InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > De geneeskracht van Japanse duizendknoop

De geneeskracht van Japanse duizendknoop

De geneeskracht van Japanse duizendknoop Japanse duizendknoop groeit van oorsprong in het oostelijke deel van Azië; in China, Korea en Japan. In Noord-Amerika en Europa is deze vaste plant een nieuwkomer die het heel goed doet. Hij beschikt over bamboe-achtige stammen die drie meter hoog kunnen worden. Het is een leuke sierplant maar sommigen mensen klagen erover dat het een uitheemse soort is die andere soorten verdringt. ´s Winters trekt hij zich terug onder de grond. Zijn wortelstelsel is uitgebreid en op de kou voorbereid; Japanse duizendknoop kan een temperatuur van -35 verdragen. In de Chinese geneeskunde is het een gewaardeerde geneesplant.
Blad van de Polygonum cuspidatum / Bron: Jan Samanek / Wikimedia CommonsBlad van de Polygonum cuspidatum / Bron: Jan Samanek / Wikimedia Commons

Inhoud:

Invasieve soort

Duizendknoop wordt als invasieve soort beschouwd; een soort die niet thuis hoort in een land of streek en het er toch heel goed doet. Doordat mensen zich snel over de hele wereld bewegen en allerlei planten uit andere delen van de wereld meenemen en in de tuin zetten, gebeurt het regelmatig dat de biodiversiviteit plaatselijk verandert; er komt een soort bij. Botanici maken zich daar druk om omdat een uitheemse soort inheemse soorten kunnen verdringen.

Resveratrol in Japanse duizendknoop

De wortel van Japanse duizendknoop is een bron van resveratrol, een stof waarvan in onderzoek op dieren is uitgewezen dat het tumors bestrijdt. Zelfs de zeer snel voortwoekerende kankertumors kunnen door resveratrol een halt worden toegeroepen. Resveratrol is onder andere in staat om een kankercel binnen te dringen en ervoor te zorgen dat deze cel zichzelf dood maakt, wat apoptose wordt genoemd. Japanse duizendknoop is een goede bron van resveratrol. Er zit meer van deze kankerwerende stof in dan in pinda´s en druiven. Onderzoekers hopen binnenkort over technieken te beschikken om resveratrol op magnetische wijze uit Japanse duizendknoop te onttrekken. Resveratrol wordt als antikankersupplement verkocht.

Sommige natuurartsen raden dagelijkse inname van 9 tot 30 gram thee van de wortel van Japanse duizendknoop aan voor de ziekte van lyme, maar dit is in de fytotherapie geen gemeengoed.

Naamgeving

In het Latijn wordt Japanse duizendknoop Polygonum cuspidatum genoemd. Polygonum betekent ´veelhoekig´. Cuspidatum betekent ´wijzend gegeven´. Het zou kunnen zijn dat het die naam heeft omdat de bloeisels op wijzende vingers lijken. Polygonum is de naam van meerdere soorten in deze familie zoals: adderwortel, perzikkruid en varkensgras. Veel van de polygonumsoorten hebben het woord ´knoop´ in hun naam. In het Engels heet deze plant Japanese knotweed en in het Duits wordt het Japanische Staudenknöterich genoemd.

Werkzame stoffen

Van Japanse duizendknoop wordt voor fytotherapeutische doeleinden de wortel gebruikt. De belangrijkste werkzame stof in de wortel is resveratrol, in de vormen van trans- en cis-resveratrol. Verder bevat deze wortel twee stoffen met een fyto-oestrogene werking, namelijk: emodine en 8-0-beta-D-glucopyranoside.

Hart- en vaatziekten

Trans-resveratrol is een sterker werkend resveratrol dan cis-resveratrol. Een grote concentratie aan trans-resveratrol heeft een sterke antioxidantwerking en een grote ontstekingsremmende werking op de wanden van de bloedvaten. Het vermindert de bloedplaatjesaggregatie en is daarom bloedverdunnend. Door deze werking is Japanse duizendknoop goed bij hart- en vaatziekten.

Goed bij COPD

COPD is een afkorting die staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease. Dat betekent chronisch obstructieve longziekte oftewel een aanhoudende blokkade in de longen. COPD is een verzamelnaam voor meerdere longziekten. Japanse duizendknoop heeft een antioxidantwerking, een anti-allergische functie en het is ontstekingswerend. Trans-resveratrol is in deze de meest werkzame stof. Daarnaast heeft deze geneesplant een weerstandsverhogende werking. Dat zorgt ervoor dat de frequenties waarmee luchtwegeninfecties zich voordoen verminderen. Fytotherapeuten kunnen door deze medicinale werkingen besluiten medicijnen op basis van Japanse duizendknoop voor te schrijven bij:
  • COPD,
  • Bronchitis,
  • Astma,
  • Longemfyseem.

Japanse duizendknoop bij kanker

Resveratrol in Japanse duizendknoop heeft een antitumoraal effect. Het zorgt ervoor dat tumoren zich zelf elimineren, wat met een medische term apoptose wordt genoemd. Verder heeft het een anti-angiogenetische werkzaamheid; dat is de officiële term voor een middel dat de vorming van bloedvaatjes in een kankercel belet. Hierdoor kan de wortel van Japanse duizendknoop worden ingezet bij kanker.

Japanse duizendknoop bij overgangsklachten

Resveratrol, emodine en 8-0-beta-D-glucopyranoside zijn goede bronnen van fyto-oestrogenen. Dat zijn bio-identieke hormonen. Daarom is de Japanse duizendknoop goed inzetbaar bij overgangsklachten of menopauzale problemen. Het is een fytotherapeutisch middel bij:
Treintje in Beekbergen aangevallen door Japanse duizendknoop / Bron: Jaap Tamminga / Wikimedia CommonsTreintje in Beekbergen aangevallen door Japanse duizendknoop / Bron: Jaap Tamminga / Wikimedia Commons
  • Menopauzeklachten,
  • Preventie van osteoporose,
  • Amenorrhee of uitblijvende menstruatie,
  • PMS of PreMenstrueel Syndroom,
  • Dysmenorrhee of menstruatiepijn.

Dosis en veiligheid

Voor de exacte dosis van Japanse duizendknoop moet je bij een fytotherapeut te rade gaan, het is een veilig kruid maar contact met de huid kan bij een klein aantal mensen zorgen voor huiduitslag.
Gerelateerde artikelen
COPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD is net als astma een longziekte. De longen zijn beschadigd en er is sprake van een ernstig adem tekort en benauwdhe…
COPD: LongemfyseemCOPD: LongemfyseemEen longemfyseem is een vorm van COPD, het is een chronische ziekte waarbij longblaasjes beschadigingen oplopen en hun f…
Fysiotherapie helpt bij COPDFysiotherapie helpt bij COPDMensen met longaandoeningen zoals chronische bronchitis, emfyseem of andere ademhalingsklachten of te wel COPD hebben ve…
Verschil tussen astma en copdVerschil tussen astma en copdAstma en COPD zijn twee chronische longziekten die veel op elkaar lijken. Veel mensen denken dan ook dat ze hetzelfde zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MdE / Wikimedia Commons
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://nutrition.highwire.org/content/131/6/1844.full
  • Resveratrol:http://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2012/jm/c2jm34244h#!divAbstract
  • Resveratrol:http://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2012/jm/c2jm34244h
  • Afbeelding bron 1: Jan Samanek / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Jaap Tamminga / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Japanse duizendknoop"

Reacties

P. B. de Knecht, 06-07-2017 17:37 #2
Jaren geleden heb ik mij verdiept in deze exoot, vanavond hoorde ik dat de gemeente Schiedam een probleem heeft, niet alleen bij hun maar wereldwijd is het een probleem, zou het zo kunnen zijn dat de natuur ons probeert duidelijk te maken dat een stof als in de wortels ons zou kunnen helpen bij het bestrijden van ziekten!

Hjs Smeenk, 07-03-2016 15:14 #1
Werkt het ook bij MS, zou u mij daar uitsluitsel over kunnen verstrekken? Reactie infoteur, 27-03-2016
Daar is in de wetenschappelijke literatuur niets over bekend. Gezien de overige werkingen van Japanse duizendknoop is het niet te verwachten dat deze plant helpt bij multiple sclerose. Hier is een artikel waarin enkele voedingsmiddelen staan die bij deze ziekte worden ingezet: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/100755-multiple-sclerose-alternatief-genezen.html

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 07-11-2013
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!