InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van aardbei

De geneeskracht van aardbei

Aardbeien zijn heerlijk en supergezond! De aardbei zit tjokvol vitaminen, mineralen en fytonutriënten. Koop geen doosje aardbeien maar een hele plant en doe die in een pot of zet hem in de tuin. Vers geplukte aardbeien zijn namelijk veel lekkerder. Tijdens het vervoeren en het in de winkel staan verliest de aardbei veel smaak.

Inhoud:

Eet biologische aardbeien

Van vrijwel alle groenten en fruit is het beter om ze in biologische vorm te eten. Dit geldt nog meer voor aardbeien dan voor andere vruchten. Fruit wordt namelijk bespoten met pesticiden door telers. De stoffen waarmee aardbeien bespoten zijn, zijn niet gezond voor mensen. In tegenstelling tot andere vruchten heeft de aardbei geen schil. De stoffen blijven dus allemaal op de aardbei zitten. Helaas kun je lang niet alle gifstoffen eraf wassen. Dat komt omdat de buitenkant van de aardbei van dunne structuur is. De stoffen op de buitenkant komen ook aan de binnenkant terecht. De goedkoopste oplossing om biologische aardbeien te eten is om een aantal aardbeiplanten op het balkon of in de tuin te hebben staan. Deze blijven de hele zomer door aardbeien leveren. Aardbeiplanten overleven strenge winters in West Europa. De aardbeiplant is een ideale plant voor in een schoolmoestuin. Let er wel op dat je elk jaar een aantal nieuwe planten moet kopen want de aardbeiplant is zo gekweekt dat hij het tweede en derde jaar weinig aardbeien maakt.

Mineralen en vitaminen

Het beitje is een uitstekende bron van vitaminen. 100 Gram aardbei is genoeg voor de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) voor vitamine C. Daarnaast zit er ook vitamine B5, B6, B11(foliumzuur) en K in het aardbeitje. Deze heerlijke rode vruchtjes bevatten voorts de mineralen mangaan, kalium, magnesium en jodium.

Medicinale werking van de aardbei

De aardbei is goed voor je botten. Het bevat vitamine K en de mineralen magnesium en kalium. Deze drie fytonutriënten zijn goed voor de instandhouding van botweefsel. Het hoge vitamine C gehalte zorgt ervoor dat aardbeien uitstekende bestrijders zijn van vrije radicalen en dat ze het immuunsysteem in optimale conditie houden. Vrije radicalen zijn de veroorzakers van veel ziektes. Ze tasten onder andere cellen en het DNA aan. Het lichaam herstelt dat zelf met antioxidanten uit fruit en groente. Vitamine C uit de aardbei is zo een antioxidant die meehelpt kankervorming te voorkomen.

Aardbei bevordert groei superoxide dismutase

Er zit relatief veel mangaan in de aardbei. Het staat op plaats drie van alle vruchten als het gaat om mangaangehalte. Op plaats één staan frambozen en op plaats twee rode druiven. Mangaan is zeer belangrijk in het lichaam omdat het de vorming van het enzym Superoxide dismutase bevordert, een enzym waarover vrijwel elke levensvorm beschikt. Superoxide dismutase bestrijdt de zuurstofradicalen in het lichaam 1000 maal sneller als katalase, een ander enzym dat de zeer schadelijke zuurstofradicalen uitschakelt. De aardbei bevat meer positieve eigenschappen dan zijn rijke arsenaal aan fytonutriënten.

Aardbei als lippenstift

Aardbeien kunnen vrouwen prima gebruiken om hun lippen mee rood te kleuren. Wrijf meerdere malen met de rode buitenkant over je lippen als ware het een lippenstift. Het rood geeft af op je lippen. Voordeel aan deze lippenstift is dat je het puur natuur is. De chemicaliën van de lippenstift zijn vrij ongezond een zorgen voor het vrijkomen van schadelijke vrije radicalen in het lichaam. Rode bessen en frambozen werken nog beter als lippenstift. Ook kan een hap aardbei de tanden witter maken. Lees daar meer over in het artikel fruit als cosmetica.

De bosaardbei

De aardbei is een gecultiveerde plant en gek genoeg hebben de wilde aardbeien lang zoveel voedingswaarde niet. Wilde aardbeien of bosaardbeien zijn niet bijzonder gezond maar kunnen ook geen kwaad. Je zou ze kunnen eten om de dorst te lessen als je geen water bij je hebt en je maakt een boswandeling. Wat wel gezond is zijn de jonge blaadjes van de bosaardbei. Deze worden gedroogd en gebruikt in zelf gemaakte groene theemix. De blaadjes bevatten veel antioxidanten.

Aardbeientoren

De aardbeiplant kan ook heel goed in een fruittoren verwerkt worden in een moestuin. Maak een grote toren van bakstenen en laat tussen de stenen grote gaten open. Vul de toren met aarde en zet er aardbeiplanten in. Laat kinderen aardbeien plukken zodat ze kunnen leren hoe vruchten tot stand komen.

Tips om aardbeien te eten

De aardbei is een lekker tussendoortje en een heerlijke fruit snack op elk moment van de dag. Je kunt aardbeien prima op een bruine boterham doen. Aardbeien passen goed in een vruchtensalade samen met gezonde vruchten zoals mango, sinaasappel, banaan, mandarijn en appel. ´s Morgens is de aardbei een uitstekende toevoeging in een zelf samengestelde muesli. Aardbeien kunnen als toetje gegeten worden. Bij de koffie is een wafel met aardbeien en slagroom een ware delicatesse.

Fytonutriënten in de aardbei

Het aantal fytonutriënten in de aardbei is indrukwekkend. Er spelen maar liefst 20 fytonutriënten in de aardbei een belangrijke rol in het lichaam. De fytonutriënten in de aardbei werken samen om de bloedvaten schoon te houden en vrij te houden van afzettingen van LDL-cholesterol. Daarmee wordt een hoge bloeddruk voorkomen. Het heeft een preventieve werking voor een hartaanval. Aardbeiden werken preventief tegen hart- en vaatziekten in het algemeen. Alle fytonutriënten van de aardbei zijn ondergebracht in onderstaand schema.
Anthocyaninen:Flavonolen:Hydroxybenzoëzuren:Hydroxykaneelzuren:Tanninen:
cyanidineprocyanidine ellagzuurkaneelzuurellagitanninen
pelargonidine catechinegalluszuurhydroxykaneelzuurgallotanninen
gallocatechine vanillinzuurkoffiezuurstilbeen
epicatechinesalicylzuurferulazuurresveratrol
kaempferol
quercetine

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met aardbeienAfvallen met aardbeienAardbeien zijn heerlijke vruchten. Veel mensen zijn dol op deze rode, zoete vruchten en eten ze in de zomer maar wat gra…
De bosaardbei: geneeskrachtige kruipplantHet felgele hartje tussen de witte bloemblaadjes lonkte naar iedere wandelaar en het was alsof het zei: kijk mij hier st…
Waar zijn aardbeien goed voor?De aardbei wordt gezien als één van de lekkerste vruchten in ons land. Vooral in het zomerseizoen is deze vrucht van de…
[Fruit] De aardbeiAardbeien variëren opmerkelijk in grootte, kleur, smaak en vorm, maar zijn ook vreselijk lekker! Ze zijn erg gezond en b…
De aardbei als geneesmiddelDe aardbei als geneesmiddelDe meesten weten wel dat het eten van fruit gezond is. Echter blijft het merendeel zich afvragen waar het eigenlijk goed…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Superoxide_dismutase
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=32
  • http://chetday.com/benefitofstrawberry.htm
  • http://www.healthdiaries.com/eatthis/8-health-benefits-of-strawberries.html
  • Foto aardbeientoren: Fridtjof Nansenschool, Rotterdam
  • Foto´s aardbeien: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van aardbei"

Reacties

Sj Wiersma, 31-05-2016 11:41 #2
Waarom bloeien mijn aardbeiplantjes niet? Reactie infoteur, 07-09-2016
Het eerste jaar bloeit de aardbei heel goed. Het tweede jaar minder en het derde jaar vrijwel niet. Misschien helpt dit antwoord u? Wat biologisch-dynamische boeren doen is de eerste uitschieter van de aardbeiplant afknippen en opkweken. Deze zal het jaar erop weer net zo veel aardbeien geven. De planten worden in professionele kwekerijen maar één jaar gehouden, zodat ze meer oogst opleveren.

Agnes, 17-10-2015 21:35 #1
Dat aardbeien gezond zijn weet ik maar in de winter koop ik diepvries en nu is de vraag of dat ook goed is? Reactie infoteur, 11-02-2016
Diepvries is minder goed. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat elke groente- of fruitsoort die in de diepvries wordt bewaard, na een half jaar over minder dan de helft van de oorspronkelijke vitamine- en mineraalwaarde beschikt. Elke maand gaat de vitaminewaarde meetbaar achteruit.

Als je de optimale voedingskracht uit fruit wilt halen kun je het beste vers seizoensfruit eten, hoewel tegenwoordig er erg veel vers ingevoerd fruit is.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 10-04-2013
Gepubliceerd: 11-06-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!