InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Lucide dromen: droom waarin je bewust bent dat je droomt

Lucide dromen: droom waarin je bewust bent dat je droomt

Een Lucide droom is een droom waarin je bewust bent dat je droomt en waarin je de gang van zaken kunt beïnvloeden. Het samenvloeien van droom- en waakbewustzijn biedt onvermoede mogelijkheden
Wetenschappelijk onderzoek heeft onweerlegbaar het voorkomen van lucide dromen aangetoond. Men is er ook in geslaagd de dromer contact te laten maken met de buitenwereld. Uit vele onderzoeken kwam tevens vast te staan dat tijden een lucide droom de hersens zeer actief zijn en de beide hersenhelften optimaal samenwerken.

Wanneer?

Luciditeit kan tijdens een droom spontaan optreden. Er zijn ook droomgebeurtenissen die dat bevorderen, zoals emotionele spanning, ongerijmde toestanden en schijn ontwaken. Rechtstreeks vanuit de waaktoestand in een lucide droom terecht komen, kan alleen via een vorm van programmering.

De kenmerken van een lucide droom

  • De realistische aard van de beelden.
  • Personen en dingen behouden hun identiteit.
  • Helder gekleurde en scherpe beelden.
  • Het goed functioneren van het geheugen en denkvermogen.

De mogelijkheden in een lucide droom

Er zijn legio mogelijkheden waarvan ik er een aantal zal noemen.
  • Vliegen of zweven.
  • De situatie en het verloop naar eigen wil sturen.
  • Verwerken van onafgemaakte ervaringen.
  • Ziekten genezen
  • Angsten overwinnen.
  • Zich voorbereiden op te verwachten situaties.
  • Het leveren van een creatieve prestatie.
  • Contact maken met een overleden persoon.

Lucide leren dromen

Om lucide te leren dromen zijn er allerlei methoden die erop gericht zijn te oefenen in het laten samenvloeien van je waakbewustzijn en droombewustzijn zoals:
  • Dagdromen bewust vasthouden.
  • Jezelf regelmatig afvragen of je droomt of je wakker bent.
  • Innerlijk alert blijven op het moment van inslapen.
  • Jezelf voor het slapen gaan suggereren dat je een lucide droom zult krijgen.
  • Je bij tussentijds ontwaken een droom goed inprenten en je vast voornemen die droom verder te gaan dromen.
© 2007 - 2017 Daisy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lucide dromen en de invloed op het dagelijkse levenLucide dromen en de invloed op het dagelijkse levenIedereen heeft dromen waarbij er soms de meest absurde dingen voorkomen. Ze kunnen fascinerend zijn en je kunt je de bet…
Dromen helpt: droomtherapieDromen helpt: droomtherapieDromen roepen vaak bepaalde emoties op. Ze zijn eng, leuk of heel romantisch en grijpen vaak terug op gebeurtenissen die…
De invloed van media op lucide dromenEen lucide droom, ook wel een gecontroleerde droom genoemd, is een droom waarin de dromer zich er van bewust is dat hij…
Een dromendagboek bijhoudenEen dromendagboek bijhoudenDromen, iedereen doet het, of je het nu wil of niet. In je dromen is je belevingswereld eindeloos, de leukste, vreemdste…
Lucide droom: baas over je droomLucide droom: baas over je droomJe bent aan het dromen, net zoals alle andere nachten. In je droom vliegen de kogels om de oren en je probeert te vlucht…

Reageer op het artikel "Lucide dromen: droom waarin je bewust bent dat je droomt"

Reacties

Jill, 24-04-2012 13:51 #6
Ik heb regelmatig lucide dromen en ik vind ze vreselijk, ik wil ze niet hebben maar op de één of andere manier heb ik ze zeker wel 2x per week. Weet iemand hoe dit kan? Ik doe niet mijn best om deze dromen te hebben. Ze zijn eng en realistisch ik droom dan gewoon dat ik in bed lig en dan gebeurt er iets vreemd in mijn kamer waar ik heel erg van schrik op dat moment. Dan volgt er altijd een paniek moment en realiseer ik me dat ik droom omdat het gek is (dingen die vliegen, hond in mijn kamer, iemand die tegen mij praat, rare objecten die opeens in mijn kamer staan) ik probeer dan meteen het licht aan te doen en als het licht niet aan gaat weet ik dat ik droom. Dat is het meest enge moment omdat ik dan nog meer in paniek raak en wakker wil worden maar dat wakker worden duurt altijd te lang, ik durf nooit door te gaan. Bewegen lukt nauwelijks alles lijkt in slow motion te gaan en ik kan niet praten/roepen.

Sam, 12-03-2012 23:59 #5
Mijn lucide dromen zijn heel realistisch… eng. De gang van zaken heb ik niet onder controle, het is een vechten tegen die gang van zaken. Ik probeer dan wakker te worden, het lukt mij, maar het duurt mij altijd te lang. Om te weten of ik dan wel wakker ben moet ik het licht kunnen aansteken, als dit niet lukt, droom ik nog, als het wel lukt, kijk ik om de minuut naar mijn wekker om te zien of die goed loopt. Wanneer ik de wekker niet zie ben ik aan 't dromen. Er kan dan van alles gebeuren. Ik vind dit niet normaal en wens het niemand toe.

Dennis, 12-02-2011 04:43 #4
Best grappig als je weet dat je droomt(in je droom) heb het best wel vaak, kun je zelf dingen doen die je mooi vindt.Zoals dingen veranderen.probeer ook steeds weer nieuwe dingen te ontdekken in men dromen.dingen die je normaal niet kunt doen in het normale leven maar in een droom wel Geeft je best goed gevoel als je weer wakker word.

Zohra, 29-08-2009 03:44 #3
Kweet niet wat het is en hoe het noemt, maar elke nacht droom ik dat ik droom, dat iemand of beter gezegt iets me aant stikken is.ik geraak nie wakker.ben dan verlamt, en het gekst is dat ik dat besef.ik ben niet in droomland en ben niet in de realiteit, ergens tussen in.

Wijsneus (infoteur), 04-04-2009 12:39 #2
Ik heb ooit een keer een Lucide droom gehad, maar dat was een zeer onplezierige ervaring. Ik droomde dat ik onder een berg zand terecht was gekomen en alhoewel ik me realiseerde dat ik droomde, was ik niet in staat om me te bewegen. Pas enige minuten later, toen ik echt wakker werd, verdween de vreemde verlamming.

Jeroen van Lith, 24-11-2007 19:05 #1
Hé, dat heb ik best vaak. Dromen waarbij ik dingen doe die ik normaal ook zou doen, in alledaagse situaties.
Wat grappig dat daar een term voor is.

Infoteur: Daisy
Gepubliceerd: 05-06-2007
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 6
Schrijf mee!