InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Wat is The Secret?

Wat is The Secret?

In de media horen we er steeds meer over en het begint zelfs een hype te worden; The Secret. Maar wat is dat nu eigenlijk? The Secret is gebaseerd op de zogeheten wet van de aantrekkingskracht, ook wel: Laws of Attraction (LOA). The Secret staat nu zo in de belangstelling dat er zelfs workshops, seminars, een boek en film over zijn uitgebracht. Zelfs Oprah Winfrey heeft al 2 shows aan The Secret gewijd. In de theorie van de Laws of Attraction komt het erop neer dat de mens dingen in zijn leven aantrekt, waar hij zich op focused. Dat kunnen goede en slechte dingen zijn. Je zou het kunnen benoemen als de wet van het afstoten en aantrekken. In het boek The Secret vertellen psychologen, filosofen, schrijvers, kwantumfysici en ondernemers over hoe men de LOA moet toepassen en wat voor resultaten daar mee te behalen zijn in je leven. Het boek is zo populair dat het al enige tijd bovenaan veel bestsellerlijsten in Amerika, Canada, Engeland en Australie staat.

De LOA theorie

Deze wet is gebaseerd op het principe van de dualiteit. Het komt er op neer dat de mens alles kan krijgen wanneer je daarop ingesteld bent met je gedachten, gevoelens en bedoelingen. Dit dan wel binnen menselijk bereik; we zullen nooit uit onszelf kunnen vliegen. Dat is kort gezegd wel wat The Secret inhoudt. Eigenlijk moet je hele leven in het teken staan van wat je graag wilt, je leeft er als het ware naar. Het is hierbij wel belangrijk dat je ook daadwerkelijk weet wat je wilt, en dat kunnen maar weinig mensen zeker zeggen. Mensen die zich succesvol met The Secret bezig willen houden, dienen zich individueel en spiritueel te ontwikkelen. Dat is de enige manier waarop je een idee krijgt van wat je gevoel van je vraagt.

Wat bereik ik ermee?

The Secret is alles wat je maar wilt: een carriere, geluk, gezondheid. Als je het maar echt wilt. Je zou kunnen zeggen; als je maar hard genoeg fantaseert over je verlangens, dan worden deze een feit. Deze hele theorie van de LOA is niet zozeer gekoppeld aan een religieuze ‘kracht’ die je verlangens als het ware stuurt, er is juist gekozen voor een wetenschappelijk soort insteek, in combinatie met spiritualiteit.

Wat je denkt, ben je zelf

De LOA zegt dat je positiviteit kan aantrekken, maar ook negativiteit. Het is aan de mens de keus waar hij de nadruk op wil leggen. Wie je bent, is afhankelijk van hoe je je mentaal hebt opgesteld in je verleden. Een voorbeeld van de LOA is dat het zou kunnen dat je je hele leven al bang bent een ernstige ziekte te krijgen. Kijk dan niet gek op zoiets je daadwerkelijk ook overkomt. Het tegengestelde is niet minder waar; geloof je er in dat jou geen ziekte zal overkomen, dan heb je grote kans dat dit jou bespaard blijft, aldus The Secret. Als we ons vasthouden aan iets waar we erg naar verlangen, we pinnen ons als het ware erop vast; dan zorgen we zelf tegelijkertijd voor de realisatie er van.

Iedereen heeft wel eens te maken met een probleem. Je kunt dan bij de pakken gaan neerzitten, maar wat je ook kan doen is het als een uitdaging zien die overwonnen moet worden. Zij die zich concentreren op negatieve beelden zouden verder moeten kijken dan hetgeen ze op basis van die negatieve beelden verwezenlijken. Je hebt een keus! Wanneer je elke dag van je werk thuis komt, de tv aanzet, iets gaat eten, en weer naar bed gaat, dan is dat geen keuze. Het is een automatisme, je leeft onbewust. Door bewuster met je keuzes om te gaan, zul je beter in het leven staan en je dromen kunnen verwezenlijken. Boeddha zei dan ook: ‘alles wat we zijn is een resultaat van wat we hebben gedacht’.

Het zou te mooi om waar te zijn dat we dingen konden bereiken, gewoon door ‘hard te denken’. Alles wat in de potentie van de mens ligt, kan je verwezenlijken. Je moet alleen geen twijfel hebben in een goede afloop. Je moet er zeker van zijn dat je het wilt. Het kleinste beetje twijfel leidt al tot een mislukking van je verlangen. Door je te visualiseren wat je wilt, kun je je wil als het ware ondersteunen met beeld. Je kunt het zien als een atleet die in gedachte voor de wedstrijd de marathon loopt, of, zo je wil, doorneemt. Ook zijn er voorbeelden bekend van mensen die met hun wilskracht, om het maar zo te noemen, het onmogelijke gedaan kregen. Zo was er een vrouw waarbij borstkanker geconstateerd was, drie maanden later bleek ze genezen. Kan dit met slechts een positieve instelling? We zullen er zo een twee drie niet achter komen. Maar het is wel een mooie manier om met de negatieve dingen om te gaan. Probeer overal het positieve van te zien. Leer veel tijdens je leven.

The Secret klinkt als iets wat een geheim genootschap zou kunnen zijn, maar dat is het niet. Eigenlijk is het niet echt een ‘geheim’. De mens bestaat uit een bepaalde energie, waar we tegelijkertijd ook in leven. Deze energie kunnen we bewust sturen als we er maar in geloven. Alles binnen die energie, het gehele universum, staat met elkaar in verband. De keuzes die jij binnen dat universum maakt, zullen ook van invloed zijn op jou en je omgeving.
© 2007 - 2017 Veron, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
The secret: De kracht van positief denkenThe secret: De kracht van positief denkenIs het een hype of is het meer? Waarom vallen miljoenen voor The Secret? De nieuwste trend uit het spirituele zelfhulpge…
Law of attraction - OnderbouwingDe law of attraction heeft sinds het uitkomen van het boek de "secret" meer en meer volgelingen en docenten gekregen. Ma…
The Secret: Your wish is my commandThe Secret: Your wish is my commandJe vindt het boek terug in alle bestseller-lijsten ter wereld en ook in de meest modale boekhandel lacht de prachtige co…
Steven Hall - Wishing Well - BoekbesprekingCosmic Ordering (ook gekend als de wet van aantrekking, The Secret en bestellingen bij het universum) is een methode om…
Striemen genezen via The Secret en visualisatieJe hebt al over The Secret horen spreken, nietwaar? Voor het geval dit niet zo zou zijn… De film beweert dat je in je le…

Reageer op het artikel "Wat is The Secret?"

Reacties

Prod!gy, 24-05-2012 11:57 #17
En het mooiste is. HET WERKT!

Adam, 10-04-2010 19:57 #16
Je zou ook eens "The science of getting rich" van Wattle moeten lezen. Dit boek is begin vorige eeuw al gepubliceerd. Deze kun je gewoon googlen en (gratis) als PDF downloaden. De eerste hoofdstukken gaan over de rationale waarom je rijk zou moeten willen zijn. Zonder overigens volledig materialistisch te zijn. Het gaat er om dat je rijkdom moet verwerven om je lichaam, geest en ziel te kunnen blijven voeden. Zonder religieus over te komen, is dit ook wat God wil. Als je logisch nadenkt dan weet je toch dat hij niet zou willen dat wij ons ellendig voelen? Juist niet dus.

Antoon, 08-03-2010 16:54 #15
Ik heb een paar maanden geleden The Secret van Rhonda Byrne gelezen. De Nederlandse vertaling (Het Geheim). De film heb ik niet gezien.
Toen dacht ik even, waarom niet even proberen. Sindsdien gebeurt gewoon alles waar ik de L.O.A op toepas. Ik concentreer me op mijn verlangen, voel dat ik het reeds heb bereikt, leef alsof het er al is, en het werkt.
Geloof me mensen: het werkt. Altijd, overal, op alles.

Marcello, 30-12-2009 08:44 #14
Hi hallo umm weet niet hoe ik precies moet beginne maar ik heb nooit van boeken gehouden en van hype's, maar ik zag klein stukje op tv over secret bij een tv show de laaste paar minuten, na verloop van tijd kreeg ik de boek in me handen gedrukt op een dag door me moeder en ze antwoorde lachend jij heb dit jij heb dit, ik antwoord echt droog ja ja wat nou weer en ik blader even snel door de boek heen, pas paar dagen erna had ik echt niks te doen toen las ik de boek en schoot hard in de lach en herkende de LOA en ik stond er nooit bij stil maar nu weet ik dat LOA mij echt vaak heb gegeven wat ik wil zonder moeite of geld, ben sinds kort bezig met ander LOA doel die ik voor ogen heb heb de lat nu veel hoger gezet. maar het blijf wel een mistic iets de Secret & LOA begrijp dan ook dat veel mensen het broodje aap vinden. Maar ik ga krijgen wat ik wil, en tuurlijk kost het geld de boek of dvd het moet wel gemaakt worden in fabriek product baan en die doen het niet gratis. Doeg Marcello.

Soucie, 20-04-2009 20:15 #13
Jullie mensen zijn allemaal pessimistisch. Door deze boeken gaan mensen zich meer focussen op wat ze willen en meer geconcentreerd zijn op hun doel. En trouwens als je slim bent moet je die boeken helemaal niet kopen, je kunt evengoed alles gratis op het internet lezen ;).
FEIT: Door deze boeken gaan (de goedgelovige) mensen positiever denken over zaken.
Waarom maken jullie er dan zoon probleem van? Als deze mensen hun geld hieraan willen uitgeven en het heeft alleen maar een positieve invloed ; dan doen ze dat maar!

Rene Civile, 25-03-2009 09:34 #12
Ik ben het wel eens in eniger mate met Michelle en anderen. Ik loop ook niet zo hard voor de eerste beste hype die zich weer eens aandient van over de grote plas. In dit geval heb ik even wat research gedaan omdat veel van hetgeen, waarover men het in de secret heeft, mij nogal bekend voor kwam.

En inderdaad. Naast al bestaande publicaties over het onderwerp kwam ik ook een heel oud boekje tegen van één van de namen, genoemd in de film. Ik heb dat boekje vertaald naar het Nederlands en kwam tot de conclusie dat de inhoud van het boekje voor het grootste deel de 'bron' is van de secret. Maar ik kwam na de vertaling ook tot een andere verrassende conclusie. Een aantal hele belangrijke elementen die in de secret zouden moeten horen worden niet vermeld.

Dat zou maar twee dingen kunnen betekenen. 1. Dat dit opzettelijk is gedaan zodat ze nog wat materiaal hadden voor naschriften en seminars. 2. voor coachings doeleinden.

Hoe dan ook, ik vond het boekje zelf een veel grotere impact hebben en hetgeen er in werd beschreven wel wat experimenten waard. Iets abject afwijzen vind ik net een stapje te ver gaan. Maar ik ben het met sommige kritieken wel eens, het is een 'Money Maker'.

Groet, R. Civile

Michelle Raa, 15-03-2009 15:23 #11
En alweer een nieuwe 'hype' die er op uit is mensen geld uit de zak te kloppen, want als iedereen die dit volgt en hiernaar leeft echt oprecht was, zouden ze dit gewoon weggeven aan anderen, om hen oooook 'gelukkig' te maken, laat je niet in de val lokken, dit is de zoveelste zogenaamde "theorie" die alleen de verkopers en bedenkers "gelukkig" maakt door aardige bankrekeningen te genereren.
Natuurlijk vallen er goedgelovige types voor, die waarschijnlijk ook gevallen zouden zijn wanneer een welsprekende schrijver hen zou aanraden rauwe eieren in hun haar te smeren…

Sander Goorden, 21-02-2009 00:29 #10
Goed artikel, ook leuk om de verschillende reacties te lezen. Ik merk steeds vaker dat mensen de principes uit The Secret eigenlijk van nature al toepassen. Maar ook steeds meer mensen die opzich het idee begrijpen maar geen idee hebben hoe ze het nou kunnen toepassen. Dat gaat ook niet van de een op andere dag, er is geen toverspreuk om alles te krijgen wat je maar wil! Toch is het mogelijk om je leven zélf te bepalen, ieder aspect ervan. Ik heb het zelf gedaan, daarom durf ik dat zo te stellen. Geloof me, als ik het kan, dan kan iedereen het LOL.

Roel, 12-02-2009 15:41 #9
Ja, dat heet jezelf voor de gek houden, en dat is makkelijker dan de werkelijkheid te zien. met positief denken kom je er niet, dan loopt men over je heen. het gaat om gepassioneerd denken en alles behalve de tegenslagen nergeren en tegen je zelf zeggen dat ze niet bestaan… dit is een onderwerp waar je een fractie nog niet van weet als je alleen die film heb gezien… dit is stof voor je brein en geen magie om geluk te toveren. nergens anders aan denken en je goed voelen? dat is klakkeloos hopen op een nieuwe realiteit, als je denkt dat als je die film heb gezien of een artikel heb gelezen dat je de secret begrijpt, heb je er geen fluit van begrepen.

The Secret, 09-12-2008 22:51 #8
Ken je dat? alles valt op zijn plaats! meer dan toeval! als je gewoon ergens geconcentreed mee bezig bent nergens anders aan denkt en je goed voelt

Henk Bekker, 21-10-2008 11:07 #7
Zonder het te hebben beseft, is dit jarenlang mijn motto geweest in het leven. Zelfs grote tegenslagen te boven gekomen door deze wijze van denken en doen. Het positief benaderen van uitdagingen - problemen bestaan niet - geeft je werkelijk de drive om dingen aan te gaan en op te lossen. Ook in het contact met anderen gebruik je onbewust deze eigenschap, om te doorgronden waar zij vandaan komen en wat hun drijft. Bedankt voor je artikel. Reactie infoteur, 29-10-2008
Graag gedaan! :)

Caesar, 18-10-2008 17:08 #6
LS…

Door de jaren heen heb ik vanuit veel invalshoeken deze theorie kunnen lezen. Door toeval (als dat bestaat) zag ik weer een uitzending op de TV. Ik heb na veel gestuntel en bijna succes nog heel wat te wensen in mijn leven. Ik moet haast maken anders hoeft het niet meer. (Haha the grim reaper zal toch een keertje toeslaan). Uw stuk is naar mijn idee in ieder geval zeer evenwichtig en realistisch geschreven en geeft mij weer hoop… Bedankt! Reactie infoteur, 29-10-2008
Graag gedaan!

Arjan Bos, 16-10-2008 20:01 #5
"Wie ben jij in deze wereld" is een boek dat gaat over the Secret, en veel algemener, over de werking van ons menselijk Bewustzijn. Dit is het nog grotere kader waarin dit onderwerp geplaatst kan worden. Om het duidelijk te zeggen: ons bewustzijn in relatie tot de mechanismes die werkzaam zijn in het universum.
Deze onderwerpen worden bekeken vanuit de filosofie en de neurowetenschappen.
Kijk maar eens op www.mysticsphere.com en laat me maar weten als je er nog vragen over hebt. Reactie infoteur, 29-10-2008
Ik heb gekeken, erg interessant. Bedankt!

Sbreukel, 01-04-2008 16:54 #4
Zelf ben ik altijd positief ingesteld, altijd bereid anderen te helpen en ik geloof in de kracht van positief denken dat geef ik mijn kinderen ook altijd mee.

Starbliss, 09-03-2008 17:14 #3
Http://www.nova555.com/movies/the-secret-full-movie/
Je kunt de gehele film "The Secret" bekijken op mijn website. Zie bovenstaande link.
Bedankt!

Anemoon, 03-02-2008 12:21 #2
Hoi! Al een tijd leef ik in secret… maar kan en wil dit graag delen. Bovenstaand artikel is mijn "hand-out".

Etsel (infoteur), 02-09-2007 19:41 #1
Interessant en goed verhaal. Komt een beetje overeen met de leer van de Kabbala (zie mijn special). Alleen speelt God bij de Kabbala een belangrijke rol. In mijn artikel "Op weg naar gelukzaligheid" leg ik uit hoe de Kabbalistische (joodse) zienswijze is op het bereiken van geluk.

Infoteur: Veron
Gepubliceerd: 25-04-2007
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 17
Schrijf mee!