed ingeslikt. Wel wat een raar idee. Tot nu toe echter geen last meer. Moet wel zeggen dat het weer (bewolkt, beetje regen en weinig wind) ook mee zit. Ben benieuwd wat er gebeurd als het weer opklaart met meer zon en hardere wind

Hazel, 14-06-2015 23:08 #15
Ergens kwam de vraag voorbij waarom levende pissebedden. Ook ik weet hierop het antwoord niet, maar in het artikel heeft men het er over dat het helpt vanwege een eiwit dat deze beestjes uitscheiden. Eiwitten veranderen bij temperaturen boven de 40 à 45 graden. Kan me dus voorstellen dat je ze om die reden niet mag koken of verhitten voordat je ze nuttigt. Maar eerst pletten lijkt me geen probleem.

Jan, 14-06-2015 23:07 #14
Laat mij maar lekker honing van de "plaatselijke imker" eten, is smakelijker en helpt uitstekend.

Lenie, 14-06-2015 16:15 #13
Ik doe altijd met een wattenstokje een beetje zuurvrije vaseline in beide neusgaten. 80 jaar geleden kreeg mijn vader deze tip van zijn huisdokter. Het is goedkoop en het helpt echt. Lenie

Joan, 13-06-2015 23:13 #12
Ik heb 2 uur geleden het verstand op 0 gezet en het gewoon gedaan! 1 levende pissebed in het water gedompeld, een beetje water in m'n mond gedaan en de pissebed met een lepel in m'n mond gegoten. Niks van gemerkt! Nu heb ik sinds een uur geen een keer meer m'n neus hoeven snuiten, niet meer hoeven niezen, geen jeukende ogen meer. Terwijl ik dit dus de hele dag heb normaal gesproken. Ben benieuwd hoelang ik er plezier van heb, maar ik zou t zo weer doen, aangezien het echt effect heeft! Weg met alle medicijnen, lang leve de pissebed!

Hidde, 13-06-2015 14:28 #11
Hooikoorts heeft wel degelijk te maken met hooi. Hooi bevat ongelooflijk veel stof en is dus een zeer ernstige actuator voor een aantal mensen met hooikoorts. Waarschijnlijk heet de allergie zo doordat de symptomen zich het eerst voordeden bij hooi.

A., 13-06-2015 12:58 #10
Een ander probaat middel is, om in de herfst en winter al te beginnen met het slikken
van bijenstuifmeel om zodoende een goede afweer reactie van het immuunsysteem te krijgen
tegen de tijd dat het hooikoorts seizoen weer aanbreekt.
Af en toe ook eens wat (bijen) propolis slikken. Propolis is een stof waar de bijen hun kasten mee
insmeren om ziektes te weren. Een natuurlijk antibioticum. Beide producten meestal wel te krijgen
bij een professionele imker (bijen houder)

Kj, 13-06-2015 10:44 #9
Waarom een levende, zodra hij het maagzuur bereikt is hij gelijk dood?

Arie Molendijk, 12-06-2015 09:28 #8
Ik heb een ware pissebedden plaag in m'n tuin. Als iemand ze wil komen vangen en opeten. Be my guest.

Lu, 12-06-2015 02:30 #7
Werkte bij mij wel, dit jaar nog geen ingeslikt. Heb hooikoorst en stofallergie.

Peter, 28-11-2014 15:49 #6
Ik heb het niet geprobeerd, maar het schijnt (tijdelijk) te helpen. Wat je ook kun doen is je allergie laten behandelen door een NAET therapeut. Dat helpt wel en dan ben je voor altijd van je hooikoorts af. Hooikoorts, is net als elke allergie dus wel te genezen! Maar je mag natuurlijk ook jaarlijks pissebedden slikken hoor.

Victor, 03-09-2014 22:00 #5
Beste Pissebed eters. Ik heb vanmorgen ook eens twee ingeslikt, echter omdat ik sinusitus heb en mogelijk wegens allergie. Iemand ervaringen ermee? Ik vraag me af hoe lang het duurt voor het werkt?.Hoeveel pissebedden eten, hoelang?
Bushmensen eten ze normaal gekookt maar hier zweert men bij levend.? Is levend nodig of zijn er mensen die evenveel baat hebben met gekookte(gebakken)? Veel vragen, heb ik, en hopelijk geven meer mensen reacties over hun ervaringen, want het lijkt mij toch nogal moeilijk in te schatten allemaal. Zijn er mensen die er blijvend mee genezen bijvoorbeeld.?
Bedankt, Victor

Jor, 03-04-2014 14:33 #4
Ik geloofde er in het begin helemaal niets van. Maar omdat alle medicijnen die ik probeerde slechts een beetje hielpen en ik er erg vermoeid van werd dacht ik "laat ik het eens proberen". Heb er de eerste keer twee tegelijk genomen door ze in een glas water te gooien en ze in één keer door te slikken en sindsdien heb ik bijna nergens last meer van. Normaal wordt ik in juli/augustus helemaal gek, maar heb sinds ik het doe veeeeel minder last van jeukende ogen/niezen. De klachten zijn met zo'n 80% verminderd, terwijl medicijnen slechts een beetje hielpen.

Nu neem ik ieder jaar rond maart/april twee pissebedden tot me en kan er dan een heel jaar tegenaan. Baat het niet dan schaadt het niet zeg ik wel eens. Er is niets vies aan, je proeft en voelt het niet. Je moet je alleen even over het idee heen zetten.

Lies, 03-07-2013 23:26 #3
Ik heb ook pissebedden levend opgedronken. Had ook werkelijk een week geen last van hooikoorts. Nu beginnen de klachten weer. Morgen maar weer slikken.

Marije, 14-06-2013 13:00 #2
Na het lezen van onder andere het bovenstaande artikel heb ik de stoute schoenen aangetrokken. Als vegetariër is het misschien gek te overwegen een levend diertje door te slikken, maar door mijn hooikoorts voel ik me af en toe zo slecht, dat de kans er eindelijk van af te komen toch zwaarder weegt. Dus slikte ik er een door, op een lepel, met een dot vla erop. Geen verschil. Wat bleek? Ik had het verkeerde diertje. De rolkever lijkt waanzinnig veel op de pissebed, maar kan zich echt helemaal tot een bolletje oprollen, geen pootjes die meer uitsteken en hij is glanzender en donkerder. Goed opletten dus. Vandaag een echte pissebed gevonden en hetzelfde mee gedaan. Ik wacht af. De opmerking over het opgerold doorslikken begrijp ik niet. De mijne had er helemaal geen zin in zich op te rollen, boog zich vooral in de andere richting… gaf zich over… ;-)

I. Sijtsma, 14-06-2012 21:45 #1
Hallo,
Ik had vorige jaar heel erg last van hooikoorts. Medicijnen hielpen niet meer. Toen ben ik pissebedden gaan slikken en het werkte wel, ik had minder last van. Dus, als niets anders helpt, probeer het maar met een pissebed. Ik durfde die niet levend te slikken, dus ging ik die koken.
Succes!

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 03-06-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 25
Medische informatie…
Schrijf mee!