InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Een slechte stoelgang en opgezette buik

Een slechte stoelgang en opgezette buik

Een slechte stoelgang en opgezette buik Een slechte stoelgang hebben is ontzettend vervelend. Verstopping is iets waar vooral vrouwen last van hebben. Veel vrouwen hebben last van een opgezette buik door obstipatie. Je ontlastingspatroon is verstoord, en alleen een gezonde darmflora en leefstijl kan ervoor zorgen dat het probleem wordt opgelost. Door verkeerde voedingsgewoonten (vezelarm eten) en/of te weinig beweging is de obstipatie ontstaan. Er zijn verschillende middelen om de darmflora weer te herstellen.

Laxeermiddelen, pas op

Als je (langdurig) kampt met een slechte stoelgang kan het wel verleidelijk zijn om over te gaan op laxeermiddelen. Wanneer dit echt incidenteel gebruikt wordt is het niet zo een probleem. Maar regelmatig gebruik om obstipatie te bestrijden is zeker niet aan te raden. Aan laxeermiddelen kleven nogal wat nadelen. Door gebruik van laxeermiddelen wordt de darmflora nog meer verstoord. De darmflora bevat veel goede bacterieën: deze zijn belangrijk voor een goede weerstand en tegen obstipatie. Door het gebruik van een laxeermiddelen (en bij anti-biotica is dit ook het geval) bestrijd je die goede bacterieën. Bovendien raken je darmen gewend aan de laxeermiddelen, waardoor de stoelgang nog trager wordt. Indien er veelvuldig gebruik is gemaakt van een laxeermiddel, kun je echt een probleem krijgen in de vorm van een spastische darm. Een opgezette buik kan na langdurig gebruik een chronisch probleem zijn.

Pro-biotica

Anti-biotica en laxeermiddelen beïnvloeden de darmflora op een negatieve manier. Door het nemen van pro-biotica bouw je weer aan het herstel van je darmflora. Je stoelgang gaat erop vooruit, en je weerstand wordt beter. De opgezette buik verdwijnt. Pro-biotica koop je bij een natuurvoedingswinkel. Het is vaak een poeder, die je door de yoghurt kunt doen en niet vies smaakt. Het duurt ongeveer drie weken voordat je het resultaat merkt. Dit resultaat geldt wel voor de langere termijn en het is aan te raden voorlopig door te gaan met pro-biotica.

Voedingvezels

Een slechte stoelgang bestaat onder andere door vezel-arme voeding. Het is dus belangrijk om je huidige voeding te vervangen voor voeding met vezels. Veel vezels zitten in groente, fruit, aardappels. Er zijn speciale yoghurtjes waaraan vezels zijn toegevoegd. Lees op de verpakking in welk merk yoghurtje de meeste vezels zitten. De makkelijkste manier om genoeg vezels binnen te krijgen is door middel van een bus voedingsvezel, die je koop bij een reformzaak. Je doet hiervan twee keer per dag een schep in je yoghurt. Het is effectief en zorgt zeker voor een goede darmfunctie en dus herstelde stoelgang. Het is aan te raden om de extra vezels te blijven gebruiken, ook wanneer de stoelgang weer goed functioneert.De smaak is niet prettig, maar je kunt een scheut ranja in je yoghurt doen om dit te verbloemen.

Zemelen

Zemelen helpt bij een slechte stoelgang. Je kunt de klachten van obstipatie hierdoor verbeteren. Een nadeel is wel dat zemelen veel vocht opnemen. Hierdoor kun je wanneer je te weinig vocht drinkt op een dag, juist meer last van verstopping krijgen! Je bent dus verplicht om er veel bij te drinken.

Gebroken lijnzaad

Tegen een opgezette buik en verstopping is gebroken lijnzaad een goed, effectief en goedkoop hulpmiddel. Dat het werkt ondervind je eigenlijk al na een paar uur. Het is heel makkelijk te gebruiken: je kunt wat lijnzaad op je brood strooien, door je eten, op je pizza. Gebruik hiervan in het begin zeker drie eetlepels per dag. Goede bijkomstigheid van lijnzaad: het zit vol met essentiële vetten die ook goed voor de gezondheid zijn.

Meer informatie omtrent stoelgang en gerelateerd:
Gerelateerde artikelen
Stoelgangproblemen: obstipatieStoelgangproblemen: obstipatieObstipatie is een lastige kwaal dat een opgezette buik veroorzaakt en de stoelgang bemoeilijkt. Een gebrek aan vezels in…
Obstipatie (verstopping) verhelpenObstipatie (verstopping) verhelpenVerstopping in de darmen, ook wel obstipatie genoemd, is een vervelend probleem. Hoe kun je obstipatie verhelpen? Vezelr…
Laxeermiddelen: Gebruik, werking en bijwerkingenLaxeermiddelen: Gebruik, werking en bijwerkingenLaweermiddelen zijn medicatie die men gebruikt om de stoelgang te bevorderen bij constipatie. Laxeermiddelen zijn vaak h…
Hoe verbeter in mijn stoelgang?Hoe verbeter in mijn stoelgang?Mensen die leiden aan obstipatie hebben te maken met darmproblemen. Obstipatie komt veel voor. Ongeveer 1 op de 3 mensen…
Obstipatie en obstipatie voorkomenObstipatie, constipatie of verstopping is een vervelende kwaal waar velen van ons wel eens last van hebben gehad. Vooral…

Reageer op het artikel "Een slechte stoelgang en opgezette buik"

Reacties

Margriet, 10-02-2013 14:18 #4
Vandaag begonnen met gebroken lijnzaad eten, en het smaakt zalig! Door de yoghurt met was palm suiker wat ook nog erg gezond is.

Vlaamsmeisje, 14-10-2010 13:24 #3
Ik heb dat ook pfffffffff smorgens als ik wakker word plaate buik na een tasje thee ben ik net 8 maand zwanger zie het niet meer zitten word er gek van en heb geen zin og iets te eten
naar wc gaan lukt ook niet ik neem dr ernst nr 10 niet om te vermageren maar daar kan ik toch smorgens van naar wc gaan ben ten einde raad veezels eten zeggen ze pffffff mar ik heb al 20 jaar de ziekte van chron dus ik en vezels gaat niet samen
ben ten einde raad

Roberta (infoteur), 30-10-2008 12:46 #2
Ik kan er maar niet over uit, ik blijf het zo´n briljant idee van je vinden die gebroken lijnzaad voor een opgezette buik! Ik ben al een tijd bezig naar het zoeken naar meer informatie, aangezien de kleine van me al sinds zijn geboorte met een flinke opgezette buik rond loopt. En in al die tijd heeft nog niemand me gewezen op het gebruik van gebroken lijnzaad! Vanmorgen met de kinderarts overlegd en zij vind het een uitstekend idee! Paar druppels in (bv) zijn soep en yoghurt toevoegen. Dank je wel voor je geweldig goede tip! Met vriendelijke groet, Roberta Reactie infoteur, 30-10-2008
Hai Roberta, wat leuk, dat dit misschien dé tip is. Zou geweldig zijn, laat je het nog weten? Je koopt het gewoon bij C1000 hoor, en is niet duur. Mensen verzinnen wat om beter naar de wc te kunnen, maar dit is zo simpel en makkelijk in gebruik (en werkt echt heel goed). Het is een heel ouderwets middeltje, maar ik heb vroeger bij een drogisterij gewerkt waar we altijd aan ouderwetse middeltjes deden (dus echt afwegen enzo), vandaar dat ik weet dat het goed werkt en ik gebruik het zelf ook.
Nou succes, ik ben benieuwd.
Groetjes.

Roberta (infoteur), 29-10-2008 16:24 #1
Hoi Ssandra 3108,
Ik vind je bevinding om gebroken lijnzaad te gebruiken bij een opgezette buik werkelijk meesterlijk! Ik zie dat je (ook) veel over peuters schrijft, ik heb namelijk een peuter van (bijna) 2.5 jaar met een enorm opgezette buik. Zou jij de combinatie van gebroken lijnzaad en opgezette buik bij een peuter aanraden/toepassen? Als je trouwens nog suggesties hebt van het hebben van een opgezette buik bij peuters, ik houdt me van harte aanbevolen! Met vriendelijke groet, Roberta Reactie infoteur, 29-10-2008
Hai Roberta! Dank je wel voor je reactie, leuk om te horen. Ik zou het gebruik van gebroken lijnzaad niet zo 1,2,3 adviseren bij een peuter. Misschien kan het geen kwaad in een kleine hoeveelheid (ik denk het niet, een beetje door het eten strooien), maar ik zou het toch even met de huisarts overleggen (misschien sowieso even voor de opgezette buik). Groetjes!

Infoteur: Ssandra3108
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!