InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Langer en gezond leven? Zes oorzaken van ziekte voorkomen

Langer en gezond leven? Zes oorzaken van ziekte voorkomen

De grote oorzaken van ziekten zijn de aandoeningen Hyperaciditeit, Ontsteking, Oxidatie, Overbelasting van het stress-systeem, Overbelasting van de alvleesklier en Overbelasting van de darm. Henk de Valk, (natuur)arts geeft in zijn boek "Gezond & vitaal oud worden; Vier volken en de moderne wetenschap geven de zes grote oorzaken van ziekte en veroudering" een oplossing voor een langer en gezond leven. Over gezond blijven tot op hoge leeftijd en de effecten van een (on)gezonde leefstijl.

Oud worden is niet genetisch bepaald

Wat wordt natuurartsen - over gezond en vitaal oud worden - bijgeschoold? Eén van de conclusies die in dit– wetenschappelijk onderbouwde - boek wordt getrokken, is dat oud worden niet genetisch is bepaald. De gezondste volken ter wereld, de Hunza’s, Abchaziërs. Vilcabamba’ers en Okinawa’s (en de Nederlandse 100-plussers) worden ondermeer oud door:
  • Leefstijl: Lichaamsbeweging en voeding (100% ongeraffineerd voedsel, laagcalorische voeding, matig alcoholgebruik, Omega 3 vetten (vis), eten van eigen land, grotendeels vegetarisch, schoon milieu, hoog mineralengehalte in voeding);
  • Waardering voor ouderen;
  • Laag stressniveau;
  • Geen pensionering;
  • Goede familiebanden;
  • Lange, goede slaap;
  • Innerlijke rust door levenshouding of religie.

Effecten van een ongezonde leefstijl

Een ongezonde leefstijl veroorzaakt een ontregeling van de biochemie in het lichaam. Dit heeft zes desastreuze effecten, de zogenaamde HOOOOO-factoren:
  • Hyperaciditeit (oververzuring);
  • Ontsteking;
  • Oxidatie;
  • Overbelasting van het Stress-systeem;
  • Overbelasting van het Alvleesklier;
  • Overbelasting van de Darm.

Is er sprake van één van deze effecten, dan is er kans op een ernstige ziekte, zoals vaatziekte, kanker, diabetes, dementie, depressie en osteoporose.

Zes oorzaken van ziekten

De onderstaande aandoeningen blijken de zes oorzaken van de grote ziekten. Ze verzwakken de gezondheid en veroorzaken de meeste westerse ziekten. Over het ontstaan van deze aandoeningen en ziekten:
Hyperaciditeit
Oververzuring ontstaat o.a. door overmaat aan (dierlijke) eiwitten, acute en chronische stress, te veel suiker en witmeel en gistende darm. Verzuring leidt ondermeer tot verstijving, verslakking, veroudering, nierstenen en botontkalking.

Ontsteking
Wordt veroorzaakt door stress, verkeerde voeding, overgewicht, voedselallergieën, darmproblemen en verzuring van het lichaam. Het draagt bij tot vaatziekten, kanker, suikerziekte, de ziekte van Alzheimer, osteoporose, slapeloosheid en depressie. Ziet u voor ontstekingen ook het artikel Wat de huisarts of specialist niet zegt en de natuurarts wel.

Oxidatie
Wordt veroorzaakt door verbranding (waardoor aanmaak van vrije radicalen), stress, suiker en ontsteking. Anti-oxidatief is ondermeer minder eten (lagere verbranding), weinig eiwitten eten, laag stressniveau hebben, weinig of geen suiker en witmeel eten.

Overbelasting van het stress-systeem
Stress heeft de volgende gevolgen: lichaamsveroudering, rimpelvorming, dikmakend, dunne benen en armen, hoge bloeddruk, dementie, depressie, moeheid, vatbaarheid voor ziektes als kanker, beroertes en vaatziekten. Jezelf op (laten) jagen is dus funest. Kijkt u ook eens naar het artikel Depressie door welvaart en gelukreclame?

Overbelasting van de alvleesklier
De conclusie is dat door ongeraffineerd voedsel, veel bewegen en weinig stress de insulinespiegel laag wordt gehouden en de alvleesklier gespaard.

Overbelasting van de darm
Wordt voorkomen door niet gehaast, niet te veel en heel vezelrijk te eten. Ontspannen zijn is ook goed voor de darmen.

Ontregeling van de biochemie voorkomen

‘Een gezonde leefstijl is een leefstijl, die rust in het lichaam brengt.’ Gebrek aan rust veroorzaakt de HOOOOO-factoren: Hyperaciditeit, Ontsteking, Oxidatie, Overbelasting van het stress-systeem, de alvleesklier en de darm. Wat hebben we meer en minder nodig om dit te voorkomen:

Meer nodigMinder nodig
ZonlichtCalorieën
Biologisch (dynamische) voedselkwaliteitOmega 6 vetzuren
Groente en fruitTransvetten
Vezelinname (volkoren producten, groenten, fruit en peulvruchten)Suikers en geraffineerde koolhydraten
Omega 3 vetzurenWelvaart en keuzemogelijkheden
Water
Buitenlucht
Schoon milieu
Sociaal netwerk
Beweging
Slaap
Spiritualiteit

De Valk noemt dit alles de anti-HOOOOO-leefstijl en het anti-HOOOOO-dieet, waardoor we gezond ouder worden.

Meer informatie over natuurlijk leven kunt u lezen in de special Back to Basic. Kijkt u voor informatie over Omega 3 vetzuren ook eens naar het artikel Ervaringen met levertraan. Over de gevolgen van de welvaart kunt u meer lezen in de special De negatieve effecten van welvaart.
© 2010 - 2014 Rosada, gepubliceerd in Lifestyle (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ziekte van Pfeiffer - symptomen, genezing en verspreidingZiekte van Pfeiffer - symptomen, genezing en verspreidingRuim negentig procent van alle mensen raakt ooit in zijn leven geïnfecteerd met de ziekte van pfeiffer, de effecten van…
Blauwe zones, een leefstijl mysterie?Blauwe zones, een leefstijl mysterie?Ze heten blauwe zones, plaatsen in de wereld waar mensen langer leven en gezonder dan ergens anders op aarde. Mensen die…
Gezond oud wordenGezond oud wordenGezond oud worden willen we allemaal, maar helaas is dat niet voor iedereen weggelegd. Immers, ook al leef je een gezond…
Sport jezelf gelukkig en stressvrij!Sport jezelf gelukkig en stressvrij!Een goede manier tegen stress is sporten en bewegen. Iedereen die regelmatig met te veel stress in zijn leven te maken k…
Gezond ouder worden: je beste investering!Gezond ouder worden: je beste investering!Niemand kan je de garantie geven dat over dertig jaar de huidige oudedagsvoorziening nog bestaat. Maar je kunt in ieder…
Bronnen en referenties
  • De Valk, H., Gezond & vitaal oud worden; Vier volken en de moderne wetenschap geven de zes grote oorzaken van ziekte en veroudering, Uitgeverij Elmar BV, Rijswijk, 2009

Reageer op het artikel "Langer en gezond leven? Zes oorzaken van ziekte voorkomen"

Infoteur: Rosada
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!