InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Hoeveel slaap heeft een kind nodig?

Hoeveel slaap heeft een kind nodig?

De duur van de slaap van een kind vermindert naarmate het kind groter wordt. Het schommelt ook van kind tot kind. Vanaf de leeftijd van 3 jaar onderscheiden we al korte (8,5 uur per dag), gemiddelde (10 tot 11,5 uur) en lange slapers (12,5 uur). Wilt u weten hoeveel uw kind nodig hebt, dan telt u uit hoeveel uren hij slaapt als je hem niet wakker hoeft te maken om naar school te gaan (bijvoorbeeld in het weekend of de vakantie).

Van 6 maanden tot 4 jaar

Naarmate het kind groter wordt, slaapt het overdag minder. 3 tot 4 tukjes op 6 maanden, 2 tukjes op 12 maanden en nog eentje op 18 maanden. Een kind van 6 maanden slaapt gemiddeld 15 uur. Die globale hoeveelheid slaap wordt maar traag afgebouwd, want ze bedraagt nog vaak 13 à 14 uur op de leeftijd van 2 jaar en nog altijd 12 uur tussen 3 en 5 jaar.

Beetje bij beetje worden de uren slaap over 24 uren verdeeld. Vlak na de geboorte slaapt het kind het grootste deel van de dag. Tussen 3 à 6 jaar verdwijnt het middagdutje stilaan. Toch hebben nog 20 tot 40% van de zesjarigen nood aan dit middagdutje. Zodra hij naar de lagere school gaat, kan dat helaas niet meer.

Van 4 tot 12 jaar

Een kind van 4 tot 12 jaar is vaak overdag zeer alert, maar valt 's avonds snel in een diepe slaap. De slaapduur gaat dalen, omdat het middagdutje gaat verdwijnen en het kind naarmate het ouder wordt ook later naar bed gaat, maar nog wel op hetzelfde uur opstaat.

LeeftijdSlaapduur
610 uur 45 minuten
710 uur 30 minuten
810 uur 15 minuten
910 uur
109 uur 45 minuten
119 uur 30 minuten
129 uur 30 minuten

Vanaf 12 jaar

Volgens welk ritme uw tiener slaapt hangt van een aantal factoren af. In de puberteit slaapt men vaak moeilijker in en kampen tieners dikwijls met een chronisch slaaptekort. Om dat in het halen, blijft men vaak lang in bed liggen tijdens vakanties of de weekends.

Rituelen voor het slapengaan

Gaan slapen moet voor uw kind een prettig gebeuren zijn en blijven. Net voor het slapengaan, moet een intiem en rustig moment zijn, zodat het kind met een veilig gevoel kan inslapen. Soms hoort daar een bepaald ritueel bij, zoals een liedje zingen of een verhaaltje vertellen.

TV heeft eigelijk een niet zo gezonde invloed op het slapengaan. Door de uitzendingen gaat het kind vaak opgewonden naar bed, waardoor het niet goed kan inslapen. Vaak wil hij ook nog niet naar bed, als er iets leuk is op TV.

Het kind heeft natuurlijk niet het besef wat goed is voor zijn gezondheid of niet, maar voldoende slapen is wel degelijk een zeer belangrijke factor in het groeiproces van uw kind.
© 2007 - 2014 Kurtad1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Startpagina gezondheid.
Gerelateerde artikelen
Kom jij ook slaap tekort? over slaaptekort bij jongerenKom jij ook slaap tekort? over slaaptekort bij jongerenVeel jongeren gaan in het uur voordat ze gaan slapen nog sms'en, whats appen en andere dingen die met de mobiele telefoo…
Meer kans op overgewicht bij kinderen die minder slapenMeer kans op overgewicht bij kinderen die minder slapenKinderen krijgen op steeds jongere leeftijd overgewicht en obesitas en het aantal neemt steeds sneller toe. Uit een onde…
Slapeloosheid: oorzaken, gevolgen en oplossingenSlapeloosheid: oorzaken, gevolgen en oplossingenJe hebt last van slapeloosheid als je gedurende een langere periode slecht slaapt. Dit wordt een chronisch slaaptekort g…
Ontspan vóór het slapen: tips om snel in slaap te komenOntspan vóór het slapen: tips om snel in slaap te komenMakkelijk in slaap geraken is vaak cruciaal om te kunnen genieten van een goede nachtrust. Het is vooral een moeilijk be…
Slapen, veelgestelde vragen over slapenSlapen, veelgestelde vragen over slapenIeder mens heeft slaap nodig om goed te kunnen functioneren en gezond te blijven. In de tegenwoordig drukke tijden kunne…

Reageer op het artikel "Hoeveel slaap heeft een kind nodig?"

Reacties

Jasmijn, 05-11-2013 18:06 #19
Hoi, Mijn dochter is 12 maanden en zij slaapt 15 uur, is goed of slecht? Reactie infoteur, 07-11-2013
Dat lijkt me dik okee!

Merel, 04-09-2013 21:36 #18
Ik ben 11 en slaap ongeveer 7 en een half uur per nacht, ik weet dat dit niet normaal is maar ik ben nooit moe moet ik iets doen?

Tess, 09-07-2013 21:39 #17
Ik ben 14 bijna 15 en ik heb nu vakantie. Hoe laat moet ik naar bed en hoe laat moet ik de volgende dag weer opstaan?

Nienke, 04-06-2013 07:40 #16
Hoi ik ben 11 en ik slaap meestal om 10 uur en dan moet ik er om 7uur weer uit. is dat genoeg slaap?

Magdalena, 21-03-2013 22:30 #15
Hoeveel slaap heeft een kind nodig? Bv. een kind van 16 jaar?

Maris, 15-03-2013 02:16 #14
Mijn zoontje van 2 gaat om 7uur naar bedje zoontje van 5 om half 8 en zoontje van 9 om 8uur

Elisabeth, 27-01-2013 16:40 #13
Mijn zoontje is elke ochtend 5 u.h.6 wakker. Soms ook nog 's nachts. Alles geprobeerd later naar bed, wel een bad voor het inslapen, geen bad, later naar bed gedaan enz. Hij slaapt gewoon maar 9 a 10 uurtjes per nacht, en dit al vanaf een half jaar oud. Nu laat ik hem gewoon in z'n eentje beneden zitten 's morgens vroeg. Ik vind namelijk dat 7 uur vroeg zat is.

Jasper, 11-07-2012 18:52 #12
Hoe laat moet een kind van 11 jaar naar bed in de vakantie? En hoe laat moet een kind van 7 jaar naar bed in de vakantie?

Groetjes,
Jasper en Sem

Mamavan, 01-12-2011 04:18 #11
Mijn dochter van 7 word vaak s'nachts wakker, altijd rond zelfde tijdstip ze word wakker met meerdere smoesjes waarom ze niet me er zou kunnen slapen. Wat kan de oorzaak hier van zijn?

Liesbeth, 23-09-2011 08:55 #10
Hoi An, ik denk dat jouw kind helemaal niet teveel slaapt! Mijn dochter van 1 gaat altijd om 7 uur naar bed en slaapt vaak tot een uur of 8. En overdag ook nog zeker 2 uurtjes. Als je wilt dat ie wat minder overdag slaapt kun je hem misschien eerder op bed leggen? Succes!

Lin, 22-09-2011 21:02 #9
Wil graag weten, ik stop mijn zoon van bijna 8 jaar om acht uur in bed soms half uur later maar meestal duurt het een uur soms langer voordat hij slaapt. Of moet ik steeds kijken of hij slaapt. Doe ik het nou goed of niet, moet ik hem wakker laten of niet? Voel me soms een slechte moeder omdat ik weet dat hij wakker ligt maar wij liggen ook meestal in bed. Wat moet ik nou?

Carley, 13-09-2011 23:56 #8
Hoeveel slaap heeft mijn kind van 16 nodig? We hebben er vaak een discussie over hoelaat mijn kind naar bed moet, ik wil er graag zekerheid over hebben hoelaat hij moet gaan slapen.

An, 18-07-2011 14:36 #7
Mijn zoontje van 1 jaar slaapt te veel. Als hij op de creche is, slaapt hij overdag 2 of soms zelf 3 keer anderhalf uur. s'avonds gaat hij dan om 22.00 of 22.30 slapen en hij wordt dan om 07.00 wakker. Als ik vrij ben dan laat ik hem overdag maximaal 2 uur slapen (ik moet hem dan wel bezig houden). Van de creche moet ik hem na laten kijken door de huisarts omdat hij misschien ijzer tekort heeft. Ik maak me een beetje zorgen, dus ga a.s. woensdag als ik vrij ben met hem naar de huisarts. Heeft iemand ervaringen hiermee en tips?

Bt, 31-01-2011 22:38 #6
Mijn dochter van 10 slaapt savonds pas om 23.00, lijkt of ze op ons wacht met slapen. Ze zegt dat er niks is maar wie herkent dit? Ben lief, boos, begaand etc geweest maar niks helpt, melatonine werkt ook niet! Ben er weer mee gestopt! Wordt er niet goed van. Tips, ervaringen? Help!

Miranda, 05-10-2010 12:48 #5
Mijn zoontje van 11 maanden komt heel slecht in slaap. we hebben onderburen die contenu muziek zitten te draaien. als mijn zoontje s'middags niet slaapt wordt hij in de avond in 1 keer overstuur wakker. wat moet ik doen we weten dat hij veel slaap nodig heeft maar hij komt er echt niet aan.

Martijn, 24-03-2010 12:48 #4
Het artikel suggereert dat slaapgebrek een oorzaak van ADHD of ADD zou kunnen zijn. Dit is echter misleidend. Slaapgebrek kan leiden tot *symptomen* die overeen komen met die van ADHD waardoor kinderen *onterecht* het label ADHD kunnen krijgen. Er is een wezenlijk verschil. Wat wel bewezen is is dat kinderen die wel ADHD hebben ook eerder last hebben van slaapproblemen. Info o.a. hier: http://www.drgreene.com/article/sleep-deprivation-and-adhd

Babbete, 15-09-2009 17:59 #3
Mijn kleine liefe zoontje van 5 gaat altijd om 0;00 naar bed. En dan staat hij uitzich zelf op om 5:00. En dan is hij helemaal fit. Het klinkt raar.

R. Jansen, 08-06-2009 22:04 #2
Mijn 8 jarig kind gaat vaak pas om 22.00 uur slapen, wat kan ik er aan doen om hem eerder in slaap te laten vallen?

Nadia, 24-09-2007 16:25 #1
Kinderen moeten 8 uur in bed zijn dan kan je ook vroeg opstaan om naar school te gaan.

Infoteur: Kurtad1
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 19
Medische informatie…
Schrijf mee!