InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Fietsen voor een Ketting van Ballonnen

Fietsen voor een Ketting van Ballonnen

Fietsen voor een Ketting van Ballonnen Ketting van Ballonnen is een sponsorfietstocht door jeugdige (ex)kanker patiënten en hun broers en zussen. De fietsers willen bewijzen dat er leven is na kanker en ze willen geld in zamelen. Ketting van Ballonnen is een honderden kilometers lange fietstocht die kinderen met kanker en hun familie hoop, goede moed en fietsplezier wil geven en die geld ophaalt voor een goed doel.

Ameland

Renate Ruygh (1988) is op Ameland geboren en opgegroeid. Ze kreeg op 14-jarige leeftijd kanker in haar knie en op 18-jarige leeftijd bleek dat haar been moest worden geamputeerd. Ze woont samen met haar zus Josephine (1991) en nog een vriendin in een appartement in Leeuwarden. Renate en Josephine fietsen Ketting van Ballonnen 2012 mee op een tandem.

Ketting van Ballonnen 2012

De zussen maken de 660 kilometer lange fietstocht rond het IJsselmeer samen met 23 andere jongeren die ziek zijn of zijn geweest en hun broers of zussen. De sponsortocht is een project van de Vereniging Ouders, Kinderen en Kanker (VOKK).
Van 11 t/m 19 augustus 2012 vindt alweer de vijfde editie van de Ketting van Ballonnen plaats. Het is een sponsorfietstocht langs de zeven kinderoncologische ziekenhuizen in Nederland. De fietsers stappen bij de ziekenhuizen af en bezoeken de oncologische afdelingen.

Sponsortocht

De fietstocht heeft tot doel om kinderen en jongeren met kanker en hun families hoop te geven. Het volbrengen van de tocht is voor veel deelnemers een persoonlijke overwinning na een moeilijke periode.
Bovendien is het een sponsorfietstocht, zodat er tevens geld wordt opgehaald voor de VOKK.

VOKK

De Vereniging Ouders, Kinderen en Kanker is een belangenvereniging die op 17 november 1987 werd opgericht. De VOKK wil gezinnen met een kind met kanker begeleiden en steunen. Ze doet dat op diverse manieren:
  • telefonische hulplijnen
  • gespreksgroepen
  • mentorprogramma
  • website met discussieruimte
  • tijdschrift Attent
  • tijdschrift Lef
  • boeken, brochures en video
  • KanjerKetting
  • leskoffers
  • symposia
  • website VOKK
  • website Koesterkind
  • belangenbehartiging

De VOKK is er voor
  • kankerpatiëntjes
  • broertjes en zussen
  • ouders en verzorgers
  • grootouders
  • voormalig kinderkankerpatiënten

KanjerKetting

Een van de projecten van de VOKK is de KanjerKetting.
Patiënten krijgen bij elke behandeling een kraal, die aan een ketting kan worden geregen. Voor elke behandeling is dat een andere kleur, andere vorm, andere grootte. Met de kralenketting kan het kind laten zien wat het allemaal heeft doorstaan: de kralen vertellen het verhaal als een soort dagboek, waarbij het kind kan vertellen wanneer hij of zij welke kraal kreeg en hoe het toen ging, wat hem toen opviel en hoe het hem sinds de dag van die kraal is vergaan. De KanjerKettingen vormen prachtige kleurige kettingen.
Voor ouders van wie het kind is overleden is de ketting een dierbaar aandenken.

Kraal

Wie het initiatief Kanjerketting wil steunen kan een kraal adopteren via de website www.kanjerketting.nl . Er zijn verschillende mogelijkheden:
  • enkele kralen adopteren (vanaf 5 euro per jaar)
  • een Kanjerkettingadopteren (80 euro per jaar)
  • een unieke KanjerKraal adopteren (1.500 euro per jaar)

Contact

VOKK
  • Schouwstede 2b
  • 3431 JB Nieuwegein
  • Telefoon: 030-242 29 44
  • e-mail: bureau@vokk.nl
  • website: www.vokk.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kanker en elektromagnetische stralingKanker en elektromagnetische stralingDe resultaten van de onder andere de Interphone studie, het onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie en van de IARC…
Het nieuwe project van Google: Project LoonHet nieuwe project van Google: Project LoonEr wordt wel eens gezegd dat iedereen tegenwoordig op het internet zit. Dit blijkt echter niet de waarheid te zijn. Twee…
Boekbespreking Achtste groepers huilen nietBoekbespreking Achtste groepers huilen nietAkkie is een heel gewoon meisje. Ze zit op school en speelt altijd voetbal in de pauzes. Totdat ze een bloedtest moet ui…
Kanker en chirurgie: de chirurgische behandeling van kankerKanker en chirurgie: de chirurgische behandeling van kankerOm kanker te bestrijden zijn er verschillende behandelingsmethoden mogelijk. De drie belangrijkste onderdelen van de kan…
Tips voor spannen of inkorten van de fietskettingFietskettingen worden langer naarmate ze ouder worden. Dit is in feite het gevolg van een slijtageproces. Het spannen va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kwetting van Ballonnen logo
  • www.VOKK.nl
  • www.Kanjerkralen.nl
  • Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Fietsen voor een Ketting van Ballonnen"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 29-06-2015
Gepubliceerd: 14-08-2012
Subrubriek: Kinderen
Special: Goede Doelen
Medische informatie…
Schrijf mee!