InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Poepen in het vruchtwater

Poepen in het vruchtwater

Poepen in het vruchtwater Vruchtwater hoort helder te zijn. Als de baby wordt geboren en het vruchtwater is groenig of bruinig van kleur, dan heeft de baby gepoept in het vruchtwater. De eerste ontlasting van een pasgeboren baby noemen we meconium. Voor de geboorte poepen is niet zoals het moet gaan. Het kan zelfs heel gevaarlijk zijn voor de baby. Wanneer de baby voor of tijdens de geboorte meconiumhoudend vruchtwater inademt, dan kan dit in de longetjes komen en beschadigingen geven. Dit wordt het meconiumaspiratiesyndroom (MAS) genoemd.

Wat is meconium

Voedingsstoffen van de moeder gaan via de placenta naar haar ongeboren kind. De afvalstoffen gaan grotendeels ook terug naar de moeder. Want, hoewel de foetus in de baarmoeder niets eet, wordt er wel vruchtwater met afvalstoffen en celmateriaal ingeslikt. Ook het door de foetus geproduceerde slijm, eigen gal en bloed maken dat het spijsverteringskanaal niet volledig leeg is en het darmkanaal bereiken. De afvalstoffen worden afgebroken tot een donkergroene slijmerige afvalsubstantie, meconium genoemd. De eerste ontlasting van de baby wat normaal gesproken de eerste dagen na de geboorte zal plaatsvinden. Meconium heeft een donkergroene tot zwarte kleur. Bij 10 tot 15% van de nieuw geborenen vindt de eerste ontlasting echter al plaats vóór of tijdens de geboorte. Door een aantal factoren kan de darmbeweging van de foetus toenemen, ontspant de anusspier zich en komt meconium in het vruchtwater, wat een dikke groen-zwarte kleur krijgt. Het is een teken dat hij/zij het op een bepaald moment niet naar de zin heeft. Wanneer de vliezen breken wordt pas duidelijk dat de baby in het vruchtwater heeft gepoept. Een signaal voor de verloskundige om heel alert te zijn.

Dit is lekker!Dit is lekker!

De gevolgen van ingeslikt meconium

Het ingeslikte meconium kan de luchtweg van de baby blokkeren. Het irriteert de luchtweg en de baby kan het benauwd krijgen. Ook kan het meconium in de longen komen. We spreken dan van het meconiumaspiratiesyndroom (MAS). Na de geboorte kan dit ernstige ademhalingsproblemen veroorzaken. Baby's die in contact zijn geweest met meconium in het vruchtwater, worden geboren met een laagje smurrie op de huid. Of er sprake is van MAS geven de volgende symptomen aan:
  • kreunen tijdens de ademhaling
  • snelle ademhaling
  • blauwe kleur
  • intrekken van de borstwand en een
  • opgezwollen borst

De ernst van MAS is afhankelijk van het gegeven, hoeveel meconium de baby heeft ingeademd. Ongeveer 11% van de nieuw geborenen, die de ontlasting loslaten voor de geboorte, heeft een zekere mate van MAS. Hoewel het ernstig kán zijn, is het dat in de meeste gevallen gelukkig niet.

Waarom ademt de foetus te vroeg?

De meest voorkomende oorzaak is stress bij de baby. De moeder heeft de weeën niet ‘herkent’ en te lang de natuurlijke bevalling tegengehouden, tot de baarmoedermond al volledig ontsloten was en het niet meer tegengehouden kón worden. De baby wilde er al veel eerder uit, maar kreeg als het ware geen toestemming. Bij de baby kan een stresssituatie ontstaan door navelstrengcomplicaties ( knoop in de navelstreng of de navelstreng gewikkeld om het nekje van de baby) door chronische aandoeningen (bijvoorbeeld infecties) bij de moeder. Wanneer de baby meer dan 40 weken nodig heeft om te komen, wil het ook vaak al in de baarmoeder van de moeder de ontlasting lozen. Binnen 24 uur móet de baby gehaald worden wanneer het gepoept heeft in het vruchtwater. Dit is alleen zichtbaar wanneer het vruchtwater vroegtijdig breekt.

De behandeling bij MAS

Zodra duidelijk is dat de baby in het vruchtwater gepoept heeft worden de luchtwegen uitgezogen. Is meteen al duidelijk dat de baby meconium in de longen heeft gekregen dan wordt hij:
  • beademd
  • krijgt het antibiotica en
  • fysiotherapie voor de borst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/zwangerschap-bevalling-en-baby/vruchtwater-in-de-longen
  • http://www.babyopkomst.nl/article/de-baby-heeft-in-het-vruchtwater-gepoept/
  • http://www.medicinfo.nl/%7B301c4782-eb95-493c-b851-84402137aed2%7D

Reageer op het artikel "Poepen in het vruchtwater"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 27-09-2016
Subrubriek: Kinderen
Special: Kleine kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!