InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Primitieve anticonceptie versus hedendaagse anticonceptie

Primitieve anticonceptie versus hedendaagse anticonceptie

Primitieve anticonceptie versus hedendaagse anticonceptie In onze tijd zijn de pil, het condoom en het spiraaltje algemeen geaccepteerd. De pil zorgde ervoor dat vrouwen onafhankelijker werden, ze konden nu zelf bepalen wanneer ze zwanger wilden worden. Anticonceptie is van alle tijden, ook vroeger waren mensen met geboorteregeling bezig. Ze hadden er letterlijk alles voor over om maar niet zwanger te raken. De hedendaagse vrouw kan kiezen uit verschillende anticonceptiemiddelen of gebruikmaken van natuurlijke methodes.
De eerste mensen wisten niet dat seks en zwangerschap met elkaar te maken hadden, dat werd pas veel later ontdekt. Maar op het moment dat mensen erachter kwamen dat je kinderen kon krijgen door het hebben van seks, werd er daadwerkelijk geprobeerd om zwangerschappen te voorkomen. Anticonceptie is derhalve van alle tijden.

Wanneer maakte men voor het eerst gebruik van anticonceptie?

De Egyptenaren maakten al gebruik van condooms, dit werd ontdekt door het bestuderen van oude fresco's waarop linnen zakjes te zien zijn in de vorm van een condoom. De blazen van dieren werden zowel bij de Grieken als de Romeinen als condoom gebruikt.

Later verdween het condoom om pas in de zestiende eeuw terug te keren als middel om de gevreesde syfilis tegen te houden. Dat je er ook zwangerschappen mee kon voorkomen was taboe, want volgens de christelijke moraal mochten mensen alleen seks hebben om zich voort te planten. Seks om de seks was zondig en dus niet toegestaan.

Rond 1829 kwamen de eerste rubberen condooms op de markt. Toen de pil in opkomst kwam was het condoom een tijdje uit, maar na de seksuele revolutie was het condoom terug van weggeweest. De condooms zoals wij die kennen zijn gemaakt van latex, vaak voorzien van een glijmiddel. Bij juist gebruik zijn condooms veilig en betrouwbaar.

Bron: Bene16 / Wikimedia CommonsBron: Bene16 / Wikimedia Commons

Primitieve anticonceptiemethoden

Al heel lang hebben vrouwen geprobeerd om zwangerschappen te voorkomen met behulp van vreemde brouwsels, amuletten en vaginale douches. Als de zwangerschap ongewenst was zochten vrouwen hulp bij engeltjesmaaksters die de vrucht probeerden af te drijven met behulp van zeepsop en/of breinaalden. Vaak pakte dit slecht uit en werden de vrouwen onvruchtbaar of bloedden ze dood.

Vaginale spoelingen

Men dacht dat zure oplossingen de spermacellen zouden doden, die zure oplossingen bestonden uit een mengsel van water, azijn of citroensap. Helaas waren ze nauwelijks effectief, want spermacellen zijn zo snel dat ze binnen negentig seconden de baarmoeder kunnen bereiken.

Rond 1950 ontdekte men het effect van de Coca-Cola douche, maar dit was niet algemeen bekend. Toen onderzoekers van de Harvard universiteit in 2008 experimenteerden met cola ontdekten ze dat cola de eigenschap had om heel snel spermacellen om zeep te helpen, soms al binnen een minuut.

Het gebruik van kwik

De Assyriërs, de Grieken en de Egyptenaren kenden de werking van kwik, het metaal werd gezien als een preventief en genezend medicijn dat onder andere werd gebruikt om huidziekten aan te pakken. In het oude China dachten vrouwen dat het drinken van kwik zwangerschappen kon voorkomen. Dat was vaak ook het geval, maar het middel bleek erger dan de kwaal. De organen vielen uit en vaak zorgde het drinken van kwik ervoor dat de vrouw overleed en dus ook de vrucht. Pas later ontdekte de wetenschap dat kwik een zeer giftig metaal is.

Wilde peen

Wilde peen (Daucus carota) is een plant met witte bloemenschermen. Ongeveer 2000 jaar geleden werd de plant al gebruikt als anticonceptiemethode. De zaden van wilde peen belemmeren de productie van oestrogeen en progesteron waardoor het bevruchte eitje zich niet in de baarmoeder kan nestelen, de werking ervan is vergelijkbaar met de morning-afterpil. Hierbij was het de bedoeling dat de zaden binnen acht uur na de bevruchting werden ingebracht. Het werkte goed, al zaten er vervelende bijwerkingen aan het middel zoals misselijkheid en verstopping.

Het water van de smid

De dorpssmid smeedde ijzeren voorwerpen die werden afgekoeld in koud water, hierbij ontstonden giftige afvalstoffen. Al in de oudheid en ook later werd dit giftige water door vrouwen gedronken om zwangerschap te voorkomen. En tijdens de Tweede Wereldoorlog gingen vrouwen in de loodfabrieken werken om steriel te blijven. Heel veel vrouwen kregen daardoor ernstige bijwerkingen met als resultaat nierfalen, aandoeningen van het zenuwstelsel of vergiftigingsverschijnselen.

Het gouden of zilveren pessarium

De Grieken gebruikten gouden en zilveren pessariums die ver in de vagina tot in de baarmoeder werden geplaatst. Deze voorkwamen niet dat vrouwen zwanger werden want de pessariums schoten vaak los.

Bron: Chrissimon / PixabayBron: Chrissimon / Pixabay
Katoen
Katoen was al in de oudheid bekend als voorbehoedsmiddel. Het werd vermengd met honing en schors van de acaciaboom en daarna aangebracht in de vagina. De prop katoen belemmerde het doordringen van de penis en het mengsel van honing en schors moest het sperma doden.

Tijdens de Amerikaanse slavernij kauwden de vrouwelijke slaven als voorzorgsmaatregel op de schors van de acaciaboom, ze hoopten zo een zwangerschap te voorkomen. Het is niet duidelijk of het voorbehoedsmiddel ook echt werkte.

Natuurlijke methodes om zwangerschap te voorkomen

De angst om zwanger te raken is niet langer nodig, maar er zijn ook vrouwen die uit morele of medische overwegingen bezwaar hebben tegen het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Dan kan men gebruikmaken van natuurlijke anticonceptie (periodieke onthouding). Alle natuurlijke methodes gaan ervan uit dat er geen geslachtsgemeenschap plaats vindt tijdens de vruchtbare dagen van de vrouw.

De volgende methodes kunnen worden toegepast:
  • de Billings methode; deze methode kijkt voornamelijk naar de vaginale afscheiding tijdens de cyclus
  • de kalendermethode van Ogino-Klaus; geen geslachtsgemeenschap vanaf twee dagen vóór de eisprong tot twee dagen na de eisprong
  • temperaturen; het opmeten van de lichaamstemperatuur tijdens de hele cyclus
  • NFP (Natural Family Planning); bij deze methode wordt er gekeken naar de veranderingen in temperatuur, baarmoederslijmvlies en baarmoederhals
  • de ovulatietest; deze test kan vaststellen op welke dagen men het meest vruchtbaar is
  • de Baby-Comp, Lady-Comp, Persona, Cyclotest 2 plus, de Minisophia en de Pearly; deze microcomputers berekenen de vruchtbare dagen

De kans op zwangerschap blijft met een natuurlijke methode altijd aanwezig, de pil, het spiraaltje en het condoom zijn betrouwbaarder dan natuurlijke anticonceptie. Natuurlijke anticonceptie is dan ook alleen aan te raden als de vrouw haar zwangerschap uit wil stellen en ze geen bezwaar tegen een zwangerschap heeft.

Anticonceptie nader bekeken

Anticonceptie is er altijd geweest, gelukkig hoeft de hedendaagse vrouw zich niet meer in vreemde en levensgevaarlijke bochten te wringen om een zwangerschap te voorkomen. Er is een groot aanbod aan anticonceptiemiddelen waar een keuze uit kan worden gemaakt. Op internet kan men terecht op www.anticonceptievoorjou.nl, hier kan iedere vrouw zien welke manier van anticonceptie het beste bij haar past, afgestemd op leefwijze en persoonlijke voorkeur.
© 2016 - 2017 Molleke, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden: stoppen met anticonceptieZwanger worden: stoppen met anticonceptieWanneer je zwanger worden wilt, is stoppen met de anticonceptie uiteraard een eerste stap. Met sommige voorbehoedsmiddel…
Natuurlijke anticonceptiemethodenNatuurlijke anticonceptiemethodenHet gebeurt regelmatig dat vrouwen (willen) stoppen met het gebruik van hormonale anticonceptie en kiezen voor een alter…
Anticonceptiepil: Positieve veranderingingen door te stoppenAnticonceptiepil: Positieve veranderingingen door te stoppenOngeveer één op de drie vrouwen gebruikt enige vorm van anticonceptie. Veel van die vrouwen slikken de pil. Naast dat de…
Anticonceptie zonder hormonenAnticonceptie zonder hormonenEen ongewenste zwangerschap kan voor veel emoties zorgen. Om een ongewenste zwangerschap te voorkomen gebruikt men antic…
Anticonceptie: de NuvaringAnticonceptie: de NuvaringDe Nuvaring is één van de vele anticonceptiemiddelen. Net als alle andere anticonceptiemiddelen is de Nuvaring even betr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anqa / Pixabay
  • http://www.woelt.nl/cultuur/vroeger-vs-nu-anticonceptie
  • http://www.lydiavanderweide.nl/pfw/artikel.php?pArt=002
  • http://www.alletop10lijstjes.nl/bizarre-anticonceptie/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Anticonceptie
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/onbetrouwbare-anticonceptiemethoden/
  • Afbeelding bron 1: Bene16 / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Chrissimon / Pixabay

Reageer op het artikel "Primitieve anticonceptie versus hedendaagse anticonceptie"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 17-05-2016
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!