InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Vrouwenbesnijdenis

Vrouwenbesnijdenis

Vrouwenbesnijdenis is een ingreep op de vagina. Veel mensen hebben hier nog nooit van gehoord of weten niet precies wat het in houdt. Vooroordelen en misplaatste opmerkingen zijn dan ook uiterst ongepast. Deze meisjes begaan een lange en pijnlijke lijdensweg waar ze meestal niet onderuit kunnen. Zowel psychisch als lichamelijk worden ze verwond en in het ergste geval vinden ze hierdoor, dan wel onbedoeld, de dood.

Wat is Besnijden

Redenen tot besnijdenis

Veel mensen denken dat het aan het Islam ligt. Dit is niet waar. De besnijdenis komt niet in de koran voor. De meeste vrouwen uit moslimse landen ondergaan deze behandeling niet eens. Meestal gebeurt het voornamelijk in Afrika. Hier komt het in 28 landen voor. In iets mindere mate kom je het ook tegen in bepaalde gebieden van het Midden-Oosten en Azië. Door emigratie verspreidt het zich nu uit tot over de hele wereld. Tot zelfs in Nederland wordt het wel eens uitgevoerd. Omdat Nederland deze behandeling verbied, komen we dit niet in het openbaar tegen. Wel is het een feit, dat het merendeels bij moslimse vrouwen voor komt. De reden hiervan is eerder de traditie, wat tevens een van de meest genoemde redenen is. Verder hoor je ook redenen als: seksualiteit of maagdelijkheid, schoonheid en sociale identiteit.

De besnijdenis is een overgangsritueel tot het volwassen zijn. Het zal het meisje helpen te concentreren op haar toekomstige rollen. De pijn die zij doorstaat zal haar tevens voorbereiden op haar bevalling. Veel mensen wie deze traditie in stand houden, denken dat dit voorhuwelijkse geslachtsgemeenschap tegen gaat. Het biedt de man de zekerheid dat ze nog maagd is. Meestal wordt de vrouw dan weer open gemaakt op de huwelijksnacht en/of de bevalling. Er zijn er ook veel van overtuigd, dat een vrouw niet van geslachtsgemeenschap mag genieten. Ook vinden velen het resultaat mooier dan al die onderling ongelijke uiterlijken van een vagina. Hiervan zijn er een aantal van overtuigd dat de schaamlippen en de clitoris mannelijk zijn en dus eerst moet worden weg gehaald om een echte vrouw te worden. Het zou je anders belemmeren in het vervullen van je taken als vrouw, zoals trouwen en kinderen krijgen. Anderen vinden het gewoon lelijk en proberen het ideaalbeeld van de vrouw te creëren. Zodra meisjes zich ertegen verzetten, kan het gebeuren dat ze uit de familie worden verstoten. Sowieso zullen ze zich als buitenbeentje voelen en weinig kans hebben op een huwelijk binnen haar gemeenschap. Ze kennen namelijk de regel ‘hoe kleiner de opening van de vagina, hoe groter de waarde van de bruidsschat’.

Vormen van besnijden

Vrouwenbesnijdenis kent verschillende vormen. De World Health Organization (WHO) onderscheidt vier vormen:
  • Verwijdering van de voorhuid van de clitoris, met of zonder gedeeltelijke of volledige verwijdering van de clitoris.
  • Verwijdering van de clitoris met gedeeltelijke of volledige verwijdering van de kleine schaamlippen.
  • Verwijdering van de clitoris en van de uitwendige genitalia en hechten/vernauwen van de ingang van de vagina (infibulatie of faraonische besnijdenis). Na aaneenhechting van de resterende schaamlippen blijft een zeer kleine opening over voor menstruatiebloed en urine. Van infibulatie zijn meerdere varianten mogelijk; bij Somalische vrouwen komt deze vorm het meest voor.
  • Overige (meng)vormen, zoals prikken, piercen en/of snijden in clitoris en/of schaamlippen, aanbrengen van brandwonden, inbrengen van bijtende stoffen of kruiden in de vagina.

Daarnaast worden in verband met meisjesbesnijdenis de termen defibulatie en herinfubilatie gebruikt.
  • Defibulatie is het vergroten van de opening of het opheffen van de afsluiting, meestal vóór het huwelijk of een bevalling.
  • Herinfibulatie is het opnieuw hechten van de resterende delen van de schaamlippen, onder meer na een bevalling.

De behandeling

Een besnijdenis kan tegenwoordig netjes en steriel worden uitgevoerd in een ziekenhuis. Een traditionele besnijdenis gaat er veel ruwer aan toe. Het is niet gebruikelijk om enige vorm van drugs of pijnstillers te gebruiken. De meeste meisjes leveren dan ook veel verzet. Dit is de reden waarom er meerdere vrouwen aanwezig zijn, die haar dan vasthouden of vastbinden. Voor de besnijdenis gebruiken ze een scherp voorwerp. Buiten het mes en de schaar, kan dit ook een stuk glas of een scherpe steen zijn. Na het snijden wordt er vaak vuil en as tegen de wond gehouden, om het bloeden te stoppen. Vervolgens wordt ze dichtgenaaid. In het ergste geval tot er alleen een klein gaatje over is om te kunnen plassen en menstrueren. Ter voorkoming dat de vagina niet geheel dichtgroeit of dat de wond opnieuw opengaat, worden de benen van het meisje wel eens tot veertig dagen vastgebonden.

Medische gevolgen

Een besnijdenis kent vele risico’s. De meisjes lijden vaak aan hevige bloedverlies, pijn en angst. In enkele gevallen raakt het meisje in een blijvende shock of vindt de dood.

Directe gevolgen van besnijdenis kunnen zijn:
shock, infectie, beschadiging van het urine kanaal of de anus, vorming van littekenweefsel, tetanus, blaasontstekingen, bloedvergiftigingen, HIV en hepatitis B. Aan deze complicaties kun je doodgaan. ook kun je meteen overlijden door te veel bloedverlies.

Ook op langere termijn komen er steeds terugkerende complicatie kijken als:
chronische en steeds terugkerende infecties aan de urinewegen en de nieren, dit kan leiden tot onvruchtbaarheid, cysten en abcessen rond de schaamspleet, pijnlijke zenuwgezwellen, steeds moeizamere afscheiding van urine, gestoorde menstruatie door opeenhoping van menstruatie bloed in de onderbuik, frigiditeit (vaginisme), of zelfs de dood.

Voor de rest is het absoluut onmogelijk om de besnijdenis en de gevolgen daarvan terug te draaien of ongedaan te maken. Ze kunnen je wel opereren en weer opensnijden. Ook zal geslachtsgemeenschap over het algemeen telkens gepaard gaan met bloedingen en veel pijn.

Schokkende feiten

Geschat wordt dat in de wereld 135 miljoen meisjes en vrouwen het slachtoffer zijn van vrouwenbesnijdenis. Per dag ondergaan er ongeveer 6000 meisjes deze behandeling, dit is dus 1 per 15 seconden. De meest voorkomende leeftijd verschilt per land. Het ligt toch wel tussen de 5 en 10 jaar. In ieder geval vóór de eerste menstruatie.

Het is een feit dat er nog veel aan vrouwenbesnijdenis wordt gedaan. Velen vinden dit mishandeling of verminking. Het is dan ook een schok om te horen dat er elke dag 6000 meisjes besneden worden. De redenen kunnen uiteenlopend zijn, maar er gaat er haast geen een op tegen de mogelijke gevolgen. Er worden al verschillende acties ondernomen om dit tegen te gaan. Door de meisjes educatie te leveren, word er een daadwerkelijke daling van de cijfers gerealiseerd. Ze leren de waarheid bij deze traditie. Op sommige plekken worden er nu plaatsvervangende rituelen uitgevoerd. Anderen durven er zelfs een algehele stop op te zetten.

Lees verder

© 2007 - 2014 Meetie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Meisjesbesnijdenis.nl (tip), Vrouwen.jouwpagina.nl, Waris Dirie en Vagina.startpagina.nl.
Gerelateerde artikelen
Besnijdenis van jongens en meisjesBesnijdenis van jongens en meisjesHet besnijden van jongens komt vaak voor. Maar voor sommigen is het onduidelijk waarom het nou precies gedaan wordt. Dan…
Mannenbesnijdenis; een walgelijke traditieMannenbesnijdenis; een walgelijke traditieVrouwenbesnijdenis wordt door intelligente mensen alom afgekeurd maar mannenbesnijdenis niet. In veel landen wordt manne…
Besnijdenis bij jongens: hygienisch, maar niet zonder gevaarOver vrouwenbesnijdenis wordt tegenwoordig veel gesproken en de roep om deze genitale mutilatie uit te bannen weerklinkt…
Vrouwenbesnijdenis in EgypteVrouwenbesnijdenis in EgypteVrouwenbesnijdenis wordt vaak nog als de normaalste zaak van de wereld gezien in Egypte en andere Oost-Afrikaanse landen…
Vrouwenbesnijdenis in NederlandVrouwenbesnijdernis: alleen al in een provincie als Friesland lopen een dikke 660 meisjes kans op vrouwenbesnijdenis als…

Reageer op het artikel "Vrouwenbesnijdenis"

Reacties

Astrid, 04-08-2013 12:35 #27
Ik ben een vrouw van surinaamse afkomst. In mijn jeugd, heb ik van mijn 9e tot mijn bijna 16e jaar, een vorm van vrouwenbesnijdenis meegemaakt. Dat ging gepaard met alcoholade, en hete surinaamse pepers, die ik op mijn geslachtsdelen kreeg toegebracht. Ik schreeuwde het uit van de pijn, en wenste dat ik nooit geleefd had in die tijd. Dat heeft er toe bijgebracht dat ik jarenlang aan psychische problemen leed, en tot nu toe nog steeds dat stuk pijn bij me draag. Ik geloof ook wel degelijk, dat het niet om een geloofsovertuiging hoeft te gaan. Mij is het nl overkomen, omdat ik in mijn puberteit opstandig was en niet wilde luisteren. En daardoor heb ik deze vorm van marteling en vreselijke pijnigingen jarenlang heb moeten doorstaan. Dit heb ik 32 jaar geleden meegemaakt hier in nederland. In die tijd werd daar nooit over gesproken.En had je ook geen lotgenoten waar je je verhaal mee kon delen!. Nu pas via sites op het internet, lees je verhalen daarover. Waardoor ik nu pas eigenlijk mijn verhaal durf te vertellen daarover. tot slot wil ik nog kwijt, dat als je z on gebeurtenis als mij hebt meegemaakt, het voor de rest van je leven als vrouw zal bijblijven. alleen hele betrouwbare en lieve mensen zullen je kunnen begrijpen, hoe jij je altijd zo gekleineerd, en onzeker en machteloos hebt gevoeld!

Mamani, 10-04-2013 14:16 #26
Bedankt voor dit goede artikel. Ik heb vrouwenbesnijdenis van dichtbij meegemaakt, en sinds mijn 22ste voer ik campagne voor de preventie van deze extreem wrede traditie.
Nu een aantal correcties:
Besneden vrouwen kunnen gelukkig wel seksuele genot hebben, en zelf eerder dan de man klaarkomen. Dit is te danken aan het feit dat het grootste deel van de clitoris binnen het lichaam van de vrouw zit. De clitoris is totaal zo'n 10 cm lang. 2 cm zit buiten het lichaam en dat wordt bij de meeste vormen van besnijdenis helaas weggesneden (met een pijnkracht van een de explosie van een atoombom). maar de andere 8 cm blijft gelukkig goed verborgen in het lichaam. niemand kan gelukkig daar bij komen. verder zijn er ook genotsplekken in de vagina zelf, die even gevoelig zijn en plezier geven als de clitoris. Dus het is een fabel dat een besneden vrouw geen genot kan hebben. Wel is het zo dat de ergste vorm van de besnijdenis, de faraonische type, het uitwendige geslachtsorgaan van de vrouw zo beschadigt, dat vrijen zeer pijnlijk is of kan zijn. Deze type vormt 15% van alle besnijdenis die in de wereld plaatsvindt.
En helaas, vrouwenbesnijdenis vindt niet alleen in 28 Afrikaanse landen plaats, maar helaas ook in, Maleisië, Indonesië (90%), en delen van Iran, Israël, Peru, Sri Lanka, Irak, etc…
Samen moeten we een hardnekkige strijd voeren om deze extreme barbarij uit te roeien. Dat is een van mijn belangrijkste levensdoelen.

Centraal-Afrikaanse Vrouw, 06-02-2013 15:29 #25
Het probleem bij besnijdenis vrouwen is dat ze totaal niet kan genieten van seks. Ze worden niet opgewonden en ze komen nooit klaar. Verder Polygame mannen houden van besnijdenis vrouwen om met meerdere vrouwen te trouwen en besnijdenis van vrouwen in net als de wetten van hoofddoek dragen. In de islam is het een recht van de man om met meerdere vrouwen te trouwen.

Versauw Gerd, 27-01-2013 20:55 #24
In welke Afrikaanse landen wordt er nog vrouwenbesnijdenis toegepast? Heeft u informatie over Togo in verband met dit onderwerp?

Pery, 10-01-2013 13:03 #23
Profeet Muhammed heeft helemaal geen hadith over vrouwenbesnijdenis.
Dat zal nu wel verzonnen zijn om de Islam zwart te maken. De vrouw in de Islam heeft veel rechten. Waaronder haar sexleven, bijv. de man zichzelf zelf niet mag terug trekken totdat zij haar genoegen heeft. Hoe kan profeet Muhemmed dan een goedkeuring gegeven hebben aan zoiets barbaars wagelijks? Dit is onmenselijk.

Andywattbulb, 02-11-2011 12:48 #22
Vrouwenbesnijdenis komt niet in de koraan voor maar wel in de hadiths, waarop Sharia wet is gebaseerd. Muhammad zei dat je het wel mag doen maar met mate. Waarom? Het mag er niet te afstotelijk uit zien voor de man anders is het niet meer aantrekkelijk. Dit betekent niet dat het van origine islamitisch is maar muhammad had er wel respect voor. Je kunt de verzen terug vinden in Al-Bukhari and Al-Muslim.

Corinna, 03-09-2011 22:31 #21
Kan het zo zijn dat er eerst een ritueel plaats vindt met een besnijding van het gezicht? Bijvoorbeeld een driehoekje uit de huid te snijden? Kan dat een aanwijzing zijn voor het besnijden van de uitwendige genitalen? Een bezorgde ouder!

Stiertje, 20-06-2010 14:39 #20
KAAPSTAD - Twintig jongetjes zijn de afgelopen dagen overleden door mislukte besnijdenissen in de Zuid-Afrikaanse provincie Oost-Kaap. Zestig jongetjes zijn gered uit illegale inwijdingsscholen, waar de besnijdenissen werden uitgevoerd. (Volledige tekst, zie onderstaande link)

http://www.nd.nl/artikelen/2010/juni/19/20-jongetjes-dood-na-besnijdenis-zuid-afrika

Bovenstaande zullen we allemaal wel over gehoord en of gelezen hebben afgelopen week. En als je dan de hele tekst leest dan weet je hoe achterlijk ze in sommige gemeenschappen nog denken over het besnijden van vrouwen EN mannen/jongens.
Diep triest, en gelijk vraag ik me dan af? Worden die mensen nog wel ooit wakker? Willen ze het wel begrijpen? Of zijn ze werkelijk zo achterlijk? Ik vind het verschikkelijk…

Davina, 30-05-2010 14:49 #19
Het is gewoon beangstigend om te lezen, hoe er om gegaan wordt met vrouwenbesnijdenis. Gewoon walgelijk. En in andere delen van de wereld ( zoals in Afrika ) is dat de gewoonste zaak van de wereld. Zogenaamd vanwege hun geloof of andere rituelen. Vreselijk barbaars is het.

Sweet16, 19-05-2008 17:12 #18
Dit is gewoon niet normaal het zou over de hele wereld verboden moeten worden, mannen ondergaan niet zo'n pijnlijke weg als de vrouwen, het is vrouwenmishandeling.
het is toch niet normaal dat meisjes dit moeten ondergaan!
als k er iets aan kon doen zou ik het doen!

iedereen zou moeten weten wat het is, zodat er meer mensen tegen zijn, want er zijn heel veel mensen die het niet weten, meisjes uit mijn klas hebben er nog nooit van gehoord, terwijl het eigelijk wel belangrijk zou zijn als mensen het zouden weten!

Stiertje, 17-03-2008 12:01 #17
Ik heb eens een documentaire gezien dat er in die landen waar het gebeurd de meisjes/vrouwen ook nog steeds denken dat het hoort. Ze zouden zelf niet anders willen, want het hoort erbij, en anders worden ze niet volwassen of overkomt hen iets ernstigs. Vaak zijn ze op die manier nog erg bijgelovig. Heel triest en heel jammer, want de "wijze" heren in zo'n dorp houden die gedachten wel mee in stand. En dat kun je dan maar moeizaam doorbreken.
Het is iets wat al zolang gedaan wordt, dat hoort er vaak voortaan bij.

Inderdaad werd het in Afrika al veel eerder gedaan (en komt het idee in oorsprong niet uit de Koran of van het islamitische geloof), voordat de islamitische overheersing daar zijn intrede deed. Aangezien deze mannen het prettiger vonden om sex te hebben met een besneden vrouw, hielden ze het in stand en werd het onder dwang uitgevoerd, iets wat nu niet meer weg te denken is bij deze groepen mensen.

Maar ik denk dan ooit, besnijdenis bij mannen wordt gedaan uit hygienische overwegingen, maar bij hen wordt alleen de voorhuid een gedeelte verwijderd. Maar de "grote" besnijdenis bij de vrouw (waar we het hier over hebben) is veel ingrijpender omdat ze dan ook de clitoris wegnemen zodat de vrouw geen genot en wil meer heeft tijdens de beleving van sex en zij dus heel gehoorzaam en gewillig is. Bij die mannen halen ze de eikel toch ook niet weg? Dus toch is het niet eerlijk, hoe je het ook bekijkt.

Kees, 08-03-2008 15:01 #16
Schandalig, barbaars, middeleeuws, en een vrouw kan dat, als ze volwassen is, evt zelf beslissen. Alhoewel ik denk dat er weinig vrouwen vrijwillig hun clitoris laten verwijderen.

Tantedora1, 07-03-2008 13:09 #15
Barbaars! Dit zou allang uit de wereld moeten zijn. Het gegeven dat vrouwen, strijdend tegen vrouwenbestijdenis overal worden tegengewerkt, ontvoerd -vandaag, 7 maart, Waris Dirie- (en nog erger) toont aan dat het een emotionele zaak is die niet zonder strijd gewonnen wordt. Hierbij aan iedereen de oproep om actie tegen de vrouwenbesnijdenis te voeren.

Elmas (infoteur), 10-12-2007 22:28 #14
Jeetje een zeer goed artikel! Goed dat je het duidelijk hebt gemaakt dat vrouwenbesnijdenis niet voorkomt in de Koran. Heel veel denken namelijk van wel. Dat kwam met name door Ayaan Hirsi Ali die beweerde dat dat in de Koran stond. Zeer goed artikel, echt verhelderend. Bedankt.

Souad, 29-09-2007 12:20 #13
Dit komt grotendeels voor binnen de Somalische bevolking, de Turkse/ Marokkaanse gemeenschap kent at niet! Dit is verminking en heeft niets te maken met de Islam. De Islam is voor kuisheid ( de bijbel ook ) maar geeft niet aan dat een meid besneden aka verminkt dient te worden. Enige besnijdenis die wij binnen de islam kennen en hanteren is die van jongens en dat is zelfs medisch bewezen, goed!

Gatverdamme mensen die dit soort gruwelijke praktijken uitvoeren in naam van de Islam!

Meetie (infoteur), 06-09-2007 12:21 #12
! EXTRA INFORMATIE BETREFT GHANA!

Allereerst is deze praktijk verboden, maar dit sluit niet uit dat het niet wordt uitgevoerd door de bevolking. Over het algemeen komt het het meest voor in het noorden van het land.
Omdat het traditie en cultuur gebonden is, zal er niet per direct van een buitenstaander worden verwacht, dat zij dit alsnog ondergaat. Daarnaast is het over het algemeen niet gebruikelijk om meiden/ vrouwen op een latere leeftijd alsnog laten besnijden.
Om het beste antwoord te krijgen, kun je deze vinden bij de plaatselijke bevolking. Vraag ernaar of neem een kijke.
Naast dit alles moet er rekening gehouden worden, dat ook in Ghana niet zomaar verblijfsvergunningen worden uitgedeeld. Oriënteer je van te voren goed.

Groetjes Meetie

Hoore, 02-09-2007 07:37 #11
Al jaren houd de schrik mij tegen om in Ghana met een zwarte man uit het land zelf te trouwen, maar zo te zien is dat dus nergens voor nodig. Een naar Nederland uitgeweken Belgische Franstalige heeft mij wel ooit verteld dat ik de Nederlanders helemaal niet zo hoog op moest hebben. De Vlamingen, daar zou iets in zitten. Reactie infoteur, 03-09-2007
Kijk voor meer informatie bij de reactie van Cyberdog!
Groetjes, Meetie

Meetie (infoteur), 27-08-2007 16:44 #10
@ Natasha83
Het ligt er aan welke vormen van besnijdenissen (van mannelijke vs vrouwelijke) je met elkaar vergelijk; bij de vrouwen kan ook tot het geheel worden verwijderd en bij de mannen kan ook alleen een sneetje in de voorhuid worden gemaakt, wanneer deze besnijdenis plaats vind om bepaalde medische redenen. Daarnaast, ook mannelijke besnijdenissen kunnen plaatsvinden op grond van traditionele redenen. Hierin zie ik ook niet echt een nut.
Ik begrijp als je bedoelt dat je dit als volwassenen uit eigen wil doet, wat inderdaad qua redenen niet te vergelijken valt tegenover de redenen van de traditie.
Gelukkig zijn we er beiden over eens dat deze brute traditie onjuist is! En dat is eigenlijk wat het belangrijkst is :-)

@Cyberdog
"Wel is het een feit, dat het merendeels bij moslimse vrouwen voor komt. De reden hiervan is eerder de traditie"
Het gaat hier om een traditie die toevallig het meest in die betreffende bevolkingsgroep voor komt. Het is dus traditie, niet een geloofsquestie. :-)
Daarnaast komt het inderdaad ook zelfs in Nederland voor en zoals je zelf al zegt, illegaal. Dit omdat het in de Nederlandse wet verboden en strafbaar is. Naar schatting worden er ca. 50 meisjes per jaar hier in Nederland besneden. Daarnaast worden er ook in Nederland wonende meisjes in het buitenland besneden.
Wel moet ik er bij zeggen dat deze traditie niet alleen terug te vinden is bij moslima's. Uit cijfers is gebleken dat het méérendeels onder de moslima's wordt uitgevoerd, maar dat wilt niet zeggen dat andere mensen (uit welk geloof dan ook) dit niet doen en/of ondergaan.

Je vraag over de getuigenis van een Somalische vrouw. 100% zeker, kan ik hier niet op antwoorden aangezien ik die betreffende getuigenis niet ken.
Naar mijn mening is dit niet echt waarschijnlijk aangezien er in Somalië, en voornamelijk in die gemeenschap waaruit de betreffende Somalische komt, veel besnijdenissen plaats vinden. Zij zal dus vast niet de enige besneden vrouw zijn en valt dus, op basis van haar geslachtsdeel, niet op tussen de andere vrouwen. Ik heb het idee dat besneden geslachtsdelen juist meer overeenkomen onderling als niet-besneden, omdat de vagina van vrouw tot vrouw enorm kan verschillen. Al zouden ze dus vanuit deze reden uitgaan, zouden ze vrouwen eerder níet besnijden.
De reden persoonsherkenning beoordeel ik als onwaarschijnlijk.

Betreffende je laatste vraag.
Zo even vlug weet ik hier niet een goed antwoord op. Ik raad je als eerste aan, om dit gewoon na te vragen bij die vriend en/of familie. Vraag óf zij besnijdenissen houden en als jij daar heen gaat óf jij dat ook zal moeten ondergaan. Zo krijg je waarschijnlijk het meest duidelijke en relevante antwoord.
Ik zal proberen hier informatie over te vinden, wat ik je zo snel mogelijk zal laten weten!

Bedankt voor jullie interesse en reacties!
En @Salu, ik begrijp wat je bedoelt :-)

Cyberdog, 25-08-2007 21:28 #9
In het artikel staat:
"De besnijdenis komt niet in de koran voor. De meeste vrouwen uit moslimse landen ondergaan deze behandeling niet eens… "
Iets verder staat er dan:
"… Wel is het een feit, dat het merendeels bij moslimse vrouwen voor komt… "
Is dit niet in tegenspraak? Of komt het voor bij Moslimse zwarten? Of illegaal bij Moslims in Nederland?

Ik dacht (vroeger) ergens in een getuigenis van een Somalische gelezen te hebben dat de lippen op het aangezicht naar binnen beginnen te krullen en dunner worden na een besnijdenis en dat je dus op die manier min of meer gewoon op straat te herkennen bent. Of is dit onzin?

Uit het artikel heb ik ook begrepen dat de ingreep op maagden uitgeoefend wordt. Bijgevolg is mijn vrees voor een besnijdenis als ik een Ghanese vriend in zijn land zou gaan bezoeken ongegrond? Zijn familie dringt namelijk aan op een huwelijk waar ik een goede reden voor zou hebben erin toe te stemmen. Hij is hier jaren geleden vertrokken, kan geen visum krijgen en schreef me onlangs dat de (Belgische) staat hem terug naar zijn land verwezen heeft. Ghana wordt meestal niet vermeld op het lijstje landen die zich schuldig maken aan besnijdenis, toch heb ik het er (niet op internet, wel in een Brussels vrouwenhuis) eenmaal bij zien staan hoewel dat al enige jaartjes geleden is. Reactie infoteur, 03-09-2007
Hoi,

Ik heb zojuist een medewerkster gesproken van Focal Point. Zij vertelde mij dat er in Ghana 20% van de meisjes worden besneden.
Het gaat er dus als eerste om óf er in de groep waar je vriend leeft, besnijdenissen plaats vinden. Daarnaast is het van groot belang hoe je vriend er over denkt en zo ook zijn familie. Misschien vinden zij het zelf onzin en hoef je zodoende nergens bang voor te zijn. Mocht je vriend het onzin vinden, maar derest is er voor, dan kan je onder een grote druk komen te staan. Of ze je echt zullen dwingen tot een besnijdenis durf ik niet te zeggen. Ook mevrouw raadde je aan om dit eerst gewoon na te vragen bij je vriend. Je zou ook eerst een kijkje in Ghana zelf kunnen nemen. Dan kun je zien hoe ze daar leven en informatie winnen over de cultuur en zo ook hoe de plaatselijke bevolking staat tegenover vrouwenbesnijdenissen. Wel zal je dan verder moeten kijken dan alleen de zon en het mooie land. Misschien geven meerdere bezoekjes je een beter beeld. Dit is zowiezo voor jou al aan te raden ivm met emigratie. Wees er van bewust dat het leven daar een groot verschil zal zijn met hier en denk er goed over na of dat het waard is. Vooral betreft vrouwenbesnijdenis, stel ze handhaven dit, is dit het dan waard om onder deze constante druk te leven?

Ik hoop je enigzins geholpen te hebben. Mocht je nog vragen hebben of was dit niet geheel duidelijk/ niet wat je bedoelde, mail me (meet86@hotmail.com).

Voor meer informatie kun je kijken op www.meisjesbesnijdenis.nl
bij 'waar en wie?/ landeninformatie' kun je informatie vinden over specifieke landen en zo ook Ghana.

Ook kun je bellen met Focal Point.
Telnr: 030-2349800
Vraag naar: Jannie Brinkman.
Te bereiken op werkdagen van 12.00 - 17.00

Salu (infoteur), 24-08-2007 20:25 #8
Een erg interessant artikel over een heikel onderwerp. Heel graag gelezen, maar die uitdrukking is niet juist in deze context (vind even geen andere woord).

Natasha83 (infoteur), 23-08-2007 22:46 #7
Wanneer er bij een man een medische ingreep wordt gedaan, heet dat besnijdenis omdat het gewoon een besnijdenis is. De voorhuid wordt weggehaald. Bij een vrouw kun je een ingreep aan de vagina (bijv. verkleinen van de schaamlippen) theoretisch vergelijken met wat bij besnijdenissen onder 'overige' valt. Ik zei dat je dit naar mijn mening niet echt kunt vergelijken, omdat de ingreep heel anders wordt uitgevoerd en, niet onbelangrijk, de reden van geheel andere aard is. Bij mannen is de ingreep hetzelfde. Ik vind dat er ook een wereld van verschil zit tussen besnijdenis bij mannen en vrouwen. Vrouwenbesnijdenis is compleet nutteloos.

Niels, 23-08-2007 10:05 #6
Interessant artikel. In sommige culturen is het sociaal onacceptabel om je als vrouw niet te laten besijden, hoe vreselijk wij het als Nederlanders ook vinden. Dat er zoveel verzet tegen wordt geleverd zegt mij genoeg. Toch kunnen wij er heel weinig aan doen, omdat het iets ritualistisch is wat ingebakken zit in sommige culturen cultuur. Toch vind ik dat dit soort ingrepen nooit ofte nimmer in Nederland plaats mogen vinden vanwege de ernstige medische en psychische gevolgen.

Meetie (infoteur), 23-08-2007 09:41 #5
Waarom kan je dat niet met een besnijdenis vergelijken? Als de man tegenwoordig in het ziekenhuis een ingreep op zijn dingetje laat doen, heet dat toch ook gewoon nog besnijden?

Natasha83 (infoteur), 21-08-2007 11:58 #4
Het klopt dat je in Nederland diverse ingrepen aan je vagina kunt laten doen. Ik ben van mening dat je dit niet kunt vergerlijken met besnijdenis, maar of dit een goede ontwikkeling is…
Over besnijdenis in ziekenhuizen in Somalië: het kan inderdaad zijn dat ik ernaast zat met mijn opmerking. In dit land worden nog steeds bijna alle meisjes (98%) besneden. Hierdoor kan het best mogelijk zijn dat deze (barbaarse) ingreep zelfs in ziekenhuizen wordt uitgevoerd. Maar dit zal niet bij de meerderheid zo zijn.
Nogmaals: goed dat je over dit onderwerp schrijft. Hoe meer aandacht hoe beter!

Meetie (infoteur), 14-08-2007 19:27 #3
Bedankt voor jullie reacties!

Voor Natasha: Ik spreek dan wel niet uit persoonlijke ervaring, maar vanuit mijn bronnen had ik vernomen dat zulke praktijken, in landen waar vrouwenbesnijdenis normaal wordt gevonden, zelfs in ziekenhuizen kunnen plaatsvinden.
Als bewijs verwijs ik je door naar het artikel 'Interview met Somalische vrouw over besnijdenis', welk tevens op infonu staat. Deze gaat over een Somalische vrouw welk zelf in een ziekenhuis is besneden.

Daarnaast heeft iedereen, dus zelfs jij, de mogelijkheid om zelfs hier in Nederland verschillende ingrepen te laten doen op je vagina. Dit wordt dan wel geen besnijdnis genoemt en is het vanuit eigen wil.

Maar dat zulke behandelingen niet in ziekenhuizen worden gedaan, is dus geheid onjuist!

Natasha83 (infoteur), 29-07-2007 23:19 #2
Goed dat je een artikel over dit onderwerp plaatst. Hoe meer mensen erover weten hoe beter. Alleen één ding: vrouwenbesnijdenissen worden niet in ziekenhuizen uitgevoerd. Dit geldt alleen voor besnijdenis bij mannen!

Lilkim (infoteur), 18-07-2007 16:58 #1
Wij kunnen ons niet voorstellen hoeveel pijn die meisjes moeten doormaken, ik vind vrouwenbesnijdenis pure verminking, mishandeling. Gelukkig zijn er nog mensen die er voor ijveren dat deze praktijken stoppen; je kan Waris Dirie helpen in haar strijd door haar manifest te ondertekenen op volgende link: http://www.waris-dirie-foundation.com/

Infoteur: Meetie
Subrubriek: Leven
Reacties: 27
Medische informatie…
Schrijf mee!