InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Betere Sex Tips Potentie Libido & Lust - Kruiden Afrodisiaca

Betere Sex Tips Potentie Libido & Lust - Kruiden Afrodisiaca

Betere sex, potentie en 'n beter libido - Kruiden Tips. Vele kruiden werken potentieverhogend, sexueel stimulerend en lustopwekkend of erotiserend. Zinnenprikkelende of afrodiserende kruiden (afrodisiaca) hebben een effect op lichaam/geest en zijn libido-verhogend. Zoals Kava, Ayarwan, Agnus Cactus (kuisboom), Centella, Damiaan; vrij onbekende kruiden. Maar wist je dat Kaneel, Cafeine, Cayenne, Bonekruid potentie-verhogend of lustopwekkend zijn? Welke kruiden nog meer...lees je in dit artikel.
(Noot: Er wordt hier van sex i.p.v. (taaltechnisch correct) seks gesproken vanwege de herkenbaarheid).

Een overzicht van lustopwekkend en potentieverhogend voedsel (afrodisiaca), kun je vinden in Top 10 Voeding Voor Betere Sex

Betere Sex Potentie & Libido - Kruiden Tips

Kruiden voor Betere Sex

Sex Lust Potentie Libido Kruiden - Afrodisiacum (Afrodisiaca)

Kruiden Afrodisiaca. Kruiden die van invloed zijn op de sexuele werking, worden afrodisiacum (meervoud: afrodisiaca) of afrodiserende middelen genoemd. Het begrip Afrodisiacum komt van de Griekse Godin Aphrodite (meer informatie hierover kun je vinden in Voeding Voor Betere Sex.

Afrodisiaca Diverse Termen

Er zijn diverse termen die je in publicaties tegenkomt als beschrijving c.q. werking van deze middelen. Zoals:
  • Potentieverhogend
  • Geslachtsdriftopwekkend
  • Libidoverhogend
  • Lustopwekkend
  • Libidostimulerend
  • Zinnenprikkelend
  • Erotiserend
  • Seksueel genotstimulerend

Hieronder worden de meest bekende afrodiserende kruiden besproken in alfabetische volgorde.

Betere Sex met Sexueel Stimulerende Kruiden

Agnus Cactus

Agnus Cactus, ook bekend als kuisboom, werd oorspronkelijk gebruikt om de seksuele drift van celibatair levende monniken in te tomen. Vandaar de naam kuisboom. Echter in bepaalde hoeveelheden (homeopathische potenties) werkt dit middel juist stimulerend en wordt het voorgeschreven bij impotentie of seksuele zwakte bij mannen. Het lijkt vooral te werken bij mannen die intensief sex hebben bedreven en kampen met 'doorgedraaide zenuwen'.

Ajowan - Carum Ajowan

Ajowan is een schermbloemige, met ovale zaden die grijsbruin van kleur zijn. Met name de zaden bevatten belangrijke oliën die bevorderlijk werken voor de seksuele beleving. Tevens gaat er een positieve werking vanuit betreffende maag, darmen en spijsvertering. Ayurveda, de Ayurvedische geneeswijze maakt veel gebruik van dit kruid. Ajowan behoort tot de familie van karwij(zaad), heeft een beetje de smaak van tijm en ziet er uit als selderijzaad. Het wordt als specerij veel in de Indische keuken toegepast.

Bonekruid

Bonekruid (satureia hortensis ) is een tot 50 cm hoge eenjarige plant, afkomstig uit Europa. Het wordt vooral gekweekt in o.a. Spanje en Frankrijk, voornamelijk voor de winning van etherische oliën. Satureia komt van het Latijnse Satyrus (Sater), de liefdesgod. In het Grieks staat Saturion voor stimulerende, erotiserende c.q. prikkelende werking op de geslachtsklieren. Bonekruid was in de Middeleeuwen verboden in kloostertuinen, om de monniken niet te prikkelen en tot 'onzedelijke' gedachten en handelingen te brengen.
In de fytotherapie wordt vanwege de aanwezigheid van looistoffen, in combinatie met de etherische olie, vaak gebruik gemaakt van bonekruid bij diarree. Verder wordt dit kruid ook gebruikt bij gastro-enteritis en bij maagpijn.

Cantharis

Cantharis is een homeopathische bereiding uit gedroogde, verpulverde Spaanse vlieg, hetgeen een orgaangerichte werking heeft. Met name blijkt de seksuele prikkeling veroorzaakt te worden door een vermeerderde bloedtoevoer naar de geslachts-organen.

Cafeïne

Cafeïne lijkt bij sommigen een lust- en energieopwekkende, bij anderen meer een zenuwachtige en gejaagde werking te hebben. Hoewel nog niet echt officieel vastgesteld, komen uit recente berichten aanwijzingen naar voren dat het met name bij sommige vrouwen lustverhogend kan werken. Maar dat dit waarschijnlijk pas het geval is bij een inname van 10 koppen koffie achter elkaar ('s avonds voor het naar bed gaan..!).

Cayenne

Cayenne lijkt naast de functie als smaakmaker -in de vorm van specerij en toepassing in de keuken- zoals wij dit in Europa toepassen, ook stimulerende en verwarmende erotiserende effecten te hebben.

Centella

Centella (Asiatica) geeft een boost c.q. verhoging van de energie, verbetert de bloedsomloop en lijkt ook frigiditeit te verminderen. Centella heeft verder een gunstige invloed op blaas- en nierwerking en door het aanwezige madecasolzuur wordt het zelfgenezend vermogen van de huid gestimuleerd.

Cordyceps

Cordyceps is een paddestoel, ook wel de 'keizerlijke paddestoel' genoemd, en staat bekend als afrodisiacum. Een middel dat een stimulerend effect heeft op de seksualiteit c.q. geslachtsdrift. Dit middel werd reeds beschreven in oude Chinese geschriften. De naam keizerlijke paddestoel stamt af van de overlevering dat het een dankbare hulp was voor een keizer in de oudheid, die een grote schare vrouwen seksueel moest 'onderhouden'. Heden ten dage wordt het met name in China en Japan nog veelvuldig gebruikt.

Damiaanblad

Damiaanblad of Damiana (Turnera aphrodisiaca) is een Zuid-Amerikaanse plant die al door de Maya’s gebruikt werd. Damiaanblad is een algemeen tonicum, activeert diverse functies in het lichaam en heeft stemmingsverhogende eigenschappen. Als afrodisiacum wordt het voornamelijk toegepast indien er sprake is van verminderde seksuele potentie met een on(der)bewuste oorzaak. Verder wordt het gebuikt voor activatie van de stofwisseling bij oververmoeidheid, geestelijke vermoeidheid, nerveuze overspanning (kalmerende werking) en tijdens herstelperiodes.

Fenegriek

Fenegriek (Trigonella foenum, foenegriek) is rijk aan vitaminen, mineralen en vooral calcium. Fenegriek wordt toegepast als afrodisiacum, dat met name de seksuele opwinding lijkt te bevorderen. Ook lijkt het bij impotentie en libidoklachten tijdens de meno(peno)pause een positieve werking te hebben en de melkafscheiding bij zogende moeders te verhogen. Verder is het een algemeen tonicum dat versterkend werkt bij algemene zwakte. Het blijkt een positieve werking te hebben op o.a. de slijmvliezen, de darmen en is spijsverteringbevorderend.

Nadere informatie over Damiaan (Damiana) en Fenegriek is te vinden in [ARTIKEL=2176 ]Gezonde Kruiden D- E- F[/ARTIKEL]

Fluweelboom

Fluweelboom (Mucuna pruriens). De wortel van de fluweelboom is een algemeen afrodisiacum voor het
reproductie-systeem (waartoe o.a. de prostaat behoort). Verder heeft dit middel een urineafdrijvende werking en
versterkt het de zenuwen.

Geelwortel

Geelwortel (Curcuma) is een tropische plant en afkomstig uit Zuidoost-Azië. De verse wortelstokken zijn oranje gekleurd en krijgen pas na koken en drogen hun karakteristieke gele kleur. Geelwortel blijkt een positieve werking te hebben op het libido en de geslachtsdrift. De belangrijkste producenten van etherische oliën zijn Indië, China en Japan. In de keuken wordt het vooral gebruikt als ingrediënt van kerriepoeder en om spijzen hun karakteristieke kleur te geven.

Ginseng

Ginseng stond in de oudheid al bekend als afrodisiacum en werkt opwekkend en vitaliserend. Ginseng heeft een positieve invloed op zowel het lichamelijke als geestelijke prestatievermogen en verhoogt de lichaamseigen afweerkrachten. De weerstand tegen hitte, kou, geluid en andere lichamelijke en psychische stressinvloeden blijkt bij inname van Ginseng te verbeteren. Bij vrouwen heeft ginseng een gunstig effect op overgangsklachten.
Panax Ginseng met name wordt als oppeppend middel toegepast bij seksueel uitgeputte minnaars, die de 'vurigheid' kwijt zijn en lijkt ook een probaat middel te zijn bij doorgedraaide zenuwen.

Geranium

Geranium lijkt voornamelijk emotioneel door te werken. Geranium schijnt er voor te zorgen dat je je kwetsbaar durft op te stellen en dat je je overgeeft om je te laten verwennen.

Gotu Kola

Gotu kola wordt gebruikt bij geestelijke en lichamelijke vermoeidheid en de behandeling van wondjes en huidziekten. Het wordt al jarenlang gebruikt in de Aziatische geneeskunde. In Sri Lanka werd (wordt) het als middel met een levensverlengend effect gezien, gebaseerd op het gegeven dat de bladeren door de (langlevende) olifant worden gegeten.

Guarana

Guarana is een cafeïne bevattend plantenextract en lijkt vergelijkbare effecten te hebben als cafeïne (zie onder cafeïne). De werking die van Guarana uitgaat is opwekkend en vitaliserend; dit effect heeft het ook op seksueel gebied.

Nadere informatie over Ginseng en Gotu Kola is te vinden in [ARTIKEL=2184 ]Gezonde Kruiden G[/ARTIKEL]

Kava

Kava is een plant, die vanuit Afrika en Polynesië naar Europa is gekomen en bekend staat om zijn opzwepende werking. Uit bepaalde studies komt naar voren dat dit niet alleen het opzwepen van de seksuele drift kan bewerkstelligen, maar ook agressieve impulsen lijkt te versterken.

Kaneel - Chinese Cassia

Chinese kaneel wordt ook wel cassia genoemd. Reeds in zeer oude Chinese geschriften wordt Chinese kaneel al beschreven als liefdes-, erotiserend en sex stimulerend middel. In Aziatische landen wordt cassia nog steeds geneeskundig toegepast. In bepaalde streken is het een onderdeel van een traditionele bruiloftsceremonie dat de bruid een drankje drinkt met hierin vruchten van de cassia met als doel haar seksuele activiteiten in de huwelijksnacht te verhogen.
In Europa is de Ceylonese kaneel meer bekend; ook daar deze een meer verfijnde smaak blijkt te hebben, d.w.z. mogelijk meer aangepast aan de Europese smaak.

Kaneel - Ceylon

Ceylonese Kaneel werd in Ceylon al duizenden jaren v.Chr. gebruikt. Zowel als geneeskrachtige toepassing als frodisiacum. Zo rond de 15de eeuw is men begonnen met kaneel te exporteren (importeren) naar Europa. In Europa is kaneel meer als toepassing in de keuken gehanteerd, als specerij in diverse recepten en gerechten en is de erotiserende of lustopwekkende werking niet zo bekend.

Maca

Maca (Lepidium meyenii) is een radijsachtige plant uit de Andes en wordt daar gebruikt als 'krachtvoer'. Maca wordt traditioneel gebruikt als energiestimulans en als afrodisiacum. Een middel voor zowel de man als de vrouw. Bij de man lijkt het te werken tegen mannelijke impotentie. Bij de vrouw als hormonale evenwichtsbrenger, waardoor er meer seksuele behoefte ontstaat. Men beschouwt Maca ook wel als natuurlijk alternatief voor anabole steroïden. Maca is een plant met veel sterolen en twee steroïden en bevat aminozuren, koolhydraten, mineralen, vitaminen (B1, B2, B12, C en E), bèta ecdysone, stigmasterol en sitosterol.

Sabalvrucht

Sabalvrucht (Sabal serrulata fructus) bevat etherische olie, vette olie (vrije vetzuren), looistoffen en sitosterol. Het wordt gebruikt als afrodisiacum en werkt antiseptisch op de urinewegen. Sabal wordt gebruikt bij het verlies van libido en erectie-stoornissen. Daar de Sabalvrucht de doorbloeding in dit gebied versterkt en stimulerend werkt op het erectiecentrum van het zenuwstelsel, wordt het verlangen naar intiem en seksueel verkeer sterker en lijken potentiestoornissen te verminderen. Sabalvrucht wordt ook gebruikt bij prostaataandoeningen; het werkt spierontspannend ter hoogte van de blaaswand en van de prostaat en vermeerdert het urinevolume.

Vitamine E

[/L]
Vitamine E is een redelijk bekende vitamine, een antioxidant waarvan bekend is dat het goed werkt op hart en bloedvaten. Wat minder bekend van deze vitamine is de potentieopwekkende stimulans die er vanuit kan gaan. Om deze reden wordt vitamine E ook wel aangeduid als vruchtbaarheidsvitamine.

Waternavel

Waternavel (Polygonum hydropiper) is onder andere een libido stimulerend middel en wordt gezien als afrodisiacum. Waternavel bevat looistoffen, etherische oliën (polygonon, polygodial), flavonolverbindingen (rhamnazine, persicarine), alkaloïden en organische zuren. Waternavelkruid heeft verder ook bloedstelpende eigenschappen en wordt gebruikt bij inwendige bloedingen van luchtwegen, het spijsverteringskanaal (maag), urinewegen en baarmoeder. Het werkt tevens als anti-reumamiddel, is licht vochtafdrijvend en bloeddrukverlagend. Verdere informatie over Waternavel (zoals o.a. heilzaam bij cellulitis) is te vinden in Antioxidanten

Pompoenzaad

Pompoenzaad is rijk aan het mineraal zink, hetgeen één van de belangrijkste mineralen voor behoud van een goede spermakwaliteit is. Zink is nodig voor het behoud van de spermatozoïden in het sperma. De voedingstoestand van mannen heeft invloed op de spermavloeistof. Er blijkt een relatie te bestaan tussen het plasmagehalte zink in het sperma en de vruchtbaarheid van de man. Een effect van zink op langere termijn is de bescherming van de zaadcellen ná de ejaculatie, waardoor de levensduur van de spermatozoïde wordt verlengd. Uit onderzoek komt naar voren dat het sperma van mannen met een lage zinkstatus minder levende zaadcellen bevat. Bovendien is er sprake van verminderde beweeglijkheid van de spermatozoïden.
Pompoenzaad en hiermee zink is ook belangrijk voor de vrouwelijke vruchtbaarheid is. Een lage zinkstatus bij vrouwen laat een verminderde vruchtbaarheid zien.

Rozemarijn

Rozemarijn (rosmarinus officinalis) werkt zinnenprikkelend, afrodiserend en blijkt tevens een milde stemming te kunnen geven. Rozemarijn was het symbool van de Griekse liefdesgodin, Aphrodite, die eiste dat er altijd rozemarijn om haar heen was. Ook is het in de loop der geschiedenis door verschillende culturen gebruikt als bestanddeel van liefdesdrankjes.

Tijm

Tijm in verse plant c.q. kruidvorm blijkt een goed tonicum te zijn dat versterkend, kalmerend werkt en in deze zin invloed heeft op de seksuele beleving. Er wordt gezegd dat tijm de verlegenheid op seksueel gebied zou kunnen overwinnen en de overgave aan erotiserende activiteiten zou vergemakkelijken.

Yohimbe

Yohimbe (Pausinystalia yohimbe) -afkomstig van de schors van de Coryanthe yohimbe- is een afrodisiacum en heeft een verwijdende invloed op de bloedvaten ter hoogte van de geslachtsorganen c.q. werkt op de seksuele organen. Het prikkelt het centrale zenuwstelsel, werkt afrodiserend en heeft een positieve werking bij psychische impotentie en frigiditeit. Ook blijkt yohimbe een gunstige werking te hebben bij menstruatiestoornissen, urinelozingstoornissen en ontsteking aan de prostaat. Meer informatie over Yohimbe kun je vinden in het artikel [ARTIKEL= 2202]Gezonde Kruiden W-Y-Z[/ARTIKEL]

Een overzicht van Afrodiserende Voeding, kun je vinden in Top 10 Voeding Voor Betere Sex

Andere Kruiden - Afrodisiaca

Andere Afrodiserende Kruiden. In het kort nog andere kruiden die naar voren komen of genoemd worden als afrodisiacum c.q. afrodiserende middelen:
  • Ceder
  • Gember
  • Gentiaan
  • Jasmijn
  • Kamille (ormenis multicola)
  • Koriander (vrucht)
  • Kruidnagel (knoppen)
  • Marjolein
  • Munt (mentha piperita)
  • Myrocarpus
  • Niaoul
  • Piment
  • Roos (rosa damascena)
  • Saffraan
  • Scharlei
  • Selder (apium graveolens)
  • Steranijs
  • Strobloem (helichrysum gymnocephalum)
  • Ui
  • Ylang ylang

Betere en Intensere Sex - Innige Sexuele Beleving

Betere Sex door Tantra . Meer Tips voor Betere Sex kun je vinden in:

Gezonde Geneeskrachtige Kruiden op Alfabet

Geneeskrachtige Kruiden Alfabetisch. Kruiden die hierboven zijn genoemd, hebben buiten een afrodiserende werking ook andere effecten, eigenschappen of toepassingen. Een overzicht van informatie over vele kruiden en hun werking kun je vinden in:
© 2007 - 2014 Sila, gepubliceerd in Seksualiteit (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Betere Sex Top 10 - Lustopwekkend Voedsel - AfrodisiacaBetere Sex Top 10. Libido- Potentieverhogend of Sexstimulerende middelen: Afrodisiaca, worden al sinds de oudheid gebrui…
Leuke weetjes - Libido verhogende voedingDe libido verhogende werking van selderij, oesters en asperges is u welgekend. In dit artikel vindt u echter ook leuke w…
Lustopwekkende middelenLustopwekkende middelen zijn al eeuwen oud. Al in de oudheid was men op zoek naar middelen dat de lust zou opwekken. Zo…
Afrodisiaca met potentieAfrodisiaca met potentieEen moeilijk onderwerp om serieus over te schrijven of te praten. Vooral ook een onderwerp waar al eeuwen de wildste ver…
Sporten voor een beter libidoSporten voor een beter libidoWanneer we jong en energiek zijn is er meestal niets mis met ons libido. Zin in seks hebben we vaak bijna dagelijks, maa…
Bronnen en referenties
  • Gilstar, M. Kruidenvademecum. Kosmos
  • Bisset, H. Herbal drugs and phytopharmaceuticals
  • Orthovisie - Diverse artikelen

Reageer op het artikel "Betere Sex Tips Potentie Libido & Lust - Kruiden Afrodisiaca"

Reacties

Shahish, 15-02-2012 01:22 #6
Heeel goeie en belangryke tips voor het leven!

Sylvi, 16-06-2009 20:42 #5
Hoi, ik zet al een aantal dagen achter elkaar kaneelthee. Gewone thee met daarin wat kaneelpoeder erin en ik moet zeggen het werkt zeer lustopwekkend.

Babellonie1 (infoteur), 05-07-2008 00:07 #4
Waar zijn deze kruiden te verkrijgen? In een reformwinkel? Complimenten voor de heldere uiteenzetting! Reactie infoteur, 05-07-2008
Hai Babellonie1, deze kruiden zijn te verkrijgen in de betere reform- en natuurwinkels en natuurapotheken. Ook kun je ze vaak in natuurapotheken online vinden en bestellen.
Bedankt voor je reactie en je complimenten… Leuk!
Groetjes van Sila

Sila (infoteur), 11-09-2007 19:24 #3
@Ernst, wat leuk om te horen dat je dit artikel als leerzaam ervaart. Dank je wel!

@Susy, informatie over beauty/jong blijven, kun je vinden in het artikel Antioxidanten - Vrije Radicalen, Huidproblemen - Gezonde Tips en verder in diverse artikelen Gezonde Kruiden (zie hiervoor de Alfabetische Index Gezonde Kruiden). Deze artikelen zijn te vinden in de rubriek Mens en Gezondheid: Gezonde Voeding en Diversen.

Groet van Sila (auteur artikel)

Ernst, 10-09-2007 19:26 #2
Eindelijk eens een keer een leerzaam artikel gevonden op 't web en nog wel via Het Net

Susy, 27-08-2007 14:54 #1
Hi, ik wil weten welke vitamine goed is voor de beauty, om jong te blijven.

Infoteur: Sila
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!