InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Verminderd libido

Verminderd libido

Onder een verminderd libido wordt verstan een tijdelijke oof langdruige vermindering van zin in zeks, bij vrouwen ook wel frigiditeit genoemd. Deze aandoening komt met het ouder worden vaker voor. Iemand met een verminderd libido heeft geen zin meer in seks, fantaseert er niet over en voelt weinig of geen genot tijdens het vrijen. Het is heel gewoon dat iemand op een bepaald punt in zijn leven tijdelijk geen zin heeft in seks.
Een langdurig verminderd libido kan een probleem worden als het bij de betrokken persoon of de sekspartner voor verdriet zorgt. Het libido wordt deels gestuurd door de geslachtshormonen, die naarmate men ouder wordt geleidelijk afnemen. Ook het libido neemt met de jaren dus af. Mannen en vrouwen hebben qua libido echter een ander patroon. Bij jonge mannen is deze het hoogst als ze eind tienerjaren, begin twintig zijn, terwijl vrouwen pas veel later, vaak niet voor hun dertigste op hun top zijn. Verder heeft iedereen voor zich qua libido en activiteit ook een ander niveau. Een afname van uw libido moet dus alleen in vergelijking met uw eigen normale libido en activiteit beoordeeld worden, en niet in vergelijking met wat andere mensen beweren.

De oorzaken

Veel vrouwen hebben na een bevalling of gynaecologoische operatie een tijdelijke terugval, en andere vrouen gedruende de zwangerschap en in het kraambed. Vrouwen in de overgang kunnen er last van hebben, deels door schommelingen van de geslachtshormonen en deels door hun emotionele reacties op de overgang. Veel vrouwen ervaren regelmatige schommelingen van hun libido, die de normale veranderingen van hun hormoongehalte tijdens de cyclus weerspiegelen. Diverse psychische problemen kunnen zowel bij mannen als vrouwen voor een verminderd libido zorgen. Dit kunnen angststoornissen zijn, depressie, stres, en algemene problemen in de relatie. Een verminderd libido kan een bijwerking van bepaalde anticonceptiepillen, antidepressiva en pillentegen hoge bloeddruk, zoals bétablokkers. Veel alcohol drinken vermindert het libido ook. Andere mogelijkheden zijn ziekte en vermoeiheid, maar ook een aantal zeldzame genetische afwijkingen, zoals het symndroom van Klinefelter, dat alleen bij mannen voorkomt en waarbij er weinig geslachtshormonen zijn.

Wat kunt uzelf doen?

U weet misschien zelf wel waarom u geen zin hebt in seks. Als u vermoedt dat stress of te veel drank er de oorzaak van is, probeer dan daar wat aan te doen. Als u denkt dat het door een realtieprobleem komt, kan het helpen als u hier eens met uw partner over praat. Als het niet beter wordt, kunt u wellicht eens met uw arts gaan praten.

Wat kan de dokter doen?

Uw huisarts zal het met u over uw manier van leven en uw relatie hebben, om te bepalen welke factoren aan het probleem bijdragen. Bij vermoeden van lichamelijke oorzaak zal uw arts u onderzoeken en tests laten uitvoeren. Er zal bijvoorbeeld bloedonderzoek worden gedaan om te kijken of ern een abnormaal laag hormoongehalte is. Als u verminderde libido te wijten is aan medicijngebruik, kan de arts u wellicht een ander medicijn voorschrijven. Ook kunt de raad krijgen uw leven anders in te richten, bijvoorbeeld stress te vermijden en minder te drinken. Als het om een psychisch probleem lijkt te gaan, zal uw arts u en uw partner aanraden een seksuologische therapie te volgen. De meeste mensen die met een verminderd libido naar de dokter gaan, kunnen met succes worden behandeld.
© 2007 - 2014 Yasmijn, gepubliceerd in Seksualiteit (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Libido en oorzaken libidoverliesLIBIDO is het woord voor de sexuele lust van mensen. Deze sexuele lust vormt de motor voor al onze sexuele activiteiten.

Reageer op het artikel "Verminderd libido"

Infoteur: Yasmijn
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!