InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat is het verschil tussen munt, mint en pepermunt?

Wat is het verschil tussen munt, mint en pepermunt?

Heeft u zicht ooit afgevraagd waar al die frisse ingrediënten op pakjes kauwgom vandaan komen? Freshmint, spearmint, icemint of menthol? Ooit eens afgevraagd wat het verschil is tussen munt en mint? We zullen alle begrippen hier eens netjes op een rijtje zetten zodat u weer tussen de muntplanten het bos kunt zien.

Wat is munt?

Mentha spicata of kruizemunt
Mentha spicata of kruizemunt
Munt of in het latijn Mentha is een geslacht van meerjarige planten. De meeste soorten uit deze plantenfamilie hebben bladeren die rijk zijn aan sterk geurende stoffen zoals bijvoorbeeld methol. Voor dit artikel zijn twee soorten van belang. Dat zijn de kruizemunt of aarmunt die in het latijn Mentha spicata heet en de zogenaamde pepermunt die in het latijn Mentha piperita heet. Sommige kauwgum wordt wel met spearmint op smaak gebracht. Spearmint is de engelse term voor kruizemunt. De pepermunt Mentha piperita is eigenlijk een kruising tussen twee andere muntsoorten. De eerder genoemde kruizemunt en de watermunt. De plant wordt verbouwd in Japan, de Verenigde Staten, Engeland en Frankrijk.

Van welke plant wordt muntthee gemaakt?

Mentha suaveolens of Appelmunt
Mentha suaveolens of Appelmunt
Voor verse muntthee worden de bladeren van de kruizemunt gebruikt (Mentha spicata). Wel zijn er van deze soort verschillende variëteiten in omloop. Voorbeelden zijn “Mentha spicata Marrakech” of groene Marrokaanse munt en ‘Mentha piperita Nigra’: of zwarte pepermunt. De Mentha spicata Marrakech soms ook wel Mentha spicata maroccan genoemd wordt het vaakst gebruikt om muntthee van te zetten. In Nederland tenminste, in Marokko zelf gebruikt men ook vaak de Mentha suaveolens die wij witte munt of appelmunt noemen. De geur van deze munt doet denken aan zure appels.

Wat is het verschil tussen munt en mint?

Wat is het verschil tussen munt en mint? Helemaal niets! Mint is gewoon het Engelse woord voor munt. Ook de Belgen zeggen wel eens mint tegen munt. Kortom muntthee en mintthee zijn precies dezelfde soorten thee, gemaakt van kruizemunt.

Hoe komt de muntsmaak in mijn kauwgom?

In de kruizemunt en pepermunt zitten aan de onderkant van de bladeren een soort kleine kliertjes, uit deze kliertjes scheiden muntplanten muntolie uit tegen de tijd dat de planten oogstrijp zijn. Muntolie is de basis voor de smaakstof in pepermunt en menthos.
Muntolie bestaat uit drie belangrijke componenten:
  • Menthol
  • Methonen
  • Overige smaakstoffen

Deze drie stoffen worden door de producenten uit de muntolie gedestilleerd en vervolgens worden ze weer samengevoegd tot muntaraoma. De muntaroma wordt gebruikt als smaakstof in de voedingsindustrie. De achtergebleven stoffen in de muntolie worden voor andere doeleinden gebruikt. Het verschil tussen muntolie uit de pepermunt en de kruizemunt is dat er in de pepermunt relatief veel minder menthonen en menthol zit. Deze spearmint smaak is dan ook iets zachter en milder van karakter.

Menthol

Menthol is een sterke smaakstof, die onder andere uit de pepermunt en de kruizemunt kan worden gehaald. De stof heeft een prikkelende smaak en verfrissende werking als het op de huid wordt opgebracht. Dit komt omdat menthol de koudereceptoren in de huid weet te prikkelen waardoor die het idee krijgen dat de temperatuur lager wordt. Menthol kan overigens ook synthetisch gemaakt worden, uit ruwe olie. Het resultaat van dit petrochemische proces is dat precies dezelfde menthol gemaakt wordt. Alleen wordt deze menthol op verpakkingen vaak “natuuridentieke”menthol genoemd.

Pepermuntsnoepjes en menthos

In de pepermuntsnoepjes en menthos zit het muntaroma dat is verkregen uit de pepermunt plant (mentha piperita). Bij sommige andere frisse snoepjes wordt er gebruik gemaakt van muntaroma verkregen uit de kruizemunt. Dit wordt dan vaak spearmint genoemd.

Hoe zit het dan met coolmint, arctic mint en freshmint?

Coolmint, freshmint en arctic mint zijn allemaal verkoopnamen voor hetzelfde smaakje:muntsmaak. Er worden door fabrikanten nog een heleboel andere handelsnamen gebruikt, maar zolang naam eindigt op mint of munt, dan weet je dat het gewoon gaat om muntsmaak met een sexyer naam.
© 2012 - 2014 Pernambuco, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
In de naam van... muntIn de naam van... muntAkkermunt, pepermunt, polei, groene munt, kruizemunt, Corsicaanse munt, witte munt, wollige munt! En zo kunnen we nog ee…
Kruiden: pepermuntPepermunt of mentha piperita is een lid van de muntfamilie. Je kunt pepermunt zelf in je tuin kweken en het is een overb…
Munt, 25 soorten en honderden variëteitenMunt, 25 soorten en honderden variëteitenMunt of Mentha is een geslacht dat zo’n 25 soorten telt. Bovendien tellen die 25 soorten weer honderden variëteiten. Vee…
Koers van de Ghanese cediDe Cedi is de munt van Ghana. De munt geldt als wettig betaalmiddel in het Afrikaanse land. Dit artikel vertelt alles ov…
Pepermunt of Mentha piperita, wetenschappelijk bekekenPepermunt of Mentha piperita, wetenschappelijk bekekenMunt is als plantengeslacht gemakkelijk te herkennen, vooral door zijn sterke geur. Elke soort daarentegen apart gaan de…

Reageer op het artikel "Wat is het verschil tussen munt, mint en pepermunt?"

Infoteur: Pernambuco
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!