InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Grote penis, kleine penis, dunne penis?

Grote penis, kleine penis, dunne penis?

Grote penis, kleine penis, dunne penis? Er zijn veel jongens in de puberteit die erg onzeker zijn over hun geslachtsdeel. Ze ontdekken dat het bij andere jongens er heel anders uitziet. Hier een aantal leuke en intrerresante weetjes over de penis op een rij.

Meet je penis

Penissen zijn bij volwassen mannen zijn gemiddeld tussen de 5 en 13 cm lang in slappe toestand. Bij een erectie ligt de gemiddelde lengte tussen de 12 en 18 cm.
Vooral jongens in de puberteit zijn onzeker over hun geslachtsdeel. Voor hen zegt de gemiddelde penislengte niet zo veel omdat de één sneller groeit als de ander.
Maar als je je penis wilt meten moet je dit aan de buitenkant van je penis doen. Je meet dan vanaf het schaambot tot midden op de eikel. Ben je nog in de groei, dan kun je er van uit gaan dat de penis ook nog in dikte en lengte zal groeien, maar groei je niet meer, dan kun je er van uit gaan dat je penis ook niet meer groeit

Hier een schema die ongeveer het normale gemiddelde van een penis aangeeft bij jongens die nog in de pubertijd zijn.
Het gaat hier wel om de lengte en omtrek van penissen in stijve toestand:
  • Op 12 jarige leeftijd is de lengte tussen de 7 en 10, 4 cm
  • Op 13 jarige leeftijd is de lengte tussen de 8,7 en 13,6 cm
  • Op 18 jarige leeftijd is de lengte tussen de 13,7 en 16 cm

Is je penis dik of dun

Veel jongens zijn bang dat meisjes een dunne penis niet mooi vinden en dat ze te weinig voelen tijdens het vrijen. Dit is niet waar. Jongens vinden zelf een dunne penis niet mooi. Als je wilt weten hoe dik je penis is, moet je hem meten op het diktste punt. Dit is waar de penis begint, bij het schaambot. Een volwassen omtrek ligt tussen de 9 en 12 cm.

Is je penis te klein?

De penis roept bij veel jongens onzekerheid en schaamte op. Dit komt omdat de penis nauw verbonden is met de mannelijkheid en het goed kunnen vrijen. Deze onzekerheid kan met name erg groot zijn in het begin van de puberteit als jongens na het sporten bij elkaar onder de douche staan. Als een jongen naast iemand staat die al wel een grote penis heeft terwijl er bij hem zelf nog niet zo veel te zien is, kunnen ze zich daar onprettig bij voelen. Ze hoeven hier niet onzeker over te zijn. De één groeit nou eenmaal harder als de ander.

Het is bovendien ook niet noodzakelijk om een grote penis te hebben om lekker en goed te kunnen vrijen. De meeste meisjes vinden het belangrijker welke jongen er aan die penis vast zit.

Als je penis scheef is

Een scheve of iets kromme penis komt erg vaak voor. Meestal zijn penissen in de vorm van een banaan en buigen ze iets naar links of rechts. Het kan ook voorkomen dat de penis iets een kromming heeft naar boven of naar onder. Tijdens het vrijen belemmert dit niet. De vagina is namelijk een soepele buis die zich aan de penis aanpast.

Er zijn veel jongens met een kromme/ scheve penis. Meestal in de vorm van een banaan naar links of naar rechts buigend, maar een buiging naar beneden of boven komt ook vaak genoeg voor.

Als de penis zo krom is dat je er wel last van hebt, dan is het raadzaam om een dokter te raadplegen.

Pukkeltjes op je penis

Bij toch redelijk veel jongens (20 tot 50 %) kan het voorkomen dat ze langs de rand van de eikel allemaal witte, glanzende pukkeltjes hebben. De meeste jongens vinden het niet mooi of zelfs lelijk. Soms zijn ze bang dat hun sekspartner het niet mooi zal vinden. Hier is helaas niks aan te doen. Het is een onschuldig verschijnsel, het hoort gewoon bij je.

Talgklierbobbeltjes zijn wat anders. Bijna alle pubers hebben dit al eens meegemaakt. Dit ontstaat doordat in de puberteit meer talg wordt afgescheiden door de talgkliertjes. Er kunnen dan kleine witte bultjes ontstaan op de penis en ballen.
Ook hier kun je niks aan doen. Het heeft overigens niks te maken met slecht wassen. Ga er zeker niet aan drukken en knijpen, waar daar wordt het echt niet mooier van.
© 2009 - 2014 Mirjam, gepubliceerd in Seksualiteit (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De gemiddelde penislengte van de manDe gemiddelde penislengte van de manElke man (behalve een omgebouwde transseksueel) heeft een penis, dat is bekend. Maar in welk land zijn nu de mannen te v…
Feiten over de penisTegenwoordig wensen de meeste mannen een grote penis. maar bij de oude grieken was een kleintje juist het ideaal. Kijk m…
Vergroting van je penis goed voor je relatie?Vergroting van je penis goed voor je relatie?Een te kleine penis kan een ramp zijn voor je relatie of huwelijk, maar ook zeer zeker voor je eigen waarde. Tegenwoordi…
Natuurlijke penisvergrotingNatuurlijke penisvergrotingHeb je complexen over de grootte van je penis? De volgende oefeningen en tips kunnen je misschien helpen. Let wel op, ik…
Een kleine penis, wat doet dat met de man?Aan sommige dingen in het leven kan niemand iets doen. Daarbij horen ook de afmetingen van iemands lichaamsdelen. En ook…

Reageer op het artikel "Grote penis, kleine penis, dunne penis?"

Reacties

Anoniem, 23-01-2014 00:03 #40
Hallo
Ik ben 16 jaar en mijn penis is ongeveer 14,5 lang en 12 cm in doorsnee, zelf vindt ik hem redelijk klein en schaam ik me ervoor. Kan iemand mij vertellen hoeveel die nog groeit ongeveer en of dit normaal is voor mijn leeftijd… Verder wil ik liever anoniem blijven, alvast bedankt

Mario, 02-01-2014 01:45 #39
Ik ben 14 en m'n penis is maar 8 centimeter… zit ik nu ik m'n groei?

Dd, 30-12-2013 18:33 #38
Hoe komt het dat de penis grootte niet constant is door de dag heen kunnen verschillen van 6 cm (ong ik schat het nu) zijn in als ze slap zijn

Arend, 04-12-2013 15:36 #37
Jongens, maak je vooral geen zorgen, je piemel is bijna altijd te klein… Ben over de 30 en die van mij is zo ongeveer 15 als ik heel eerlijk (van boven) meet. Uit ervaring weet ik dat geen gigantische is, maar ook geen kleintje. Tenminste, ik heb wel eens complimenten over de afmeting gehad en in vergelijking met andere stijve piemels doet hij niet veel onder voor andere.
Rukken kan ook geen kwaad, ook niet als je nog heel jong bent. Je piemel blijft ook dan gewoon doorgroeien (als je nog in de groei bent.
Gebogen is ook niet erg (bereik je soms lekkere plekjes mee ;-)) en kan als je ouder wordt ook minder worden. Ik had tot mijn zestiende ook een banaan maar dat is geleidelijk minder geworden. Ik heb 'm wel zo nu en dan voorzichtig iets teruggebogen. Niet heftig en ook niet vaak of lang, misschien maakt dat iets uit, ik weet dat niet zeker.
O ja, niet roken omdat je daar dood van gaat en op den duur een minder harde piemel van krijgt.

Idk, 19-11-2013 07:28 #36
Ik ben licht getint en heb een penis van 18,5 cm lang en 4,5 cm dik, maar hij is heel erg gebogen naar links en ben 14 jaar.

Beni, 06-10-2013 20:11 #35
Als je penis niet meer groeit, wat heb je dan een ziekte? ik schaam me daarvoor. Wat moet ik doen? liever een antwoord.

Rutger, 09-09-2013 00:33 #34
Mijn penis is stijf 16.5 cm en omtrek 13 cm, is dat klein?

Anoniem, 24-07-2013 03:17 #33
Hallo, ik ben 16 jaar geworden maand geleden. ik heb een penis van 9 cm en breedte van 6 cm en als die stijf is is die 13 m cm en breed 7 cm. Ik ben onzeker dat me sekspartner het klein gaat vinden. Of zal ze toch wel iets voelen? Graag een antwoord.

Dennis, 16-07-2013 02:02 #32
Hallo ik heb een penis van 10 cm slap en 16.5 stijf dikte 14 en ik vraag me af of dit normaal is en/of mastrubberen de groei verstoort van de penis. daarbij rook ik ook nog. weet niet of dat er ook maar iets mee te maken kan hebben en daarbij ben ik 18 en vraag ik me dus ook af of hij nog groeit of dat mijn penis die maat blijft?

Idk, 02-07-2013 00:41 #31
Yow
Ik ben 12 jaar bijna 13 en ik heb een penis van 12 centimeter als hij slap is en als hij stijf is 15 centimeter. Is dit normaal?
Graag reactie xd

Liam, 16-06-2013 22:07 #30
Hallo ik ben net 13 geworden en mijn penis is in slappe toestand 7-7,5 cm en als hij stijf is 9,5-10, maar ik vind dat mijn penis erg dun is. Weet iemand hoe je je penis dikker kan maken?dank u

Anoniem, 06-06-2013 14:21 #29
Hallo, ik ben 14, en ik word binnenkort 15, maar is het goed dat ik elke dag masturbeer? Of kan dat de groei van de penis verhinderen, en moet ik minder masturberen, want ik ben hier niet zo zeker van.

Anoniem, 19-05-2013 14:36 #28
Hoii, ik ben 12 jaar en ik heb een vraag, als ik mij een keer mastrubeer (ik doe het niet maar als) kan dat de groei dan stoppen?

Anoniem, 07-05-2013 22:37 #27
Hey
Ik word binnen een paar weken 18, en ik vind dat mijn penis echt wel klein is (of het lijkt toch zo). In slap stand hangt het af van de situatie. Soms is hij 7 cm (soms nog kleiner), en soms 10-11 cm, wat redelijk goed meevalt vind ik persoonlijk. Maar mijn penis is erg dun. Ik denk dat hij slap maar 7 cm is.
In erectie is mijn penis iets meer dan 16 cm. Ik weet dat dit ongeveer het gemiddelde is (eigenlijk net iets boven), maar zo voelt het niet. Tijdens het zwemmen/ lo les heeft iedereen een veel grotere penis. Ik schaam me voor dood! Mijn omtrek is ook maar 13 cm of zo. Ik weet niet waarom, maar dit lijkt echt heel dun. Ik ben ook besneden en ik masturbeer me zo goed als elke dag. Heeft dit hier iets mee te maken? En mijn ballen zijn erg klein en daar ben ik zeker van. Ik heb me zelf al moeten testen op klinefelter, wat inhoud dat je vrouwelijke kenmerken hebt en o.a. kleine ballen! Zelfs mijn broer, die 14 is, heeft grotere ballen en een dikkere penis. Zelfs een grotere in slap stand. Maar in erectie is de mijne wel veel groter dan zijn penis… Pff, ik snap er niets van. :(
Ps, ik vind het grappig hoe elk kind tussen 12-14 jaar altijd een penis heeft van 25 cm, lol. Daar geloof ik niets van!

Anoniem, 06-05-2013 12:58 #26
Heey, ik ben 20 jaar nu en mijn lichaam groeit niet meer, nu is mijn penis stijf 15cm maar dit is hij al een aantal jaar, kan het zo zijn dat je penis niet meer groeit omdat je masturbeert? Ik heb namelijk tijdens mijn groeispurten geen verandering opgemerkt aan mijn penis, ik dacht dat hij nog wel wat groter zou worden maar dat is dus niet het geval.

Anoniem, 10-04-2013 00:42 #25
Ben een jongen van bijna 16 en vraag me af als het normaal is dat men penis stijf maar 12 cm lang is? heb al okselhaar enzo maar ben nog in de groei.

Anoniem, 08-03-2013 17:20 #24
Jona dat kan zeker zo zijn, ik had dat eerst ook maar heb het toen maar 1 keer in de 2 weken gedaan.geloof me dan groeit hij ps: ik ben 16 dus nog niet uitgegroeid

Jona, 22-02-2013 21:55 #23
Ik ben helemaal uitgegroeid 1.85 gewicht 85killo baard in de keel over al haar aleen mijn penis is slap 3cm er en stijf 7cm, ik ben 16 jaar en erg onzeker nog tips. ps ik mastuber elke dag bijna omdat het lekker is maar is dat slecht voor de groei of is er tips voor

Anoniem, 10-02-2013 10:06 #22
Ik ben 15 jaar me penis is 13cm lang slap en stijf 22cm. En omtrek is 15cm. Moet ik nu
xl condooms halen?

Kleine Penis?, 25-01-2013 16:06 #21
Mijn penis is 10cm als hij stijf is, slap weet ik niet precies, maar in ieder geval klein. Ik ben net 14 geworden. Nog maar 1 maand terug 1 december. Is dit klein?

Melvin, 23-01-2013 10:11 #20
Ik ben superblij met deze site. Ik dacht dat mijn penis te kort was, maar het bleek dus dat ie groter was dan normaal. Bedankt voor het plaatsen van deze website. Groetjes Melvin

Janick, 22-01-2013 16:38 #19
Mijn penis is 19cm lang en 16 cm dik en ik ben pas 13 jaar! Ja ik weet dat ik een vroege ben maar kan het kwaad datik zo sneel daar groei?

Milky, 09-01-2013 09:46 #18
Hoi ik ben 23 met een penis 8 cm als die slap is, 3 cm omtrek, 13 lang stijf, 5 stijf omtrek. Is dat normaal?

Nooe, 22-12-2012 14:37 #17
Ik ben 14 jaar en ik ben al in de puber tijd ik heb al haar onder mijn oksel en op mijn borst en ook bij mijn piemel (stoppeltjes) en mijn piemel is 14 centiemeter lang (stijf) en 5 centimeter dik is dat wel normaal?

Niemand, 12-12-2012 13:49 #16
Hallo ik ben 13 jaar en mijn penis is 18 cm lang en 16 cm dik, hij staat gekromd naar beneden hoe komt dat eigenlijk? Omdat die (al zeg ik het zelf) lang is of omdat ik veel masturbeer?

Anoniempje, 11-12-2012 14:01 #15
Ro, 07-12-2012 11:11
Hoi, ik had een vraagje. Mijn penis is 13 cm stijf en 4 cm breed is dat normaal?

Tot en met 16 1/2 zit je volgens het schema nog op het gemiddelde maar zelfs als je 18 bent is het normaal, het doet nog wel voordat je penis stopt met groeien, en ook als ie uitgegroeid is, wat maakt het uit, het gaat er om wat je ermee kan, maar als je echt heel onzeker bent kan je misschien ook een paar cm winnen met een operatie, en geloof niet van die zalfjes, pillen of oefeningen, ze zijn allemaal even nep.

Ro, 07-12-2012 11:11 #14

Anoniem, 02-12-2012 23:24 #13
Zijn talgkliertjes op mijn penis overdraagbaar aldus: kan mijn sekspartner er last van krijgen als ze aan zit?

E. Maarschalkerweerd, 27-10-2012 20:58 #12
Mijn voorhuid zit als het ware aan een kant ingeplant aan mijn eikel waardoor als je mijn voorhuid naar beneden trekt mijn eikel dwars naar rechts trekt het is nu ook een probleem met vrijen.kunt u mij advies geven

Help, 18-10-2012 20:47 #11
Hoi,

Ik ben nu net 18 jaar en heb een penis lengte van 10 cm om zijn hoogst, nou heb ik gehoord dat hij tot mijn 21e kan blijven door groeien. kKopt dat of zit ik vast met deze lengte? En is er ook iets wat ik kan doen om het groeien te stimuleren?

Alvast bedankt

Anonieme Jongen, 23-09-2012 23:10 #10
Hallo,

Ik ben 16 jaar. Ik heb een vraagje. Ik heb nog geen okselhaar en bijna geen schaamhaar. Als mijn penis slap is is die maar 5 centimeter en als die stijf is ongeveer 7 cm. Is dit normaal?

Helper van Mensen, 18-09-2012 19:39 #9
Eventjes vragen van mensen beantwoorden. Dennis, dit verandert niet als je ouder wordt maar veel jongens/mannen hebben dit dus maak je geen zorgen. Ivan, late haren betekent late puberteit. Hij kan dus nog gaan groeien. Wit beslagen kan komen door niet goed schoon maken na masturberen. En smegma heeft vrij weinig met wassen te maken btw. Moeder, dit is vrij normaal. Veel jongens/jongetjes beginnen al op vroege leeftijd met masturberen.
Qua lengte… Da's bij iedereen anders. Ik ben 14 en heb 18 cm. Sommige hebben daar niet eens de helft van. Maar ja, meisjes zeggen altijd: lengte doet er niet toe, het gaat erom wat je ermee doet. Ik hoop dat dit heeft geholpen!

Moeder, 31-07-2012 10:38 #8
Mijn zoontje is 8 jaar heeft nu ongeveer 4 tot 5 keer per week een stijve piemel is dit normaal, of is dit het begin van de puberteit.

Onzeker, 12-07-2012 17:49 #7
Ey kijk ik heb een vriendin en heb al een poosje met haar maar ik ben 14 jaar zelf niet zo groot maar me penis is 12cm lang als die stijf is en ik ben heel erg onzekker als ik straks seks met haar heb of wat dan ook is 12cm stijf lang voor een kind van 14 jaar? graag reactie

Lol, 29-06-2012 14:43 #6
Is da normaal? een penis van 12 cm in stijve vorm? ik ben 12 jaar

Henk Spermatankt, 12-06-2012 19:39 #5
Smegma betekent dat je niet goed genoeg wast. Je moet elke dag onder de douche of ergens anders wat jij wilt je eikel wassen met water. En met dat velletje gaat allemaal ook vanzelf. Ben nu 17 en heb hetzelfde, alleen is mijn eikel helemaal niet zo gevoelig.

Dennis, 17-05-2012 18:35 #4
Hallo ik ben 13 en als ik een stijve heb dan komt mijn eikel er niet door maar als ik mijn voorhuid er zelf achter trek (als die slap is) dan is mijn eikel heel gevoelig. als ik ouder ben gaat mijn eikel dan vanzelf 'eruit' en doet ie dan geen pijn of komt dat door iets anders? graag reactie ;)

Ivan, 21-04-2012 23:41 #3
@ Micheal Artebu " Hallo, Ik herken dit zeker. Ik ben 15 en mijn penis is circa 3 cm in slappe stand en en 5/6 in stijve stand. Is dit niet te weinig voor kinderen en/of groeit deze penis nog? Trouwens, wel raar maar ik heb ook nu pas mijn eerste schaamhaartjes. En bovendien is mijn eikel wit beslagen (smegma?). Graag reactie! '

dit is volkomen normaal dit betekend waarschijnlijk dat je gewoon laat in de puberteit begint te komen. ik ben 15 en was vroeg in de puberteit waardoor ik het gene wat jij niet, hebt al veel eerder had dan de meesten jongens. Gewoon afwachten jou lichaam komt later opgang dan anderen dit is mogelijk ik ken namenlijk meerdere mensen met dit verschijnsel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Puberteit. lees anders deze site even door. hier staat ook geschreven dat de puberteit bij jongens begint tussen de 10 en 17 jaar. hierdoor hoef je niet bang te zijn dat er iets mis is met je lichaam. Over het 'smegma 'weet ik helaas niks te vertellen.

Micheal Artebu, 03-04-2012 21:14 #2
Hallo, Ik herken dit zeker. Ik ben 15 en mijn penis is circa 3 cm in slappe stand en en 5/6 in stijve stand. Is dit niet te weinig voor kinderen en/of groeit deze penis nog? Trouwens, wel raar maar ik heb ook nu pas mijn eerste schaamhaartjes. En bovendien is mijn eikel wit beslagen (smegma?). Graag reactie!

Cederik, 02-04-2012 21:55 #1
Als mijn pimel niet stijf is dan kan je de helft van mijn eikel zien. Gaat mijn velletje meegroeien of blijft het zo?

Infoteur: Mirjam
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 40
Medische informatie…
Schrijf mee!