InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van bijenpollen of stuifmeelkorrels

De geneeskracht van bijenpollen of stuifmeelkorrels

De geneeskracht van bijenpollen of stuifmeelkorrels Bijenpollen is een product van de bijen. De bijen verzamelen stuifmeel uit bloemen. Dit stuifmeel vervoeren ze vliegend in de vorm van bolletjes. Vervolgens worden de bolletjes in de honingraat opgeslagen. Daarna kan er honing van worden gemaakt maar een imker kan er voor kiezen om de bolletjes stuifmeel te verzamelen voor de verkoop. Dat wordt bijenpollen genoemd. Bijenpollen is steeds algemener verkrijgbaar. Anno 2014 kun je het al bij sommige doorsnee drogisterijen vinden.
Paarse bijenpollen / Bron: Zonki / Wikimedia CommonsPaarse bijenpollen / Bron: Zonki / Wikimedia Commons

Inhoud:

Naamgeving

De Latijnse naam van bijenpollen is Brassica campestris. Het wordt ook wel stuifmeelkorrels genoemd. In het Engels zegt men ´bee pollen´. Pollen of stuifmeel is het product wat de bij verzamelt uit bloemen, vandaar deze namen.

Inhoudsstoffen bijenpollen

Veganisten eten geen bijenproducten dus zij moeten helaas missen wat de bij allemaal van plantaardig materiaal maakt. Wat gezonde fytonutriënten betreft is bijenpollen een ware kampioen. Het wordt zelfs superfood genoemd. Vegetariërs eten in tegenstelling tot veganisten wel dierproducten en kunnen zich verheugen in het feit dat bijenpollen vitamine B12 bevat, een vitamine die slechts in eieren, biologisch-dynamische rauwe melk, zeewier en enkele landgroenten zoals smeerwortel zit. Verder zitten er de volgende vitaminen in bijenpollen: vitamine A, B1, B2, B3, B6, B8, B11, C, D, E en K. Op het gebied van mineralen bevat bijenpollen: calcium, fosfor, kalium, zwavel, silicium, molybdeen, zink, magnesium, ijzer, mangaan, koper en jodium. Er zit een belangrijk flavonoïde in, namelijk genisteïne.

Bijenpollen passen prima in een vegetarisch dieet.

Allergisch voor bijenpollen

Sommige mensen zijn allergisch voor bijenpollen. Het is van belang een verkeerde reactie van het lichaam te herkennen. De meeste mensen die allergisch voor bijenpollen zijn, hebben ook andere allergieën. In een uitzonderlijk geval kan het voorkomen dat iemand alleen voor bijenpollen allergisch is. Overigens is dat niet iets om zeer bang voor te zijn. Een veel ernstigere allergie is melkallergie. Ook een granenintolerantie kan zeer ernstig en lastig zijn aangezien het vermijden van granen veel moeilijker is dan bijenpollen.

Stuifmeel en hooikoorts

Stuifmeel is goed voor allergieën en daarom ook goed voor hooikoorts. Het lijkt wat tegenstrijdig om een allergie voor pollen met pollen te bestrijden maar dat is het niet. In dit geval eet je de pollen op en komen ze niet in je neus. Verder maak je gebruik van de antioxidanten doordat je immuunsysteem versterkt wordt. Wat sommige mensen adviseren is om vier weken voordat het hooikoortsseizoen begint je immuunsysteem te versterken door het eten van bijenpollen. Vervolgens hou je de inname van dit product het hele hooikoortsseizoen. De meest allergene pollen, die van berken en grassen, komen voor van begin april tot half september.

Producten van bijen

In een studie die de antioxidantwerking van bijenproducten aan het licht bracht kwamen wetenschappers tot de conclusie dat propolis het gezondste bijenproduct is. Daarna kwam bijenpollen en vervolgens honing. Bijenpollen bevatten veel antioxidanten en deze kunnen vrije radicalen uitschakelen die allerlei welvaartsziekten kunnen veroorzaken. Het voordeel van bijenpollen of stuifmeelkorrels is dat ze veel goedkoper zijn dan propolis.

Goed bij allergie

Bijenpollen helpt mee om allergische verschijnselen te verminderen. Genisteïne is in een wetenschappelijk onderzoek uit 2009 onderzocht op allergische reacties. De onderzoekers dachten dat het deze stof was die allergische reacties bij hun onderzoeksobjecten, muizen, verminderden. Men isoleerde genisteïne en voerde dit bij muizen. Toch denken de onderzoekers dat het niet alleen gaat om genisteïne. Men vermoedt dat er nog een andere element is dan genisteïne wat voor allergieverminderende werking verantwoordelijk is.

Bijenpollen helpt topsporters te herstellen

In een onderzoek uit 1982 wilde men bewijs krijgen of de sportprestaties omhoog gaan door het eten van bijenpollen. Dat bleek niet zo te zijn maar men zag wel dat de atleten die bijenpollen innamen veel minder trainingsdagen misten. Dat is logisch want topsport vereist veel van het lichaam en er komen veel vrije radicalen vrij als het lichaam zwaar belast wordt. Deze vrije radicalen kunnen tot ziekten leiden. Wanneer je bijenpollen tot je neemt leidt dat ertoe dat er minder vrije radicalen aanwezig zijn en dus minder kans op ziekten is. Het herstellend vermogen van het lichaam wordt geactiveerd. Hierdoor hebben sporters ook minder last van spierpijn.

Bijenpollen en prostaatkanker

Uit onderzoek dat werd gehouden in China in 2007, bleek dat bijenpollen prostaatkanker helpt te voorkomen. In de traditionele Chinese geneeskunde wordt bijenpollen gebruikt bij allerlei vormen van kanker. Deze werkingen zijn niet onderzocht. Doch aangezien kanker mede wordt veroorzaakt door vrije radicalen, kun je ervan uitgaan dat de antioxidantenrijkdom van bijenpollen kanker kan voorkomen. Er moet meer onderzoek worden gedaan om de daadwerkelijk kankerbestrijdende werking van bijenpollen aan te tonen. In 1990 was er reeds een Engels onderzoek gedaan waaruit bleek dat bijenpollen een vergrote prostaat tegen gaat.

Bij / Bron: ForestWander / Wikimedia CommonsBij / Bron: ForestWander / Wikimedia Commons

Goed voor de darmen?

Op de site van de Nederlandse imkersbond staat te lezen dat stuifmeelkorrels goed zijn bij verstoppingen, diarree, darmontsteking en allerlei infecties. Dat wordt vooralsnog niet bevestigd door wetenschappelijk onderzoek om de eenvoudige reden dat dit onderzoek nog niet is gedaan of bekend gemaakt. Wel kun je zien dat in alle gevallen antioxidanten ontstekingsremmend werken, dus dat zal eveneens voor bijenpollen werken. Bovendien is dit bijenporduct net als honing een antibioticum. Dat betekent dat het ziekmakende bacteriën bestrijdt. De kans is daarom zeer groot dat de geneeskracht van bijenpollen voor darmaandoeningen binnen afzienbare tijd wetenschappelijke onderbouwing krijgen.

Eettips bijenpollen

Bijenpollen dien je voor de meest effectieve werking ´s morgens in te nemen. Eventueel kun je een eetlepel zo innemen maar dat smaakt niet echt lekker, wat zoetig en melig. Twee eetlepels per dag van dit oergezonde product zijn voldoende. Je kunt het op de havermout of zelf gemaakte muesli strooien. Het bijkomende voordeel is dat bijenpollen licht zoet smaakt. Je hoeft minder suiker of suikervervangers op het ontbijt te doen. Sommige mensen maken een smoothie extra gezond door er bijenkorrels op te sprenkelen. Een roodkleurige smoothie kun je leuk aankleden door er de vrolijk gele korrels op te strooien. Verder is het mogelijk om bijenpollen op je brood te doen, bijvoorbeeld in combinatie met honing, pindakaas, zonnebloempasta of tahin; dat is een broodbeleg op basis van sesamzaad. Verder zou je een eetlepel van de korrels door een groentesalade kunnen mengen. Daarnaast kun je bijenpollen gebruiken in toetjes zoals yoghurt. Een op zich niet zo gezond roomijsje kun je versieren met bijenpollen om het enige gezondheidswaarde mee te geven. Overigens kun je zelf roomijs maken, dat is een stuk minder ongezond.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van bijenpollenDe geneeskracht van bijenpollenBijenpollen zijn een bijzonder voedzaam natuurlijk nutriënt. Er zitten zoveel voedingsstoffen in dat het een verjongend…
Allergie voor grassen en boompollenAllergie voor grassen en boompollenVeel mensen hebben last van allergieën, al weet niet iedereen waarvoor hij nou precies allergisch is. In Nederland hebbe…
Veelvoorkomende allergenen, de veroorzakers van allergieVeelvoorkomende allergenen, de veroorzakers van allergieSteeds meer mensen krijgen te maken met een allergie, soms geeft een allergie lichte klachten maar ze kunnen ook levensb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cabajar / Wikimedia Commons
  • Kort interview biologisch-dynamische imker op Hodenpijl in Schipluiden
  • Verminder allergische reacties: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19367658?
  • Antioxidanten bijenproducten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2664783/
  • Goed voor topsporters: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7139223?dopt=Citation
  • PDF: effect from bee pollen effect on swimmers:
  • Bij prostaatkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17639562
  • Vergrote prostaat: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1699628
  • Overgevoeligheid voor bijenpollen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17165283
  • Pollenallergieseizoen: http://www.allergiewinkel.nl/informatie/pollenkalender/
  • Site imkersbond ABTB: http://www.imkersbondabtb.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=16&Itemid=37
  • Afbeelding bron 1: Zonki / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: ForestWander / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van bijenpollen of stuifmeelkorrels"

Reacties

Luise V. D. Linden, 26-07-2016 19:28 #2
Helpt bijenstuifmeel ook tegen misselijkheid ten gevolg van het medicijn tmx? Reactie infoteur, 02-09-2016
Medische vragen van persoonlijke aard kunnen niet beantwoord worden middels een webpagina. Ik kan alleen adviseren om een consult te nemen bij een fytotherapeut of natuurgeneeskundige.

Jack van den Heerik, 21-06-2016 10:36 #1
Vanwege het feit dat bij mij de ziekte van Kahler was vastgesteld ben ik mijn dagelijkse eetgewoonten drastisch aan het aanpassen. O.a eet ik dagelijks een eetlepel bijenpollen met mijn havermout pap. Pollen zijn oergezond. Ik ben dit product in Spanje tegen gekomen maar dit is ook in Nederland goed verkrijgbaar. Reactie infoteur, 08-09-2016
Klopt, bijenpollen zijn heel erg gezond. Sterkte!

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 08-07-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!