InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Fietsen voor een Ketting van Ballonnen

Fietsen voor een Ketting van Ballonnen

Fietsen voor een Ketting van Ballonnen Ketting van Ballonnen is een sponsorfietstocht door jeugdige (ex)kanker patiënten en hun broers en zussen. De fietsers willen bewijzen dat er leven is na kanker en ze willen geld in zamelen. Ketting van Ballonnen is een honderden kilometers lange fietstocht die kinderen met kanker en hun familie hoop, goede moed en fietsplezier wil geven en die geld ophaalt voor een goed doel. Deelnemers zijn tussen de 15 en 25 jaar en zij halen met hun prestatie geld op voor de VOKK, vereniging van ouders van kinderen met kanker.

Ketting van Ballonnen

Ketting van Ballonnen is een sponsortocht die aandacht vraagt voor kinderen met kanker, die kinderen en hun familie een hart onder de riem steekt en die geld inzamelt voor een goed doel. Het is een project van de Vereniging Ouders, Kinderen en Kanker (VOKK).
In 2008 vond de eerste editie van de fietstocht Ketting van Ballonnen plaats. De sponsorfietstocht voert langs de zeven kinderoncologische ziekenhuizen in Nederland. De fietsers stappen bij de ziekenhuizen af en bezoeken de oncologische afdelingen. Het evenement is eens in de vijf jaar. In 2012 was de vijfde editie. De zesde keer dat de jongelui met een kankergeschiedenis de tocht maken is in 2018.

Sponsortocht met fietsen

De fietstocht heeft tot doel om kinderen en jongeren met kanker en hun families hoop te geven. Het volbrengen van de tocht is voor veel deelnemers een persoonlijke overwinning na een moeilijke periode. Bovendien is het een sponsorfietstocht, zodat er tevens geld wordt opgehaald voor de VOKK. De tocht van Ketting van Ballonnen duurt een week. De deelnemers zoeken zelf sponsoren. Dat sponsorgeld wordt besteed aan kinderen die in het ziekenhuis liggen en kanker hebben of hebben gehad. Het gaat naar maatjesprojecten, KanjerKettingen en er worden activiteiten zoals kampen en uitjes van georganiseerd. De fietsers fietsen tienduizenden euro's bij elkaar. Sponsoren zijn grote bedrijven, kleine bedrijven en familie en vrienden van de fietsers.

Fietstocht van Hoop

Het fietsevenement wordt ook wel de Fietstocht van Hoop genoemd.

VOKK

De Vereniging Ouders, Kinderen en Kanker is een belangenvereniging die op 17 november 1987 werd opgericht. De VOKK wil gezinnen met een kind met kanker begeleiden en steunen. Ze doet dat op diverse manieren:
  • telefonische hulplijnen
  • gespreksgroepen
  • mentorprogramma
  • website met discussieruimte
  • tijdschrift Attent
  • tijdschrift Lef
  • boeken, brochures en video
  • KanjerKetting
  • leskoffers
  • symposia
  • website VOKK
  • website Koesterkind
  • belangenbehartiging

De VOKK is er voor

  • kankerpatiëntjes
  • broertjes en zussen
  • ouders en verzorgers
  • grootouders
  • voormalig kinderkankerpatiënten

KanjerKetting

Een van de projecten van de VOKK is de KanjerKetting. Patiënten krijgen bij elke behandeling een kraal, die aan een ketting kan worden geregen. Voor elke behandeling is dat een andere kleur, andere vorm, andere grootte. Met de kralenketting kan het kind laten zien wat het allemaal heeft doorstaan: de kralen vertellen het verhaal als een soort dagboek, waarbij het kind kan vertellen wanneer hij of zij welke kraal kreeg en hoe het toen ging, wat hem toen opviel en hoe het hem sinds de dag van die kraal is vergaan. De KanjerKettingen vormen prachtige kleurige kettingen. Voor ouders van wie het kind is overleden is de ketting een dierbaar aandenken.

Kraal sponsoren

Wie het initiatief Kanjerketting wil steunen kan een kraal adopteren via de website www.kanjerketting.nl. Er zijn verschillende mogelijkheden:
  • enkele kralen adopteren (vanaf 5 euro per jaar)
  • een Kanjerketting adopteren (80 euro per jaar)
  • een unieke KanjerKraal adopteren (1.500 euro per jaar)

Contact

VOKK

  • Schouwstede 2b
  • 3431 JB Nieuwegein
  • Telefoon: 030-242 29 44
  • e-mail: bureau@vokk.nl
  • website: www.vokk.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fietsketting smerenFietsketting smerenHet is natuurlijk belangrijk als u gaat fietsen dat de ketting lekker soepel loopt. Hiervoor is het noodzakelijk dat u d…
Inkorten van een fietskettingInkorten van een fietskettingRegelmatig onderhoud van uw fietsketting, versnellingskabels en derailleur levert een heleboel extra fietsplezier op. Ni…
Tips voor spannen of inkorten van de fietskettingTips voor spannen of inkorten van de fietskettingFietskettingen worden langer naarmate ze ouder worden. Dit is in feite het gevolg van een slijtageproces. Het spannen va…
Preventief fietsonderhoudAls je regelmatig je fiets controleert en wat klein onderhoud doet, kun je grotere reparaties aan je fiets voorkomen en…
Onderhoud derailleurversnellingOnderhoud derailleurversnellingEen derailleurversnelling bestaat uit twee verstellers (shifters) waarmee afzonderlijk de voor- en achterkettingwielen w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kwetting van Ballonnen logo
  • www.VOKK.nl
  • www.Kanjerkralen.nl
  • Persbureau Ameland
  • http://vokk.nl/index.cfm?action=site.nieuws&category=164&entry=374#.WTpVnTOYO9s geraadpleegd op 9 juni 2017

Reageer op het artikel "Fietsen voor een Ketting van Ballonnen"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-06-2017
Subrubriek: Kinderen
Special: Goede Doelen
Medische informatie…
Schrijf mee!