InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zelf koken: echt veel lekkerder!

Zelf koken: echt veel lekkerder!

Je hebt niet altijd zin om na een koude rillerige dag achter het aanrecht te gaan staan. Daarom wil je je wel eens laten verleiden tot een kant en klare maaltijd uit een pakje. Zeker als er Puur Natuur, zonder kleur- en smaakstoffen op staat! En een Kies bewust logo op de verpakking prijkt. Waarom valt het dan toch altijd weer tegen? Waarom is die Tikka Masala helemaal niet lekker, terwijl het zo spannend klinkt? Kijk je bij de ingrediënten dan zie je daar van alles staan wat je te denken geeft.

E-nummers of additieven:

Gemodificeerd maiszetmeel, aroma, suiker, gistextract, maltodextrine, stabilisator, E-nummers, dextrose, ... staat in de ingrediëntenlijst op de verpakking van de maaltijd die je in handen houdt. Zou het daar aan liggen dat je de maaltijd nergens naar vind smaken? Of nee, hij smaakt wel ergens naar, maar je kunt de (bij)smaak niet thuisbrengen. Het is hoe dan ook niet wat je had verwacht. Veel additieven zijn gewoon natuurlijke stoffen, zoals vitamine C, citroenzuur, of rode bieten. stelt Wikipedia je gerust. Verder staat er: Niet iedere natuurlijke stof is echter automatisch ongevaarlijk. De sterkste giffen komen uit de natuur. Veel mensen reageren dan ook allergisch of intolerant na het eten van een product dat een of meer voedingsadditieven bevat. Vermelding van een stof als toegestane additief wil niet zeggen dat deze stof onbeperkt mag worden toegepast.

...door de EU goedgekeurde hulpstoffen

Waarom zitten al die vreemde stoffen in een eenvoudige kant-en-klaar-maaltijd, in soepen, in ander ingeblikt of anderszins verpakt voedsel? Zelf gebruik je ze immers ook niet? Geen recept noemt ze en in de winkel vind je ze niet. Dit zegt De universiteit van Wageningen ervan:
Van levensmiddelen wordt verwacht dat ze een bepaalde houdbaarheid en kwaliteit hebben. Hieronder vallen onder andere de kleur, de houdbaarheid en het uiterlijk. Door het lange bewaren kunnen enkele van deze eigenschappen geheel of gedeeltelijk verloren gaan. Om deze eigenschappen te bewaren worden zogeheten hulpstoffen of additieven toegevoegd. Het is echter niet toegestaan om gebreken aan levensmiddelen te maskeren! Deze hulpstoffen worden in diverse categoriën ingedeeld, zoals kleurstoffen, anti-oxidanten en conserveermiddelen.

Kwaliteitskenmerk

Om toegepast te mogen worden, moeten additieven aan strenge eisen voldoen. De stoffen zijn/worden uitgebreid getest en gesteld kan worden dat het hier gaat om de best onderzochte stoffen in onze voeding. Additieven mogen ook niet zomaar worden toegevoegd, per additief wordt gekeken wat de mogelijke toepassingen zijn en wat de maximale dosis is die toegepast mag worden. Stoffen die veilig zijn bevonden voor de vastgestelde toepassingen kunnen een E-nummer krijgen. Dit nummer is feitelijk een kwaliteitskenmerk, het geeft aan dat de stof goed is onderzocht in de gebruikte toepassing.
E-nummers en andere additieven kunnen dierlijke producten bevatten.

Keukenkastje

Bij houdbare producten moet je er dus rekening mee houden dat er hulpstoffen inzitten die maken dat de voeding houdbaar is en zijn aantrekkelijke kleur en structuur behoudt. Hulpstoffen die je mee opeet. Al zijn ze niet gevaarlijk of ongezond, de smaak van de ooit verse groenten en kruiden wordt kunstmatig vervormd en is naar de knoppen. Qua smaak gaat er daarom niets boven echt vers; niet het 'vers' van een jaar, of zelfs een maand, geleden toen de fabrikant het voedingsproduct verpakte.

Ondanks of liever dankzij deze hulpmiddelen knoop je dus maar weer je keukenschort voor. De maaltijd die je zelf klaarmaakt eet je immers direct op, laat je hoogstens enkele dagen in de koelkast staan, of vries je meteen in; dat zijn jouw manieren van conserveren: koken en invriezen.

In je keukenkastjes kun je je eigen additieven en smaakmakers bewaren. Daar verdringen zich de kruiden en beperkt houdbare ingrediënten, naast de houdbare voedingsmiddelen. Deze laatste zijn vaak evenmin zonder additieven, maar zo beperk je de schade aan je smaakpapillen toch tot een minimum.

Smakelijke additieven die traditionele wintergroenten met succes inpakken:

  • knoflook en ui
  • rozijnen en dadels
  • Parmezaanse kaas
  • sesamzaad, pijnboompitten en walnoten
  • Spaanse pepertjes en sambal
  • geraspte kokos en kokosmelk
  • gemberbolletjes op siroop of verse gember
  • chutney
  • curry (kruidenmengsel)
  • vanillestokje
  • Kurkuma, kerrie, paprikapoeder, saffraan (kleurstoffen)
  • blikjes vis, al dan niet in tomatensaus
  • pakjes gezeefde tomaten
  • blikjes bonen, erwten
  • spliterwten
  • gedroogde linzen (rode linzen zijn snel klaar)
  • sherry, port, wijn of bier
En niet te vergeten: boter, diverse soorten olie, zout en peper.

Lees verder

© 2009 - 2017 Stine, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is het raw food dieet?Heb je al wel eens gehoord van het raw food dieet? Het wint langzaam aan populariteit, niet alleen als een dieet om af t…
E-nummers in levensmiddelenIn supermarkten hebben we talloze keuzes uit voedsel producten om te eten welke goedgekeurd zijn door de keuringsdienste…
E-nummers (additieven)E-nummers (additieven)E-nummers zijn codes die door de Europese Unie zijn opgesteld voor 'de lijst der te gebruiken additieven'. Op deze lijst…
Waarom je E621 beter niet kunt nuttigenE621 wordt veel gebruikt in de Aziatische keuken, vooral in de Chinese en de Indonesische keuken. Veel mensen kunnen er…
Gemakkelijk en gezond koken met een maaltijdboxGemakkelijk en gezond koken met een maaltijdboxVeel mensen willen graag gezond eten, maar vinden het lastig gezonde maaltijden klaar te maken. Het is lastig van te vor…

Reageer op het artikel "Zelf koken: echt veel lekkerder!"

Infoteur: Stine
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Winterkost
Medische informatie…
Schrijf mee!