InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Tips om beter te slapen

Tips om beter te slapen

Kan je ook geen goede nachtrust krijgen? Je bent niet alleen, maar je bent ook niet hopeloos. Er zijn veel effectieve manieren voor slaap problemen, lees wat ze zijn en hoe je ze kunt gebruiken.

Lavendel

De zachte aroma van de Engelse lavendel bloem is een lange tijd gebruikt als remedie voor een goede nachtrust. Het is een bewezen dat het de tijd van slapen verlengt en de kwaliteit van je slaap versterkt. Schijnbaar werkt lavendel beter voor vrouwen dan mannen, omdat vrouwen anders reageren op geuren.

Het voordeel van lavendel is dat het vrij snel werkt. Probeer eens een druppel of 6 van lavendel olie toe te voegen aan je bad. Of doe een paar druppels op een zakdoekje en leg dat onder je kussen.

Licht therapie

Als je moeite hebt om in slaap te vallen, heb je misschien meer licht nodig in de ochtend. Blootstelling aan licht speelt een belangrijke rol om het lichaam te vertellen wanneer te gaan slapen en wanneer wakker te zijn. Dus probeer een wandeling te maken in de ochtend als je net wakker bent. Aan de andere kant als je juist te vroeg wakker word ’s ochtends, heb je misschien meer middag licht nodig.

Spier relax oefening

Studies melden dat dit de tijd om in slaap te vallen verkort, en dat als je tussendoor wakker word, je ook sneller terug in slaap kan komen. Plus dat het heel erg makkelijk te leren is, hier is wat je doet. Je gaat lekker liggen, begin bij je voeten. Inhaleer diep en concentreer je op het gewicht van je voeten. Adem nu uit en laat alle spanningen via je tenen naar buiten lopen. Ga zo door naar je kuiten en dan je bovenbenen, je knieën je billen en zo verder naar boven. Blijf de gehele tijd rustig doorademen, en laat de ontspanning lekker over je heenkomen.

Muziek

Zachte, langzame muziek is een andere remedie die je kunt proberen, zonder je tot medicijnen hoeven te richten. Het schijnt een ontspannen gevoel te geven.

Valeriaan

Valeriaan is een kruid dat veelal word gebruikt in Europa als natuurlijk middel om je te helpen met slapen. Anders dan andere medicijnen is valeriaan niet verslavend en zal het ook geen dufheid veroorzaken in de ochtend. Maar het werkt niet voor iedereen. Valeriaan duurt zo’n 2 tot 3 weken voordat het gaat werken. En het moet niet langer dan 3 maanden achter elkaar gebruikt worden. Normaal gesproken word het ingenomen een uur voor het naar bed gaan. Ook al komt het zelden voor, valeriaan kan hoofdpijn en duizeligheid veroorzaken. Het moet niet in combinatie met alcohol worden gebruikt. En ook niet door mensen met een lever aandoening.

Advies

Voordat je slaap remedies gaat proberen, is het altijd raadzaam om je huisarts om advies te vragen. Chronische slaapproblemen kunnen namelijk ook een symptoom zijn van een andere conditie. Bijvoorbeeld hartaandoening, depressie, diabetes.
© 2007 - 2019 Daisy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Probleem of stoornis: Slaapstoornis door een middelAls u problemen met slapen heeft, is het eerste wat u zich moet afvragen of dit kan worden veroorzaakt door een middel o…
Slaappillen: de oplossing voor je slaapprobleem?Slaappillen: de oplossing voor je slaapprobleem?Mensen die last hebben van slapeloosheid willen zo snel mogelijk weer goed slapen en zien de slaappil daarvoor als oplos…
Slapeloosheid een regelrechte rampSlapeloosheid een regelrechte rampIedereen heeft er weleens last van, niet kunnen slapen en uren liggen woelen en de klok elk uur weer vooruit zien gaan.…
Slapeloosheid – tipsSlapeloosheid – tipsIedereen kent het wel. Draaien en woelen, om de haverklap op de wekker kijken en zien dat de tijd gestaag doortikt. Het…
Slaapproblemen: wat zijn de oorzaken van slecht slapen?Slaapproblemen: wat zijn de oorzaken van slecht slapen?Slaapproblemen komen in deze snelle, moderne tijd meer en meer voor en zorgen bij veel slechte slapers voor ongemak. Vee…

Reageer op het artikel "Tips om beter te slapen"

Reactie

Arjen Visser, 18-05-2011 03:19 #1
Als je een joint rookt, ( het beste is hasj) kan het erg ontspannend werken. Veel mensen denken meteen verkeerde dingen over wiet en hasj, de verhalen komen van mensen die er alleen slecht mee omgaan.

gebruik nooit wiet of hasj als je niet kan slapen, uit eigen ervaring kan dit erg slecht te komen te staan, en heb je het elke nacht nodig.

als je niet gewent bent om hasj of wiet te roken, raad ik u aan om een milde hasj soort te kiezen,

de namen van hasj en wiet heeft eigelijk geen mening, alle wiet en hasj is bijna het zelfde, alleen word het anders gekweekt of bewerkt.

wat erg lekker in om in slaap te vallen is met super polm (hasj)

voor meer vragen kunt u altijd reageren

smooth-arra@Hotmail.com

Infoteur: Daisy
Gepubliceerd: 01-06-2007
Subrubriek: Leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!