InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is Stevia de nieuwe natuurlijke gezondere zoetstof?

Is Stevia de nieuwe natuurlijke gezondere zoetstof?

Is Stevia de nieuwe natuurlijke gezondere zoetstof? Momenteel hoor je er steeds vaker over. Stevia…een zoetstof die geen calorieën bevat en 300 keer zoeter is dan gewone suiker. Maar wat is stevia eigenlijk? Is het echt beter dan suiker en…is het niet weer zoiets als Aspartaam, waarvan ook werd gezegd dat het geen kwaad kon maar later een ongezond middel bleek te zijn?

Puur natuur

Stevia is een natuurproduct. En dat is belangrijk want steeds meer mensen krijgen belangstelling voor natuurlijke en biologische producten. Door de vele sites op het internet krijgt de consument steeds meer informatie over de vele toevoegingen die aan ons voedsel wordt toegevoegd en ook welke gevolgen deze toevoegingen voor de gezondheid kunnen hebben. Zo is suiker ongezond en maakt dik. Daarom was Aspartaam, een middel dat geen calorieën bevat en vele malen zoeter dan suiker jarenlang is, hét antwoord op suiker. Aspartaam echter is een omstreden stof dat al jarenlang besproken word. De meningen zijn verdeeld maar uit vele onderzoeken is gewoon als feit gebleken dat Aspartaam vele ziektes en aandoeningen kan veroorzaken waaronder kanker. Langzamerhand dringt dit nu ook tot de consument door en een alternatief voor Aspartaam is dus hard nodig. En dit alternatief is het natuurlijke Stevia.

Stevia komt van oorsprong uit zuid Amerika en word ook wel ‘honingkruid’ genoemd. Het is een plantje waarvan de gedroogde bladeren al honderden jaren gebruikt worden door de inwoners van Paraguay en Brazilië om hun thee te zoeten en ook in Japan is het al jarenlang de enige toegestane zoetstof die gebruikt mocht worden als vervanger van suiker. Stevia is dus al heel lang bekend als vervanger van suiker.
Waarom kennen wij dat hier dan eigenlijk niet zo goed?
Dat komt omdat Stevia hier bij ons in Europa maar ook in de Verenigde Staten tot nu toe verboden was. Het vermoeden bestond dat het misschien kankerverwekkend zou zijn. Inmiddels hebben onderzoeken dat allang tegengesproken en is Stevia dé ‘natuurlijke’ vervanger van suiker waar op dit moment het meest over gesproken wordt.

Coca Cola

De oorzaak van de belangstelling voor Stevia ligt ook in het voornemen van het grote concern van ‘Coca Cola’. Deze heeft namelijk in het nieuws laten weten dat de tot nu toe gebruikte zoetstof ‘Aspartaam’ vervangen zal gaan worden door deze ‘nieuwe’ natuurlijke zoetmaker. En dat is natuurlijk groot nieuws.
Het probleem was tot nu toe dat Stevia in Amerika evenals in Europa niet mocht worden verwerkt in frisdranken en voeding. In Europa is dat probleem inmiddels opgelost want sinds 14 april jl. is bekend gemaakt door de Europese voedselautoriteit EFSA dat Stevia, een natuurlijk zoetmiddel, in Europa is goedgekeurd en gebruikt mag gaan worden in de voedselconsumptie.
Nu was het zo dat Stevia allang bekend is in Nederland en al wel was goedgekeurd als supplement en in die vorm dus ook al beschikbaar. Maar nu Stevia is goedgekeurd als zoetstof zijn de mogelijkheden eindeloos omdat Stevia ook nog eens stabiel blijft bij verhitting en dus niet alleen gebruikt kan worden om thee en koffie te zoeten maar ook in bijvoorbeeld in de productie van gebak en koek e.d.

Geen calorieën

Verder zal de consument dit nieuwe ‘veilige’ zoetmiddel in de armen gaan sluiten want het bevat geen calorieën en dat is natuurlijk voor velen hét grootst voordeel dat een zoetmiddel maar kan bieden. Vele mensen die dagelijks worstelen met de kilo’s zullen de mogelijkheid om voedsel te zoeten met een calorieloos middel verwelkomen.
Aspartaam was ook zo’n calorie vrij middel. Aspartaam word dan ook verwerkt in ontelbaar veel producten, maar is gebleken heel slecht voor de gezondheid te zijn. De meningen daarover zijn verdeeld maar… ‘Waar rook is, is vuur’ en dat doet de verkoop van bijvoorbeeld een concern als Coca Cola natuurlijk geen goed. Coca Cola doet er momenteel dan ook alles aan om juist Stevia voor humane consumptie geschikt te krijgen en dat is ook niet verwonderlijk omdat het concern samen met Cargill de op basis van Stevia nieuwe zoetstof Rebiana heeft ontwikkeld.

Wat is nu eigenlijk Stevia?

Stevia is een kruidachtige plant die oorspronkelijk uit Paraguay komt. De oorspronkelijke naam van dit plantje is Stevia Rebaudiana Bertoni. Het werd 1500 jaar geleden al gebruikt door de Guarini – indianen als zoetmiddel en werd in de 16de eeuw voor het eerst door Spaanse veroveraars ontdekt. Toch duurde het nog tot eind 19de eeuw tot het echt tot de westerse wereld doordrong. Maar toen werd het dan ook steeds meer bekend.
Wilde Stevia groeit in het grensgebied tussen Brazilië en Paraguay. Verder zijn er plantages in Brazilië, Paraguay, Uruguay, Centraal Amerika, Israel, Thailand en China waar Stevia gekweekt wordt. Dit kweken geschied op een vrij arme bodem en de plantjes blijven dan 5 jaar of langer geschikt voor consumptie. De oogst is 2x per jaar. De wortels blijven na de oogst in de grond zitten en de plant groeit daarna gewoon weer aan.

Waarom was Stevia tot nu toe verboden?

Dit was eigenlijk te wijten aan een dom foutje van de Belgische professor J Geuns. Deze professor had een aanvraag gedaan voor een vergunning om Stevia in de handel te brengen, maar dan als een nieuw middel. Het is alleen zo dat, wanneer er een nieuw middel in de handel word gebracht, dan moeten er uitslagen van onderzoeken bestaan die de veiligheid van het nieuwe middel garanderen, en dat was hier niet het geval. Dus, werd de vergunning afgewezen en zo was het verbod op Stevia dus een feit. Het had dus niets te maken met de veiligheid van het middel maar was louter een bureaucratisch ‘foutje’.

Stevia kent geen bijwerkingen

Japan en Brazilië zijn de grootste gebruikers van Stevia bladeren en extracten ter wereld en zij hebben dat dan ook allemaal uitgebreid getest en goedgekeurd. Er zijn geen bijwerkingen bekend van Stevia en het concern van Coca Cola past dan ook in deze landen al het gebruik van stevia als zoetstof toe. Ook is het zo dat er al heel veel onderzoeken naar gepleegd zijn waaruit blijkt dat Stevia eerder ‘gezondheidbevorderende’ eigenschappen heeft, zoals het verlagen van de bloedsuikerspiegel en het verlagen van de bloeddruk. Bovendien is het natuurlijk zo dat een middel met 0 calorieën altijd gezonder is én…Stevia is in tegenstelling tot suiker geen voedingsbodem voor mondbacteriën die tandplaque veroorzaken en werkt op die manier dan preventief tegen tandbederf. Rekening dient wel te worden gehouden met het feit dat deze onderzoeken gedaan zijn bij dieren, dus dat nog wel even een slag om de arm moet worden gehouden, al staat daar dan weer de gebruikservaring van vele eeuwen door de Guarani-indianen en de Japanners weer tegenover.

Hoe gebruik je Stevia?

Veel mensen zijn gewend om 1 á 2 schepjes suiker of klontjes suiker in hun warme dranken te doen. Dit is niet aan te raden bij het gebruik van Stevia want de stof is tot 300x sterker dan suiker. Zelfs een mespuntje van dit mierzoete middel maakt uw koffie al rijp voor de gootsteen.

Tot slot:

Voordat wij: Europeanen gewend zullen zijn aan het gebruik van Stevia zal er eerst nog wel een tijdje overheen moeten zijn gegaan. Maar het lijkt een veelbelovende vervanger te zijn voor suiker. Dus volg het nieuws en laat de tijd het ons leren.
© 2010 - 2017 Yoan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Coca Cola Life: Nieuw, groen, gezond en nog net zo lekker?Sinds januari 2015 is er een nieuwe Coca Cola smaak te koop: Coca Cola Life. Met het groene label, wordt de consument zo…
Stevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstofStevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstofTegenwoordig zijn de lightproducten niet meer weg te denken uit de schappen van de supermarkt. Deze lightproducten worde…
Waarom zou je kiezen voor Stevia?Stevia is steeds bekender aan het worden, maar veel mensen weten niet waarom ze moeten kiezen voor de zoetstof. Is het w…
Stevia, de natuurlijke suikervervangerStevia, je ziet en hoort er steeds meer over. Een natuurlijke vervanger voor suiker zonder calorieën. Maar waar komt dez…
Diabetes en SteviaWerkt Stevia tegen diabetes? Mensen met diabetes hebben uiteraard ook wel eens trek in iets zoets en uit verschillende o…
Bronnen en referenties
  • Bronnen: www.fitplein.nl, www.aspartaam.nl, stevia Nederland

Reageer op het artikel "Is Stevia de nieuwe natuurlijke gezondere zoetstof?"

Reacties

K., 06-08-2014 13:59 #8
Een andere blik op hoe ''onveilig'' aspartaam is: http://www.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/voedingscentrum/Documents/Consumenten/Mijn%20boodshappen/Veilig%20eten/Aspartaam_voedingnu.pdf

Bronnen van die 'vele onderzoeken' hadden best vermeld mogen worden (en dan niet onder aspartaam.nl). Net als van de 'vele ziektes en aandoeningen'.

Rolf, 23-04-2014 11:53 #7
Wat een onzin verhaal. Dit deel slaat weer nergens op:
"De meningen zijn verdeeld maar uit vele onderzoeken is gewoon als feit gebleken dat Aspartaam vele ziektes en aandoeningen kan veroorzaken waaronder kanker."

Wat juist wel 100% zeker is is dat Steviolglycosiden veel giftiger zijn dan aspartaam.
De maximale dosis die je van deze werkzame stof in Stevia mag consumeren ligt 10 keer lager dan bij aspartaam.
Max 4 mg/dag per kilo lichaamsgewicht.

Stevia is gewoon behoorlijk giftig. Giftiger dan toiletreiniger (als je dat ooit in gelijke hoeveelheden zou consumeren).

Mark, 23-04-2013 12:19 #6
Toevallig via het browsen ook hier gekomen. En stoor mij ook enorm aan de regel: "uit vele onderzoeken is gewoon als feit gebleken dat Aspartaam vele ziektes en aandoeningen kan veroorzaken waaronder kanker."

Rick en Elisa stellen terecht dat dit eerder naar bang makerij riekt dan naar goede berichtgeving. De bronnen die vervolgens worden gegeven zijn naar mijn mening erg onbetrouwbaar zo zijn niet onafhankelijk. Wellicht in het vervolg de schrijvers beter checken van bepaalde bronnen en niet alles klakkeloos overnemen.

Daarentegen ben ik wel erg enthousiast over dit product. Reactie infoteur, 24-04-2013
U kunt op het internet talloze sites en artikelen vinden die hetzelfde vertellen. Ik heb alleen weergegeven wat daar verteld wordt omdat ik dat interessant vond en de moeite waard vond/vindt om door te geven.

Rick, 20-10-2012 21:41 #5
Wat een onzin over Aspartaam zeg. En de bronvermelding is ook niet helemaal objectief. Een korte blik op de wetenschappelijke artikelen van aspartaam.nl en 1 woord springt eruit: excessive. Net als met alles moet ook deze stof met mate. De Amerikaanse Voedsel en Waren autoriteit, de FDA, geeft een maximale inname aan van 50mg/ kilo lichaamsgewicht. Iemand van 70kilo moet dan 3.5gram aspartaam binnen krijgen, en dat is erg veel. Nu zeg ik niet dat Stevia slecht is, juist beter denk ik. Mijn reactie is op dit niet objectieve artikel. Vooral de zin "vele ziektes en aandoeningen kan veroorzaken, waaronder kanker" is bangmakerij. Het is bij mensen nog nooit aangetoond. Ik kwam hier toevallig langs, en kom na dit te lezen ook nooit meer terug.

Devos Nele, 05-07-2012 09:45 #4
Kan men ook de verse bladeren ergens voor gebruiken, in koffie of zo? Ik heb namelijk plantjes staan in de tuin.

Bedankt voor een antwoordje Reactie infoteur, 06-07-2012
'Als zoetstof kun je de steviabladeren vers en gedroogd gebruiken… Gewoon een klein blad afbreken voor in een kopje thee/koffie, even laten trekken.Kneus en scheur het blad een beetje zodat het gemakkelijker zijn zoetstof kan aangeven'.

Ik heb hier persoonlijk zelf geen ervaring mee, met verse bladeren. Dus, laat even weten hoe het smaakt als je wilt. Laat het niet te lang trekken want dan krijg je een bittere smaak. Succes

Rolf Buiter, 04-02-2012 01:16 #3
Kunt u me zeggen, waar je stevia plantjes of zaad kunt kopen? Kun je het kweken in Nederland? Reactie infoteur, 04-02-2012
Ik heb eens een beetje rondgezocht. Misschien heeft u iets aan de volgende links:
steviazaad: https://www.gardenseeds.nl/product/stevia_honingplant_stevia_rebaudiana/
plantjes bestellen: http://www.steviaplantjes.be/index.html

Elisa, 17-09-2011 18:51 #2
'De meningen zijn verdeeld maar uit vele onderzoeken is gewoon als feit gebleken dat Aspartaam vele ziektes en aandoeningen kan veroorzaken waaronder kanker. ' Bron graag. Pas dan geloof ik dat je niet alleen maar paniek aan het zaaien bent. Reactie infoteur, 18-09-2011
Http://www.aspartaam.nl/artikelen/ramazzini.html
http://thetruthaboutstuff.com/dutch/Aspartaam%20en%20borstkanker.pdf
http://www.wanttoknow.nl/overige/een-zoet-vergif-brengt-eerst-ms-en-dan-n-langzame-dood/
Bovendien staan de bronnen en referenties altijd onder aan de artikelen hoor. Misschien had je dat niet opgemerkt. zo ook bij dit artikel. vriendelijke groet.

Waxje (infoteur), 04-06-2010 15:37 #1
Haha, ik gebruik het ook. eerste keer toen ik het in mijn thee deed dacht ik dat ik met een kwart mini koffielepel wel genoeg had… Ondrinkbaar :-). Nu is een mespuntje meer als genoeg. Vraag me af of die tabletten minder zoetstof bevatten anders maken ze vast m'n thee te zoet.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 02-05-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!