InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > De 'no poo' methode: was je haar schoon zonder shampoo

De 'no poo' methode: was je haar schoon zonder shampoo

Dit is een methode die steeds meer mensen toepassen. De methode houdt in dat wij ons haar en hoofdhuid schoonwassen, maar dan ook echt schoon. Simpel gezegd ontdoe je haar van alle 'troep' die in normale shampoos, conditioners, maskers en stylingsproducten zit. Ben je ook op zoek naar de ideale manier om je haar onder controle te krijgen en weer in balans, dan is de 'no poo' methode de moeite waard om uit te proberen.

Welke chemicaliën zitten er in de 'normale' shampoos?

De haar producten die wij in de winkels kopen bevatten doorgaans schadelijke sulfaten. Sulfaten zijn deeltjes in de shampoo die zorgen voor het schuimende effect. Hierdoor denken wij dat het product een goede reinigende werking heeft. Sommige sulfaten hebben helaas zo'n sterk reinigend effect dat het alle talg verwijdert waardoor onze hoofdhuid hard moet werken om dit weer in balans te krijgen. Op den duur kan men hiervan een geïrriteerde en vette hoofdhuid, en heel veel andere hoofdhuid- en haar problemen krijgen.

Ook zitten er in veel shampoos siliconen, deze zorgen voor het glanzende effect die de producent van de shampoo je belooft. Het laat helaas ook altijd een filmpje achter en sluit je schubben om het beloofde effect te krijgen, dit siliconen filmpje is zeer moeilijk te verwijderen en zorgt uiteindelijk voor een hoofdhuid en haar wat niet meer in balans is. De gevolgen hiervan zijn dat ons hoofdhuid sneller vet wordt dus wassen wij soms wel dagelijks onze haren. En uiteindelijk blijft ons haar toch weer pluizig, slap, onhandelbaar en dof. Als jij ook last hebt van onhandelbaar haar en nog steeds niet de juiste (dure) shampoo hebt gevonden is dit misschien ook ideaal voor jou.

Hoe werkt de 'no poo'methode

Ons hoofdhuid scheidt natuurlijke oliën uit om ons hoofdhuid en haar te beschermen,dit noemen wij talgproductie. Helaas door de vele chemicaliën die wij al heel ons leven in ons haar doen is deze productie vaak uit balans. Dit betekend dat wij soms na één dag alweer last hebben van vet haar. Ook jeuk en schilfers is een veel voorkomende klacht.

De 'noo poo' methode zorgt dat wij alle chemicaliën weg wassen. Hierdoor komt ons haar en hoofdhuis weer in balans. De 'no poo' methode vergt wat geduld, dit komt omdat de talgproductie al jaren gewend is om zo hard te werken, en het siliconen laagje wat in de loop der jaren is opgebouwd, is erg moeilijk weg te wassen. In het begin zul je snel weer erg vettig haar hebben, maar doorgaans na twee weken zie je al resultaat en is je hoofdhuid een stuk rustiger en steeds meer in balans. Het is echt wel even doorzetten maar na een tijdje heb je een gezonde bos glanzend haar.

Wat zijn de voordelen

  • geen gebruik van chemicaliën
  • goedkoop: een fles appelazijn is verkrijgbaar in de supermarkt en kost gemiddeld € 2,50. Baking soda (bicarbonaat/zuiveringszout) is te verkrijgen bij de drogist en toko en kost gemiddeld € 1,70 per 500 gram
  • milieuvriendelijk
  • mooi en gezond haar

Wat zijn de nadelen

  • veel geduld voor het juiste resultaat
  • niet voor iedereen geschikt
  • soms erg droog haar

Zo pas je het toe

Er zijn veel methodes die je kan toepassen. Hier zijn de meest gebruikte methodes voor je uitgelegd. Bij alle methodes geldt dat je het vol moet houden. Het kan een aantal weken duren en soms wel 2 maanden voordat je hoofdhuid weer in balans is en je het gewenste effect behaalt. Volhouden dus.

Alleen water
Deze methode is erg simpel, was je haar met alleen water. Deze manier vergt wel wat geduld het kan wel tot twee maanden duren voordat je hoofdhuid hier aan gewend is. De methode is niet zo populair, maar het is de ultieme ‘no poo’ methode. Het werkt het beste bij mensen die toch al niet zo snel vet haar kregen, voor mensen met een vette hoofdhuid is deze methode waarschijnlijk niet zo geschikt. Het beste is om lekker heet water te gebruiken zodat de talg makkelijker uit je haar gewassen wordt, als laatste je haar spoelen met ijskoud water voor een mooie glans.

Baking soda
Doe een eetlepel baking soda (ook bekend als zuiveringszout of bicarbonaat) in een kopje water en roer het tot de baking soda is opgelost. Maak je haar nat en verdeel het mengsel over je hoofdhuid, masseer het nu lekker op je hoofdhuid en laat het minstens dertig seconden intrekken, daarna goed uitspoelen met gewoon water. Je hoofdhuid produceert van zichzelf talg om je haar niet te droog te laten worden, in het begin zal je haar misschien sneller vet worden of extra droog, maar uiteindelijk (meestal na twee weken al) hoef je je haar misschien nog maar één keer per maand te wassen met baking soda.

Baking soda en appelazijn
Mocht je haar droog en pluizig zijn na het wassen met baking soda, dan werkt appelazijn perfect als conditioner. Je wast je haar met een eetlepel baking soda zoals beschreven in de vorige methode. Spoel je haar eerst goed uit en masseer er dan een half kopje appelazijn doorheen. Goed uitspoelen en klaar. Als het haar opgedroogd is, dan verdwijnt de sterke appelazijn geur. Deze methode is geschikt voor alle typen hoofdhuid.

Nog niet helemaal ‘no poo’

Mocht je nog niet helemaal deze grote overstap willen nemen, dan kan je beginnen met een theelepeltje baking soda met je shampoo te vermengen: Je neemt een kleine hoeveelheid shampoo in je handpalm (niet groter dan een walnoot) en schept daar een theelepeltje baking soda op, hiermee was je je haar op de gebruikelijke manier. Je zal zien dat je haar gelijk na één keer al veel luchtiger en schoner aanvoelt als het droog is.
© 2014 - 2017 Heedje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is Baking Soda en waar kun je het kopen?Wat is Baking Soda en waar kun je het kopen?Wat is Baking Soda nu eigenlijk en waar kunt u het kopen? U zult vast wel weten dat u Baking Soda kunt gebruiken tijdens…
Tips tegen roosNiets is zo vervelend als je haar netjes kammen en toch nog witte schilfertjes op je hoofd zien zitten. Veel mensen hebb…
Zelf amandelbrood of bananenbrood bakken in de ovenZelf amandelbrood of bananenbrood bakken in de ovenWil je een keer brood zelf bakken, maar dan zonder granen? Amandelbrood is erg lekker en kan gewoon zelf gemaakt worden…
Maak je eigen shampoo en andere haarverzorgingsproductenAlhoewel op veel haarverzorgingsproducten het opschrift "natuurlijk", "organisch" of "plantaardig" prijkt, is dit geen g…
Oven schoonmaken met sodaHet is goed mogelijk dat jouw oven na veelvuldig gebruik vies wordt of mogelijk minder fris gaat ruiken. Als je dergelij…
Bronnen en referenties
  • http://www.nopoomethod.com/

Reageer op het artikel "De 'no poo' methode: was je haar schoon zonder shampoo"

Reacties

Theresa, 01-02-2017 13:47 #14
Bij gebruik van baking soda is het belangrijk om altijd na te spoelen met azijn! Baking Soda is een base, terwijl azijn een zuur is. Té basisch is niet goed voor je huid, net als dat te zuur niet goed is. Door na te spoelen met azijn, blijft de pH waarde van de huid neutraal.

Marleen, 12-08-2016 14:06 #13
Ik ben nu ruim een jaar vrijwel shampoo-vrij. Ben begonnen met bakpoeder en azijn, maar daar werd mijn haar heel droog en (dus) toch weer te snel vet van, en het leek me wat te agressief voor de lange duur, vergelijkbaar met haar verven. Nu gebruik ik voornamelijk water, en eens in de maand ofzo een heel klein beetje shampoo (net de handpalmen besmeerd) en dat is voldoende. Vrijwel nooit meer vet haar, na wassen duurt het even een dag of twee voor het weer in model wil zitten, maar verder geen omkijken meer naar.

De shampoo is vooral uit gemakzucht, vond dat met bakpoeder en azijn veel te veel gedoe en mijn haar werd er niet significant beter van. Vaak is het ook gewoon de zeepvrije waslotion waarmee ik me verder was. En ook een beetje uit gewoonte ; ik denk dat mijn haar inmiddels wel 100 % zonder zou kunnen.

Naast dat mijn haar beter zit en mooier valt, heb ik ook nooit meer last van klachten van de hoofdhuid, geen roos, geen jeuk, helemaal niks. Jammer dat de commercie (en de daardoor gestuurde publieke opinie) ons shampoo op blijft dringen, want het is vermoedelijk een van de meest overbodige cosmetische producten die ooit bedacht zijn, met heel veel nadelen.

Christine, 29-07-2016 18:20 #12
Hoi iedereen,
sedert nov 2015 ben ik mijn haren beginnen wassen enkel met water, reden: last van vele pelletjes. Geen enkele shampoo hielp, was mijn haren op zondagmorgen en woensdagavond. Eerste weken was mijn haar stug en hard, maar na 4 weken was nergens nog pelletjes te vinden. Mijn haar geeft een volumineuzer effect, ga wel om de 6 weken naar de kapper en daar wordt mijn haren wel met shampoo gewassen (niet op de hoogte gebracht, geen zin in om dat te melden aan kapper) en neem ik een haarverzorging erbij op basis van amandelolie bij de kapper. Intussen is het stugge en hard effect verdwenen en blinkt mijn haar. Geen last meer van pelletjes en mijn haar is zeer veerkrachtiger geworden, heel tevreden met het effect, krijg opmerkingen dat mijn haar er zo gezond uitziet.

Hans, 16-12-2015 23:18 #11
Dames,
Ik ben een man van 61 jaar oud en bezit een volle bos, tot schouderlengte lang haar.
Ben sinds zes weken shampoo vrij. Was mijn haar alleen nog maar twee maal per week met warm water.
De eerste week voelde ik me wat ongemakkelijk? Waarom weet ik niet meer. Uw haar gaat echt niet stinken. Een kat stinkt toch ook niet? Ruikt juist heel natuurlijk. en is zonder moeite in ieder model te kammen.

Dorien, 21-11-2015 21:30 #10
Ik ben sinds juni 2015 volledig shampoo vrij. Ik gebruik enkel water om mijn haar uit te wassen. Ik heb mezelf uitgedaagd voor een experiment. Het heeft zeker drie maanden geduurd voordat mijn haar zich begon aan te passen en de vettigheid minderde. Niet leuk en best beschamend dus. Intussen ben ik al zes maanden shampoo vrij. Na een wasbeurt (enkel water) is mijn haar steeds minder vettig. Na een dag of twee wordt het terug vettig zoals bij mensen die wel shampoo gebruiken. Eerlijk gezegd had ik een beter resultaat verwacht. Ik merk dat ik vooral veel last heb van roos. Ik heb enorm veel roos. Enerzijds wil ik doorzetten en hoop ik dat dit betert. Anderzijds heb ik een sterk vermoeden dat het niet zal beteren. Doordat mijn haren eigen vet produceren blijven huidschilvers hieraan kleven. Uitspoelen enkel met water is niet voldoende om de schilvers eruit te krijgen. Ik vermoed dat dit eigenlijk hoort bij het natuurlijk houden van haren. Ik denk dat je natuurlijke haarvet samen met huidschilvers een isolatielaag vormen om je hoofdhuid te beschermen. Als ik kijk naar de manen van mijn paarden zie ik dat zij ook schilvers hebben en zij gebruiken geen shampoo, maar ook geen water wasbeurt. Jammer dat ik hier geen onderzoek over vindt. Hallo, wat een uitleg. Ik zou beter een blog aanmaken. Wanneer mijn haar wat vettiger wordt zijn de schilvers ook zichtbaarder en daar schaam ik mij voor. Ik begin de laatste dagen sterk te twijfelen om terug op shampoo over te schakelen. Ik zou een blog moeten beginnen. Maar ik wil mijn ervaring delen omdat ik bijna geen informatie vind over no shampoo. Tot slot: Dit artikel is niet volledig juist. En ik ben zelf niet tevreden over het resultaat. Zet ik door of niet? Ik weet het niet.

Elly, 27-10-2015 18:56 #9
@Wendy: probeer het eens zonder azijn. Zoals in dit artikel staat, azijn gebruik je als je haar van zuiveringszout té droog wordt.
En, als je woont in een regio met hard water, laat het water een paar minuten koken voordat je het gebruikt.

Elly, 26-10-2015 21:17 #8
Tip: in gebieden met hard water moet je het water eerst een paar minuten laten koken om de kalk erin te verwoesten. Anders zit de kalk in de weg van de zuiveringszout en werkt dit wondermiddeltje niet/minder.

Siara, 22-09-2015 11:33 #7
Was a.u.b. je haren niet met bicarbonaat en appelazijn. Dit verwoest je haar op lange termijn. Vergelijk het met iemand die tijdens elke wasbeurt zijn/haar haren kleurt. Doe dit op eigen risico!

Waarvoor bicarbonaat en appelazijn eventueel wel voor gebruikt kunnen worden is om maximum éénmaal per maand hardnekkig vuil en stof van je hoofdhuid te verwijderen. Bicarbonaat enkel op de hoofdhuid aanbrengen en appelazijn enkel op het haar. Doch ook dit raad ik iedereen af. Indien je toch nog één keer per maand een (vaak onnodige) grote schoonmaak van je hoofdhuid wenst te houden probeer dan een biologisch/organisch/vegetarisch/veganistisch/… alternatief zoals olijfoliezeep.

De 'no-poo methode' is trouwens enkel van toepassing als mensen enkel met water hun haren wassen. Vaak gebruiken deze mensen ook geen zeep meer voor het lichaam. Ook prima te doen trouwens en perfect te combineren met de no-poo methode.

De methode hierboven beschreven leunt meer aan tegen de 'low-poo methode' waarbij mensen alternatieven zoeken voor shampoo en deze gebruiken wanneer het niet anders kan.

Wendy, 11-05-2015 09:49 #6
Ik ben drie maand geleden begonnen met mijn haar te wassen met bicarbonaad en apperlazijn. En ik vraag mij af " wanneer zou ik verbetering mogen zien in mijn haar? " Ze zijn nog steeds erg vettig. Heb ik ze gisteren gewassen met bicarbonaad en appelazijn, plakken mijn lokken vandaag al tegen mijn hoofd van de talg. 't Zou kunnen dat mijn haar ongeschikt is om op de noo poo - manier te wassen? Of moet ik nog meer geduld hebben ( Ik heb het er wel voor over hoor :) ) Nu moet ik wel zeggen, ik heb een redelijk vettige hoofdhuid ( en waste mijn haar om de twee a drie dagen ).
Liefs
Wendy

Helene, 09-04-2015 21:03 #5
Ik ben een tijdje geleden begonnen met de no-poo methode en moet zeggen dat ik inderdaad 2-3 weken kan doen zonder te wassen. Ik moet wel steeds oliën in mijn haar smeren omdat ik krullen heb en ze zijn vrij droog. Wel 100% natuurlijk dan die oliën…
Wat het meisje van de blog verteld, kan natuurlijk, maar ik ben benieuwd hoe vaak ze haar haar waste. En ik alle methodes die ik heb gezien staat toch duidelijk dat je alleen je hoofdhuid met de zuiveringszout moet wassen en niet de lengtes…
en de azijn dan juist weer op de lengtes en niet uitspoelen, of bijna niet. het ruikt toch niet lang…

Nicole, 18-02-2015 23:50 #4
Ik denk persoonlijk dat je na een aantal weken de baking soda weg moet laten. Alleen gebruiken in de 'ontwenningsfase' van je haren om je hoofdhuid te reinigen en daarna appelazijn toepassen voor de ph-waarde van je haren weer omlaag te halen. Na deze periode alleen met water of eventueel Aleppo zeep, gevolgd door appelazijn.

M., 12-12-2014 13:58 #3
Hebben jullie dit toevallig ook al wel eens gelezen? Dit meisje doet het al 3 jaar en zegt dat haar haar nu dood gegaan is.
http://blog.kanelstrand.com/2014/01/baking-soda-destroyed-my-hair.html

Angela, 11-10-2014 14:26 #2
Shampoo ter grootte van een walnoot, is dat voor het hele gezin voor een week? En Marleen… 21 keer per week je haar wassen lijkt me bijna een fulltime job dan ;) Ik heb vandaag voor het eerst m'n haar gewassen met bicarbonate, ben benieuwd… M'n hoofdhuid tintelt (op een goeie manier) en ik voel me lekker natuurlijk ;)

Marleen, 09-10-2014 13:53 #1
Ter grootte van een WALNOOT? Een hazelnoot of zelfs een doperwt is echt voldoende. En dan nog puur als overgang. Ik gebruik inmiddels al bijna een jaar geen shampoo meer, en mijn haar is nog nooit zo gezond en makkelijk geweest. Ik was het 21 keer per week met alleen water en bakpoeder. Met azijn wordt het me te sluik.

Infoteur: Heedje
Laatste update: 03-02-2014
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 14
Schrijf mee!