InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Gevolgen van stoppen met roken

Gevolgen van stoppen met roken

Gevolgen van stoppen met roken Bij tabaksverslaving is er zowel sprake van een psychische als van een fysische afhankelijkheid van de sigaret. De psychische afhankelijkheid wordt veroorzaakt door de gewoontevorming welke komt na het langdurig roken. Daarnaast voelen rokers zich vaak verloren zonder sigaret in de hand en veilig met sigaret in de hand. Voor de fysieke afhankelijkheid is nicotine de boosdoener.

Gevolgen van stoppen met roken

20 minuten:
Na 20 minuten zal de bloeddruk en polsslag al dalen en terugkomen op normaal niveau.

Dag 1:
Al na 24 uur zijn alle sporen van koolmonoxide verdwenen uit het lichaam. Je zal beginnen met hoesten omdat het lichaam een schoonmaakactie gaat beginnen in de longen. Hoesten komt doordat de vuiligheid in je longen naar buiten komt.

Dag 2:
Twee dagen nadat je gestopt bent is alle nicotine al uit het lichaam. Je smaak en reukvermogen worden direct beter. Het gevoel dat nicotine nodig is zal groter zijn dan de eerste dag.

Dag 3:
Je merkt direct aan je lichaam dat je gestopt bent, onder andere het ademen gaat makkelijker en je hebt meer energie dan 3 dagen geleden.

1 week:
De behoefte aan een sigaret zal erg groot worden. Er zullen ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn, keelpijn, snel geïrriteerd worden optreden. Stevige rokers kan door het gebruik van nicotinevervangende middelen als kauwgom en pleisters deze behoeftes doen afnemen. Zeker is dat de ontwenningsverschijnselen in de komende week langzaam minder worden. Je longfunctie begint zich alweer te verbeteren ten opzichte van dag 3.

1 maand:
De bloedsomloop is al veel meer verbeterd, bewegen gaat makkelijker en je conditie is beter. Tevens zijn je smaak en reukvermogen toegenomen, dit zal duidelijk merkbaar zijn. Je zult meer trek hebben in eten en het is dan ook normaal om een paar kilootjes aan te komen. Eet geen vet- en/of suikerrijke snacks te eten maar probeer gezond en lekker te eten.

2 maanden:
De behoefte aan een sigaret zal al direct stukken minder zijn na twee maanden, de onthoudingsverschijnselen zijn ook eindelijk verdwenen. De geestelijke verslaving is echter helaas nog steeds niet voorbij en blijft voor de komende periode een grote zorg.

3 tot 9 maanden:
Je longfunctie is al met 10% verbeterd. Ademhalingsproblemen zoals kuchen en piepen zijn veel minder geworden. Je voelt je zelfverzekerder, fitter en gezonder. Je zult merken om minder verkouden te zijn dan voorheen en dat je sneller op de been bent.

Na 1 jaar:
Gefeliciteerd u zult definitief gestopt zijn en mag jezelf gaan beschouwen als een niet-roker.

Na 2/5 jaar:
Het risico op hart- en vaatziekten is direct al met 50% minder dan het risico van iemand die niet is gestopt met roken.

Tips na het stoppen met roken

  • Probeer net na het stoppen je veel te begeven in rookvrije ruimten en probeer cafés en andere rokerige ruimtes te vermijden in het begin.
  • Drink veel, veel, veel water en fruitsappen en probeer tevens cafeïne te vermijden.
  • Je mist iets in de handen probeer dan eens een pen, paperclip of je mobiele telefoon.
  • Poets direct je tanden na het eten in plaats van een sigaret op te steken zoals vroeger.
© 2006 - 2014 Webteur, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Www.stivoro.nl en Www.ikstop.nl.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken – 5 tipsStoppen met roken – 5 tipsHet is intussen al even geleden, maar op 1 juli 2008 is door heel Nederland definitief het rookverbod ingegaan. Verboden…
Stoppen met roken: Hoe stop ik met roken?Stoppen met roken: Hoe stop ik met roken?Als je stopt met roken heb je daar veel voordelen van. Maar hoe stop je met roken? In dit artikel worden verschillende m…
Allen Carr: stoppen met rokenAllen Carr: stoppen met rokenAllen Carr was zelf een verstokte roker. Toen hij na meerdere poging eindelijk met succes wist te stoppen, ontwikkelde h…
Tips om te stoppen met rokenVeel mensen willen stoppen met roken, maar lang niet iedereen slaagt erin. Het grootste deel van de rokers gaat uiteinde…
Bronnen en referenties
  • www.stivoro.nl

Reageer op het artikel "Gevolgen van stoppen met roken"

Reacties

Alex, 24-11-2014 23:55 #1.246
Beste (ex)rokers,
Ik ben net 43 geworden en kan met trots zeggen dat ik nu 3 jaar en 3 maanden rookvrij ben. Ik ben zoals velen onder ons begonnen als prille tiener en ben steeds blijven roken, ziek of niet, ongeveer een pakje per dag, en in het weekend vaak meer.
Mijn vader is altijd een zware roker geweest en heeft daarvoor de zwaarste prijs betaald op z'n 63 met de diagnose van longkanker. Op dat ogenblik was mijn echtgenote net zwanger van ons eerste kindje, wat dus betekende dat het voor mij de vraag was of ik eerst vader ging worden, dan wel mijn eigen vader moest zien gaan. En toch bleef ik ondertussen zelf roken, zo sterk kan de verslaving zijn. Uiteindelijk is papa gestorven op kerstdag 2006, nauwelijks veertig dagen na de geboorte van onze dochter, zijn eerste kleinkind.

Pas jaren later heb ik dan de moed verzameld om te stoppen met roken, omdat ik geen rokende veertiger wilde worden en ik het mijn kinderen en echtgenote niet wil aandoen om hetzelfde te moeten meemaken als ik.

Ik ben van de ene dag op de andere gestopt, het was in het begin erg lastig, maar achteraf gezien eigenlijk niet eens zo.
Wat me er vooral heeft doorgeholpen, naast het lezen van deze site en ook de site "WhyQuit" (erg Amerikaans en hard, maar daarom niet minder waar), zijn mijn loopschoenen. Als ik thuis kwam van kantoor en de nood aan een sigaret was hoog, trok ik mijn loopschoenen aan en ging ik lopen, hoop en al een kleine vier kilometer, maar genoeg om je hijgend en puffend de zin in een sigaret te doen verdwijnen.
Ik ben nooit terug begonnen met roken, maar ook nooit gestopt met lopen, en kan nu met trots zeggen dat ik begin november de marathon van New York heb gelopen. Een onvergetelijke reis die meer dan zes duizend euro heeft gekost, maar volledig betaald werd van de opbrengst van het niet-roken!
ik zeg niet dat iedereen marathons moet gaan lopen, maar besef aub hoeveel roken kapot maakt, je eigen gezondheid, je familie die je moet missen als het fout gaat, een massa geld, en dat allemaal voor ab-so-luut niks.
Aan alle stoppers, sterkte, het is perfect doenbaar.

Michiel, 20-11-2014 18:42 #1.245
Ik ben 34 en heb al meerdere stoppogingen in het verleden genomen. Dat begon met een paar dagen maar uiteindelijk zelfs 1 jaar lang! Toch ben ik uiteindelijk weer gaan roken toen omdat ik mijn baan was kwijtgeraakt. Het was voor mij een aanleiding om te mogen roken zei ik tegen mezelf. Inmiddels ben ik al weer 3 weken gestopt met roken en ben ik er van overtuigd dat ik nooit meer zal gaan roken. ben het helemaal zat dat roken, steeds maar weer stoppen en beginnen etc. daarbij wil ik mij er ook absoluut niet aan overgeven. Dat ben ik niet waard!

Zelf ben ik gestopt toen ik 3 dagen misselijk was van een voedselvergiftiging. Ik voelde me zo beroerd dat ik al 3 dagen niet gerookt had, en uiteindelijk gestopt met de gedachten dat ik me zonder die sigaret veel beterd voelde. En natuurlijk de gezondheid, viezigheid, geld noem maar op.

Mochten er mensen zijn die het ook wil proberen… probeer eerst eens te stoppen met roken op het werk! Laaat die sigaretten of shag gewoon thuis. Het ligt natuurlijk ook aan het werk wat je doet, maar door de afleiding op je werk, wordt je er minder mee geconfronteerd en de pauzes duren meestal niet zo lang.

Maak voor jezelf helder waarom je nu eigenlijk rookt en bij welke momenten. Maak de voordelen voor jou goed duidelijk en maak een plan van aanpak. Mislukte stoppogingen kun je gebruiken als leerproces om te ontdekken wanneer jij het moeilijk hebt en hoe je dat de volgende keer anders/beter kunt doen.

Beter 100 pogingen dan iemand die het nog nooit heeft geprobeerd. Maak het stoppen leuk en klein. Elke keer leer je er van en wordt je vanzelf sterker. En zoek vooral afleiding.

Ga niet van jezelf verwachten dat je ook ineens moet gaan sporten of gezond moet gaan eten. Hierdoor zul je alleen maar nog meer last hebben van de ontwenningsverschijnselen en maak je het jezelf wel heel erg moeilijk. Een paar kilo er bij is echt niet zo erg, zo lang je maar normaal blijft doen!

Sybe, 07-10-2014 07:53 #1.244
Ik ben 30 en kreeg recent last van hartkloppingen. Het was duidelijk dat dit door stress op het werk kwam maar ik vond het ook zaak om te stoppen met roken. Het feit dat ik niet in een ziekbed wil liggen als gevolg van roken is mijn aanleiding geweest te stoppen met roken. Getriggered door de hartkloppingen die mij aanzetten tot een gezondere levensstijl.

Ik vind eten inderdaad lekkerder, echter, ik eet niet heel veel. Ik snoep niet en eet acceptable porties. Ik ontbijt en beweeg vrij veel. Aankomen zit er voor mij niet in. Door dagelijks op de weegschaal te staan hou ik dat prima onder controle. Als je dreigt aan te komen… dan neem je de trap voortaan ipv de lift. Je gaat in de avond een uur lopen ipv een half uur en je liegt niet meer tegen jezelf dat een paar patatjes met mayo per week wel ok is. Of dat mayo ipv fritesaus een vooruitgang is. Het is maar net hoe graag je niet wilt aankomen.

Gezondheid: meer adem, warme vingers, minder zweten, betere eetlust, trots gevoel
financieel: 5 euro per dag > 1825 euro per jaar
Mentaal: Waardering van omgeving, niet meer het aapje waar iedereen naar kijkt als je rookt terwijl je weet dat het tot iets ergs leidt.

Ik ben gestopt zonder hulpmiddelen omdat je geestelijk ook van het roken af moet. Met hulpmiddelen neem je niet volledig afstand en dat moet wel. Ik heb 15 jaar gerookt.

Blij Blij :)

Ria, 24-09-2014 08:32 #1.243
Sinds ik 6 maanden geleden gestopt ben is mijn conditie minder geworden en heb nu veel zuurstof gebrek. Is dit uit te leggen?

Thea, 10-09-2014 17:33 #1.242
Hallo lieve mensen,

Bij deze wil ik op de eerste plaats al diegene die zijn gestopt met roken of proberen te stoppen met roken van harte feliciteren,
Maar toch zou ik graag ook mijn mening willen geven over wat de gevolgen van stoppen met roken kunnen inhouden voor (enkele) rokers onder ons.
Mijn vader een stevige roker is gestopt via een weddenschap met zijn schoonzoons, hij is gestopt, wilde zich niet laten kennen, was nooit ziek tijdens het roken, paar jaar later is hij door stress overleden hij was 65 jaar, niet alleen mijn vader is dit overkomen ook menig mensen om me heen zijn vroeg gestorven door te stoppen met roken.
Mijn gevoel was steeds dat de stress door te stoppen met roken, nam dermate toe bij deze mensen dat zij juist hart ziekten gingen ontwikkelen.
Ik wil daar beslist niet de suggestie mee wekken dat roken gezond is, want dat is gewoon niet zo.
Maar het lijkt erop dat men door te stoppen veel stress ontwikkelt en sommigen enorm veel kilo's aankomen… dat is ook niet gezond.
Stevige roker die in mijn leven zijn, zijn op een rokers hoestje na minder ziek dan de niet rokers.
Rotzooi in de buitenlucht, of rommelen en gesjoemel met voedsel enz. dat zijn in mijn ogen de ergste ziekmakers.
Een kopje koffie met een lekker sigaretje werkt zeer ontspannen. een tevreden mens leeft langer met een sigaret dan een gestrest mens zonder sigaret.

Wens ieder die wil stoppen met roken veel kracht toe.

Met vriendelijke groet,
Thea

Lisa, 05-09-2014 16:00 #1.241
Ik heb meermaals geprobeerd om te stoppen met roken. heb tijdens mijn zwangerschap ook gerookt, elke dag voelde ik mij zo schuldig tov mijn baby, maar toch bleef ik roken.ik heb mijn laatste sigaret een kwartier voor ik het ziekenhuis in moest om te bevallen gerookt. sindsdien heb ik geen sigaret meer aangeraakt. Mijn baby in mn armen nemen, was de klik die ik nodig had om te stoppen. Alle pogingen en voorbereidingen betekenden voor mij dus niks. Het moment om te stoppen was gewoon aangebroken. Verder heb ik geen problemen gehad.

Gert, 27-08-2014 10:09 #1.240
Hey, ik heb zo'n 15 à 16 jaar gerookt. De laatste tien jaar zeker een pakje of meer per dag. Honderden keren gestopt (haast elke week). De eerste dagen na mijn laatste stopbeurt ben ik ziek geweest. Ik voelde me rot: hoesten, fluimen, piepen, … Ik geraakte ook amper uit de zetel.
Daarna ben ik gaan sporten, iets dat ik voordien haast niet deed. Met de fiets gaan rijden, fitness, … In het begin had ik echt nog last van het roken maar dat werd stelselmatig minder. Ondertussen ben ik zo'n vijf jaar clean. Ik weeg wel twintig kilo meer maar voel me wel gezonder. Ik kan ondertussen ook perfect zonder sigaret. En nu ik definitief van het roken ben, ga ik op dieet ;-)

Groeten, G.

Toos van Haperen, 26-08-2014 21:33 #1.239
Hallo, ik ben nu 9 maanden gestopt met roken, maar blijf hoesten en heel veel kriebelhoest is dat normaal?

Conny, 12-08-2014 15:28 #1.238
Hallo,
ik ben inmiddels 3 maanden gestopt met roken, maar het probleem is nu dat ik in de maanden ruim 12 kilo ben bijgekomen en dat ik ontzettend vaak moet plassen, ook snachts moet ik eruit. is dit aankomen normaal of…
ik schrik hier erg van. ik snoep niet en let juist beter op mijn eten maar toch blijf ik aankomen. hoe kan dit nu?

Annette, 09-08-2014 11:03 #1.237
Zo, nu 5 weken rookvrij. Ben best trots. Zonder hulpmiddelen. Mijn motivatie is, in mijn omgeving rookt niemand meer alleen ik, kon overal gewoon roken zonder commentaar, maar voelde me een paria. Toen mijn man 2 omleidingen kreeg en ook nog een icd, toen vond ik wel tijd om te stoppen. Moeilijk, ja, makkelijk nee,

Bart, 07-08-2014 15:26 #1.236
Ik ben nu bijna 5 dagen rookvrij! heb mijn deel al gehad, slecht slapen en zweetaanvallen.

ik heb zo een paar maanden geleden last gekregen van oorsuizen (tinnitus) en alle dokters en lotgenoten hebben me aangeraden vanaf nu het roken te laten, ik ben altijd een zware roker geweest, 30 sigaretten of meer per dag en kon er ook echt van genieten, ik snak echt nog elke dag naar een sigaret maar merk wel dat het al beter gaat dan de eerste 2 dagen, maar als ik iemand op straat zie roken of op een terras denk ik bij mezelf, was ik dat maar met dat peukje :)

nu goed, mijn oorsuizen binnen de perken houden is belangrijker voor mij dan die kankerstokjes dus ga ik proberen vol te houden, als ik het stoppen kan volhouden zie ik dit als een overwinning en de eerste stap in de controle over mijn eigen lichaam, het geld dat ik uitspaar is mooi meegenomen, maar ik mis het roken enorm op momenten, het was ook zo gezellig :)

Gert, 28-07-2014 20:58 #1.235
Eindelijk gestopt. Nu 10 dagen. Ik heb 20 jaar gerookt en stevig. Hoest nu veel slijm op en hoop dat dat snel overgaat. Maar wat een bevrijding. Ik heb het idee dat ik nu alles aan kan. Hoop dat ik dit gevoel lang blijf houden.

Hanneke, 19-05-2014 11:29 #1.234
Hmmm… direct na het eten je tanden poetsen kun je beter vermijden, want dan krijg je weer andere problemen. Door het eten wordt je glazuur zacht waardoor het zuur van de tandpasta er in doordringt. Hierdoor krijgen bacteriën vrij spel. Misschien heel raar, maar je kunt je tanden zelfs beter voor het eten poetsen. Of een uur erna. Vanzelfsprekend is dit nog sterker wanneer je zure dranken drinkt en daarna direct je tanden poetst. Rokers hebben vaak al een zwak gebit omdat het tandvlees terugtrekt, dus wees aandachtig hiermee!

Gerard, 14-03-2014 21:00 #1.233
Ben nu 10 maanden rookvrij ben blij ik er af ben tot nu toe.veel meer lucht ben alleen wat zwaarder geworden maar daar ga ik binnenkort wst aan doen. Voel me een stuk fitter dan eerder kreeg soms hartkloppingen toen ik nog rookte nu geen last meer van gelukkig.ben n61 jaar dus de jaartjes gaan soms wat moeijke bv je lichaam takelt wat af maar dat is logisch maar dat is mijn visie op het stoppen met roken gr gerard

Tex, 03-03-2014 12:35 #1.232
Eigenlijk is stoppen me heel erg meegevallen. Tot het punt te komen om te stoppen vond ik eigenlijk het moeilijkste gedeelte. In de pakje-per-dag modus werd ik na ongeveer twee uur al gek als ik niet rookte. Hoe kon ik dan helemaal stoppen? Dat begon erg aan me te vreten.

Wel merkte ik dat iedere ochtend als ik een peuk op stak mijn humeur er gelijk door achteruit ging. Ik merkte dat gedurende de hele dag mijn humeur werd bepaald door die peuken. Roken leek verlichting te geven, maar als ik er even goed bij stil stond bracht het juist depressieve gedachtes, veel gepieker en doemdenken. Toen ik dat lang genoeg door had ben ik gestopt. Beginnend met een lange nacht slapen, dan zit je zo al op 12 uur zonder peuken! De eerste twee dagen veel gedachten aan en trek om te roken maar aan de andere kant vanaf dag 1 al een opgewekter gevoel, afgewisseld met momenten dat ik alleen maar aan een peuk kon denken. Vanaf dag vijf werd het stukken beter en dacht ik steeds minder aan roken. Soms had ik mijn eerste gedachte pas rond een uur of 11 's ochtends.

Zo´n app met verschillende gezondheidsdoelen, tijd dat je niet gerookt hebt, hoeveelheid niet gerookte sigaretten etc, heeft me in de eerste vier dagen best wel geholpen. Bij trek steeds even er naar kijken, dat hielp. Ook een goed gevulde koelkast hielp en ik was de eerst vier dagen vrij van werk, wat ik ook wel relaxt vond.

Bertus, 24-02-2014 17:21 #1.231
Na 25 jaar een zware roker te zijn geweest ben ik inmiddels 5 maanden helemaal clean.
Heb al eerder stoppogingen gedaan, maar deze keer ben ik er vlgs mij definitief van af. Ik heb geen hulpmiddelen gebruikt, alhoewel ik daartoe wel bereid was (want zeg nou zelf, zo'n electrisch ding lijkt toch wel wat sneu). Ik had vantevoren geen datum gesteld, had nog een gloednieuw pakje Javaanse jongens driekwart zware shag gekocht bij de pomp. Wat me het meest heeft geholpen is dat ik meerdere keren per dag tegen mezelf zei dat ik niet meer WIL roken. Ik mag roken, niemand die me dat verbiedt, maar ik WIL het niet meer. Hardop tegen jezelf praten is aanvankelijk wel wat gek, maar het heeft mij enorm geholpen (voor de spiegel staan en jezelf in de ogen kijken terwijl je dit hardop tegen jezelf zegt helpt nog meer…) Daarnaast heb ik mezelf vantevoren voorstellingen in mijn hoofd geprent van gelegenheden waarop ik sowieso veel rookte (bezoeken van bepaalde vrienden, feestjes, werk), maar dan dat ik daar niet rookte… Hierdoor kon ik zelfs op een feestje met de rokers naar buiten (rokers zijn toch veel gezelliger? Nou dan), zonder zelf een sigaret aan te raken.
Het derde ding wat mij erg geholpen heeft is dat ik aan mijn dochters moest gaan uitleggen dat papa af en toe een stokje in zijn mond stopt waar hij heel erg ziek van kon worden…
Ik ben inmiddels zo ver dat ik me niet goed meer kan voorstellen dat ik 25 jaar van mijn leven heb gerookt. waar ik voorheen bij een eerdere stoppoging met mijn vrouw door de stad liep en ik zag mannen voor de winkel met een sigaret dacht ik: Wat een bofkont zeg die staat daar lekker te roken en ik mag niet want ik ben immers gestopt. Inmiddels denk ik helemaal niet meer op die manier en prijs ik mezelf gelukkig dat ik inmiddels 5 maanden niet meer rook…
Oh ja. Nog een ander ding wat me geholpen heeft is het downloaden van een app die bijhoudt hoe veel sigaretten je niet hebt gerookt en hoe veel geld je je daarmee bespaart. Inmiddels staat bij mij de teller op 2.200! niet gerookte sigaretten (Ga eens na hoe groot die bult sigaretten is'. Van het bespaarde geld heb ik in het begin af en toe wat leuks voor mezelf gekocht, maar heb die beloning inmiddels niet meer nodig.
En het gekke is: Ik voel me echt bevrijdt, ik voel me zelfverzekerder en een stuk vrijer in mijn hoofd. Ik heb het gitaarspelen weer opgepakt en beleef daar veel plezier. Een verband is niet bewezen, maar ik ben overtuigd dat het allemaal met elkaar samenhangt.
Ik wens iedereen veel succes met stoppen. Echt, het gaat uiteindelijk als een bevrijding voelen…
Groeten van Bertus

Carol, 16-02-2014 20:44 #1.230
Op 27 mei 2013, ik zal deze dag nooit vergeten is er bij mij blaaskanker geconstateerd. Na meer dan 30 jaar roken zijn niet mijn longen die aangetast worden maar mijn blaas. Jaarlijks komen er meer dan 5000 blaaskanker patienten bij en meer dan 95% zijn rokers!
Het is nu februari en ik rook al sinds begin april niet meer, 10 kilootjes erbij, ik stink niet meer en heb inderdaad een betere huidskleur. Maar ik vecht nog tegen kanker.
Het is een Carcinoom G3 m.a.w. een agressieve vorm. gelukkig niet door de blaaswand gegroeid, ik was er "op tijd" bij. Een druppeltje bloed in mijn urine was aanleiding voor onderzoek. Je zou denken dat met roken je longen er eerder aan gaan, maar dat is dus niet zo.
Na meer dan 3 operaties en 10 BCG spoelingen gaat het de goede kant op. Ik heb mijn blaas nog en dus ook nog mijn "plasser" en prostaat. alles werkt nog, maar wel
nog maar net. Moet er niet aan denken op nog redelijk jonge leeftijd geen sexueel contact meer te kunnen hebben met mijn vrouw.
Mensen ik schrijf niet gauw iets… om eerlijk te zijn is dit de eerste keer.
Stop met roken, kanker is niet herkenbaar aan een kuchje, het is een sluipmoordenaar.

Met mij gaat het inmiddels redelijk goed en we maken weer plannen voor de toekomst.
Hou van het leven en omhels het. succes met het stoppen met roken.

Groetjes
Carol

Laangii (infoteur), 15-02-2014 01:15 #1.229
Ik moet wel even erbij vermelden dat je nooit meteen na het eten je tanden moet poetsen maar minimaal een half uur moet wachten in verband met zuren in je mond die door het poetsen je tandglazuur aantasten

S., 09-02-2014 16:33 #1.228
Ik ben nou al anderhalve maand gestopt met roken en het voelt heerlijk. De laaste twee weken ben ik wel erg verkouden geworden. Constant slijm ophoesten en verstopte neus. Zal wel een grote schoonmaak actie bezig zijn in mijn lichaam.

Ik heb overigens al talloze malen geprobeerd te stoppen met roken maar nooit eerder was mij dit gelukt. Todat ik elektrisch roken/dampen probeerde. Werkelijk waar een briljante uitvinding. Ik heb ook helemaal geen trek in roken. Als ok de geur van een sigaret ruik word ik al haast misselijk. In Nederland is elekrtisch roken nog niet zo populair zo lijkt het. In Amererika is het immens populair. Ik moest eerst ook goed zoeken naar een elekrtisch roken verkoper in Nederland. Ik heb de mijne bij E-smokey.nl gekocht voor de mensen die zoekende zijn. Probeer het en je zult echt verstelt staan. Dit helpt echt om te stoplen met roken. Ik begrijp niet waarom de minister van volksgezondheid dit niet aanprijst. Zal wel te maken hebben met het mislopen van accijns door de regering. Die willen natuutlijk veel liever dat je door blijft roken zodat je de staatskas kan blijven spekken.

Brendon, 07-02-2014 07:59 #1.227
Ik dacht, vandaag is de dag om te stoppen! Ik ben een zware roker en rook een pakje Van Nelle export per dag 40 gram, ik heb al een paar weken pijn op de borst ervan, het zal ook een samenhang van stress zijn die pijn op de borst, maar oké de eerste dag was echt erg… Alleen maar moe en wilde slapen, 's avonds werd ik gek en snakte naar een sigaret, nu 's morgens word ik helemaal gek! Ik ben al om 4 uur opgestaan omdat ik niet meer weet wat voor of achter is, heeft iemand tips hoe ik dit kan opvangen? Of is dat een normaal proces waar je doorheen moet gaan? Ik ben trouwens 37 jaar en rook al 24 jaar

Miek, 21-12-2013 14:25 #1.226
Intussen 2 weken verder… de misselijkheid is verholpen door medicatie en deze pillen maken dat ik constant wil/kan eten; dit samen met het nog steeds niet roken hebben 1,5 kg gewichtstoename gegeven.
Het niet roken blijft best moeilijk, maar ik heb er iets op gevonden… ik mag van mezelf elke dag na 6 uur 's-avonds een sigaret roken zonder inhaleren (die niet eens smaakt) en dat lukt me nu al 2 weken!
Voel me intussen een stuk beter en proef en ruik weer dingen wat ik jaren niet gekend heb. of ik het zo volhou? Elke dag is er een en die wordt gevierd met dankbaarheid.Als het me gaat lukken dan ben ik een voorbeeld van een zwaar verslaafde sigarettenjunk die WEL kon stoppen

Anoniempje, 17-12-2013 04:56 #1.225
Ik was met 16 jaar begonnen met sigaretten roken en bier drinken. Het begon allemaal uit een grap met verkeerde vrienden. Paar jaar later kwam wiet en hash er nog eens bij. En alsof dat niet genoeg was met de verkeerde pad in te lopen heb ik zelfs hard drugs gebruikt zoals coke, pillen, speed. Gelukkig heb ik hard drugs niet elke dag of elke weekend gebruikt maar alles bij elkaar opgeteld is toch wel paar jaar lang om de zoveel weekenden gebruikt. Toen ik 23 werd zag ik dat het zin in drugs nooit zou ophouden en dat is een heel groot gevaar. Ik heb het stemmetje uit me hart gevolgd die zei van nu is het makkelijker als later. Ik ben gestopt met hard drugs maar nog wel weer 2 jaar lang geblowed. Toen ik 25 jaar werd kreeg ik het zelfde stemmetje te horen die dit keer over het blowen had. Ik blowde bijna elke dag en dat zin in blowen zou ook nooit ophouden. Ik ben er voor gegaan. Stoppen met blowen en nicotine waren het moeilijkste. Ik heb 1 week lang elke dag een sigaret of joint minder gerookt tot ik uit eindelijk savonds alleen nog behoefte had aan 1 sigaret voor het slapen. Ik wist dat ik dicht bij was. Dicht bij iets prachtigs. Weer de oude ik worden van me kinderjaren. Dat jongetje die geen behoefte s had aan roken. :) ik ben nu 27 en drink alleen om de zoveel weekenden paar glazen drank. Weet niet of ik daar ook mee moet stoppen maar ben ieder geval al 2 jaar nuchter van nicotine en wiet. En 4 jaar met harddrugs. Als u ook wilt stoppen moet u dit niet vergeten. U kunt het. Ik vermaak mij nu meer als toen en het kost me niks :). Groeten en bedankt voor het lezen. H.

Miek, 10-12-2013 19:35 #1.224
Ik rookte al 65 jaar stevig en ben 4 weken geleden toen ik ziek werd meteen zo maar gestopt met roken. Was aanvankelijk niet moeilijk want ik was echt erg ziek dus dan ben je ongemerkt 2 weken verder. En waar ik helemaal niet aan gedacht heb was de waarschuwing van mijn huisarts dat het stoppen met roken wel eens een heel zware aanslag op mijn tengere lijf kon geven en dat het misschien verstandiger was maar door te roken. Nou, dat bleek… zware hoofdpijnen, duizeligheid, konstant slapen. stilvallen van de ingewanden en zware misselijkheid en rugpijnen en nog zo wat kleinigheden als van de voeten vallen en 3,5 kg gewichtsverlies (op 49 kg). Intussen zit ik alleen nog met de rug en misselijkheid, stoelgang gaat langzaam iets beter maar ik ben net een dood vogeltje dat geen 4 stappen kan lopen van zwakheid, ook al omdat ik niet kan eten? Wat is wijsheid? Zou graag van die peuken afblijven maar vraag ik teveel van mijn oude lijf? Ik heb hier nergens gelezen van iemand van mijn leeftijd (77) die al zolang gerookt had dus graag reactie.

Thomas, 05-12-2013 14:33 #1.223
Ben gestopt van woensdag 24-4-2013 (nu 7-8 maanden dus) na 13 jaar gerookt te hebben (gemiddeld 1 pakje per dag). Ben 30 jaar en het gaat best allemaal goed… Buiten rare dromen de eerste weken heb ik nooit echt last gehad. Ben wel een kilo of 2 bijgekomen, hoewel ik toch 3-4 keer per week ga sporten. Het grote voordeel blijft het geld wat je ermee uitspaart, toch snel een 180 euro! per maand…

Af en toe droom ik nog wel dat ik een sigaret gerookt heb, dan word ik wakker en besef ik dat het gelukkig een droom is…

Voor de beginnende stoppers… : hou vol! Elke dag rookvrij is super!

A3, 24-10-2013 08:53 #1.222
Vind ook wel dat er vermeld mag worden dat je niet moet schrikken als je ineens 's ochtens niet meer kan opstaan door rugklachten… je longen "hangen"aan je rug, tussen je schouderbladen en als je longcapaciteit gaat toenemen, gaan je longen dus uitzetten.
Dit geeft een druk op spieren en ribben. De pijn was zo onverwachts en intens, kon niet meer bewegen en bleek dat dit dus ook bij het stoppen met roken hoort.

Joke, 08-10-2013 15:33 #1.221
31 oktober 2011 ben ik gestopt met roken. mijn longleeftijd is er twee jaar op vooruit gegaan.
Ik sta onder controle om dat ik in de eerste fase van c.o.p.d. zit en ik voel me nu veel beter.
Laatst had ik visite, die mocht op mijn balkon roken. Ik heb later met een vies gevoel de asbak afgewassen. Ik wens jullie allemaal veel succes. ik heb 37 jaar gerookt.

Marijke Schaffers, 07-10-2013 16:26 #1.220
Met heel veel sympathie en herkenning lees ik alle reacties. Ik ben gestopt op 2 jan. 2013 na vele jaren roken, af en toe een half jaar gestopt, en na nu 9 maanden nog steeds last van vastzittend slijm, wat af en toe los komt, voel wel dat het langzaam maar zeker beter wordt, en heb geen enkele behoefte meer om te roken, behalve op 'psychologische' momenten van veel stress.

Voor de mensen met psoriasisklachten: ik had jarenlang last van psoriasis onder één voet. Na gestopt te zijn met roken, in combinatie met het nemen van voetbaden met Dode zee zout (Eco Plaza Natuurwinkel) en het insmeren met AloëVera (Aloë Care, gel 98% van Cruydhof, gekocht bij een reformwinkel) is de psoriasis geheel verdwenen! Ik heb ettelijke crèmes gehad van de dermatoloog, plus lichttherapie, niets hielp. Dit wel, weliswaar in combinatie met niet meer roken, je immuunsysteem wordt kennelijk veel beter.
Iedereen heel veel succes en volharding gewenst!
Marijke

Alterego, 23-09-2013 11:55 #1.219
AlterEgo
Ik vind het jammer dat er altijd wordt gezegd dat het moeilijk is om te stoppen met roken, dat is het absoluut niet! Ben nu weer bezig om te stoppen, maar zo voelt het absoluut niet, ben gewoon gestopt en ben blij. Geen ontwennings verschijnselen niks. Het is ongeloofelijk hoe de omgeving je kan programmeren, juist de antirook sites. Alan Carr had groot gelijk.

Koen, 16-09-2013 10:57 #1.218
Vandaag ben ik na 15 jaar gestopt met roken. Ik voel me vaak moe en ongezond, lusteloos en er komt weinig energie uit mijn handen. Ik hoop dat deze poging definitief gaat zijn. Het voelt wel alsof er minder moeite voor nodig is. Daarom ga ik er vanuit dat dit keer de knop goed omslaat. Roken is te duur, niet van deze tijd (ik schaam me er eigenlijk voor als ik zielig met een sigaretje buiten verslaafd sta te zijn). Dit los van het fijt dat het je leven kapot maakt.

Merel58 (infoteur), 11-09-2013 14:49 #1.217
Ik kreeg een hartinfarct, wist toen direct dat ik mijn laatste sigaret had gerookt. Achteraf was roken niet de schuld van het infarct, maar toch, baat het niet, schaadt het niet! Ik heb niet één keer de behoefte gehad aan een sigaret, gewoon na 40 jaar roken, in één keer er vanaf. Ik voel me niet echt beter door het stoppen met roken, maar ook niet slechter. Ze zeggen dat het gezonder is om te stoppen, dus blijf ik daar maar bij, in elk geval is het een stuk gezonder voor je portemonnee!

Rokertje, 04-09-2013 09:56 #1.216
Ben vanaf 1-4-2013 gestopt met roken na 50 jaar te hebben gerookt. Heb er helemaal geen moment moeite mee gehad (vind ik wel raar). Hoest al 4 maanden terwijl ik van het roken nog nooit heb moeten hoesten., en ben nog nooit zo vaak bij de dokter geweest. Dus… ik kan niet echt zeggen dat ik er blij mee ben maar roken doe ik nooit meer want ik vind het nu zelfs vies ruiken.

Alternatieveling, 20-08-2013 13:29 #1.215
Ik ben gestopt door 2 dagen achter elkaar naar de sauna te gaan. Dit zorgt ervoor dat er een andere soort druk (de hitte) op je hoofd komt te staan waardoor je geen last hebt van hoofdpijn bij het stoppen met roken. Daarnaast zweet je de afvalstoffen zo (sneller) uit je lichaam. Weer daarnaast is het lekker ontspannen! Wanneer je thuis bent na een hele dag zweten, heb je nergens anders zin in dan alleen in slapen. Voor mij heeft het gewerkt.

Lionelenoil, 17-08-2013 23:23 #1.214
Ontwenningsverschijnselen van nicotine zijn zo mild dat je ze niet eens door hebt. Hoofdpijn, keelpijn en geïrriteerd zijn zijn zeker geen symptomen van nicotine ontwenning.

Ik heb zelf ongeveer 5 jaar gerookt. Nu ongeveer een jaar gestopt. Het was makkelijk, en zelfs fijn. Hoe deed ik dit? Ik las Allen Carr. Het is de enige methode zonder wilskracht. Je zult het lezen en je afvragen waarom anderen hier nooit eerder mee begonnen waren.

Bedankt me later maar ;)

Babs van Olphen, 17-07-2013 14:09 #1.213
Mijn naam is Babs en ik ben 56 jaar. Ik rook al vanaf mijn 17 jaar maar ben sinds 3 weken gestopt. Mijn drijfveer was om acuut te stoppen nadat ik hoorde van een collega dat zij longkanker heeft en uitgezaaid is na de hersenen en lymfklieren. Ik rookte 3 tot 6 sigaretten per dag en ik dacht waar ben ik mee bezig. Ik heb niet veel last gehad van afkickverschijnselen de eerste week. Ik heb nog wel dat ik na het eten zin heb in een sigaret maar zeg dan tegen mezelf streng neeeeee Babs. Ik voel me beter en loop weer hard en mezelf nieuwe hardloopschoenen kado gegeven. want een paar nieuwe longen zijn niet te koop. ik had het al veel eerder moeten doen en ik hoop dat ik na 1 jaar kan zeggen het is me gelukt.

Hanna, 04-07-2013 13:18 #1.212
Hallo allemaal,
Ik ben Hanna, 44 jaar en rook sinds m'n 11de. Ik heb me na een aantal stoppogingen erbij neergelegd dat ik vroeg doodga en ze mij begraven met mijn pakjes sigaretten. Toch ben ik 11 dagen geleden weer gestopt, de reden…? Ik had meerdere: roken is niet meer gezellig wij werden als parasieten gezien, naar buiten verbannen en kregen alsnog scheve gezichten van niet-rokers ook als je buiten rookte. Ik kreeg een relatie met een man die kinderen heeft die astmatisch zijn, dus thuis ook buiten roken. In principe ben ik gestopt omdat anderen er last van hebben, maar het schijnt te werken. Want voor mezelf doe ik het echt niet, ik liep alwaar over lijken om een sigaret te kunnen roken, ook al was ik erg ziek ik moest perse roken. Benauwd? Gaat wel weer over, hoesten? Los ik wel op met een medicijn of een snoepje. Dus zo veel gaf ik niet om mij of om mijn lichaam. Die dag dat ik echt besloot om te stoppen was eigenlijk meer een spontane actie, ik had de kinderen beloofd om morgen te stoppen en ze hielpen me er zelf aan herinneren om nicotinepleisters te kopen toen we in de stad liepen. Die avond dacht ik opeens erover na wat ik beloofd had, en werd zenuwachtig. Verdorie, waarom heb ik het ook beloofd? Maar ik kan het echt niet maken om morgen vroeg een sigaret op te steken, dus ik moet stoppen voor de kids. Ik heb alle rookwaren in een zak gedaan en aan een van de kinderen gegeven om het goed op te bergen. Hij keek me twijfelend aan en verstopte het zakje, jeetje wat was ik nerveus. Op die manier heb ik me nog meer verplicht gevoeld om te stoppen. Ik heb de zelfde avond een pleister op m'n arm geplakt en ben gaan slapen. De eerste dagen waren zwaar maar dragelijk, ik had het nog nooit met een pleister geprobeerd dus was dit nieuw voor mij. Het voelde anders dan de andere pogingen, waarom? Misschien door de pleisters, de belofte, dat ik het niet voor mezelf deed? Ik weet het niet. Ik kan het nog steeds goed volhouden en heb voor het eerst het gevoel dat dit m'n laatste poging wordt. Gisteren vroeg m'n stiefkind mij wat die met de rookwaren moest doen die hij verstopt had. Ik zei: geef het maar weg… en hij glimlachte trots naar mij.

Iedereen moet zijn manier en moment vinden om te stoppen, trek je niet te veel aan van verhalen van anderen maar maak je eigen verhaal

Succes allemaal

Terry, 22-06-2013 18:47 #1.211
Stoppen met roken.

Ik zie erg veel tips van "specialisten" die zelf nooit hebben gerookt. Ik erger mij er kapot aan dat allerlei artsen en psychologen en zelfbenoemde coaches zich ermee bemoeien en vinden dat iedereen maar moet stoppen met roken (misschien in de hoop op nieuwe bronnen voor hun inkomsten) en allerlei onderzoekjes aanhalen die uitwijzen dat… Ja wat? Zonder rekening te houden met het individu.

Waarom schrijf ik dit artikel?
Ik ben er, als ex roker, van overtuigt dat wie dit artikel leest, het een stuk makkelijker zal hebben met stoppen en meer kans zal maken dat het lukt.
Ik wil mensen duidelijk maken wat het betekent om te stoppen met roken. Dat het mogelijk is om te stoppen, dat het zeker de moeite waard is om te stoppen. Maar ik wil ook een volledig en eerlijk verhaal schrijven waar mensen zich hopelijk in kunnen herkennen en wat een handvat kan bieden voor iedere stap en ieder gevoel wat ook zij door maken. Want stoppen met roken is niet makkelijk: je krijgt ontwenningsverschijnselen, je gaat je rot voelen, je krijgt momenten dat je jezelf weer gaat aanpraten dat roken niet zo erg is, dat die ene sigaret, dat ene trekje, van nu je kan helpen, terwijl je beter weet. En erover praten met een coach door de telefoon helpt echt niet bij iedereen, uiteindelijk doe je het alleen. Ik geef alles weer vanuit de persoonlijke ervaringen van 2 keer stoppen. Een keer 10 jaar niet gerookt en nu, na 8 jaar weer roken, voor de 2e keer gestopt. Ik gebruik de ervaringen van beide keren als voorbeeld en hopelijk heeft iemand er iets aan.

Al die ontwenningsverschijnselen zijn maar tijdelijk en elke dag voel je je sterker worden. Zowel fysiek als psychisch. Elke dag weet je een beetje beter dat je kunt stoppen en dat je wilt stoppen. En juist dat ene woordje, WILLEN, is het belangrijkste in je leven tijdens het stoppen.

Weten wat je te wachten staat en het kunnen herkennen, compenseren en in gedachten te kunnen accepteren geeft je een betere kans om voorgoed te stoppen.

Bij roken zijn er namelijk 3 verslavingen en geen 2!:
De nicotine verslaving (de drug),
De pakverslaving (de gewoonte zoals bij de koffie),
De emotionele verslaving (voel je je rot, dan rook je een peuk of 2 of 3 of…)

Ik stop voor de 2e keer in mijn leven met roken; de eerste keer was ik er 10 jaar van af. Nu, na 8 jaar weer gerookt te hebben, ben ik alweer een tijdje gestopt en ondanks wat ik voel en denk, weet ik dat ik weer een ex roker ben. Ik ben mij meer dan de vorige keer bewust wat ik mijzelf eigenlijk aandoe en hoe vervelend het voelt om te roken en hoe ik mijzelf beperk. Nu de tweede keer, is het anders en voelt het anders om te stoppen, het lijkt moeilijker en de behoefte is soms groot, maar ik weet ik ook dat ik WIL stoppen. Meer nog dan de vorige keer.
Zonder absolute eerlijkheid tegen jezelf en het bewust zijn van wat je zult gaan meemaken aan gevoelens en gedachten en ontwenningsverschijnselen, tijdens de voorbereiding en tijdens het werkelijke stoppen, zul je niet slagen en altijd een roker zijn die nu even niet rookt.

Ieder mens is anders, ieder mens ervaart het anders.
De kans om werkelijk te kunnen stoppen met roken hangt als eerste af van de volgende vragen aan jezelf en jouw antwoorden daarop:
1. Accepteer je de tijdelijke nadelen en kun je eerlijk zijn tegen jezelf dat het stoppen inzet en doorzetten van je vraagt?
2. Wil je werkelijk stoppen en ben je er aan toe om te stoppen omdat je het wilt?
Als je die vragen voor jezelf niet met volledige zekerheid en eerlijkheid tegen je zelf kunt beantwoorden met ja, dan zul je het niet redden! Dan ben je er nog niet aan toe.

Stoppen is een keuze omdat je de keuze wilt maken niet te roken.
Het waarom komt pas op de tweede plaats, want wat de reden ook is, het komt allemaal neer op willen of niet willen; de keuze maken om niet te willen roken of om niet te willen stoppen.

Helaas willen niet rokers, vooral de psychologen, erg graag iedereen in een hokje “rammen” en doen dat al te graag door het doen of aanhalen van allerlei onderzoekjes die dan iets moeten aantonen om hun mening kracht bij te zetten. Het enige wat die onderzoeken aantonen is dat roken slecht is voor de gezondheid en dat je kunt stoppen. Ja duh, dat wisten de rokers nog niet… Juist zij voelen dat vroeg of laat aan het lichaam.
Andere mensen denken dat genoeg zeuren en negativeren je wel zal leren stoppen met roken omdat je genoeg krijgt van het gezeur en gedoe. Echter zorgt dat juist voor de negatieve spiraal, de negatieve gevoelens die roken in stand houden. Naast de “kont tegen de krib” die mensen dan krijgen en juist ertegen in gaan. Want wat doe je als iemand je iets wilt verbieden wat je “prettig” vindt? Wat denk je als iemand kritiek heeft op iets waarvan je al weet dat het niet goed is? Wat denk je als je je betrapt voelt terwijl je iets doet wat niet echt verboden is? Wat denk je als iemand je zijn of haar mening wil opdringen?

MAAR
Ieder mens is anders, ieder mens ervaart het anders. De kans om werkelijk te kunnen stoppen met roken hangt af van wat ik hierboven al beschreef, de eerlijkheid tegen jezelf waarover ik het daarbij had, daar bedoel ik dit mee:

VOOR JE GAAT STOPPEN MET ROKEN:
1. Bewustzijn; wees je bewust wat er zal gebeuren wanneer je stopt met roken, want hoe tijdelijk ook, je krijgt last van de ontwenningsverschijnselen.
Kun je en vooral wil je die gedachte accepteren voordat je gaat stoppen?
Wees eerlijk tegen je zelf. Waarom wil je stoppen als je weet dat je dit gaat krijgen?

2. Persoonlijke ontwikkeling; hoe heb je leren omgaan met situaties die onprettig zijn en of voelen?
Kun je en wil je de trek die je zult krijgen accepteren?
Wees eerlijk tegen je zelf. Waarom wil je stoppen als je weet dat dit gaat gebeuren?

3. Doorzettingsvermogen; elke dag dat je niet rookt, omdat je niet wilt roken, is een keuze die je sterker maakt. Verplicht het jezelf niet, want dwang werkt niet;
doorzetten is de wil iets te bereiken wat moeite kost en waar je voor moet werken.
Wees eerlijk tegen je zelf. Waarom wil je stoppen als je weet dat je dit moet doen?

4. Emotionele ontwikkeling; emotionele toestand en gewaarwording bij negatieve
situaties. Je zult je onprettig gaan voelen op momenten. Die momenten duren steeds minder lang en zullen al snel minder vaak voor komen, maar met een paar minuten zul je in het begin wel rekening moeten houden.
Wees eerlijk tegen je zelf. Waarom wil je stoppen als je weet dat hier doorheen moet?

5. Ziekten en de angst daarvoor; De symptomen van het moment bij dagelijkse
bezigheden en handelingen (Allemaal dingen die je opeens meer bewust maken dat je rookt, vooral als je ouder wordt);
merken dat je minder lucht hebt bij het sporten,
hijgend de trap oplopen terwijl je dat vroeger niet zo had,
met zwemmen druk op je borst terwijl je die eerst niet had,
schorre stem, hoesten, benauwd bij het opstaan enz.
Wees eerlijk tegen je zelf. Is dit echt wat je wilt, wetende dat het erger zal worden als je ouder wordt en merkt dat het elk jaar een beetje erger voelt?

Nog een belangrijk punt
Hoe kun je jezelf leren om in te zien dat de trek in de eerste weken de ontwenning is van de nicotine en de ontwenning van het pakken en de emotionele ontwenning. (de trek die je krijgt omdat je je even niet lekker voelt.
Het enige waar je aan denkt wanneer je het voelt is: “Ik voel het NU en het voelt rot, ik wou dat ik NU het niet had, want ik hou het niet vol, ik wil die sigaret NU.” Hoe kun je jezelf leren in zien dat die gevoelens 1 voor 1 zullen verdwijnen. En terwijl je denkt aan het NU, verdwijnt de ergste trek omdat je weet dat je het stoppen WILT. Niet omdat je moet of omdat een ander het wilt of omdat je het doet voor… NEE omdat jij het WILT!

Mijn ervaring van de 2e keer
De eerste 2 weken had ik er eigenlijk geen problemen mee, ik had maar weinig verschijnselen. En met sporten merkte ik al na 2 dagen een positief verschil.
Pas na 2 weken kreeg ik last van ontwenningsverschijnselen. Dat was de vorige keer niet zo. Maar net als toen: ik stop omdat ik er aan toe ben en omdat ik niet wil roken.
Ik heb, net als toen, meerdere keren geprobeerd te stoppen, en ik bleef stoppen tot het wel lukte en ook nu is het GEEN VERPLICHTING. Als het niet lukt, dan ga ik het later weer proberen. Maar ik wil NU stoppen. En ook nu voel ik het, soms de hele dag door en soms “betrap”ik mijzelf erop dat ik de hele avond of hele dag nog niet aan roken heb gedacht…

Op momenten dat ik het moeilijk heb, zeg ik tegen mijzelf:
Ik rook niet omdat ik niet wil roken.
Ik mag roken, maar ik wil niet roken.
Ik wil niet roken omdat ik mij er niet meer prettig bij voel.
Ik mag wel roken, maar als ik rook, merk ik dat mijn gezondheid minder is en het sporten e.d. minder makkelijk gaat.
Ik mag die ene sigaret wel nemen omdat dan misschien die trek even weg is, maar ik neem hem niet omdat ik weet dat het een excuus is die bij de pakneiging hoort en niet zal helpen. Die ene sigaret zal de receptoren weer activeren waardoor de behoefte aan die 2e sigaret nog groter wordt! Dat wil ik niet!
Als ik mij rot voel, mag ik wel roken, maar dat is de emotionele trek, ik wil niet roken.

De verslavingen
Bij roken zijn er 3 verslavingen en geen 2!:
1. de nicotine verslaving (er zijn overigens meerdere stoffen in de sigaret die verslavend zijn, want er zitten meer dan 150 stoffen in een sigaret)
2. wat men de psychische verslaving noemt: ook wel "pakverslaving", het pakgedrag is hetgeen wat het automatische roken in stand houdt als je een ander ziet roken, bij de koffie, in de kroeg, enz. Het associatie gedrag.
3. de emotionele verslaving: voel je je minder lekker, dan krijg je meer trek in een sigaret, een moeilijk telefoontje of gesprek moeten plegen, dan eerst 1 of 2 sigaretten…

1. De drugs gerelateerde verslaving (nicotine)
De nicotine mag dan na 48 uur uit je lichaam zijn, maar dat wil dus niet zeggen dat je verslaving dan weg is. Juist dan begint pas je ontwenning en die is bij iedereen anders.
Dus helaas dat de psychologie iedereen in een hokje wil "rammen", want dat werkt het stoppen juist tegen.
2. Het pakgedrag is een associatie met momenten en situaties. Ontwijk je die, dan gaat de geest compenseren en zoeken (compenseren kan dan snoepen zijn). Dit is soms erger dan de verslavingsmomenten.
3. De emotionele behoefte: als je verdrietig bent of minder lekker in je vel zit, als je een rotmoment hebt, dan krijg je de behoefte om te roken, want dan is het troost en de tijd om even alles op een rijtje te zetten.
Hoe kun je het zo compenseren dat je ertegen kunt?
1. De verslaving van nicotine
kun je of accepteren en loslaten of met behulp van "compensatiemiddelen" tegengaan. Met middelen houdt je overigens wel de verslaving in stand en pak je alleen 2 en 3 aan. Dat kan soms helpen, want 2 en 3 geven vaak de sterkste symptomen. Zijn die eenmaal voorbij, dan kan het makkelijker zijn om aan de werkelijke verslaving te beginnen.

3. Het pakgedrag
is zowel het kopen als je trek krijgt als het opsteken. De behoefte van de psyche is soms zo groot, dat het lichamelijk merkbaar is als gespannenheid en een gevoel van dwangmatigheid. Pakgedrag kan dan ook tot een dwangneurose verworden.
Dit kun je los leren laten door op dat moment iets te doen wat de associatie kan doorbreken.
Persoonlijk neem ik een kop thee met zoetjes, ga ik drummen of trimmen. Thee neemt de trek weg en je wordt er niet dik van. Veel sporten helpt ook, want de stoffen die je met sporten in je lichaam krijgt, zijn veel sterker dan nicotine en wat voor verslaving van buiten dan ook. En je raakt aan die stoffen niet verslaafd, al geven zij hetzelfde lekkere gevoel.

4. De emotionele verslaving
is denk ik de meest gevaarlijke voor blijvend stoppen. Het wil zeggen dat wanneer je emotioneel in een negatieve situatie komt, je al snel trek kunt krijgen in een sigaret. Dat gevaar zal ook blijven in de toekomst. Wil je dit gevaar verminderen, dan zul je het patroon moeten veranderen en die verandering zal een automatisme moeten worden; een onbewust proces. Het automatisme van: ik voel me rot dus ik wil nu een peuk, zal dus moeten worden: ik voel mij rot dus ik doe… (alles wat maar geen roken is of een andere verslaving)

Als je na dit alles denkt dat je voorbereid bent, of nog steeds bent gestopt, bedenk dan:
Alle verschijnselen duren minder lang dan je denkt
Hoe heftiger het is, hoe minder lang het duurt

Elke keer dat je een verslavingsverschijnsel hebt en op dat moment kunt denken aan de voordelen die je nu al voelt en straks nog zult gaan voelen, is adt ook een beloning waardoor je je beter zult gaan voelen… Dus een doorbreking van het patroon en iets anders waar je je beter van voelt!

De nicotine is na 48 uur uit je lichaam, de trek zal langzaam verminderen, maar duurt 2 weken tot 3 maanden. Dat is bij iedereen verschillend. Bij sommige mensen is het er helemaal niet, bij anderen is het een week. Vaak is het er ongemerkt niet omdat je bezig bent.
Het pakgedrag krijg je alleen als het voorhanden is, dus als je dat 2 weken kunt voorkomen of er nee tegen kan zeggen, dan is dat vrijwel voorbij. Dan zeg je ook nee als je wel trek hebt omdat je het herkent.
De emotionele verslaving verandert zodra je je ervan bewust bent dat je trek hebt omdat je je rot voelt. Blijf je dan nee zeggen, dan zorgt je onderbewustzijn dat het patroon al veranderd. Dat kan dus al vanaf dag 1.

Als laatste:
Er is er maar 1 die kan stoppen met roken, er is er maar 1 die jou kan laten stoppen met roken:

Dat ben Jij Zelf, dat wil jij zelf

Joske, 21-06-2013 20:02 #1.210
Ik zag hier op deze website nogal wat mensen die gestopt zijn met het boekje 'Stoppen doe je zo' van Marcel van Mosselveld. Ik dacht, dat moet mij dan toch ook lukken zeker!
Dat boekje gekocht, vond het vooraf eigenlijk wel duur… Maar wat ben ik blij dat ik de stap gezet heb zeg. Voor mij dus ook geen sigaretten meer mensen. Ben nu vier maandjes rookvrij maar kan zeggen dat zoals ik me nu voel ik nooit meer zal roken.
Dus voor het geld hoef je het niet te laten, nu al een besparing van een kleine 500 euro, een flink bedrag.

Ik wil iedereen heel veel succes wensen.

vier maanden rookvrij

Joske

Mirjam, 20-06-2013 13:42 #1.209
2de week van januari gestopt na 40 jaar roker te zijn geweest. En ik voel me nog altijd hondsberoerd. Ik slaap slecht, heb overal pijn, transpireer veel (nooit gehad) mijn handen trillen, en ik voel me agressief, wat ik NIET ben. Ik verlang niet zozeer naar een sigaret, maar naar hoe ik me voelde toen ik nog wel rookte. Ik actief was, gewoon 's nachts sliep en me lichamelijk prettig voelde. Bij de huisarts geweest, die alleen de dooddoener gaf: Volhouden hoor! Weet iemand nog iets om me beter te voelen?

Miranda, 16-06-2013 21:51 #1.208
Hoi Allemaal

Dinsdag is het 3 weken geleden dat ik gestopt ben met roken. Ik voel me af en toe nog een beetje rusteloos en m'n handen zitten me wat in de weg, maar voor de rest valt het me tot nu toe mee en de wil om vooral niet te roken wordt met de dag groter. Ik heb vanaf m'n 11de tot m'n 37ste gerookt en de laatste jaren rookte ik gemiddeld 30 tot 35 sigaretten per dag.
Nu in 1x gestopt, zonder hulpmiddelen, op eigen kracht. Ik kijk niet te ver naar voren, maar doe het dag voor dag, elke dag dat ik niet rook is de mijne en ik ben van plan om het elke dag vol te houden ;-)
Heel veel succes iedereen.

Marco, 11-06-2013 00:22 #1.207
Beste allen,

Ik ben nu 3 maanden gestopt, het was niet eens de bedoeling. Was te voet onderweg naar een feestje en was vergeten sigaretten te halen ALWEER. Werd er gek van dat ik het altijd vergeet. Heb tijdens het feest niet gerookt, en dan kom je er pas achter dat de shag rokers continu van je roken als je niets bij je hebt, ongelofelijk. Ik dacht flikker toch op dat ik afhankelijk ben van iets buiten water en brood… ik heb 's avonds voor de zekerheid nog een pakje gehaald voor het geval dat ik knettergek zou worden als ik in bed lag. Gelukkig viel het mee, ik rookte 9 pakjes per week en heb totaal geen last ondervonden van klachten zoals onder wel eens beschreven maar ja het is pas 3 maanden. Ik merk totaal geen verandering ten opzichte van toen ik rookte 3 maanden geleden. Ja geld dat scheelt het sowieso. Kilo's zijn nog hetzelfde, ik hoop dat dit zo blijft. Mijn collega's zeggen dat mijn humeur goed is en niet ten nadele is veranderd gelukkig… want we hebben gestopte collega's gehad wie je wel achter het behang kon plakken.

Al met al moet ik zeggen dat het me 1000% meevalt en ik heb toch vanaf 15 tot 36 gerookt. Aardig wat geteerd al.

Voor dat ik het vergeet, misschien niet geheel onbelangrijk, iedere keer als ik aan een sigaret dacht in het begin, dan trakteerde ik mij op een stukje extra zuurstof (psychisch) om een keer diep adem te halen.

Gerda, 07-06-2013 08:17 #1.206
Hoi allen ik ben 25 februari gestopt met roken en voel me prima. eindelijk zonder dat ik commentaar krijg slapen naast manlief ik hoor nu niet meer dat hij naast een grasmaaier slaapt. helemaal geweldig ik heb gerookt van mijn 13e tot mijn 45e jaar maar ik hoef niet meer. veel sterkte allemaal en neem maar aan als je wil kan iederen het.

Simon, 26-05-2013 22:32 #1.205
Voor iedereen die aangeeft dat ze zich 'minder vrolijk' voelen al zijn ze lang gestopt… Trap daar echt niet in, ik ben daarin getrapt na een lange tijd gestopt te zijn en na het roken voelde ik me nog minder vrolijk en voelde ik me daarnaast ook nog eens benauwd, kwam het hoesten weer op, werd ik kortademig etc. Het is je geestelijke verslaving die je verteld dat je 'minder vrolijk' bent, maar dat is echt niet zo.

Marie, 25-05-2013 00:15 #1.204
33 jaar. Begonnen met roken toen ik 14 was.
Hoevaak heb ik niet gezegd dat ik wou dat Ik de tijd kon terugdraaien, naar voordat ik verslaafd raakte. Als iemand mij toen toch zou hebben gezegd, of, als mijn ouders nóg strenger waren geweest.
Ik heb altijd gezegd:"ik stop maar één keer met roken, ik doe één poging" Ik wil stoppen op mijn manier, in mijn tijd, omdat ik het wil.
Inmiddels ben ik bijna 9 maanden gestopt. En het is één van de beste dingen die ik ooit gedaan heb.
Ik lees hieronder dat de ademhaling nog niet optimaal is, of dat je een vieze smaak hebt, of dat je dikker wordt.
De ademhaling kun je misschien trainen door vanuit je buik tot het topje van je longen in te ademen, en uitademen vanaf je longen naar je buik. Adem 6 tellen in en 8 tellen uit.
Die vieze smaak? Echt? Is het zoveel erger dan de rokerssmaak?
En het feit dat je aankomt? Geen nieuwe sportieve hobby?

In de eerste paar maanden ben ik gaan hardlopen als ik behoefte had aan een nicotineshot. Of ik dronk een glas water. En het hielp.
En ook mijn longen moesten reinigen. Al dat slijm tijdens het lopen. Ik denk dat ze nog steeds aan het reinigen zijn.
De eerste dagen was ik compleet gedesoriënteerd. Deed ik de domste dingen.
Nacht 2 tm nacht 5 heb ik zo erg liggen transpireren in de nacht. En overdag had ik drie shirt wisselingen. Daarom doe ik dit maar een keer. En nooit weer.
Daarbij, steek ik er nu eentje op, dan denk ik maar bij mezelf dat ik weer verslaafd raak, verslaafd betekent roken, roken betekent voor de rest van mijn leven geld uitgeven. Die ene sigaret staat gelijk aan meer dan 40.000 euro. Zoveel zal ik minimaal nog uitgeven als ik rook.

Heel veel sterkte allemaal! Als ik het kan? Dan kan iedereen het!

Ria, 23-05-2013 11:56 #1.203
Vandaag besloten om te stoppen met roken, doe dit al met tussenpozen van 4 of 5 dagen. Wel vervelend om te lezen dat je zoveel klachten krijgt als je stopt. Het ergste vind ik de vieze smaak in mijn mond als ik wakker word. Herkennen jullie dit en hoe lang duurt dit?

Sandra, 19-05-2013 23:40 #1.202
Ik ben nu 4 maanden gestopt maar ik hoest me zodra ik op bed lig een ongans… Wanneer stopt dat een x? Ik word daar echt gek van!

Machtelinckx, 15-05-2013 14:51 #1.201
Ik ben al 3 maanden gestopt met roken en dat zonder hulp, maar ik ben eerst zwaar ziek geweest van het roken en ben ook opgenomen geweest in het ziekenhuis. en dan wist ik dat ik moest stoppen met roken en tot nu lukt het me een fijn gevoel.

Ria, 15-05-2013 02:05 #1.200
Ben nu ruim 4 maanden gestopt… was er nu zelf klaar mee/voor… snap het niet van mezelf dat het zo maar lukt na al die jaren, even een paar dagen met een pleister? en nu gewoon… geen idee… ook geen zin in…

Alie, 14-05-2013 19:58 #1.199
Hallo allemaal,

Mijn tip, niet meer opsteken die sigaret, maar Erwin heeft een vraag. Ik ben nu rookvrij, maar adem halen, ja dat duurt nog even, je mag wel er wel een paar maanden voor uit trekken, weet dat het dagelijks stukje voor stukje beter gaat, maar ja je hebt nog slijm die uit de longen moet, e n kortademig, ja dat ken ik ook, dat gaat over als je je longen weer schoon hebt, veel buiten lopen, fietsen enz, suc, voor iedereen, stoppen is moeilijk, gestopt blijven nog moeilijker, dus Aal begint er nooit meer aan! En als ik het kan kan iedereen het volhouden!liefs en rookvrije groetjes Alie

Erwin, 13-05-2013 20:29 #1.198
1 maart 2013, dat is de dag dat ik gestopt ben met roken. Nu 41 jaar waarvan er een 28 gerookt. De laatste jaren minimaal een pakje 100s (extra lang) per dag. Bijna alles gaat beter en makkelijker. Het kost mij wel veel moeite om voldoende adem binnen te krijgen. Het gevoel van kort ademig zijn is niet fijn. Iemand tips om weer sneller lekker te kunnen adem halen?

Nicky, 12-05-2013 22:40 #1.197
Al een jaar gestopt met roken! Trots op mezelf! Hou vol mensen :-) lekker bezig blijven bij de verveel momenten ik ging bijv toen ik rookte koffie drinken en sig roken maar nu ging ik eerst douche aankleden opmaken enz ontbijten vaatwasser uitruimen en ik heb een kastje opgepimpt. Van het geld wat ik anders had opgerookt heb ik schoenen gekocht :-) Na 3 dagen wordt het makkelijker. Ik kan nu na een jaar zeggen dat de behoefte er niet meer is! Wel heb ik in de eerste week een pleister gebruikt, hielp wel met het denken aan de behoefte aan nicotine succes!

Hakima, 11-05-2013 11:48 #1.196
Vandaag de zesde dag dat ik ben gestopt met roken, zonder hulpmiddelen. Ik had een stopdatum voor mezelf ingepland en mijn gewoontes wat aangepast.
Zo drink ik nu veel minder koffie omdat ik koffie altijd met een sigaret associeer.
Na het eten gelijk tanden poetsen of een kauwgum nemen.
Ik drink ook erg veel water op een dag en heb tot nu nog geen enkele afkickverschijnsel gehad. Ik rookte ongeveer 25 tot 30 sigaretten op een dag.

Reden voor het stoppen met roken was dat ik de laatste tijd pijn aan mijn longen kreeg. Diep ademhalen deed pijn aan mijn longen en erg veel hoesten. Zo wil ik niet oud worden. Een ouwe vrijster met een vies rokershoest.

Ik hoop dat ik het op deze manier kan volhouden. Heel veel succes allemaal.

Alex, 08-05-2013 09:53 #1.195
Ben gestopt met roken op 2 januari 2013 dat zijn 4 maanden en 10 dagen. Ik heb een horecazaak en eigenlijk ben ik nu blij met dat rookverbod want anders was mij dit nooit gelukt. Ik ben vanaf dag 1 terug gaan sporten in de fitness, cardio fietsen loopband, crosstrainer, … en voel mij ongelooflijk beter nu en het bewijs dat je niet dikker wordt als je stopt met roken, ik ben nu 9 kilo afgevallen in die 4 maanden. Heb nu veel meer energie en verzet meer werk dan vroeger, echt ik raad het elke roker aan. Af en toe denk ik nog wel eens aan die sigaret maar dit is eigenlijk na een minuut weer over en komt minder en minder voor. Heb soms nog wel eens last van men humeur maar dan ga ik een uurtje sporten en kan ik er weer 2 dagen tegen.

Roy, 07-05-2013 12:02 #1.194
Vanaf mijn 16e begonnen met roken. Van " het stoer vinden van" roken, naar een ketting roker gegaan. Ik rookte op een gegeven moment zoveel dat ik dacht nu moet ik minderen. Naar een week geminderd rookte ik daarna nog meer. Een pakkie per 24 uur was standaard bij mij. Om het over het weekend nog maar niet te hebben.
Tijdens een avondje sporte in de sportschool begon ik ineens hevige steek te krijgen op de hoogte van mijn hart. Ik kreeg hier zoon benauwd gevoel/idee van dat ik direct gestopt ben met trainen. 's Avonds op de bank bleef ik er aan denken en ging me zelf gek maken dat ik last van me hart zou hebben etc. Dag later nergens last van en gewoon weer gerookt. Na een week zat ik op zondag avond op de bank en kreeg ik weer die benauwdheid. En je raad het al, weer jezelf gek maken dat je last van je hart hebt. Toen besloot ik alaminuut te stoppen met roken. En dat heeft me enorm geholpen. Het idee dat je last van je hart hebt stopt je direct met roken. Ik heb het er totaal niet moeilijk mee gehad om te stoppen. Natuurlijk lust ik elke dag wel een sigaret, maar met het idee dat het je 1 geld scheelt en 2 beter is voor je lichaam. deed mij goed en ben tot nu toe nog steeds gestopt.

Succes met stoppen en ik zeg doen! Roken is zo 2012!

Gr. Roy

Hans Kruit, 27-04-2013 13:04 #1.193
Zondag 28 april a, s, ben ik 25 jaar gescheiden van mijn 2 á 3 pakjes sigaretten per dag.
Ik wilde een groot feest geven voor alle rokers in mijn vriendenclub… maar, dat zijn er zo weinig dat een feestje zich niet loont (gelukkig)
Was geen makkelijke tijd.toen ik stopte.
Het was erg met mij gesteld… op 17 jarige leeftijd was ik al flink aan hoesten ( veel slijm) Een arts in het ziekhuis gaf mij de raad om te stoppen.maar, dat lukte pas 11 jaar daarna.
Ik had elke dag zo'n pijn in de borststreek.en ik hoeste slijm in alle kleuren & geuren… zelfs bloed kwam ermee.
Nu 25 jaar later… wat ben ik blij.
Alles smaakt & ruikt beter… en, nu ben ik sinds vorig jaar ook nog 25 kilo afgevallen.
Ben een gelukkig mens.

Doe iets nuttig met mijn ervaring!
Wens iedereen succes.het is zeker de moeite waard… ik kan het weten.

gr. Hans Kruit

Alie, 24-04-2013 20:37 #1.192
Hallo Jan Marianne en iedereen hier,

Ik hoest nog steeds, ik ben 5 juli 2011 gestopt (ik typ hier wel iets maar ik hoop ze het plaatsen). Veel hier komen heeft mij ontzettend geholpen!

Codeine kan helpen, tegen hoesten, en stress zeer zeker je kunt er heel ongedurig van worden door niet te roken. Marianne ik ben nog steeds gestopt, en begin er nooit meer aan, want dan zou roken mij 300 euro per maand gaan kosten, en ik weer van voor af aan moet beginnen. Allemaal de rookvrije groetjes, ik zeg het nog eens, als ik kan stoppen kan iedereen echt waar! suc 6.

Jan Westers, 24-04-2013 11:26 #1.191
Hallo,

Ik ben nu bijna 8 maanden van het roken af, ik hoest nog veel en ben gestrest. Is dit een normaal verschijnsel?

Lunna, 13-04-2013 20:41 #1.190
Hallo iedereen,
Ik ben nu een maand gestopt met roken.en een stevige roker geweest minstens 20 op een dag als niet meer. en zeker een jaar of 25 gerookt. heb goed de griep gehad en kreeg moeilijk lucht ook door mijn astma en dacht ik moet nu echt gaan stoppen met roken anders gaat het niet goed.zo uit het niets gestopt ik denk ook door mijn angst hoor 4 kindjes ik dacht kom op daar moet ik voor kunnen stoppen! en ja het is mij tot nu toe goed gelukt en ben heel trots op mij zelf en ik weet zeker dat ik echt nooit en nooit meer wil roken. ik wens iedereen heel veel succes toe met stoppen en kom op jullie zijn sterker dan die peuk.! en als ik het voor elkaar krijg dan jullie zekker.maar doe het vooral voor jezelf dan lukt het ook heel veel succes en doen hoor.:)

Louis Theunissen, 11-04-2013 21:08 #1.189
Ik ben na 30 jaar roken gestopt, nu 2 weken geleden. Zonder nicotinepleisters of andere goedbedoelde hulpmiddelen. Ik heb mezelf overtuigd dat roken ontzettend slecht is, en ben gestopt. Natuurlijk soms hele moeilijk momenten maar verder valt het me reuze mee. Als je een flinke portie wilskracht hebt lukt het iedereen. Eigenlijk is het gewoon een kwestie van niet toegeven aan een hele smerige verslaving… Ik durf nu na twee weken niet meer gerookt te hebben gerust te zeggen dat ik het nooit maar dan ook nooit meer doe. Klinkt zelfverzekerd maar dat ben ik ook.

A. van Dam, 11-04-2013 15:54 #1.188
Hallo allemaal, ik ben 31 jaar en heb gerookt van m'n 13e tot m'n 30e inmiddels ben ik 7 maanden gestopt, zonder hulpmiddelen (cold turkey) en heb er nog steeds moeite mee,
vaak denk ik er niet meer aan maar toch zijn er nog veel momenten dat ik echt hunker naar een peuk. Ik hoop dat dit ooit overgaat, want ik denk niet dat ik dit nog jaren zal volhouden op deze manier, aan iedereen die ook aan het stoppen is of wil stoppen: heel veel sterkte en succes!

Marloes, 11-04-2013 14:42 #1.187
Hallo allemaal,

Vandaag is de zesde dag dat ik met roken gestopt ben. Ineens was ik het helemaal beu en toen ik een verkoudheid kreeg, besloot ik gelijk te stoppen (ik rookte sowieso nooit als ik ziek was). Nu ben ik nog steeds niet helemaal de oude na mijn verkoudheid (wat normaal maar 3 dagen duurt bij mij) en ik heb vreselijk last van een bonkende hoofdpijn. Ik heb ibuprofen geprobeerd en normaal is een hoofdpijn bij mij dan weg maar deze houdt niet op… Kan dit komen door het stoppen met roken?

Groetjes

Niek, 10-04-2013 16:27 #1.186
Hallo,
Ik ben gestopt sinds 2 Januari, pats/boem, klaar mee! Ik hou het goed vol maar, voel me compleet anders, ik was nooit chagerijnig bijvoorbeeld, nu bijna dagelijk, laat maar zeggen veel sneller aangebrand. ook nog moeilijk vooruit te branden en moe. Is dat nog normaal naar dik drie maanden? Ik rookte een pakje per dag behoorlijk dus en heb zeker 16 jaar gerookt. Een leven zonder roken is mij amper bekent. Ik loop twee keer in de week 10 km en dat red ik met gemak.

Iemand tips?

grt
Iemand hier ook ervaring mee.

Marianne, 06-04-2013 21:42 #1.185
Hallo Saai,
Ik zou echt niet meer aan roken beginnen.
Je rookt nu al 10 maanden niet meer, je hebt echt het ergste gehad.
Misschien ligt dat minder gelukkig voelen wel aan meer dingen.
Zo baal ik ook ontzettend van mijn gewicht, ben inmiddels 1 kg. kwijt, maar die andere 8, het lukt me gewoon niet. Het is niet heel erg, maar ik volgens de dokter toch echt 5 kg. te zwaar, dus overgewicht. Ik was altijd superslank, moet je nagaan. Dus ik moet echt naar de sportschool.
En dan, als je naar het nieuws kijkt, de krant openslaat etc. wordt je ook niet echt vrolijk, toch?

En John, je lichaam is de rotzooi eruit aan het gooien. Dat is ook ontzettend goor. Ik had heel lang het gevoel of er een "haarbal" in m'n keel zat. Maar daar heb ik nu geen last meer van. Ik heb eigenlijk geen lichamelijke klachten meer.
Alleen lijkt het wel of ik minder vrolijk ben, net zoals saai zegt.
Maar jullie zijn bijna niet-rokers, dus geef het nu niet op.
Ik ben ondanks alles zo blij dat ik ben gestopt.
Als ik nu mensen buiten zie staan roken, dan denk ik… gelukkig hoef ik dat niet meer.

Saai, 04-04-2013 23:52 #1.184
Hoi Marianne,

Dank je voor je reactie. Ik vind het knap, en zou zelf na 22 maanden al lang weer aan het roken zijn. Ik heb mezelf toegezegd het een jaar vol te houden. De verslaving/gewoonte zal er dan wel vanaf zijn. Maar mocht ik me dan nog altijd zo beroerd voelen gaat toch echt de fik er weer in.

@John, ik heb in het begin wat meer last van allergieën gehad. Maar verder merk ik aan de luchtwegen weinig verschil.

John Vrancken, 02-04-2013 10:52 #1.183
Dag allemaal ben ook 10 maanden gestopt met roken. Wat ik wel heb ben gevoeliger voor luchtwegen als voorheen is dat normaal? Ben ook heel wat kilotjes aangekomen, maar dat slijm en alles wat los komt is echt niet te doen vuiligheid is dat. Ik hoop dat het beteren zal met luchtwegen zeker die fluimen ben er echt vies van.
Groetjes
John

Marianne, 29-03-2013 23:14 #1.182
Hallo Saai,

Ik ben 22 maanden geleden gestopt met roken en ik ken dat gevoel. Ik heb het gevoel dat ik minder gelukkig ben dan toen ik nog rookte. Ik ga niet meer roken, want ik vond het stoppen met roken best zwaar. En echt, dat wil ik niet nog een keer mee maken.
Maar me weer gelukkig voelen, weer kunnen genieten van alles, dat mis ik zo ontzettend. Ik hoop dat ik me weer zo ga voelen als vroeger maar dan zonder roken.
Af en toe, vooral bij stress, denk ik nog aan roken. En ik ben inmiddels al 1 van de 9 kilo kwijt.
Hoe gaat het met Jesse, Alie en al die andere toppers die ongeveer in dezelde periode als mij zijn gestopt met roken? Ik zou het zo leuk vinden om iets van jullie te horen.
Groetjes,
Marianne.

Saai, 28-03-2013 20:05 #1.181
Dag allemaal. Ik ben 10 maanden zonder sigaret nu, en vind letterlijk alles een stuk minder leuk. Die sigaret mis ik niet echt, dat was vooral in het begin (eerste twee maanden) nog wel eens het geval. Maar ik ben de hele dag somber. Ik heb iets meer conditie gekregen doordat ik nu iedere week 150km fiets, maar met voetballen red ik het niet meer om de 15kg extra, de volle 90 minuten rond te shouwen. Eerlijk gezegd ben ik op het punt dat ik liever 10 jaar eerder doodga, dan de rest van m'n leven zo ongelukkig als de afgelopen 10 maanden te zijn.

Piel, 27-03-2013 11:23 #1.180
Ha, sinds 20-09-2012,nog steeds gestopt en dat na 37 jaar volop gerookt te hebben, en gewoon direkt gestopt zonder iets, dacht dit nooit te kunnen maar toch gedaan en moet zeggen het gaat maar zo af en toe vergeet je de nadelen en denk je ach een sigaretje, maar dan ben ik toch sterker dan die peuk en denk nee die troep ik moet t ook niet meer hebben, ben ook intensief aan t hardlopen geslagen en loop nu gewoon 10 km hard achtereen met gemak, verder lekker sporten in de gym, maar toch steekt nog af en toe die sigaret zijn kop om t hoekje, en lijkt het zo lekker te zijn om te roken, maar dat gaat dan meestal vanzelf weer weg na een minuutje, tja dat zal wel altijd zo blijven denk ik, maar de voordelen komen nu pas naar voren, mbt conditie en zo, maar ook als je op straat loopt ruik je al van heinde en verre dat er iemand op straat aan t roken is, en dat merkte ik vroeger nooit, nou allemaal succes ermee ik ben inmiddels echt zo, n 6 maanden gestopt en ga er zeker mee door, tot horens allemaal.

Willem, 20-03-2013 09:39 #1.179
Nu een week gestopt met actief roken, na 40 jaar. Maak wel gebruik van de pipeline electronic sigaret en moet zeggen dat gaat perfect geen behoefte aan een sigaret meer gehad. Met de pipeline krijg je alleen nicotine maar dat is zo weer uit je lichaam verdwenen
en het "schijnt" niet zo slecht te zijn. Afwachten dus.

Kunnie, 19-03-2013 10:04 #1.178
Hallo allemaal, na 2 griepjes achter elkaar is het me gelukt om 4 weken niet te roken en nog steeds niet. Ik kan niet vertellen hoe blij ik ben na tig keer proberen en nog meer keren mij voornemen om te stoppen met roken (45 jaar gerookt). Voel wel een bepaalde onrust, maar weet maar al te goed waar die vandaan komt en weet ook dat dit over gaat. Het mooiste bijeffect vind ik toch wel dat ik de overheid niet meer spek met belastinggeld wat niet voor feitelijke doelen gebruikt wordt.

Marcel W., 18-03-2013 22:14 #1.177
Na 14 jaar roken en blowen heb ik nu een week niet geblowd en 3 dagen niet gerookt. Ik merk nu al dat ademhalen en trappen lopen me beter afgaat. Ik ga zo door helemaal klaar der mee :)

Ramona, 17-03-2013 20:31 #1.176
Beste mensen ik ga mijn derde dag in en ik begon al met mijn tweede dag veel te hoesten hihi maar verder voel ik mij er heel goed zonder die staafje die niet gezond zijn.

Bernard, 15-03-2013 10:07 #1.175
Dag 4 gaat goed, alleen heel veel hoesten…, raar nu hoest ik erger als toen ik rookte.

Robert, 13-03-2013 08:43 #1.174
Goedemorgen,

Ben begonnen aan mn 2e stopdag. Eerste dag goed doorgekomen. Iedereen succes en hou vol!

Theo, 13-03-2013 01:50 #1.173
Hallo Liesje,

Ik ben nu ruim anderhalf jaar gestopt met roken op een vergelijkbare wijze als jij. Ik ben daar zeer blij en ook een beetje trots op ik rookte in 24 uur ander half pakje tabak. Ik heb 40 jaar gerookt (niet zoveel als genoemd) maar de prijs die ik betaal is dat ik heel snel buiten adem ben. Ik had dit 30 jaar eerder moeten doen… dus ontmoedig roken…

Gruss Theo

Liesje, 10-03-2013 07:50 #1.172
Goedemorgen all,

Dit is mijn 8ste rookvrije dag. Vanmorgen dacht ik voor 't eerst eens niet: k*t ik mag niet roken. Ik vind het nog steeds wel zwaar. Inmiddels ben ik van 51 naar 54, 5 kg gegaan, en dat is eigenlijk het enige dat ik vervelend vind. Veel water drinken, regelmatig eten, hardlopen, en dan toch die vreetbuien, die onstilbare honger naar zoetigheid. Ik heb daar nooit eerder last van gehad.

Ik heb 30 jaar een pakje (of meer ;)) per dag gerookt en ben nu vooral blij dat ik de keuze om te stoppen heb gemaakt. Naast het feit gezonder te leven en geld uit te sparen etc. dwing ik meer respect af bij mijn collega's (wat heel handig is in mijn functie), mijn kinderen zijn blij & trots en vinden dat ik lekker ruik (die Gaultier geur is niet veranderd maar wordt niet meer ondergesneeuwd door die vieze rook uiteraard ;)).

Ik gebruik geen nicotine-vervangers, doe het dus cold-turkey. Ik heb me wel maanden geestelijk voorbereid en denk dat dit heel goed geweest is. Om er gewoon absoluut zeker van te zijn dat je nooit meer wilt roken.

Ik zou wel graag wat meer lucht willen, en niet moeten hoesten cq. licht benauwd zijn bij hogere lichamelijke inspanning. Iemand hier ervaring mee, en wanneer werd dit beter?

Dank alvast, en blijf gestopt!

Groet,
Liesje

Ronald, 04-03-2013 15:54 #1.171
Hallo allemaal,

Ik ben eerst 1 oktober 2011 gestopt met roken en dit heb ik samen met me ex vriendin gedaan, na zo'n 6 maanden is onze relatie beëindigd en hierna heb ik heb ik het toch nog 4 maanden langer volgehouden. Dus in totaal 10 maanden gestopt geweest (Ik had daarvoor 18 jaar gerookt).

Het is me inmiddels helemaal duidelijk dat je er voor altijd vatbaar voor zal blijven echter weerhoud het me nu niet om opnieuw te stoppen. Vandaag m eerste dag en die gaat prima uiteraard. Verderop deze week zal het lastiger worden maar ik zie het allemaal wel.

De sigaret gaat het zeker niet van me winnen en zeker niet als je er beter over nadenkt, wat een loos verhaal zo'n stinkstaaf. Het helpt ook door verhalen hier te lezen dus morgen neem ik weer een kijkje.

Groetjes Ronald

Wilma, 01-03-2013 14:19 #1.170
@chris. Hoe zou ik jou kunnen motiveren, … DOE eindelijk eens een goede daad voor JEZELF…

Dat was het succes

Groet wilma
( 1 februari 2013 gestopt met roken, ervaring van deze 1e maand… Omdat ik mijn lichaam niet meer bevuil met het inademen van koolmonoxide via een sigaret, voel ik me fijner, vrolijker en niet meer duf of slaperig )

Chris, 26-02-2013 23:19 #1.169
Hallo,

Ik ben nog steeds een roker, en heb sinds een dag of 2 raar gevoel in mijn keel. Voornamelijk wanneer ik lig. T kan hieraan liggen maar wil toch kijken of iemand hier een mening of ervaring mee heeft.

Zit er serieus aan de denken om ook te stoppen, en het vreemde is dat het laatste half jaar in mijn omgeving zo'n 20 personen zijn gestopt met roken. Nadeel is dat denken niet doen is en hierdoor blijft het er maar een beetje bij.

Er wordt zoveel gezegd over het probleem dat roken ongezond is etc. maar t blijft maar info en t helpt me niet echt als motivatie. Daarnaast rookt iedereen in mijn privesfeer en ik ben er achter gekomen dat ik echt een verveling, en gezelligheidsroker ben, wanneer iemand een peuk opsteekt doe ik dat ook, ook al is het misschien maar 10 min. geleden dat ik heb gerookt.

Heeft iemand tips die wel helpen om me snel over te halen?
Chris

Vivian, 20-02-2013 23:29 #1.168
Boek van Allen Carr gelezen. Was het helemaal met hem eens maar mijn motivatie nog niet 100%. Toen DVD gekeken. Laatste sigaret gerookt en dacht: ach, waarom zou ik het niet op zijn minst probéren, wie weet, valt het allemaal wel mee?! Dag 1 viel mee. Nacht 2: hel! Dag 2 zat ik al bij de huisarts. Mentaal ging ik het trekken, lichamelijk niet. Dok schreef pleisters voor. Begon met de 14 mg maar die ben ik na week 2 gaan doorknippen want ik had continu koppijn, maar zo'n vreemde hoofdpijn die ik niet herkende. Best eng ook.
Nu bijna 4e week afgerond. De behoefte is er nagenoeg niet. Vooral 1e week: na sporten bv, dacht ik: ff peukie… ohw nee, ik rook niet meer! Best een blij/trots gevoel. Nu af en toe een momentje en ook dat het rottige nicotinemonstertje dat hongerige gevoel geeft. Hier en daar een opvlieger en soms wat geprikkeld maar scheelt me geen reet, ik ben ex-roker! Kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat ik ooit weer begin…
Nu de pleisters nog afbouwen en dan stoppen (ben dan wel een beetje bang voor alsnog afkickverschijnselen dus stel dat moment nog heeeel even uit…).

Groetjes en succes iedereen, zettum op!

Ted, 18-02-2013 14:35 #1.167
19 januarie, tijdens een theaterbezoek, in de pauze in mijn trui buiten gestaan in de vrieskou om 'n zwaar shaggie te roken. Na 5 haaltjes deze kwaad weggegooid vanwege de kou en de wind. Goed de pest erin, omdat ik een hoop belasting betaal op een pakje shag maar er steeds minder plezier voor terug krijg. Besloten het pakje leeg te roken en er daarna faliekant mee te stoppen. Na 53 jaar en 4 pakjes per week gestopt en het gevecht aangegaan. Inmiddels 4 weken "droog" met veel lichamelijke reacties maar het wordt minder. Ik heb niets met Stivoro en erger mij weer opnieuw aan de bemoeizucht van de politiek over het roken in de kleinere éénmanscafé's maar geniet nu wel van het feit dat mijn bijdrage aan de staatskas behoorlijk is verminderd.

Jolanda, 12-02-2013 16:40 #1.166
Ik ben nu 3 dagen gestopt met roken. ik heb in plaats van een sigaret een e-cigarette een electrische sigaret. van ik rook gezond. en het gaat goed. je neemt een paar trekjes als je er behoefte in hebt

Nancy, 08-02-2013 18:19 #1.165
Ben gestopt sinds 2/01 met behulp van hypnose, gaat allemaal goed wat de behoefte betreft.
Heb totaal geen zin om te roken en ik heb ook geen probleem om iemand te zien roken.
Het enige probleem dt ik hen: ik zou elk moment van de dag zonder reden kunnen huilen of opvliegen, dat is echt wel KL….
Hoop dat dit vlug overgaat.

Ingrid Valstar, 07-02-2013 14:21 #1.164
Hallo allemaal, ik ben nu ruim 1 jaar gestopt met roken (champix) en nog elke dag heel erg blij. Na 40 jaar flink gestookt te hebben! Maar wat ik wel vervelend of naar vind, is dat enge gevoel in mn lijf. soort honger, leeg flauw gevoel. Het is absoluut geen hongergevoel. Het is ook moeilijk te omschrijven en komt zomaar opzetten, zelfs tijdens of net na het eten. Wie heeft dit ook en weet misschien om het een beetje te voorkomen. Het beheerst mijn leven soms zo erg dat mijn humeur er depri van wordt. Ik hoop echt dat iemand hier raad mee weet. BVD Liefs Ingrid

Toine, 06-02-2013 16:28 #1.163
Ook ik ben gestopt met roken, na 24 jaar roken. Nu 5 dagen nicotinevrij. Ik ben blij met deze site, want ik herken nu al wel wat symptomen. Wel geschrokken van veel reacties. Zijn er maar zo weinig echt positieve verhalen te vertellen over het stoppen en de gevolgen daarvan? En krijgt echt iedereen te maken met paniekaanvallen / huilbuien slapeloze nachten? Op 1 maart begin ik bij een nieuwe werkgever en ik vraag mij af of het wel handig is om juist nu te stoppen. Wie heeft hier tips in die mij kunnen geruststellen? Btw; is er geen ander forum opgericht ondertussen?

Rianne, 06-02-2013 15:05 #1.162
Ik ben inmiddels 2.5 jaar gestopt met roken en ik begin echt nooit meer! Het is het moeilijkste wat ik ooit heb moeten volhouden, maar het is het helemaal waard! Ik ben ook echt trots op mezelf.

Ik had twee manieren om het vol te houden. De eerste is omdat ik mijn toenmalige vriend wilde bewijzen dat ik het wel kon. We hebben samen geprobeerd te stoppen, maar hij heeft het maar één dag volgehouden. Voor mij was het een rede om koste wat het kost te bewijzen dat hij zwak was en ik sterk! Dat motiveerde mij.

De tweede manier was dat elke keer als ik behoefte had om te roken ik gauw opstond om wat te gaan doen. De afwas, stofzuigen, de wasmachine aanzetten, de was opvouwen, noem het maar op! Gewoon jezelf geen tijd geven om te roken, maar continu bezig blijven!

Ik wens iedereen heel veel succes! Jullie hebben het nodig! Onthoud wel dat je er 100% achter moet staan, doe je dat niet dan hoef je niet eens te proberen!

Debbiejj, 04-02-2013 18:22 #1.161
Vandaag geprobeerd te stoppen maar ik had de symptomen van 1 week! ik denk toch dat ik maar nicotine pleisters moet proberen!… ik probeerde samen met mijn verloofde te stoppen maar ja we vlogen elkaar naar de haren!

het in 1 keer stoppen is toch wel lastig

Erik, 02-02-2013 11:18 #1.160
Het mezelf slechter voelen dan toen ik wel rookte, heeft wel een jaar geduurd. Maarrr inmiddels ruim 1, 5 jaar gestopt en ik voel me beter dan ooit!
Ja het is soms best moeilijk, maar het is het zeker waard om vol te houden!
Hou vol!

Fokke Mol, 01-02-2013 20:40 #1.159
Zorg voor de juiste motivatie, dan wordt het allemaal een stuk gemakkelijker. Ik heb 35 jaar gerookt, een pakje zware van nelle per twee dagen. Bleek opeens dat mijn aderen verstopt zaten, ik kon geen 200 meter meer lopen. Dotteren dus. Artsen vertelden dat roken oorzaak nummero 1 was. Maar wat gebeurd er als ik niet stop met roken dokter? Dan wordt je jaarlijks gedotterd totdat je het maximaal aantal keren bereikt hebt en dan kun je gewoon geen stap meer zetten.

Die opmerking deed het bij mij. Ik verdom het om de geschiedenis in te gaan als de man die jaarlijks gedotterd moest worden omdat ie niet met roken kon stoppen. Ik rook nu sinds 4 weken en 4 dagen niet. Ik ga ook nooit weer roken. No fucking way.
Ik heb geen enkele moeite met stoppen. Begrijp me goed, ik sterf soms nog steeds van de trek in een peuk. Muziekje, biertje zwaar sjekje je kent dat wel. Maar ik verrek het. Ik zoek, in tegenstelling tot dat wat wordt aangeraden, de confrontatie met rokers op. Ik ga lekker in het rookhok op mijn werk staan, roep luidkeels dat het heerlijk ruikt maar dat ik er klaar mee ben.

Zoek de vijand op, pak `m bij zijn godvergeten ballen en sleur `m over straat en trap `m onder zijn bruine reet zo de goot in.

Mirvana, 31-01-2013 09:08 #1.158
Ik heb gister 2 sigaretten gerookt, ipv 20 per dag vanaf vandaag begin ik met stoppen ik begin te trillen en denk de hele tijd aan sigaretten heb nog zon sigarettensmoker gekocht maar het werkt voor geen meter.

Marianne, 31-01-2013 07:39 #1.157
@ HWA Lith,
Dat verlangen naar een sigaret is ook niet zo maar over, stoppen met roken is niet zo makkelijk. Probeer wat afleiding te zoeken, veel water drinken, veel naar buiten, wandelen etc. dat helpt. Heel veel sterkte, ook voor alle andere stoppers,
Groetjes,
Marianne.

H. W. A. Lith, 25-01-2013 00:54 #1.156
Heb sinds zes weken geen sigaret meer gerookt. Voel mij nu beroerder als voor een. Ik rookte 30 sigaretten per dag, sinds mijn dertiende jaar. Het verlangen naar roken blijft, dat maakt mijn nerveus. Wat te doen?

Marianne, 20-01-2013 19:31 #1.155
Hallo allemaal,

Ik ben net als Jesse (wat leuk om te lezen dat jij het ook hebt volgehouden) een ex-roker en wat Jesse zegt is waar. Niet de moed opgeven als het even tegen zit, maar doorgaan. Iedereen kan stoppen met roken. Echt waar.
Groetjes,
Marianne.

Martin, 15-01-2013 11:06 #1.154
Ik ben net 2 dagen terug gestopt, ik kreeg de griep en het was me al eerder opgevallen dat je dan niet rookt plus ach je voelt je dan toch al beroerd zweterig en vervelend.

Ik heb nog pleisters liggen maar daar kap ik mee is symptoom bestrijding en kost ook weer een beste duit.

Jesse, 12-01-2013 11:49 #1.153
Hallo allemaal,

Hier een berichtje van een ex-roker. Bijna 16 maanden gestopt. Tegen iedereen die nu bezig is wil ik zeggen… hou vol! Jullie kunnen het. En ook al heb je een terugval, gewoon weer ervoor gaan!

Heel veel succes en hopelijk lees ik over een jaartje jullie 1 jarig stopjubileum… :))

groetje
Jesse

Jan Onderwater, 10-01-2013 00:08 #1.152
Hoi kees, succes met het opnieuw stoppen met roken. En niet allemaal denken van 16 en 36 en 8 enz. gewoon aan de slag en zeggen, vandaag rook in niet. Morgen zeg je dan weer hetzelfde. Zelf ben ik gestopt op 3 september vorig jaar en het gaat nog steeds goed, maar niet zonder slag of stoot.
Groet,
Jan

D. N. Dave, 09-01-2013 22:21 #1.151
Beste mensen
Ik ben nu 3 dagen gestopt en het is geweldig! Weggooien die rommel echt een drug is het. Gewoon echt troep. Ik ben er klaar mee en blijf er klaar mee en niet met hulpmiddelen, want daar raak je ook weer verslaafd aan. Ja ze moeten er ook iets op verdienen haha je moet gewoon denken stop ik niet dan word ik dodelijk ziek en het werkt je moet je eigen mindtunen, geloof me. Suc6 allemaal.

Rieneke, 07-01-2013 20:16 #1.150
Hoi iedereen,
ik ben ook gestopt met roken sinds 1 november op karakter, moet zeggen dat het heel goe meevalt, ik was gewoon moe gerookt. Ben ook bang voor de kilootjes die eraan komen, ieder pondje gaat door het mondje zeggen ze wel eh, nu, ik heb mijn geld voor de sigaretten geïnvesteerd in bodystyling, dat is oefeningen doen in een verwarmde cabine, voor een strakker vel en je bent met iets bezig onder begeleiding, en ze steunen je daar ook dat je gestopt bent met roken. Sinds ik gestopt ben zijn er toch nog 2 kilo bij, ondanks de oefeningen, maar tel er wel de feestdagen bij, dus het valt nog mee vind ik.
Ik ben blij dat het zo goed gaat.

Veel frisse lucht aan iedereen die gestopt is, hou vol!

Kees, 04-01-2013 11:10 #1.149
Hallo,

Na 8 jaar gestopt te zijn met roken ben ik 2 jaar geleden weer begonnen. Nu ben ik weer sinds 2 dagen gestopt. Ik ben 52 jaar en ben toen ik 16 jaar oud was gaan roken. In al die jaren heb ik af en aan gerookt, een keer 4 jaar gestopt, een keer 5 jaar gestopt. Je kan dus zeggen dat ik van de 36 jaar verslaving er 19 jaar heb gerookt. Daar ben ik dus achter gekomen, dat je in feite altijd verslaafd blijft. Zelfs na 8 jaar 1x een sigaretje voor de gezelligheid en de knop in je hoofd gaat direct om. Nu ben ik weer gestopt en dat gaat me vast wel lukken, want ik heb er ervaring mee. Het is natuurlijk stom, maar ik durf alleen niet te zeggen dat ik in de toekomst nooit meer rook.

Groeten, Kees

Corina, 31-12-2012 15:28 #1.148
Beste nietrokers en stoppers, ben nu twee maanden gestopt met roken. Heb het boekje Stoppen doe je zo twee keer gelezen en heb echt geen behoefte meer om ooit nog een vieze giftige sigaret in mijn mond te steken. Door het boekje van Marcel van Mosselveld ben ik gaan inzien in wat voor valkuil ik getrapt was, je wordt echt wakker uit een nachtmerrie als je het boekje uit hebt. Als je echt voorgoed wilt stoppen moet je het maar eens lezen, het zal je echt helpen. Je moet wel super gemotiveerd zijn en echt willen stoppen, dan lukt het! Oooooh wat ben ik blij.

Groetjes Corina

Eric, 28-12-2012 04:12 #1.147
Hallo,

Ik ben 32 jaar en heb bij elkaar geteld 13 jaar van mijn leven verspild aan mijn nicotine verslaving. Mensen praten nog steeds over "rookverslaving" maar in werkelijkheid is roken alleen een middel om nicotine binnen te krijgen.

Als je eenmaal inziet wat roken werkelijk met je doet ( helemaal niks, alleen iets creëren wat het ook opheft: ontwenningsverschijnselen!) zul je het niet alleen makkelijk maar ook leuk vinden om te stoppen.

Het is echt een fabel dat stoppen met roken zwaar of moeilijk is. Dat heeft met wilskracht niks te maken. Je moet juist wilskracht hebben om dagelijks giftige teer en andere stoffen in je longen te zuigen, … Genieten heeft daar niks mee te maken.

Als je echt wil stoppen en je denkt nog steeds dat je daar iets voor moet opgeven lees dan eens het boek van Allen Carr of Marcel van Mosselveld en leer in te zien dat het makkelijk is om te stoppen en wat roken werkelijk met en voor je doet,

Eric ( 1, 5 jaar gestopt).

Jenny, 23-12-2012 19:54 #1.146
Ik ben 5 dagen geleden gestopt na dat ik snachts een hyperventilatie uit het niks kreeg, sindsdien ook niet echt zin meer in een sigaret gehad ben nog maar 19 jaar en heb 4, 5 jaar gerookt maar heb er wel veel lichamelijke klachten aan overgehouden tot op de dag van vandaag nog steeds erge druk op me borst waardoor ik soms last krijg van benauwdheid en last van me maag, maar verder gaat het wel goed ben er nu al trots op dat ik zo jong stop

Dennis, 21-12-2012 10:04 #1.145
Vorig jaar begin november gestopt met roken. In mijn geheugen staat het zo dat ik de eerste drie dagen het moeilijkst vond en het daarna alleen maar makkelijker kreeg. Na 5 maanden niet roken heb ik mijzelf op een feestje zo laten gaan dat ik de volgende dag toch een pakje sigaretten kocht. Daar heb ik zo enorm veel spijt van gehad, dat ik toch weer ben gaan roken… Nu ben ik weer een serieuze poging begonnen, ben nu twee dagen gestopt en heb het nog vrij lastig op sommige momenten. Maar uiteindelijk hoop ik dat ik 't zelfde gevoel van Euforie over mij heen krijg zoals vorig jaar, wat het stoppen een stuk makkelijker maakt.

Wilma, 18-12-2012 10:54 #1.144
Ik heb met sinterklaas het boekje "Stoppen doe je zo" van Marcel van Mosselveld gekregen. Ik had daar goeie dingen van gelezen op internet en ook een vriendin van mij is daar mee gestopt. Ik rook dus niet meer sinds zeven december en moet zeggen dat het me goed af gaat, buiten wat hoofdpijn de eerste paar dagen heb ik eigenlijk nergens last van. Ik heb ongeveer zeventien jaar gerookt en was een paar keer eerder gestopt. Maar nu voelt het dus echt goed!
Ik wens iedereen hier heel veel succes met het niet roken.

Groetjes Wilma

Stephan, 17-12-2012 21:00 #1.143
Hallo, ik ben sinds 15/08/2012 gestopt met roken (4 maanden). Ik heb vanaf mijn 13e tot mijn 48e jaar stevig gerookt: 25 sigaretten p/dag (zelf gerolde zware tabak). Gestopt zonder hulpmiddelen van de ene op de andere dag. Tot nu toe heb ik geen enkel probleem gehad met het stoppen. De voordelen die beschreven staan herken ik echter ook niet: ik kan niet zeggen dat ik een betere conditie heb of mijzelf beter voel als in de tijd dat ik nog rookte. Ben wel meer gaan eten (niet snoepen) maar echt meer boterhammen en fruit. Toch al zo'n 5 kilo aangekomen waardoor ik mij juist minder goed ben gaan voelen. De besparing van het stoppen met roken gaat nu op aan nieuwe kleding van een maatje meer!

Rob, 06-12-2012 15:16 #1.142
Valt me op dat vaak stoppers in één keer rook "haters" worden, terwijl ze zelf jaren hebben gerookt. Ik heb 30 jaar gerookt, en ben er nu gelukkig al 3 jaar mee gestopt. Is maar één methode die je van het roken af helpt, motivatie! Niet stoppen op 1 januari omdat iedereen dat doet, maar nu je laatste peuk uitdrukken en de rest van het pakje weggooien. Geen excuses zoeken, na het examen stop ik, of na dat feest stop ik nee, als je gemotiveerd bent stop je nu. Je doet het alleen voor jezelf, een ander hoef je niets uit te leggen. En rook je door prima, zeker als ex roker mag je dit niet veroordelen. Iedereen zijn eigen keuze. Tegenwoordig ben je een halve crimineel als je een peuk op steekt, Dus stoppen of niet stoppen maar niet zeuren dat het zo moeilijk is, want waar een wil is (motivatie) is een weg. En als ik, net als veel anderen wel kunnen stoppen, moet jij dat ook kunnen. Ik zeg doen. Succes!

Marianne, 06-12-2012 09:21 #1.141
Hallo Karin,
Bij mij duurde dat volgens mij geen 4 weken. Maar ik weet wel dat ik de eerste dagen niet zo heel moeilijk vond, maar toen… Wat jij beschrijft, herken ik wel, soms dacht ik echt dat ik gek werd. Niet aan toegeven. De strijd niet opgeven. Het is niet makkelijk, maar je kan het.
Ik ben bijna 18 maanden geleden gestopt en ik ben zo blij dat ik er vanaf ben. Als ik iemand sigaretten zie kopen dan denk ik… wat zonde. Dus meid, heel veel sterkte en echt… je kan het.
Groetjes,
Marianne.

Karin, 03-12-2012 20:36 #1.140
Hoi, ik ben nu 4 weken gestopt met roken, en vandaag heb ik het vrij moeilijk, mijn lichaam vraagt echt om een sigaret pff, maar ik doe het niet. Ik hoop wel dat het morgen wat beter gaat en de neiging naar een sigaret minder wordt. Kregen jullie ook de drang naar een sigaret na een paar weken, dat het was sterker was?

Alie, 27-11-2012 20:38 #1.139
Hallo Armanda, rookte je 5 sigaretten per dag, of meer? Ik vind eigenlijk in deze tijd hoor je niet te roken. Mijn dochters 34 en 31 vinden het vies en smerig, terwijl ze mij en wijlen mijn man wel hebben zien roken, dus ook die vlieger gaat niet op, als je als ouders rookt, roken je kinderen ook. Jij bent 34 gewoon nooit meer kopen, hoe langer je rookt des te meer afwijkingen krijg je! Jeukerige hoofdhuid, gevoelig haar, een hoestje, enz enz enz, tot agressief gedrag aan toe! Ik rook sinds 5 juli vorig jaar niet meer! Rookvrije groetjes Alie 57 jaar, ik rookte vanaf mijn 18de.

Armanda, 23-11-2012 07:30 #1.138
Hoi allemaal,

Ben Armanda, 35 jaar en nu 4 dagen rookvrij. Heb lang na het moment toegeleefd (en uitgesteld) om te stoppen, maar was er van de week zo klaar mee.

Nu dus 4 dagen gestopt, maar ik merk helemaal niets! Het enige wat ik heb is: ow, ik had nu een sigaretje gaan roken. Dus bij meer eigenlijk de gewoonte. Bij het wakker worden, voor het na me werk gaan, in de auto, in me pauze, na het eten, etc. Maar lichamelijke klachten, echt 0, 0!

Wat ik me dan nu afvraag: kan je echt alleen geestelijk verslaafd geweest zijn? Of juich ik te vroeg en krijg ik straks nog een klap?

Succes voor alle mensen die nog willen gaan stoppen en volhouden voor alle mensen die al gestopt zijn!

Marianne, 11-11-2012 10:17 #1.137
Hallo allemaal,
Ik ben het helemaal met Jesse en Joke eens. Ik heb ook heel lang gehad dat ik kon genieten van de geur als iemand stond te roken, maar nu vind ik het ook stinken.
Dat heeft net als bij Jesse en Joke (zo leuk dat ik weer een berichtje van jullie lees)
ruim 1 jaar geduurd.
Stoppen met roken is moeilijk, heel moeilijk, maar denk niet… dat kan ik niet.
Ik heb dat ook altijd geroepen, ik heb ruim 30 jaar gerookt, zo'n 20 sigaretten op een dag en ik ben van de 1 op de andere dag gestopt, zonder hulpmiddelen.
En nu, 17 maanden en 9 kg. verder, zo blij dat ik er vanaf ben.
Dus vol houden, niet opgeven.
Heel veel sterkte.
Marianne.

Joke, 08-11-2012 11:09 #1.136
Hallo mensen

30 oktober 2011 gestopt met roken. Ik vind net als Jesse dat het nu stinkt. Ook ik heb begrip voor de mensen die nog roken. Maar ik gun ze wel dat ze ooit stoppen. Van mijn C.O.P.D. heb ik alleen last als het mistig is. Ik vraag mij af hoe erg het zou zijn als ik nog rookte, maar daar kom ik gelukkig niet meer achter. Vroeger dachten de kinderen dat mijn dochter ook rookte omdat haar jas naar rook stonk. Probleem is opgelost hahaha

Groetjes Joke

Jesse, 07-11-2012 14:27 #1.135
Hallo allemaal,

Hier iemand die inmiddels 14 maanden gestopt is. En ja, het was moeilijk en ja je hebt alle bijverschijnselen die je je maar kunt bedenken en ook die je je niet kunt bedenken. Maar mensen… hou vol! Ik heb 30 jaar gerookt, anderhalf pakje per dag! Lees mijn verhaaltjes maar eens terug. Het is niet makkelijk maar uiteindelijk zal het jullie lukken. Tot voor een paar maanden geleden vond ik het nog wel lekker ruiken en kon ik echt genieten als iemand een sigaretje stond te roken. Ik had er zelf geen behoefte meer aan maar het rook zo lekker. Nu is dit inmiddels over, bah wat stinkt dat toch. Hahaha maar ik ben nu geen antiroker geworden hoor. Weet zelf hoe ik was, dus. Maar mensen… hou vol!
Heel veel succes allemaal

Herman, 05-11-2012 14:00 #1.134
Vorige week cystoscopie met TUR-Blaas ondergaan (4 dagen in het ziekenhuis dus rookvrij). Tumoren weliswaar volledig verwijderd, maar toch na ontslag uit ziekenhuis niet meer gerookt omdat doorgaan met roken er toe zou leiden dat nieuwe tumoren zich sneller zouden kunnen vormen met alle risico's van verspreiding van dien. Nu na 31 jaar roken dus een week rookvrij en nauwelijks klachten. Een paar keer op een dag dat ik denk van "zo, nu even een sigaretje, oh nee ik ben gestopt" en dat is eigenlijk alles. En natuurlijk is het prettig dat het in de financiën scheelt maar dat is voor mij maar bijzaak. En als verstokt roker heb ik mijzelf altijd voorgehouden dat ik op basis van erfelijke eigenschappen waarschijnlijk wel vroeg of laat kanker zou krijgen en dat het stom zou zijn om mij het plezier van het roken te ontzeggen en dan alsnog kanker te krijgen. Nu het echter zover is dat ik kanker heb en mijn herstel, dan wel de terugkeer van nieuwe tumoren voor een groot deel afhangt van het al dan niet stoppen met roken, kijk ik toch wel anders tegen de zaken aan dan vroeger en ben ik blij dat ik gestopt ben. Niet voor het geld, niet ter voorkoming van kanker, maar omdat elke dag die je leeft er een is en ik nog zo veel mogelijk dagen mee wil maken met zo min mogelijk klachten. Stoppen met roken kan mij daarbij helpen en met dat als motivatie gaat mij dat lukken zonder hulpmiddelen.
Ik wens alle andere stoppers veel succes toe. Hou vol!

Piet, 05-11-2012 02:28 #1.133
Hallo ik ben sinds vandaag precies 8 maanden van het roken af, ik rookte toen 1 pakje zware shag 50gr per 2 dagen. Dus dat houd nu in dat ik 120 pakjes shag minder op heb na die 8 maanden, en dat scheelt al heel wat als je het zo ziet!, qua kosten ook 120x6, 75=810 euro. En natuurlijk gaat het niet om geld! maar om je gezondheid wat ik zeker heb zien veranderen in die laatste 8 maanden.

1) Niet meer hoestend wakker worden
2) Niet meer piepen als een muis
3) Duidelijk meer zuurstofinhoud en minder benauwd op de borstkast
4) Een flinke besparing elke maand in je knip bij mij zoeen 101, 25 per maand al
5) Ik ben wel 15 kilo aangekomen eerlijk is eerlijk :( maar daar ga ik vanaf 1 januari aan werken ;-)

Ik ben op 5 maart gestopt, ik zag op mijn pakje staan over wat er allemaal inzat, en dat roken dodelijk was, na wat googlen dacht ik wat een vieze rommel allemaal, dus ik besloot om dit pakje als mijn laatste pakje shag te beschouwen.
Zo gezegd zo gedaan! en ik heb 4 weken ervoor uit getrokken, ik heb kleine sigaartjes gekocht pantertjes, en de 1ste week heb ik er 4 per dag genomen, en elke opvolgende week 1 sigaartje per dag minder genomen, na die maand was ik dus echt rookvrij.
Mijn laatste pakje shag heb ik zelfs ingelijst :) en ik ben zelfs supertrots op mijn eigen, en geloof me ik rookte best wel stug altijd (20jaar al).
Het gekke is dat ik zelf geen ene x een terugval heb gehad, komt ook omdat ik het zat was, en nu echt denk van het is leuk geweest, en nu voel ik me eigen 100x gezonder.

Ik wens daarom ook iedereen veel sterkte toe en zet hem op ok?

gr Piet en op naar 1 jaar 5-3-2013

p.s Die sigaartjes niet inhaleren hoor!, want het is net zo slecht, maar ondanks dat was het voor mij zo echt te doen.

Steve Vanderkluysen, 29-10-2012 10:46 #1.132
Hallo… Vandaag juist 7 weken gestopt. Wel al 7 kilo verdikt. Ik eet namelijk 2 x zoveel als vroeger :-). Liever een beetje dikker dan nog te roken ;-)

Succes aan iedereen en volhouden!

D. Timmermans, 23-10-2012 11:02 #1.131
7 maanden gestopt. In het begin had ik problemen als snel geïrriteerd. Onrustig. Maar ook problemen die niemand zegt. Ik had hetzelfde als iemand met zware hooikoorts. Dit is een gevolg van stoppen met roken. Ook had ik last van huid uitslag. Dat dus in combinatie met zware tranerige ogen een verstopte neus en van die zware steek aanvallen. Dat alles door een sigaret. Ik zeg het eerlijk als ik dat had geweten was ik waarschijnlijk niet gestopt. Maar nu vooral nu ik de prijzen zie dan ben ik blij dat ik nu gestopt ben.

Margriet, 23-10-2012 09:25 #1.130
Ik ben na 44 jaar roken nu 4 dagen gestopt. En ik moet zeggen, het gaat goed heb alleen veel lichamelijke klachten. Druk op de borst, transpireren en een overgevoelige huid. Ik ga er maar vanuit dat het erbij hoort en dat het met de tijd zal verdwijnen. Af en toe kauwend op een stuk zoethout, heb ik geen behoefte aan een peuk ;))

Voor iedereen heel veel succes!

Furby, 18-10-2012 01:48 #1.129
Ben nu net 2,5 weken gestopt maar ben zo ongeduldig en word agressief van alles waar op ik moet wachten of niet naar me zin gaat of is? Is dit normaal? :o

Shirley, 16-10-2012 08:24 #1.128
Ik ben nu bijna 4 weken gestopt na 23 jaar non-stop roken! En het bevalt me prima! Eerste paar dagen ff wennen dat ik niet meer rook (gewoonte). Na 5 dagen heb ik 1 peuk op de dat was vies, voelde me een uur raar. Week later dacht ik weer ik moet een peuk (weer vies, raar gevoel). Dus ik verlang niet meer naar een peuk ik word er naar van! Had dit nooit verwacht ik dacht dat ik gek zou worden maar in tegendeel ik mankeer niks! Misschien 2 kilo erbij maar nu ga ik opletten en sport 7 uur in de week dus dat komt wel goed! Blij dat ik deze stap genomen heb ik leef nu mijn leven en ik leef niet meer voor mijn sigaretten! Heerlijk!

Alie, 13-10-2012 10:44 #1.127
Hallo Marianne,

Wat leuk te lezen dat het jou ook gelukt is, mij ook, dat hadden we toch niet gedacht he,
ik blijf rookvrij, Mandy ouderwets je geld van de sigaretten opzij zetten, suc 6met je nieuwe huis, en voor iedereen zet m op je kunt het, ik denk er ook bijna nooit meer aan!
Rookvrije groetjes Alie ♥

Marianne, 11-10-2012 16:08 #1.126
@ IEDEREEN,

Heel veel sterkte en succes. Ik ben 12 juni 2011 gestopt en ik denk (bijna nooit) meer aan roken. In het begin was het heel zwaar (lees de oude berichten maar eens), maar ik heb het toch maar gedaan. En als ik het kan… dan kan iedereen het, gewoon doen. Het enige wat je moet doen is… niet meer roken.
Groetjes,
Marianne

Mandy, 10-10-2012 22:54 #1.125
Hallo allemaal,
Vandaag besloten om te stoppen met roken. We hebben een huis op het oog en al dat geld wat ik overhoud als ik stop met roken. poeh, daar kan ik een mooi vloertje van kopen straks!
Weet niet of m'n timing zo handig is, heb dit weekend 2 feestjes en ben zelf over een kleine maand jarig, maar goed. Er is nooit een goeie dag om te stoppen, toch? Ik ga lolly's inslaan, gezonde snacks en ik hoop dat het lukt. Ben benieuwd hoe het me af gaat, zeker na alles wat ik hier al gelezen heb.

Groetjes!

Arvid, 01-10-2012 19:37 #1.124
Ben nu drie maanden gestopt en het gaat wel goed als ik maar alert blijf als ik bij rokers in de buurt ben.
Heb wel veel last van een droge mond en keel en af en toe onverklaarbare hoofdpijn ik hoop dat dit in ieder geval binnen het jaar over is want hiervoor ben ik niet echt gestopt.

Lana, 29-09-2012 21:12 #1.123
Ondertussen 8 maand gestopt, na 22 jaar stevig gerookt te hebben. Best wel een beetje trots. Maar fitter voel ik me helaas nog niet. Al maanden regelmatig last van mn keel en klieren en erg moe. Ondanks het vele sporten! Als ik hier zo lees moet ik het een jaar geven, die datum hou ik dan maar voor ogen.

@ Carina, als je stopt met roken, komen de meeste mensen tot 3 kilo aan. Dat is een bijverschijnsel, maar die 3 kilo verdwijnen doorgaans met de tijd ook weer! Overigens zijn die 3 extra kilo s minder schadelijk als roken.
Zelf ben ik meer aangekomen, maar ik kon het snaaien niet laten. Nu bezig om die extra's weer kwijt te raken.

Piel, 27-09-2012 13:43 #1.122
Ha zo die zit, wederom een weekje verder en echt ik moet zeggen dat ondanks dat alles me zeer doet (al mn botten) ik die peuk niet echt meer mis hoor, wat me wel opvalt is dat wanneer er iemand die gerookt heb tegen je praat het echt vies ruikt, bah voor mij geen peukies meer hoor. Allemaal veel sterkte en ja als je niet oplet wordt je wel dikker denk ik, want ik ren me eigen echt het schompus en heb het gevoel dat ik ondanks dat niet echt afval, dus oppassen geblazen met eten hoor.

Carina, 27-09-2012 11:45 #1.121
He wat ik heel lees is dat iedereen aankomt daar baal ik van! Ben 10 dagen gestopt maar heb geen zin om aan te komen zijn er ook mensen die NIET aankomen? Gr Carina

Erik Jan, 22-09-2012 08:38 #1.120
42 jaar, bijna 30 jaar gerookt: nu 3 weken gestopt. Gaat best goed, mijn vrouw is ook gestopt. Eerdere valkuilen na 5-6 maanden en vakanties. Succes allemaal!

Piel, 20-09-2012 15:30 #1.119
Hoi allemaal, ben nu sinds afgelopen dinsdag 3 weken gestopt met roken, na 36 jaren te hebben gerookt en moet zeggen dat het meer de handeling betreft die je mist alzijnde het roken zelf, en ja gewoon cold turkey, ben ook begonnen met hardlopen sinds 4 weken en dat gaat prima, en geeft een heerlijk voldaan gevoel hoor zo na 7 km, heb eigenlijk ook steeds meer momenten dat ik al niet eens meer aan t roken denk, al blijven er nog genoeg momenten over hoor, volhouden allemaal, want de vraag blijft niet "waarom stop je niet ", maar juist "waarom rook je"?, allemaal ook heel veel succes.

Marianne, 20-09-2012 09:28 #1.118
@ Jesse,
Van harte gefeliciteerd. Ik ben zo blij dit berichtje van je te lezen. Ik heb precies hetzelfde, voel me niet beter dan toen ik nog rookte, ik ben 9 kg. aangekomen en de afkickverschijnselen, zo herkenbaar. Maar we hebben het toch maar gedaan, zo goed. En voor alle andere stoppers, heel veel succes en niet opgeven.
Groetjes,
Marianne.

p.s. dat er heel veel berichtjes niet worden geplaatst, ken ik. jammer, heel jammer.

Jesse, 18-09-2012 18:04 #1.117
Hallo allemaal,

Ik ben nu een jaar gestopt en nee, het valt niet mee, maar wat ben ik blij dat ik het gedaan heb. Zeker heb ik ook mijn momenten ( nog steeds) dat ik dacht me beter te voelen toen ik nog rookte. Voor mijn gevoel sneller kortademig, 10 kilo aangekomen, en voor de rest alle afkickverschijnselen die hieronder al eens zijn beschreven. Maar mensen, hou vol! Het is zoveel beter, al merk je het maar aan kleine dingen in eerste instantie… het is een winst.
Iedereen heel veel sterkte!

PS " Marianne, ik heb zo vaak berichten geplaatst naar je, maar komen er maar niet op.

Groetjes
Jesse

Zoep, 16-09-2012 03:48 #1.116
Ben al bijna 3maanden bezig met stoppen met roken het gaat goed ik voel me fitter en eet meer dan vroeger ik jogging elke dag 2km van lunetten naar houten mijn probleem is dat ik s, nacht zweet.kan iemand mijn vertellen als dat er bij hoort?

Frank van Wingerden, 12-09-2012 23:15 #1.115
Beste mede Nico en Tines,

'k Houd het nog steeds vol, voller nu zelfs, zonder nicotine-kauwgum. Maar het is ozo moeilijk! ieder moment kan die klote nicotine wolf jankend tevoorschijn springen om met z'n urine ('t is een enorme zeurende zeikert!) alles te vergelen danwel vergallen… hij legt overal zo'n grauwsluier overheen en… je ervaart de rauwe melancholieke lichtval der vroege herfts op onversneden wijze… aaaaaaaarrrrrrghhhhhhh!

'k Wens een ieder alle sterkte toe en het valt mij na een half jaartje nog niet mee!

Frank

Michel Joris, 12-09-2012 13:05 #1.114
Hallo ik ben ook sinds 6 dagen gestopt met roken. Voel mij veel beter en de drang naar een stinkende sigaret heb ik niet. Ik ben fier op mij zelf.

Marianne, 06-09-2012 14:48 #1.113
@Hendrie, Ik denk niet dat iemand kan zeggen hoe lang alles gaat duren. Dat is echt voor iedereen verschillend. Ik ben bijna 15 maanden geleden gestopt met roken en ik voel me goed. Maar dat was in het begin ook echt anders. Ik ben 9 kg. aangekomen. Die klachten die jij op noemt komen mij ook heel bekend voor. Maar 3 maanden is al best lang en ik zou zeggen, je bent nu op de goede weg, dus doorzetten. Ik weet niet meer precies wanneer ik me weer lekker ging voelen, maar het komt, echt waar. Ik zou wel proberen om te bewegen, wandelen, kleinere afstanden fietsen etc., want mijn ervaring is: de kilo''s erbij kost geen moeite, maar er weer af…
Heel veel sterkte,
Groetjes,
Marianne

Hendrie, 06-09-2012 12:29 #1.112
Halo ik ben nu 3 maanden van het roken af. Ik ben gestopt voor het geld. Wat ik graag zou willen weten wanneer ik mij beter ga voelen? Ik ben al 15 kilo aangekomen. Het eten vind ik nog niet lekker behalve brood en snoep en ik ga niet iets eten wat ik niet lekker vind. Ik heb altijd graag en ver gefietst en nu vind ik er niets meer aan en kan de afstanden niet meer vol houden (moet vaker stopen om te rusten). Ik heb geen zin en reden meer om naar naar buiten te gaan. Mijn vrouw vind al dat ik te dik word en ik word overal boos om (om de kleinste dingen) ben de hele dag chagrijnig. Mijn vrouw wil graag dat ik weer ga roken, maar ik heb helemaal geen behoefte om te gaan roken. Graag zou ik van u willen weten wanneer ga ik mij lekker en wanneer ga ik mij lekkerder voelen en word ik niet meer zo moe bij het fietsen en het wandelen en wanneer zit ik weer lekker in mijn vel wanneer heb ik weer zin om wat leuks te gaan doen wanner krijg ik weer zin om te leven.

Mandy, 24-08-2012 14:44 #1.111
Ik vond op internet iets wat ik wel de moeite waard vond om met jullie te delen.
Het gaat over ontwenningsverschijnselen. Ik heb een lijstje gemaakt van alle ontwenningsverschijnselen die ik in een thread heb gevonden. Gelukkig heeft niet iedereen van alles last maar denk dat het erg prettig is om te weten dat je niet de enige bent.

DISCLAIMER: Dit zijn niet MIJN klachten maar een verzameling!
slaapproblemen
concentratieproblemen/licht in je hoofd
duizelig
gapen/vermoeidheid
trillen
misselijkheid
huilbuien/labiel/emotioneel
depressief/neerslachtig
angst/paniekaanvallen/hyperventilatie
snel geirriteerd
hyperactief/onrust
toegenomen eetlust/vreetbuien/aankomen
keelpijn
ontstoken tandvlees
hoofdpijn
spierpijn
(op)hoesten
pijn op de borst/benauwdheid/kortademigheid
loopneus/neusverkouden
rillerig/koortsig/transpireren/kouwelijk
overmatige speekselproductie
opgeblazen/vol gevoel/boeren
obstipatie/gasvorming

Hieronder nog wat quotes die ik de moeite waard vond uit deze zelfde thread:

"Je hele systeem, zowel geestelijk als lichamelijk is bezig met de omzetting van een voortdurende toestand van vergiftiging naar het opnieuw voorzien van de organen (dus ook de hersenen) van voldoende (lijkt in het begin te veel) zuurstof. "

"Lange tijd heb ik last gehad van allerlei lichamelijke probleempjes die ik met het stoppen met roken in verband bracht. Ik had er zelfs een theorie voor ontwikkeld. Bij het roken moet het lichaam gifstoffen afbreken en als je stopt met roken is het lichaam nog niet klaar met dat proces. Zo verklaarde ik de spierstijfheid en het gebrek aan souplesse die ik door te stoppen meende te ondervinden. Vage lichamelijke klachten heb ik een paar maanden ondervonden. Daarna verdwenen ze. "

"Hoe voel ik me? Tja, ik zit er ergens tussen janken en lachen, tussen een psychose en een ejaculatie. Weet ik veel, voel me eigenlijk vooral raar. Gek genoeg heb ik niet direct zin in een sigaret, maar ergens is er wel een groot gapend gat van binnen dat schreeuwt om iets wat er nu niet is. "

"Ik ben nu “rauw”. Mijn emoties liggen bloot maar kan daar mee leven. Het is moeilijk om uiteen te zetten wat ik voel."

"Ik voel mij nog steeds niet fit, watten in mijn hoofd en mijn longen zijn te groot en te leeg voor mijn lijf. "

"s Nachts beleef ik van die rare dingen. Ik schiet telkens wakker. Soms met van die schokken, echt griezelig. Die mooie huid geldt blijkbaar voor andere stoppers: de zaak begint nu te ontsteken en neemt groteske vormen aan. En die watten in mijn hoofd; echt heel suf. Vanavond ook even potje staan janken, heel ineens. Overdag ben ik moe, en ‘s nachts lig ik wakker. "

"De nicotine de je hebt ingekregen is een verdovend middel. Het verdooft ook emoties zoals je die krijgt met tegenslagen/tegenvallers. Als je in een situatie terechtkomt die hevige emoties oproept KAN je anders reageren. Anders dan je zou denken.

<knip>

Neh, je wordt niet gek. Je stopt met roken (en da’s is een hele klus)"

"Ben nu anderhalve week gestopt. Eerlijk gezegd geen moeite met het niet roken, maar …… god wat ben ik beroerd. Paniekaanvallen, duizelig (vooral niet te snel de andere kant op kijken, want dan val ik gewoon om), pijn op mijn borst (eigenlijk overal wel pijntjes). Nu is mij verteld dat dit komt omdat je lijf ineens heel hard aan het werken is de giftige stoffen uit mijn lijf te werken. Dus hart pompt sneller, meer zuurstof in mijn lijf (de ideale ingredienten voor hyperventilatie)… Ik hou me vast aan de gedachte dat dit tijdelijk is. Ik zie alleen aan de voorgaande berichten dat dat tijdelijk nogal verschilt… Maar IK ROOK NIET MEER!"

"Ik google stoppen met roken + ontwenningsverschijnselen en ja hoor. Ongelooflijk, dat wist ik niet eens. Een gevoel van vreugde overspoelt mij en de ontwenningsverschijnselen lijken mij sterker te maken en te motiveren."
"Heel vervelende bijverschijnselen waar je bij Stivoro niets over hoort."

Edit op 27 januari 2009:

Nog een afkickverschijnsel toevoegen:

"Uit het niets kwamen golven van een soort spanning met onregelmatige hartkloppingen. Alsof iemand me om de tien minuten een adrenaline prik gaf."

Ik ben hier zelfs voor naar de dokter gegaan omdat ik dacht dat ik iets aan mijn hart had en heb me wijs laten maken (of mezelf wijsgemaakt) dat het hyperventilatie was en tussen mijn oren zat. Maar het zijn dus gewoon pure fysieke afkickverschijnselen!

groet Mandy
ps, Marianne, mn tandvlees is al stukken opgeknapt, poetsen met paradontax en spoelen met listerine, pfff gelukkig maar!

Lidewij, 21-08-2012 04:06 #1.110
Hallo beste stoppers,
ik ben nu 12 en een half jaar gestopt met roken. Ik heb 36 jaar gerookt, je kan wel zeggen dat ik een zware roker was. De laatste 25 jaar rookte ik zeker 25 sigaretten per dag, ik had bruine vingers, die ik met bleekwater schoonmaakte. Kan je nagaan hoe mijn longen er hebben uitgezien. In het begin werd ik veels te dik, je zoekt een vervanging om je emoties beter te beheersen. Bij mij ging door angst voor ziekte de knop om. Het eerste jaar was ik gevoelig voor griep en dergelijke, en bij sommige erge stressmomenten deed ik een nicotine pleister op, maar alleen bij hevige stress. Er is maar 1 manier en dat is de knop om zetten in je hoofd, ik gaf mezelf 1jaar om af te kikken, tenslotte had ik nu allang genoeg gerookt.
Voordat je stopt heb je stress en na dat je gestopt heb je dat ook weer. Alleen de kans om aan een dodelijke ziekte te overlijden is een heel stuk kleiner. Ik hoop zo dat ik gezond blijf, want ik heb wel heel veel en lang gerookt. Ik wens iedereen veel succes, probeer er niet te veel aan te denken anders activeer je het weer in je hoofd.geloof me als ik het kan, dan jullie zeker.
groetjes lidewij

Marianne, 14-08-2012 15:51 #1.109
@Mandy,
Hoi meis, bij mij is het goed gekomen, dus niet bang zijn.
Ik ben naar de mondhygieniste gegaan, zij heeft kweekjes gedaan en heeft dat opgestuurd naar een lab. Na de uitslag moest ik een week antibiotica slikken.
Ik ben nog steeds onder behandeling, gaat nu een stuk beter.
Dus ik zou gewoon een afspraak bij een mondhygienste maken en je niet al te veel zorgen maken. Ik werd s morgens met een mond vol bloed wakker. Nu af en toe nog met poetsen, maar ik ben soms laks met flossen e.d.
Wat je ook daarnaast zou kunnen proberen is spoelen met salie.
Mijn man had een ontsteking in zijn mond, oorzaak loszittende kroon, en die heeft met salie gespoeld., binnen een paar dagen had hij geen dikke wang meer. Salie helpt heel goed bij ontstekingen. Je kan er ook thee van zetten en dan even in je mond houden en daarna doorslikken. Je koopt het bij een reformwinkel, zijn gedroogde blaadjes.
Veel sterkte, het komt allemaal goed.
Groetjes,
Marianne.

Mandy, 14-08-2012 09:31 #1.108
Marianne, ik lees dat jij enorm last hebt gehad van je tandvlees? Bij mij begint een en ander ook aangaande mijn gebit. Mijn vraag is dan ook wat je hier aan hebt gedaan, in hoeverre was jouw tandvlees ontstoken? Maar belangrijker nog, gaat het over? Want ik ben best bang voor paradontites, mijn gebit is altijd goed geweest, ben gestopt met roken voor ruim 2 maanden terug en nu begint mn tandvlees te bloeden, .
bvd groet Mandy

Erik, 13-08-2012 16:23 #1.107
Hoi Jolanda,
Heb zelf 35 jaar veel gerookt. Ben echt een heel jaar bezig geweest met niet roken, maar inmiddels 15 maanden gestopt. Zeker 10 kg aangekomen, me lang slechter gevoeld dan toen ik nog rookte.
Inmiddels gaat het erg goed en voel ik me stukken beter dan eerst en ja, ook veel beter da toen ik nog rookte.
Tis zekerik niet makkelijk, het duurt langer da je verwacht, maar het wordt beter!
Lees reacties hier, bij de ene een half jaar, bij de ander een jaar, de beloning komt zeker!
Hou vol!

Iedereen veel succes!

Rookvrije groeten,
Erik

Jolanda, 13-08-2012 09:29 #1.106
Ik ben 1 juli gestopt na 40 jaar roken en heb me nog nooit zo slecht gevoeld. Hoop dat het inderdaad snel beter gaat zoals iedereen zegt, want zo hoeft het voor mij niet. 5 kilo zwaarder geen conditie meer nu probleem met traplopen enz hier had ik toen ik rookte
geen last van. Gaat dit echt beter worden?

Dennis, 09-08-2012 11:25 #1.105
Vandaag is mijn 3e dag.ben gestopt omdat ik het na 25 jaar welletjes vond, en last van mn keel had. Het is soms heel moeilijk, en voel me dan ook duizelig en licht in mn hoofd. Ik heb de laatste dag een pakje gekocht, en het niet opengemaakt. Denk toch dat het idee om wel sigaretten te hebben en niet te roken beter bij me past. Ben wel benieuwd als ik dit kan volhouden ; vertel het aan een ieder zodat ik het nog moeilijker zal worden om er weer aan te beginnen. Dacht tevens dat drank en sigaretten samen gingen, maar dit is toch niet zo. ben liefhebber van een goede whiskey, en het viel best mee zonder het roken van een sigaret… Ben benieuwd als ik het kan volhouden. Tips?

Karen, 07-08-2012 12:55 #1.104
Vandaag mijn 5e stopdag. De eerste drie dagen waren eigenlijk heel makkelijk. Ik was in een omgeving waar ik sowieso altijd al veel minder rookte. Zelfs tijdens een gezellig avondje bij anderen, waar overigens stevig werd gerookt, ondervond ik geen enkel probleem. Gisteren, de vierde dag dus, wist ik dat het moeilijk zou worden, dat het supermoeilijk werd, wist ik niet. Zou ik dat geweten hebben, was ik m'n bed niet uitgekomen :-) Na een leuk weekend zou ik weer beginnen met werken. Ik ben ZZP'er en heb een eigen bedrijfspand, waar ik kon doen en laten wat ik wilde, dus ook roken. Aangezien ik alleen werk, deed ik er, behalve mijzelf, niemand kwaad mee. Soms bleef ik zelfs tot middernacht 'werken' en dat was alleen maar om te roken. Thuis rook(te) ik niet binnen omdat mijn partner dat niet wil, hij heeft nog nooit gerookt! Enfin, ik ben expres heel laat begonnen, dus het was vol te houden. Ik moest naar een klant in Den Haag en dat was ook al geen probleem, want ik rook ook niet in de auto.
Door een uitwijkmanoeuvre reed ik twee banden stuk en daar stond ik, ergen midden in Den Haag en geen garage in de buurt die me kon helpen. Vele telefoontjes later zou er dan een sleepwagen komen, om mijn auto weg te halen. Partner, die toevallig in Vlaardingen was, zou me op komen halen en alles is uiteindelijk op z'n pootjes terecht gekomen. Maar… al dat wachten, al die telefoontjes, telkens weer van alles moeten uitleggen… als ik sigaretten bij me had gehad…! Enfin, eind goed al goed, geen sigaretten bij me, dus niets gerookt… Vanaf dat moment wel heeeeel erg sterk de behoefte om een sigaretje op te steken. Mijn dopamine receptoren blijven maar drammen en zeuren, maar ik wil niet luisteren. Straks maar weer naar m'n werk, op de fiets, want de auto staat nog ergens en komt pas morgen deze richting op en moet dan nog worden gerepareerd… Fietsen is gezond en ik hoop dat die receptoren heel snel ophouden met dat gemekker… Ze moeten maar begrijpen dat ik niet wil luisteren…! Al met al is het een proces dat moeilijker is dan verwacht, maar hoe moeilijker het proces, hoe groter de uitdaging om te winnen!

Marianne, 07-08-2012 09:07 #1.103
Beste Miranda,
De eerste dagen/weken zijn het moeilijkst. Maar echt, al geloof je het nu waarschijnlijk nog niet, op een gegeven moment heb je steeds meer momenten dat je geen erg meer hebt in roken.
Vandaag is het je 5e dag en over 2 dagen je eerste week. Iedere dag is weer een verovering, dat heb je toch maar mooi gedaan. Zo heb ik het ook gered.
Zorg goed voor jezelf, gezond eten, veel water drinken en kijken waar jij je het prettigst bij voelt. De 1 gaat wandelen, de ander gitaar spelen (ik wou dat ik het kon) dat is voor iedereen verschillend. Maar doorzetten meid. Het begin is er.
Hou je taai, veel sterkte,
Marianne.

Alie, 06-08-2012 21:41 #1.102
Hallo Miranda,

Moelijk, t is heeeeel erg moeilijk maar eigelijk moet je trots opjezelf zijn, je bent gestopt, je koopt geen sigaret meer meer, 7 euro een pakje kun je beter besteden aan wat anders, meer hoef je niet te doen, niet kopen, niet bietsen en gewoon water drinken, op tijden dat je erg trek hebt een wandeling maken. jij heel veel suc 6, je kunt het! lieve rookvrije groetjes Alie ( sinds 13 maanden )

Miranda, 06-08-2012 18:28 #1.101
Pffff wat.een gedoe.zeg allemaal
Ik ben nu.vier.dagen rookvrij van de twee pakjes perdag nr helemaal niets,
Merk dat t moeilijker lijkt te worden. Ik wil ook echt.volhouden mst pp aanrade van mijn huisarts door.mijn astma ect sloeg.de.prednison dr.t roken niet meer aan.
Wat een verslaving is het ind zeg.

Voor iedereen sterkte

Marianne, 05-08-2012 12:19 #1.100
@ iedereen,

Marcel heeft gelijk, volhouden en het wordt echt steeds minder moeilijk.
Maar zelfs na 13 maanden niet meer roken, heb ik nog steeds van die momenten.
Maar dan denk ik aan de tijd dat ik net gestopt was en hoe moeilijk ik het toen had.
En dan weet ik "nee, dat wil ik niet meer".
Dus geef niet op, ieder uur, iedere dag, week, maand is een overwinning.
Heel veel sterkte allemaal,
groetjes,
Marianne.

Alie, 29-07-2012 18:24 #1.099
Lily, hallo daar, wat kan ik doen voor je, vertel het hier en ik antwoord je wel hoor, alle stoppers lees het stukje van Lily, 1 opsteken en weer stoppen, o jee, begin er niet aan, ik geloof dat ik ook weer gewoon rook dan! Kanjers door blijven gaan hoor, trots te zeggen de rookvrije lieve groetjes Alie

Marcel, 27-07-2012 13:38 #1.098
@Jacqueline:

Allereerst gefeliciteerd met je beslissing. Zelf ben ik nu iets meer dan 2 maanden gestopt. Het moeilijkste vond ik de standaard momenten dat ik er altijd eentje aanstak. Net thuis van het werk of vlak na het eten. Oftewel de gewoonteverslaving. Op die momenten pakte ik iets anders, zoals een blikje cola of water. Probeer op de moeilijke momenten de zinnen te verzetten, door iets anders te gaan doen. Een gek voorbeeld is misschien dat wanneer ik op de gitaar speelde, ik nooit tegelijkertijd rookte. Wanneer ik, toen ik gestopt was, enorm trek had in een peuk pakte ik simpelweg de gitaar en de behoefte om te roken verdween weer snel. Het is even zoeken naar wat voor afleiding het beste voor je werkt.

Houd in ieder geval vol, want het wordt steeds minder moeilijk. Heel veel succes.

Jacqueline, 25-07-2012 10:01 #1.097
Hallo,
ik ben eergisteravond gestopt met roken, mijn dochter van 17 was gaan roken en die is nu 4 maanden gestopt, dus ik moet ook het goede voorbeeld geven. Ik had gisteren zo'n zin in een rokertje, maar ik ben in de tuin gaan werken. Nu heb ik een fles water voor me staan en al 2x mijn tanden gepoetst. Hebben jullie nog meer tips voor mij. Want mijn man en zijn dochter roken als ketters en zijn niet van plan om te stopen.
liefs van jacqueline

Erik, 24-07-2012 21:14 #1.096
Hoi Annelore, hoi Mandy,
Stoppen is kwestie van volhouden. Hou vol!
Ik ben inmiddels maand of 14 gestopt. Wat jullie beschrijven komt bij mij nog regelmatig voor. Met verschil dat 1 kg er 12 zijn. Snoep ook niet, eet niet extra, maar toch.
Schijnt er bij te horen. Wat me wel op valt is dat er toch wel weinig bekend is over stoppen.
Lees op deze site en je leert meer dan welke dokter je in NL kan vertellen.
Natuurlijk beleeft iedereen het wel op zn eigen manier, gaat het bij de ene makkelijker dan bij de ander. Ik vind wel dat elke stopper trots op zichzelf moet zijn, want het is verre van makkelijk.
Jullie zijn op de goede weg, er zullen nog best moeilijke momenten komen en het kan nog wel ff duren voordat je er niet meer 24/7 mee bezig bent, maar HOU VOL!
Succes allemaal,
Erik

Annalorre, 24-07-2012 01:22 #1.095
Ben nu twee maanden gestopt en merk dat ik steeds meer trek krijg in een sigaret
vind dat zo vervelend ik ben een kilo aangekomen maar let wel erg op mijn eten en
neem geen zoet maar ik heb het nu wel erg moeilijk wat een rottige verslaving is het
toch
groetjes annalorre

Mandy, 21-07-2012 10:35 #1.094
En niet te vergeten natuurlijk, het roken van een sigaret gaf mij altijd geestelijke rust, even de pauze, even een sigaretje, even de rust
Dat mis ik enorm, de pauze, het roken op zich, ik heb geen behoefte aan een sigaret maar wel de rust die het mij gaf en die mis ik zo.

Mandy, 20-07-2012 10:05 #1.093
Hallo Carine, ik herken dit wat jij beschrijft, ik ben nu 6 weken gestopt met roken, ik rookte wel iets meer dan jij per dag, ik denk zo, n 40 tot soms wel 50 sigaretten.
Ik ben gestopt en was al vanaf dag 1 moe, moest er gewoon om denken om niet in slaap te vallen als ik aan tafel of achter de pc zat.
Moe in je hoofd, ik herken dat zo, heb het heel erg gehad de eerste paar weken en ook een dronken gevoel, de eerste paar dagen moest ik me vaak nog eens vast houden aan de kozijnen en zo, pffffffffff
De huisarts zei dat het de naweeen van de griep waren, nou, kheb vaak eens de griep gehad maar dit had ik nog nooit meegemaakt.
Nu zijn we 6 weken verder en ik moet zeggen dat alles stukken beter is.
Als ik heel eerlijk moet zijn heb ik me in al die 6 weken niet 1 dag goed gevoeld.
Maar het begint te komen, ik ben heel af en toe nog depresief, mn zware benen worden lichter en dronken ben ik niet meer.
Al met al is het bij mij een kwestie van tijd.
Mocht je er echt niet uit komen dan zou ik je aanraden om eens een homeophaat te bezoeken.
Veel suxxes nog carine!

Carine, 19-07-2012 15:14 #1.092
Ik ben eind maart 2012 gestopt met roken. Ik rookte een sigaret of 10 per dag. Met het niet roken heb ik weinig tot geen problemen, Ik heb nu alleen moe, moe en nog eens moe, niet lichamelijk maar geestelijk. Ik heb het idee dat het komt door het niet roken, Bloed en urine zijn onderzocht en daar kwam niets uit. Nu moet ik naar een kno arts om te kijken of ik geen slaapapneu heb. Ik heb al meerdere malen aangegeven of het niet te maken heeft met het stoppen met roken. Ik ben absoluut niet depressief of wat dan ook alleen heel vaak moe in mij hoofd en dat mijn ogen wegdraaien bijvoorbeeld tijdens het tv kijken. Wie herkent dit?

Marianne, 18-07-2012 15:47 #1.091
@Mirna,
Ik heb capsules van de huisarts voor mijn maag, maar ik neem het liefst geen medicijnen in. Ik merk dat als ik weinig eet, het meestal goed gaat. Ik hoop dat het komt door het stoppen met roken en dus een keer overgaat.
Ik ben niet meer 24/7 bezig met stoppen met roken, maar heb nog wel van die dagen dat ik het moeilijk heb, maar niet meer zoals vroeger. Maar ik ben (gelukkig) heel bang om weer te beginnen met roken, omdat ik denk dat dan m''n tandvlees er echt aan gaat en ik een prothese moet. En daar ben ik zo bang voor. Dus ik begin er niet meer aan. Maar ik mis het roken nog steeds.
Groetjes en heel veel sterkte,
Marianne.

Mirna, 16-07-2012 14:44 #1.090
Mijn complimenten voor Marianne,
Wat ben jij een ongelofelijke kanjer voor iedereen. Iedereen geef je een duwtje in de goede richting. Ik ben er heel erg van onder de indruk. Heb je zelf al aan Rennie gedacht voor je maag, voorzover ik weet onschuldig. Zelf heb ik wel eens last van (maag) krampen die naar boven trekken tot in de kaak en mijn huisarts heeft mij Rennie aanbevolen. Gewoon proberen kan dus geen kwaad en bij mij werkt het. Inmiddels ben ik al ruim 6 maanden onderweg maar nog steeds dag en nacht bezig met stoppen met roken. Het geeft mij heel veel steun dat ik niet de enige ben die er een enorm probleem mee heeft. Ik hoop dat Jesse ook nog steeds op de goeie weg is want die had het destijds, nu ruim een maand geleden, minstens zo moeilijk als ik. Lieve mensen volhouden net als ik en tot een volgende keer en een extra groet voor Marianne.

Marianne, 16-07-2012 09:13 #1.089
@Marja,
Ik ben ook 9 kg. aangekomen, rook nu 13 maanden niet meer. Ik worstel ook met mijn gewicht. Ik heb een dikke buik en ik weet dat buikvet heel slecht is. Minder eten kan ik haast niet. Ik weet het ook niet. Ik ken iemand die metabolic balance heeft gedaan (er is genoeg informatie over te vinden) en die was daar zeer over te spreken. Geef het niet op, je bent niet alleen, al is dat een schrale troost.

Marja, 15-07-2012 23:06 #1.088
Eigenlijk was ik op zoek naar info over gewicht na stoppen met roken. Ik ben 9 maanden geleden gestopt met roken en dat ik prima gelukt. Na een week bedacht ik dat er eigenlijk veel hulpmiddelen bestaan maar ach, toen was ik al een week gestopt. Ik heb mijzelf er ongeveer een maand of 8 op voorbereid dat het zou gaan gebeuren op enig moment. Daarom zat het tussen mij oren helemaal goed. Maar dat gewicht, daar was ik niet op voorbereid. 10 kilo waarvan er 1 kilo vanaf is gegaan maar voor de rest… niets. Huisarts zegt dat ik gezond moet gaan eten. Maar, volgens mij eet ik super gezond. Ik gebruik nergens pakjes, zakjes ofzo voor, alles is vers en voor 90% eet ik biologisch. Maar ik wordt diep ongelukkig van die 9 kilo die er niet af wil. Ik ben gaan sporten, fitness, maar niets helpt. Ik krijg huilbuien, wordt driftig, sjagerijnig. Waarom ik niet toch maar een sigaret opsteek? Omdat ik het prettig vind om niet meer mijn hart te voelen kloppen als ik op mijn linkerzij lig. Maar, dat is ook alles. Hoe kom ik van die kilo's af?

Marianne, 15-07-2012 19:56 #1.087
Lieve Lillly,
Van mij krijg je weer alle steun. Maar je moet niet te hard zijn voor jezelf.
Je hebt nogal wat voor je kiezen gehad.
Maar als je er weer aan toe bent… ik ben er voor je. En ik denk met mij nog vele stoppers.
Sterkte en groetjes,
Marianne.

Lily, 15-07-2012 12:45 #1.086
Hallo Marianne en alle nietrokers, proficiat dat jullie het volhouden, ik was het afgelopen jaar om precies te zijn 23-8-0-11 op de sterfdag van mijn man gestopt en heb het helaas door omstandigheden niet volgehouden ben sinds een maand weer aan het roken en heb iedere dag spijt dat ik weer ben begonnen,
Je denkt, nou eentje dan maar helaas het wordt weer iedere dag meer.
Ik heb in de tijd van heel veel steun van Marianne en Alie gehad en toch hoop ik weer te stoppen of het lukt is afwachten, ik ben blij dat ik weer op deze site ben terecht gekomen.

Al rokend ben ik aan het typen en heb me voorgenomen dat dit het laatste pakje is,
ik hoop dat ik weer die steun kan krijgen van jullie kanjers proficiat allemaal en alvast bedankt.

Chris, 09-07-2012 22:19 #1.085
Kwam hier terecht omdat ik eens even wilde weten welke voordelen je na een half jaar niet-roken zoal kan hebben behaald. Automatisch ga je dan de verschillende reacties lezen en ik geloof dat ik mezelf enorm gelukkig mag prijzen: na 30 jaar stevig roken en ineens gestopt te zijn eigenlijk geen noemenswaardige afkickverschijnselen. En zin een sigaret? Dat komt met vlagen en is ook weer weg voor je er erg in hebt. Waarschijnlijk heeft het geholpen dat ik ook echt helemaal klaar met roken was. Iedereen die gestopt is: zet door en bedenk dat roken voor losers is. Iedereen die overweegt te stoppen: doen!

Peter, 08-07-2012 18:42 #1.084
Tjonge wat een mooie verhalen hier zeg. Ik ben na 18 jaar gestopt maar ik zie hier reacties van mensen die na 40 jaar nog zijn gestopt. Echt heel knap hoor. Ik zie ook veel reacties van mensen die door middel van een boek zijn gestopt. Dat is volgens mij ook echt de manier om geestelijk en lichaamlijk goed te kunnen stoppen. Een aantal jaren geleden was ik al eens gestopt met Allen Carr, maar helaas weer begonnen. Nu ben ik gestopt met het boek van Marcel van Mosselveld, Stoppen doe je zo. Ik voel me goed en heb geen behoefte om nog eens op te steken. Groetjes en allemaal veel succes!
Peter

Alie, 06-07-2012 15:16 #1.083
Mijn vrienden hebben net een rijbewijs weggeven voor een bult geld, omdat hun dochter niet rookt, ze is de 1ste x geslaagd en is net 18, zo belangrijk is het voor sommige ouders dat hun kinderen niet roken, mijn dochters roken ook niet, t blijft een lastig onderwerp, en gezellig ja, je hoeft nergens meer in de regen buiten te staan! En rond kijken waar kan ik roken! suc6 he!

Marianne, 06-07-2012 14:31 #1.082
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb het soms ook nog heel moeilijk. Maar de laatste 2 weken gaat het echt heel goed. Voor mij is roken nog steeds gezellig, al weet ik nu dat het zonder roken ook gezellig kan zijn. Maar dat duiveltje… daar moeten we echt voor op blijven passen.
Groetjes en voor iedereen succes.

Alie, 06-07-2012 11:36 #1.081
Hallo Allemaal, en Marianne in antwoord op je vraag ik vind het lastig er over te praten want zodra ik er over praat zie ik het nut van het gestopt zijn helemaal niet, wat is er leuker dan rook in de lucht te blazen van 7 euro per pakje in 1 dag op, dus aal hier heeft het nog best weleens moeilijk, maar ja mag het, na 35 in volle tevredenheid gerookt te hebben. liefs en suc 6 en bedankt! Alie (stiekem ben ik zo trots als een pauw hoor, alle stoppers zet m op he! )

Marianne, 05-07-2012 23:34 #1.080
@Alie,
Van Harte Gefeliciteerd, meid. Hoe gaat het verder met jou? Heb jij nog ergens last van?
Ik vind het zo fijn om nog berichtjes te lezen van het "oude groepje". En dan natuurlijk het liefst dat het allemaal heel goed met jullie gaat. Omdat ik zoveel steun aan iedereen had, heb ik besloten om actief te blijven, in de hoop dat ik diegene die het nodig hebben kan steunen. En steun kan je wel gebruiken als je bent gestopt met roken, want het valt niet altijd mee. Voor iedereen heel veel succes.

Alie, 05-07-2012 19:36 #1.079
Hallo lieve allemaal. t is 5 juli, een jaar geleden ben ik gestopt, en nu mag ik mezelf beschouwen als niet roker, ik wens iedereen een goede stop toe, als ik het kan, kan iedereen het, want ik ben zo sterk als een nat vloeitje!

Marianne, 04-07-2012 21:31 #1.078
Hallo Bert,
Ik heb alleen nog last van maagzuur. Ik moet voorzichtig zijn met eten. Als ik teveel eet, lig ik de hele nacht wakker. Dus mezelf inhouden, al lukt het me niet altijd. Ik was juist heel erg opgejaagd toen ik nog rookte en ben dus nu een stuk rustiger. Ik heb het ook heel zwaar gehad, depressief, niet kunnen slapen, ontstoken tandvlees (werd ik 's morgens wakker met heel mijn mond onder het bloed). Heb heel lang het gevoel gehad dat ik niet meer gelukkig kon zijn. Maar Bert, het is allemaal overgegaan. Af en toe wel een terugval en dat duiveltje op je schouder blijft heel lang actief. Maar ik heb nu al zo'n 2 weken nergens meer last van. Vorige week stond ik in een winkel en een vrouw voor me kocht sigaretten en ik was zo blij dat ik nu een niet-roker ben. En jij al bijna 8 maanden, het ergste heb je achter de rug. Echt waar.

Maar als je dat opgejaagde gevoel niet vertrouwt, zou ik even langs de huisarts gaan. Dat kan nooit kwaad, toch? Heel veel sterkte en groetjes,
Marianne.

Bert, 04-07-2012 19:17 #1.077
Hallo iedereen

Dank voor je reactie Marianne, heb nog steeds het opgejaagde gevoel, ben soms zo druk dat mijn vrouw me niet kan verstaan zo snel praat ik, en wat het vreemde is was eerst 10 kg gegroeid en ben nu al weer 8 kg kwijt in 1 maand maar ja zal wel goed zijn, heb net als jouw ook last van maagzuur daardoor misschien minder eetlust waardoor ik afval… en aan de rest wens jullie heel veel sterkte en doorgaan met stoppen met roken, ben nu ook bijna 8 maanden rookvrij en hoop dat mijn klachten een keer overgaan.

Groeten aan iedereen

Bert

Marianne, 03-07-2012 09:08 #1.076
Hoe gaat het met iedereen?

Jesse, is het bij jou bijna 1 jaar? Alie, voor jou ook bijna 1 jaar? En dan al mijn andere mede-stoppers, ik ben zo benieuwd hoe het met jullie gaat. Hoe gaat het met Bert, Allard, Daantje, Netje, Mandy, sommige nog maar net, anderen al maanden geleden gestopt? Ik heb nu al weken dat ik helemaal geen erg in roken heb, terwijl ik ongeveer een maand geleden iedere dag dacht "vandaag koop ik een pakje en dan rook ik er gewoon iedere dag 1tje", blij dat ik dat niet heb gedaan, want ik heb het al van zoveel mensen gehoord, dat er dan geen weg meer terug is. Voor iedereen heel veel succes en volhouden. Wat Daisy zei is waar… alle klachten gaan ook weer over.

Daisy, 28-06-2012 13:12 #1.075
Dank Marianne het is nu een jaar geleden dat ik stopte met roken. Bij mij zijn het ook 9 kilo geworden die erbij op vlogen. In het begin hoefde ik maar naar het eten te kijken en toen vlogen de kilo's er al op. Dit is nu rustiger geworden gelukkig. Ben in het weekend uit wezen eten en er was er niets bij op gekomen. Dit was een heel goed teken vond ik!
Voor de andere stoppers, ook ik was in het begin heel erg benauwd. Dit heeft geloof ik 2 mnd geduurd en toen werd het beter. daarna kreeg ik ook andere kwaaltjes die ik ook nog nooit eerder gehad had. Elke keer kreeg ik wel weer iets vreemds, ook bloedend tandvlees en veel maagzuur. Had hier nog nooit mee te maken gehad. Ook mijn hele spijsvertering sloeg op hol. Dit alles is veel rustiger geworden. Het maagzuur werd zo erg dat ik met een kussen onder het matras moest slapen. Het kussen heb ik weer weg kunnen halen. Heb nu het gevoel dat mijn lichaam afgekickt is na 1 jaar rookvrij te zijn. Voor iedereen dus… houd moed, alle klachten gaan ook weer over! Het duurt alleen een poosje!

Marianne, 27-06-2012 23:30 #1.074
@Daantje en Allaard,
Ik kreeg ook allerlei klachten waar ik daarvoor nooit last van had gehad. Ik voelde me ook niet ziek toen ik nog rookte, maar toen ik was gestopt wel. Bij mij was het allerergste dat mijn tandvlees heel erg ontstoken was. Lees de oudere berichten maar. Probeer zo gezond mogelijk te leven, veel water drinken, veel fruit en veel rust. Visolie schijnt te helpen tegen ontstekingen, ik kreeg die tip van iemand, misschien hebben jullie er iets aan. Ik heb me ook heel erg rot gevoeld, maar ik ben blijven denken "het gaat een keer over" en dat geldt voor jullie ook. Heel veel sterkte.

Allard, 27-06-2012 13:27 #1.073
Daantje! Ik heb dezelfde vraag idd.

Sinds ik gestopt ben (nu wat langer dan een maand ) heb ik alleen maar meer last gekregen van mijn ademhaling, niesbuien e.d. Dit heb ik vaker gemerkt toen ik vaak probeerde te stoppen. Na het stoppen werd alles alleen maar wat erger.

Is hier een logische verklaring voor?

Thanks!

Daantje, 27-06-2012 10:43 #1.072
Hoi ik ben sinds afgelopen maand mei een jaar gestopt met roken i.v.m. copd te hebben. Ik heb geen behoeften aan het roken, maar de ellende is dat ik sinds ik gestopt ben niks anders dan ontstekingen in mijn lijf heb. Dan zit mijn nek vast dan weer eentje in mijn knie, het hou maar niet op. Raar denk je gezond te gaan leven krijg je dit. Het is voor mij geen optie om te zeggen ik ga weer roken i.v.m. copd. Zijn er meer mensen die sinds ze gestopt zijn rare klachten en ontstekingen in het lichaam hebben?

Marianne, 27-06-2012 08:23 #1.071
Hallo allemaal,
Ik herken heel veel van jou ellende, Mandy. Ik was "s nachts om het uur wakker en moest ik uit bed om te plassen, dus bijna niet slapen. Dus overdag zo moe. En heel labiel. Was echt niet leuk en ik heb ook heel vaak gedacht "waar ben ik aan begonnen?"
Maar echt, het gaat over. Ik weet niet meer hoe lang het bij mij heeft geduurd, laat staan hoe lang het bij jou zal gaan duren. Maar echt, het gaat over.
Ik heb nog steeds last van maagzuur, maar het gaat goed als ik weinig eet. ""s Avonds geen pinda o.i.d., niet teveel en niet te vet eten. Soms heb ik van die "vreetbuien"" en dan lig ik bijna de hele nacht wakker. Havermouthvlokken schijnen goed te helpen tegen maagzuur, er zijn natuurlijk medicijnen, maar ik denk altijd, zonder medicijnen is het beste, toch?
Bert, dat opgejaagde gevoel heb ik ook heel lang gehad. Maar het is nu weg. Er is nog wel eens wat, maar dat heeft denk ik iedereen wel eens. Dat benauwd, dat ken ik niet.
Ik ben nu net 1 jaar van het roken af en mijn eerdere berichten, en van mijn mede-stoppers, zijn hier te vinden. Ik heb er destijds heel veel steun aan gehad, misschien jij ook wel.
En Daisy, volgens mij mag ik je feliciteren. Van harte, meis.
En die kilo''s, bij mij zijn het er 9, die raken we, of een gedeelte ervan, nog wel kwijt.
Voor iedereen heel veel succes en sterkte.

Mandy, 21-06-2012 23:05 #1.070
Hallo allemaal, ik heb met veel plezier maar ook soms met veel verbazing al jullie reacties gelezen.
Ik ben nu sinds 2 weken gestopt met roken, ik had er al wel plannen voor maar door ziekte is het er eerder van gekomen.
Ik wilde stoppen met behulp van het boek van allen carr, in het verleden ben ik al eens eerder gestopt voor 3 jaar lang.
Eerlijk gezegd was ik nu weer een beetje bang voor de gevolgen van het stoppen, destijds kon ik vanaf dag 1 niet meer naar de wc en voelde me enorm opgeblazen, dag in dag uit.
Na verloop van tijd is dit iets beter geworden, helaas na 3 jaar ben ik weer begonnen met roken.
Ik weet zelf niet waarom, het begon met 1 sigaretje, gewoon zomaar, dagen later rookte ik er weer 1, ik had immers bewezen dat ik het bij 1 kon laten, affijn, binnen no time rookte ik weer vollop!(en mijn stoelgang weer op de klok)
Onlangs is een familielid van mij overleden, ze is letterlijk gestikt, ze rookte al haar hele leven lang en kon niet stoppen, ze kreeg copd en was aan de zuurstof, uiteindelijk was ze zover dat ze bij de minste of geringste beweging al benouwd werd maar ondanks dat kon ze nog het roken niet laten(thad haar op dat punt ook zeker niet meer geholpen)
Ze werd bedlegerig en kon op het laatst wel inademen maar uitademen kon ze niet meer.
Het was voor mij zowiezo een reden om weer te stoppen, waarom wachten tot je iets krijgt, bovendien, je krijgt er altijd wat van, op den duur gaat het mis, hoe dan ook.
Affijn, ik kreeg 2 weken terug de griep, heb wel eens vaker de griep gehad maar deze sloeg mij op de longen, ik stond op de kop in bed zo benouwd was ik. En bang, vooral bang, stel dat het nooit meer over ging, dat had ik dan maar mooi aan mijzelf te danken en meteen moest ik aan mn tante denken die 1 week eerder was overleden aan de gevolgen van het roken.
Ik heb dan ook de volgende dag heel bewust mijn laatste sigaret gerookt.
Nu zijn we dus 2 weken verder, ik was bang dat ik weer klachten zou krijgen ivm de stoelgang maar dat is dus helemaal niet zo.
Eigenlijk is daar niks mis mee maar kwil steeds slapen, als ik maar even zit word ik door een vermoeidheid overvallen en moet ik me verzetten om niet meteen te gaan liggen slapen.
Duizelig ben ik ook, als ik loop dan heb ik erg zware benen, tis net alsof ik tegen een hele zware storm inlopen moet,
Als ik mijn ogen dicht heb en ze weer open doe dan ben ik enorm duizelig.
Ik heb het gevoel dat ik de hele dag door een beetje dronken ben en emotioneel voel ik me een wrak.
Ik heb momenten dat ik erg depresief kan zijn
Ik heb dankzij het boek van allen carr nog geen erge behoefte gehad om weer te roken en dat is maar goed ook want als je sommige klachten leest dan denk ik wel eens, je moet het er wel voor over hebben
Maar goed, ik ben nu weer een exroker en ik hoop dat ik niet weer de fout maak om even 1 sigaret te roken, want juist met die ene is het begonnen.

Netje, 20-06-2012 22:32 #1.069
Hallo allemaal,
Mijn vriend en ik zijn nu negen maanden gestopt met roken, met behulp van Allen Carr (Stoppen met roken). Voor ons was dat de beste methode. Het voordeel van deze manier van stoppen is dat je niet op wilskracht stopt maar gewoon, omdat je ervan overtuigd bent dat je niet meer wilt roken. Tenminste, zo werkt het voor ons. De eerste periode dacht ik wel af en toe dat me iets heel leuks was afgenomen, nu is dat gelukkig al sporadisch. Een heel groot nadeel: we zijn allebei nog nooit zo vaak ziek en beroerd geweest! Nu is mijn vriend weer ziek met koorts en buikkrampen. En ik heb al een hele tijd last van maagzuur. Nog nooit van mijn leven last van gehad. Ik lees het in sommige van jullie verhalen ook. Ik begrijp dat niet. Denk je gezond te leven, ben je meer aan het overleven. Hoe kan dat nou? Ben overigens heel blij dat we gestopt zijn, hoor. Het is geen excuus om weer te beginnen… :)

Bert, 20-06-2012 14:40 #1.068
Hallo iedereen, heb heel vaak de berichten gelezen van jullie en moet zeggen geweldig dat jullie gestopt zijn, ben nu bijna 7 maanden van het roken af en nog er dagelijks met bezig en kan niet zeggen dat ik me beter voel integendeel voel me nog steeds opgejaagd en heb het heel vaak benauwd maar dat kan ook van de spanning komen… heb 33 jaar gerookt wie heeft hier nog meer last van… hoor ook graag wat jullie bijwerkingen zijn.

Daisy, 20-06-2012 10:01 #1.067
Hallo allemaal,
Volgende week is het voor mij een jaar geleden dat ik stopte met roken. Heb geen trekje meer gehad en heb er ook geen behoefte aan. Het is in het begin heel erg moeilijk geweest en soms zijn er nog momenten dat het veel minder gaat. Voor mij was de reden om te stoppen, omdat ik aan alle kanten hoorde dat mensen COPD hadden. Dat Joke was dus mijn grootste angst om deze nare ziekte te krijgen. Heel vervelend om te horen dat je deze nare ziekte nu hebt. Wel ben ik kilo's aangekomen en hoop deze weer kwijt te raken.
Wens iedereen veel succes met het stoppen en een hele goede gezondheid!

Marianne, 20-06-2012 08:30 #1.066
@Joke,
Oh, dus je weet het nog niet zo lang. Gelukkig dat je je al iets fijner voelt.
Wat voor klachten had je dan?
Ja, ik ruik het ook als iemand heeft gerookt. En de kleren van mijn zoon, als hij die avond/nacht is wezen stappen, die stinken gewoon. Inderdaad, dat andere mensen ons ook hebben geroken, vies he?
@Herbert, wel heel fijn dat je je al beter voelt na 1 maand stoppen. Ik, en met mij vele anderen, hebben ons echt ziek gevoeld, zowel geestelijk als lichamelijk.
Dus ik zou zeggen, volhouden. En inderdaad stoppen met roken levert je een mooi spaarpotje op. Zeer welkom in deze tijd.
Groetjes,
Marianne.

Herbert van Ravenzwaaij, 18-06-2012 23:35 #1.065
Nu een maand zonder shag. Ik heb 45 jaar stevig gerookt en het stoppen is mij tot dusverre meegevallen. Wel zware momenten, maar mensen ik voel me enorm snel beter. Meer lucht, ik voel me prettig en niet meer zoeken waar ik mag roken.
Heb er zin in om volgend jaar te zeggen ik ben een ex roker en van het uitgespaarde geld heb ik een motor kunnen kopen. Succes aan een ieder gewenst

Joke, 18-06-2012 19:39 #1.064
Hoi iedereen.
Marianne, ik heb het er ook nog niet over de COPD gehad. want ik heb 11 mei een longfunctie gehad, vandaar. Ik voel me gelukkig al iets prettiger. Vandaag ben ik naar het sporten de sauna in gegaan en dat deed me heel goed. Dit is voor iedereen een aanrader.
Kunnen jullie ook aan andere mensen ruiken dat ze roken ik wel en dan denk ik gelukkig ruik ik niet meer. Sorry maar mijn vraagteken doet het niet. Ik wens jullie allemaal veel liefs.

Marianne, 17-06-2012 19:55 #1.063
Hallo allemaal,
Wat leuk om jullie berichtjes weer te lezen, weer even net als vorig jaar, alleen staan we er nu een stuk beter voor, toch?
Joke, ik had jou toch nog nooit eerder over COPD gehoord, of vergis ik me?
Voel je je wel beter door de pufjes, sporten en de logopedie? Heb je het nu minder benauwd?
En Alie, bijna 1 jaar. Ja, het was zeker moeilijk. Ik heb zo vaak gedacht ""waar ben ik aan begonnen?". Soms heb ik het nog moeilijk. Heb jij dat niet?
Maar ik ben bang om weer te beginnen. mijn tandvlees was zo ontstoken, dat ik bang was dat het nooit meer goed zou komen. Het is nu gelukkig vrij rustig.
En Daisy, ook een ""oude"" bekende; hoe gaat het met jou? Nog steeds een stopper?
En de nieuwe namen. Ed, ik zou het wat die smaak betreft niet weten. Ik kan nou niet zeggen dat mijn smaak beter is. Misschien dat er een verkoudheid op de loer ligt, ik zou het anders ook niet weten.
En Myrna, dat heb ik ook wel gehad. Vragen van heb je het nu nog moeilijk? Je bent toch al een tijd geleden gestopt. Er werd nog net niet gezegd "wat een aanstellerij".
Ik had er ook geen idee van dat het zo lang zou gaan duren.
Maar ik ben blij dat ik het het heb vol gehouden en dat komt mede door jullie berichtjes. Ik ben zo blij dat we elkaar zo goed hebben kunnen helpen.
Wat mij betreft, blijven we dat ook doen, toch?
Groetjes,
Marianne.

Alie, 17-06-2012 12:25 #1.062
Hallo lieve allemaal, aan wie ik zoveel gehad, heb, met beginnen te stoppen, Marianne ik dacht, ik ga even kijken hoe het hier gaat, t is helemaal opgeschoont he, en ik rook inderdaad nog steeds niet, maar wat was het moeilijk zeg, en wat een lange weg hebben we afgelegd, 5 juli rook ik een jaar niet!
Voor de niet rokers hier, gaaf en top, en gewoon doorgaan, ik heb 1 trekje genomen van een sigaar en ik stikte de…, roken nee nooit meer, en weet je wat het kost, 1 pakje 7 euro! liefs en groetjes Alie

Joke, 14-06-2012 08:34 #1.061
Hoi Marianne en alle anderen.
Het is nu bijna 8 maanden dat ik gestopt ben. Door het roken heb ik er wel C.O.P.D. aan over gehouden daar heb ik nu pufjes voor. Ik ga nu ook na een sportschool om goed te bewegen aan roken zelf heb ik geen zin omdat ik het vaak benauwd heb.
27 juni wordt ik 53 en niemand mag van mij nog in huis roken, daar heb ik het balkon nu voor. Ik loop ook bij een logopodiste voor massage van de stembanden en ademhalingsoefeningen. Ondanks dit alles ga ik lachend en zonder sigaret het leven door. Ik wens jullie allemaal heel veel liefs.

Daisy, 13-06-2012 14:43 #1.060
Marianne ook van mij van harte gefeliciteerd met deze overwinning!

Marianne, 13-06-2012 09:20 #1.059
Dank jullie wel, 1 jaar en nu… gewoon doorgaan, niet toegeven aan… Eigenlijk is alles hetzelfde, alleen is het nu 1 jaar en 2 dagen. Maar dat is lang geleden Joke, hoe lang geleden ben jij gestopt? Is dat ook niet zo'n 9 maanden. Gaat het met jou allemaal goed? Voel jij je, net als Eric en mij (en misschien nog wel heel veel anderen) ook nog steeds een roker? Ik vind het zo leuk om nog iets te horen van "ons clubje", jullie hebben mij toen zo ontzettend geholpen. Ik ben benieuwd naar Lily, Ingrid, Alie en al die anderen.
Ik hoop ook nog iets van jullie te horen.
Groetjes,
Marianne.

Ed Veldhuizen, 12-06-2012 21:51 #1.058
Beste l.s.

Ik ben inmiddels bijna 3 jaar gestopt met roken, zonder hulp/middelen, ik rookte 2,5 pakjes sigaretten per dag. Ik voel me als herboren!

Mijn partner is nu sinds 2 maanden ook gestopt, zij rookte een stuk minder 1/2 á 1 pakje per dag. Het gekke alleen is dat haar smaak veel minder is geworden, wat eigenlijk toe zou moeten nemen! Kan iemand mij vertellen of dit wel vaker voorkomt en/of dit tijdelijk is en hoe lang het kan duren eer haar smaak weer terug is?

Alvast bedankt, groeten van een blije ex-roker.

Joke, 12-06-2012 15:31 #1.057
Van mij uit ook gefeliciteerd, Marianne

Eric, 12-06-2012 10:40 #1.056
Gefeliciteerd, Marianne!

Marianne, 10-06-2012 20:42 #1.055
@Jesse en alle anderen, met mij gaat het goed. Ik voel me niet beter dan toen ik rookte… maar ook niet meer zo ellendig als toen ik pas was gestopt. Ik ben zeg maar weer "de oude", alleen 9 kg. zwaarder. Maar jij voelt je nog niet geweldig, Jesse? Gaat het lichamelijk niet beter met je?
Ik voel me ook nog steeds, net als Eric, een roker. Heb jij dat ook nog? Vandaag had ik er geen last van, maar er zijn dagen… dan sta ik bijna in een winkel om een pakje te kopen. Maar nog steeds niet gedaan. Nog 2 dagen en dan heb ik 1 jaar niet gerookt.
En jij al 9 maanden. Wat goed van ons, he? We mogen best trots zijn op onszelf, toch?
Groetjes en voor iedereen heel veel succes.

Mirna, 09-06-2012 16:27 #1.054
Hallo ex rokers,
Dit is mijn eerste bericht en ik plaats het naar aanleiding van de vele, voor mij, positieve berichten die ik op deze site heb gelezen. Ik rook al ruim vijf maanden niet meer, na vele stoppogingen en ruim 50 jaar roken maar heb er nog steeds heel veel moeite mee en ben nog steeds iedere dag bezig met stoppen met roken. Na vijf maanden krijg je bijna geen steun meer van je omgeving. De meesten reageren van "ben je daar nu nog mee bezig" en begrijpen er helemaal niets van maar voor iedereen is het weer anders. Het heeft mij vooral goed gedaan te lezen dat ik niet de enige ben die er na maanden nog steeds hard aan moet werken om niet weer te gaan roken wat overigens voor mij geen optie is. Ga allemaal zo door want hoe ouder je bent hoe moeilijker het wordt.
Lieve groet en bedankt voor het steuntje in mijn rug. Mirna.

Jesse, 07-06-2012 23:20 #1.053
Hallo Marianne en alle anderen. Ik heb zo vaak geschreven maar wat gebeurt er toch met al die berichten? Ik ben nu bijna 9 maanden gestopt en ook ik denk er nog dagelijks aan. Het zit gewoon in mijn systeem. Ben er wel achter dat ik niet meer wil roken. Echt niet. Maar zoals ik al zo vaak heb gezegd… om nou te zeggen dat ik mij toppie voel? Nee, maar goed, blijven roken was geen optie anders was er op korte termijn niks meer te voelen geweest.:(

Marianne, we mogen je bijna feliciteren… een jaar gestopt. Knap hoor. Hoe gaat het verder?

Groetjes
Jesse

Jolien, 06-06-2012 10:29 #1.052
Hallo iedereen,
Ik ben 24 jaar en ben nu 2 dagen gestopt met roken. Voor velen lijkt dit misschien niets in vergelijking met de "lijdensweg" die jullie reeds hebben afgelegd, maar voor mij begint deze net. Ikzelf vind het op dit ogenblik nog niet echt moeilijk, voelde me de eerste dag zeer onrustig en zenuwachtig, maar vandaag gaat ook dit al stukken beter. Ik vraag mij alleen af hoelang die eerste "zware afkick" fase duurt. Is dit een kwestie van enkele dagen, weken, maanden? Ik rookte normaal gezien een ruime 15 sigaretten per dag… maar de pleisters helpen blijkbaar wel echt, want echt veel trek in een sigaret heb ik (nog?) niet. Alvast bedankt!

Marianne, 05-06-2012 08:58 #1.051
@ Eric,

Ik voel me ook nog steeds een roker. Ik weet niet of dat ooit overgaat. Ik denk steeds vaker "zal ik er 1 per dag gaan roken". Zo gek. Ik weet dat het zo begint. Je begint er met 1 en voordat je het weet… Ik hoop dat dit maar een periode is, net zoals in het begin een periode van heel slecht slapen. Zo zie je maar, dan mag je bijna een niet-roker zijn, maar het blijft moeilijk. Niet meer zoals in het begin, maar toch.

Eric, 04-06-2012 11:07 #1.050
@ Marianne: heel knap! Over een week mag je jezelf volgens het artikel hierboven tot de niet-rokers rekenen…

Ik beschouw mezelf nog altijd als een roker, die het opsteken van het volgende shaggie steeds langer (en steeds makkelijker) weet uit te stellen.

Marianne, 01-06-2012 21:29 #1.049
@ Eric,
Hartstikke goed van je. Ik vind het zo leuk dit berichtje van je.
We waren best met een grote groep "stoppers" en we hebben elkaar zo goed geholpen, daarom ben ik blij nog iets van je te horen. Ik ben ook zo benieuwd naar Ingrid, Erik, Alie, Jesse en al die anderen.
Bij mij is het over 11 dagen 1 jaar.
Dan ben ik een niet-roker.

Eric, 01-06-2012 11:40 #1.048
@Marianne: ik ben nog steeds gestopt, nu al ruim acht maanden. Inmiddels heb ik vakanties, feestjes, begrafenissen, spannende voetbalwedstrijden, etentjes en andere gelegenheden rookvrij doorlopen en steeds makkelijker en vanzelfsprekender. Wel snoep ik graag, wat me ook is aan te zien…

Anne, 22-05-2012 20:05 #1.047
Hallo stoppers
Voor een hart onder de riem… Ik ben sinds 6 september 2010 gestopt. Heb ook alle fasen doorlopen. Maar ik heb geen spijt. Vind het nu vies en te weten dat een sigaret een en al gif is en dat je dat jezelf dagelijks in geeft. Ik ben in 1 keer gestopt zonder hulpmiddelen. en dat na 45 jaar! Dus waar een wil is is een weg! Volhouden!
Succes

Marevlu, 18-05-2012 15:24 #1.046
Hallo stoppers, ik ben nu 9mnd gestopt, en het gaat steeds beter. was lang niet op de site geweest maar ik heb er in het begin ontzettend veel aan gehad. Zeker ook de klachten die de meeste hebben over bv tandvlees en rot voelen enz.
ik ben 5 kilo aangekomen.
Hier op de site voel ik me begrepen, maar in het dagelijks leven niet, de mensen denken maar dat het niks is dat stoppen of alleen even in het begin, dus heb ik het idee dat ze vinden dat ik me aanstel. Of ze zeggen( lekker negatief) je wordt wel dikker zeg. Ze beseffen niet hoe gevaarlijk dat is om te zeggen met mijn anorexia verleden, waardoor ik ook niet durfde te stoppen met roken.
Maar het is gelukt en die kilos daar kan ik wel mee leven en die gaan er ook wel weer af een keer. Iedereen HOU VOL, het maakt je een vrij mens, xxx

Tonny, 15-05-2012 16:59 #1.045
@Marianne, inderdaad het "roken van een sigaret" is voor mij ook gezelligheid,
hoe raar het ook klinkt. Ja ik heb ook van die momenten dat ik zo een sigaret zou willen opsteken, maar natuurlijk niet doe. Zelfs heb ik vanaf dec 2010 een vol pakje sigaretten in een la liggen. Ik zei: dit is voor noodgevallen als ik er zo naar snak dat ik dan niet de deur uit moet. Het is nog steeds vol en zal wel niet meer te roken zijn na die tijd. Blijf het bewaren. Ik heb in het begin heel wat buiten gewandeld om de onrust kwijt te raken. Voor de rest heb ik geen voordelen. Natuurlijk houden we wel geld over en dat is ook heel wat waard. groetjes Tonny

Marianne, 15-05-2012 16:15 #1.044
@Tonny, Ik voel me ook nog steeds niet beter dan toen ik rookte. Daar ben ik eigenlijk wel heel erg benieuwd naar, maar misschien komt dat wel nooit. Ik zie er wel beter uit. Toen ik rookte was mijn huid grauw, nu heb ik een gezond kleurtje. De ellende heb ik denk ik nu wel gehad en ik kan niet anders zeggen dan dat het zwaar was. Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Al blijft voor mij "het roken van een sigaret" echt gezellig. Ik weet inmiddels dat het ook zonder sigaret gezellig kan zijn… maar toch. Dus het blijft uitkijken geblazen.
Maar dat hoor ik van heel veel mensen die zijn gestopt, sommige al ruim 20 jaar en die hebben nog wel eens van die momenten. Heb jij die ook nog? Groetjes, Marianne.

Van Wezel, 15-05-2012 14:31 #1.043
Beste allemaal,

Afgelopen Zondag 13-05-2012 mijn laatste sigaret op. Gisteren totaal geen moeite nu loop ik er nonstop aan te denken en ben ik dromerig. Ook lijkt de dag een eeuwigheid te duren.
Maar ik blijf vol houden.

Mvg Michael.

Tonny, 14-05-2012 11:20 #1.042
Hallo stoppers, ik laat jullie weten dat sinds dec 2010 ik gestopt ben en nu nog steeds. Het viel niet mee, alle soorten kwalen kwamen boven drijven en soms heb ik het gevoel dat ik mij beter voelde toen ik rookte. We blijven volhouden en inderdaad door jullie berichten geeft het je steun om door te gaan. Succes iedereen. Ik blijf jullie volgen.

Marianne, 13-05-2012 22:36 #1.041
@ Jesse,
Wat ben ik blij dat het met jou ook zo goed gaat. We gaan het redden, dat weet ik zeker. En die kilo's, die raken we (misschien niet helemaal, maar voor een gedeelte) ook wel kwijt.
Ik ben zo blij dat ik 12 juni 2011 de beslissing heb genomen om te stoppen. Het was best wel zwaar en soms heb ik nog van die momenten dat ik zin in een sigaret heb maar… ik geef er niet aan toe. Ik ben ook heel benieuwd naar "onze" mede-stoppers, want we hebben elkaar heel veel steun gegeven. Ik denk dat ik het zonder die steun niet had gered.

Jesse, 13-05-2012 15:03 #1.040
Ik ben ook 8 kilo aangekomen maar… nog steeds een niet roker! Ben er zo blij mee. Ik heb van alles gevoeld in mijn lichaam en nog, maar ik ga er vanuit dat als ik een half jaar verder ben die kwaaltjes allemaal over zijn. Ik ga de 9 maanden tegemoet. Knap van jou ook hoor, 11 maanden. Bijna een jaar meid, dat moet je echt gaan vieren, dat is echt heeel knap! Ik hoop dat alle mensen van toen nog gestopt zijn, en dat alle mensen van nu het vol gaan houden. Alsjeblieft mensen… het is het waard!

Ivonne Rozendaal, 11-05-2012 21:52 #1.039
Dankje dat je vraagt Marianne: hier bij ons gaat het super, de eerste week zonder te roken zit erop, en het bevalt met de dag beter:-). ja het aankomen is een probleem voor iedereen, ik zelf probeer zo gezond mogelijk te eten en zo min mogelijk te snoepen. En als ik trek krijg eet ik (tegenwoordig) meer fruit. Aangezien mijn man en ik in oktober naar new york vliegen is dit ook een grote motivatie voor ons, om niet meer te roken. we houden vol! en ook ik kan het iedereen aanbevelen om het vol te blijven houden

Marianne, 06-05-2012 21:29 #1.038
Bij mij is het al bijna 11 maanden geleden dat ik ben gestopt, maar ik heb me ook echt ziek gevoeld. Ik herken zoveel in jullie berichtjes. Bij mij heeft het ook maanden geduurd. Maar ik ben zo blij dat ik heb doorgezet. Het enige waar ik nu nog last van heb is maagzuur, ik ben 9 kg. aangekomen, misschien heeft dat er wel mee te maken. Dus voor iedereen, niet opgeven, het gaat allemaal een keer over. Heel veel sterkte allemaal.

@ Jesse, Ingrid, Alie, Eric, Janine en al die anderen, hoe is het met jullie?
Ik zou het zo fijn vinden om nog eens iets van jullie te horen.

Groetjes,
Marianne.

Ivonne Rozendaal, 05-05-2012 10:15 #1.037
In mijn hoofd wou ik al jaren geleden stoppen met roken, echter merkte ik dat het puur een stomme gewonde is, en ik uit verveling ging roken. Nu eindelijk hebben mijn man en ik de knop doorgehakt, en zijn we gestopt met roken (3e dag). het feit dat we gezond door het leven willen gaan met onze kinderen was uitslag gevent. Maar ook het geld is een goede rede voor ons geweest. het is echt een kapitaal wat je p.jaar de lucht in blaast, nu gaan we hier een potje van maken om daarvan leukere dingen te kunnen doen. we zijn gestopt en gebruiken zuig tabletten, die goed werken, alleen met als bijwerking (opgeblazen gevoel in je maag). maar dit houd me niet tegen om door te gaan. ik kan iedereen aanbevelen om te stoppen!

Ed, 04-05-2012 16:41 #1.036
Een half jaar niet roker nu, heb me werkelijk mijn hele leven nog niet zo beroerd gevoeld! Reumatische klachten, kort lontje, opvliegend, kortademig, lusteloos, kortom beroerd! Wat een troep is het toch die nicotine!

Dory, 03-05-2012 12:50 #1.035
Na 2 jaar gestopt te zijn ging ik af en toe weer een sigaretje roken (stom natuurlijk). Eerst alleen in het weekend, dan alleen vakanties en weekenden en ga zo maar door. Nu weer gestopt maar het is wel erg moeilijk. Heb last van stemmingswisselingen, slaap slecht, ben erg kribbig tegen iedereen en waar ik het meest bang voor ben is dat ik weer zoveel aankom als de vorige keer (21 kg). Ik ben wel voornemens om het nu vol te houden.

Dalstra, 03-05-2012 08:39 #1.034
Hallo, Ik ben nu bijna 2 maanden gestopt met roken, maar heb erg veel last van misselijkheid. Een soort constant weeïg gevoel in de maag. Is dit bekend? En heeft het inderdaad te maken met het stoppen? Groetjes marjan

Mark, 03-05-2012 04:57 #1.033
Na 30 jaar gerookt te hebben waarvan 25 met groot genoegen kreeg ik benauwdheidsklachten wat voor mij de reden was om radicaal te stoppen. Nu 3 jaar gestopt. Inderdaad is de benauwdheid minder, maar wat ik altijd hoor dat je smaak en reuk beter wordt na stoppen heb ik niet ervaren. Wél is mijn gebit (tandvlees) sterk achteruitgegaan en loop ik bij de paradontoloog (kost een vermogen), bovendien ben ik enorm aangekomen in gewicht. Ik heb nog steeds geen hekel aan rokers zoals zovele ex-rokers ineens zo betweterig fanatiek worden en men mag bij mij thuis dan ook nog steeds roken hoewel dat maar zelden voorkomt. Ik taal er niet naar maar zie behalve dat de benauwdheidsklachten verbeterd zijn weinig voordelen eerlijk gezegd, ik zag er i.i.g veel beter uit toen ik nog rookte (gewicht/gebit).
Op de lange termijn zal ik er zeker baat bij hebben qua gezondheid maar zo positief als de meesten hier ben ik eerlijk gezegd gewoon niet.

Patrick, 01-05-2012 20:22 #1.032
Als zeer trotse onthouder van het roken (nu ruim drie maanden) heb ik nog wel eens van die momenten dat ik zo'n zin in een shaggie heb. Maar goed, gelukkig ebt dat snel weer weg. Wat mij inderdaad erg tegenvalt is, zoals ik dat nu ook voor het eerst van vele anderen lees, is al die vervelende klachten. Darmklachten kreeg ik ook, maar het ergste in mijn geval is dat mijn tandvlees erg hard achteruit ging en ik nu naar een paradontoloog ben doorverwezen. IJdeltuit als ik ben was ik een ontzettende fanatieke poetser, flosser en tandenstoker, want ik was panisch bij het idee dat mijn tanden zouden verkleuren door mijn gerook. Ik heb ze dan dus ook wit kunnen houden. Een vreselijke domper dus als je na drie maanden stoppen ineens door je tandarts wordt doorverwezen en je te horen krijgt dat het stoppen met roken heeft geleid tot tandvleesonstekingen omdat de doorbloeding verbeterde. Dat zijn van die momenten dat je tegen beter weten in wel eens spijt krijgt van het stoppen. Maar goed, ik loop nu 2x in de week hard, ga 2x een uur naar de sportschool, kortom ik heb vleugels gekregen. Al is dat natuurlijk ook weer mijn ijdelheid die bang is dat ik met stopvet blijf zitten :-)

Mijke, 29-04-2012 17:32 #1.031
Beste allemaal, dit is mijn derde serieuze stoppoging en ik heb het gevoel dat het nu voorgoed is. Ik ben 1 februari gestopt. Ik rookte ongeveer 35 tot 40 sigaretten per dag. Het klinkt misschien raar, maar ik ben blij hier mensen te vinden die zich net zo rot voelen als ik. Ook ik ben nu vaste klant bij de huisarts en psycholoog. Het is alsof je gestraft wordt voor een goede beslissing. Wat mij opvalt, is dat alle artsen die ik tot nu toe heb gesproken, zo weinig weten over wat stoppen met roken kan inhouden. Zelfs Stivoro kon niet al mijn vragen beantwoorden. Ik vind dat zorgelijk. Weet een van jullie of (huis)artsen hiervoor extra opgeleid (kunnen) worden? Dank en groet, Mijke

Alain, 28-04-2012 09:58 #1.030
Na vele malen geprobeert te hebben met roken ben ik er in geslaagd om al 3maanden en één week van die ellendige stinkende kankerstokken af te blijven! Het is maar na een tijdje dat je echt beseft welke giftige stoffen er allemaal in lichaam rondzwerft. ik heb nu meer rotzooi in mijn keel hangen nog… dan toen ik rookte; Ik heb gehoord dat dit 6 jaar duur vooraleer al diene briel uit je lichaam voor goed verdwenen is, zou dit wel waar zijn of zou dit van persoon tot persoon hangen? verzwaren doe je niet omdat je stopt met roken dit heeft alleen maar te maken omdat je meer eet! toen ik stopte woog ik 114kg ben naar 123 kg gegaan en nu weeg ik 118.9 sinds vanmorgen haha lol. ondanks dat ik meer weeg heb ik wel meer energie en krijg en geef ik veel meer liefde dan vroeger, Dus conclusie je hebt eigenlijk geen één voordeel met te roken, Jammer dat ik dit maar na 28jaar beseft heb, tja beter laat dan nooit yihaaaa, lang leve de niet rokers en niet stinkers! groetjes vanuit het warme Waregem!

Peter, 27-04-2012 15:49 #1.029
Ben al weer bijna een jaar gestopt dankzij het boekje Stoppen doe je zo van Marcel van Mosselveld. Ik ga echt nooit meer roken en ben super blij dat ik van die troep af ben.
Ik had het boek van Allen Carr ook gelezen maar was na een paar weken weer begonnen. Zo zie je maar dat er voor iedereen een geschikte methode is.

Daisy, 25-04-2012 14:49 #1.028
Over een paar dagen ben ik 10 maanden gestopt met roken. Ook ik ben in het begin meer ziek geweest dan anders. Was in het begin benauwd en het leek net of alle organen dwars gingen liggen. Niets leek meer normaal te functioneren. Nu bijna 10 maand later werkt alles weer en voel me iets fitter. Wel ben ik in die maanden 8 kilo aangekomen. Dit hoop ik nog wel kwijt te raken in de toekomst. Heel soms denk ik nog wel eens aan een peuk, maar heb verder helemaal geen behoefte om te roken. Vind het zelfs enorm stinken. Wel sta ik soms nog tussen allemaal rokers en dit doet me dan helemaal niets. Eigenlijk voel ik me nu zo ver, dat ik kan zeggen ik ben nu een echte niet roker. Ook geestelijk dus! Voor iedereen heel veel succes gewenst en probeer vol te houden.

Lucrèce, 25-04-2012 09:58 #1.027
Ik denk dat iemand die stopt met roken gevoeliger wordt voor allerlei zaken waar we vroeger immuun voor waren. Dat verklaart misschien wel dat we ons niet zo goed voelen en allerlei kwalen krijgen. Als dit van korte duur is en een herstel van ons lichaam betekent is dit nog vol te houden, maar het mag zeker niet blijven duren. Ik voel mij ook na het eten enorm opgeblazen + alle kwalen die is gisteren heb beschreven.

Martine, 25-04-2012 09:18 #1.026
Ik ben het helemaal met R eens. Ik heb het boek van Allan Carr gelezen en ben van de één op de andere dag gestopt met roken, van 1, 5 pakje per dag, naar 0. Gewoon omdat Carr je precies uitlegt hoe de verslaving werkt en als je hem begrijpt kun je zonder al te veel moeite stoppen met roken. Ik ben nu 8 maanden gestopt met roken, ben fruit en groenten gaan eten, maar om de een of andere duistere reden ben ik continu ziek! Zijn er meer mensen met deze ervaring?

Lucrèce, 24-04-2012 14:41 #1.025
Ben ongeveer 2, 5 maand gestopt met roken, maar heb mij nog nooit zo slecht gevoeld. Niet zo zeer het feit dat ik die sigaret mis, helemaal niet, maar heb enorm veel lichamelijke klachten. Ik had al een zwakke maag en zwakke darmen, maar nu liggen die helemaal in de knoop. Ik heb heel veel last van buikpijn, misselijkheid vooral 's morgens, veel meer hoofdpijn en ook soms duizeligheid. Ik hoop dat dit tijdelijk is, want plezant is anders, zeker omdat het toch de bedoeling is om mij beter te voelen zonder nicotine, maar dat is dus nog helemaal niet het geval. Het enige dat heel veel beter is is de hoest die ik 's morgens begon te krijgen, want dat is trouwens de reden dat ik ben gestopt. Ik hoest nog wel maar heel weinig. Heb wel nog regelmatig ademnood. Zijn er mensen die ook deze symptomen hebben en hoe lang kan dit aanslepen?

Marianne van de Peppel, 24-04-2012 14:30 #1.024
Marianne-2. Ik ben nu bijna 7 maanden gestopt na 43 jaar gerookt te hebben en 5 kilo afgevallen. Dat komt omdat ik 3x per week ben gaan sporten in de sportschool en erg veel groenten ben gaan eten. Ben in die 7 maanden ook niet meer ziek of verkouden geweest en voel me superfit ondanks mijn leeftijd (59). Het is dus nooit te laat om te stoppen! Ik wens iedereen heel veel succes met afkicken.

Gineke, 24-04-2012 08:08 #1.023
Twee maanden is het nu, sinds ik gestopt ben met roken en op het moment voel ik mij goed beroerd, vooral vaak misselijk en de laatste dagen ook zeer moe en lusteloos. Toch wil ik doorzetten, na 43 jaar roken waarvan de laatste 10 tot 15 jaar tussen 2 en 3 pakjes per dag zal het lichaam wel even tijd nodig hebben denk ik zo, maar moeilijk maakt het het wel, omdat je erin stapt met de gedachte dat je je beter gaat voelen. Ik hoop wel dat het niet te lang duurt! Die misselijkheid is afschuwelijk. Veel succes allemaal.

Denise, 23-04-2012 11:58 #1.022
Ik ben nu zo'n 2 maanden bezig om te stoppen. Helaas lukt het nog niet helemaal. Ik heb normaal al een lage bloeddruk (110-55/58) maar als ik helemaal niet rook, daalt mijn bloeddruk nog verder en voel ik me ontzettend beroerd. Ook nog na een paar dagen… Zijn er mensen die dit ook hebben gehad? En hoe lang duurde dit, of is dit blijvend? Ik begrijp wel uit de verhalen op internet dat de bloeddruk daalt, en dat is natuurlijk goed als die te hoog is. Maar bij mij zorgt het er echt voor dat ik niet meer kan functioneren. Heb een eigen zaak en 3 kids, dus dat is echt geen optie. Nu rook ik wel veel minder en soms een paar dagen niet, maar als het echt te erg is ga ik toch maar weer een sigaret opsteken :-(

Marianne, 16-04-2012 08:20 #1.021
Hallo Henriette, Nee, dat heb ik niet gehad. Ik ben sinds ik ben gestopt 1x verkouden geweest, dat was in febr (was toen al 7 mnd. daarvoor gestopt) had toen koorts en ik zat ook helemaal vol. Ik kon geen zin achter elkaar vertellen zonder lucht te happen. Maar dat is gewoon over gegaan. Maar ik zou gewoon goed uitzieken, goed voor jezelf zorgen, extra vitamine C en naar je lichaam luisteren. Ik weet niet of het iets te maken heeft met stoppen met roken.

Henriette, 15-04-2012 13:31 #1.020
Ik ben vanaf 8 maart 2012 18, 00u gestopt met roken.
Dit is nog maar kort maar het gaat me redelijk goed af, ik had buikgriep en ben de eerste dagen erg misselijk geweest, dat was voor mij de aanleiding om te stoppen omdat ik altiid zo tegen de eerste dagen aan hikte als ik zou stoppen met roken.
nu is mijn vraag of er iemand die ook gestopt is het kent om zo erg neusverkouden te zijn, ik ben bij de huisarts geweest en heb een antibioticakuur van 5 dagen voorgeschreven gekregen.
Na 3 dagen nog weinig resultaat, zou het met het reinigen van het lichaam te maken hebben?
Ik hoop het wel want ik voel me er niet erg goed bij hoor, het is echt een bacteriele infectie wat heel vast zit in mijn voorhoofd(gevoelsmatig dan he!)
Heeft iemand advies!
Groetjes Henriette

Erik, 13-04-2012 23:13 #1.019
Hi all,
Ook ik ben al 11 maanden gestopt inmiddels. Ik heb wel getracht jullie te volgen, maar ook ik heb gemerkt dat er te veel niet geplaatst wordt (alles goed Webteur?)
Ik denk zeker dat een forum als dit veel mensen hulp geeft bij hun stoppoging. Vraag me meteen ook af waarom niemand anders een dergelijk forum heeft, zou ook echt iets voor stivoro kunnen zijn.
Marianne en anderen, ik heb jullie verhalen gelezen, knap dat jullie ook volhouden! voor de nieuwkomers… veel succes! jij ook Nana!

Marianne, 13-04-2012 09:02 #1.018
Gister 10 maanden geleden dat ik ben gestopt met roken. Ik voel me niet beter dan toen ik nog rookte, ben wel 9 kg. zwaarder. Maar ik ben wel blij dat ik van het roken af ben. Toch heb ik nog steeds van die momenten, zal ik… Dan heb ik zo'n behoefte om te roken, dat duiveltje op m'n schouder blijft het proberen. Maar gelukkig is dat niet meer 24/7. En Nana, ik wil je graag helpen. Ik heb aan deze site ook heel veel steun gehad. Ik denk dat ik het zonder deze site niet had gered. Het is alleen jammer dat het zo vaak voorkomt dat een reactie niet wordt geplaatst. Dus als je niks van me hoort, moet je niet denken dat ik je in de steek laat. En Jannes, ik denk dat je lichaam een grote schoonmaak aan het houden is.
Lees de oudere berichten maar eens, ik denk dat dat je kan helpen. En hoe is het met Ingrid, Jesse, Lilly, Alie en al die andere medestoppers. Ik zou het zo fijn vinden om nog iets van jullie te horen.

Nana, 10-04-2012 16:37 #1.017
Hallo allemaal, Wat fijn om een site te hebben gevonden waar realistische en echte verhalen te lezen zijn van lotgenoten. Ik ben al even op zoek naar zoiets want positieve hulp is voor mij heel erg nodig en belangrijk. Na 52 jaar roken ben ik nu al ruim 3 maanden bezig met stoppen en dat valt mij heel erg zwaar maar ik wil zeker niet opgeven. Ik heb heel erg de behoefte om er met iemand over praten die het begrijpt en dat niet vervelend vindt.
Wie wil mij verder helpen?

Jannes, 10-04-2012 01:57 #1.016
Hallo geachte stoppers. Ik ben sinds 2 April gestopt na ongeveer 3 jaar roken. Dit omdat als ik 1 april ging stoppen iedereen dacht dat het een grap was;). Het gaat me prima af en dit is nu de 8e dag die ik in ga. Echter heb ik nu opeens enorme last van hoesten. Nou had ik altijd al een rokershoest, maar dit is echt vaste hoest. Ik hoop dat dit snel overgaat! Verder gaat alles verrassend makkelijk. Ik loop elke dag hard, maar ik merk nog geen verbetering in mijn conditie. Ook produceer ik nog veel slijm tijdens het hardlopen.

Vraagje: Wanneer gaat die overtollige slijmproductie over en adem je weer helemaal?

R., 08-04-2012 12:44 #1.015
Wat een grote onzin dit verhaal, misschien eens het boek van Allen Carr lezen waarin de geestelijke afhankelijkheid wordt uitgelegd! Deze onzinnige getallen maken het alleen maar moeilijker om te stoppen, je bent niet ineens na een jaar 'gestopt', je bent gestopt zodra je je laatste sigaret uitmaakt! Als je vervolgens gaat zitten kniezen omdat je het gevoel hebt dat je iets mist (wat absoluut niet zo is) dan blijft de hunkering en zul je veel wilskracht nodig hebben (om het uiteindelijk op te geven). Als je beseft dat juist de sigaret ervoor zorgt dat je je rot voelt en dat dat gevoel alleen maar verdwijnt door de nicotinetoevoer te stoppen en je daarover te verheugen, dan voel je je niet rot en ben je er al klaar mee nog voordat de nicotine uit je lichaam verdwenen is! Dit soort verhalen maken het alleen maar moeilijker om te stoppen! Lees het boek ' stoppen met roken van Allen Carr' als je zonder ook maar 1 enkele moeite van die ellendige verslaving af wilt. Je rookt niet omdat het lekker is of omdat het een 'gewoonte' is maar puur en alleen omdat je verslaafd bent en je je rot voelt als je niet rookt (een niet roker heeft daar geen last van). Succes, stoppen met roken is makkelijk mits je de valkuil begrijpt!

Alie, 13-03-2012 17:40 #1.014
Hallo,

Marianne en de rest zoals jullie weten ben ik nu 8 maanden gestopt 5 maart, en inderdaad constant verkouden wel 4 x bij de huisarts geweest, maar wat ben ik blij dat ik er af ben, rookvrije groetjes en volhouden he, kilo s erbij zo n 2,

Marianne, 13-03-2012 11:39 #1.013
Gister precies 9 maanden geleden dat ik ben gestopt met roken. Het gaat heel goed, af en toe denk ik nog aan een sigaret. Ik voel me ook al een stuk beter, alleen griep gehad en het lijkt wel of ik verkouden blijf.

@Lily, gefeliciteerd. Fijn om te lezen dat het met jou ook zo goed gaat.
Ik heb al eerder een bericht zitten typen, maar ook dat bericht, zoals heel veel berichten, werd niet geplaatst. Heel jammer, want al die berichtjes hebben mij heel erg geholpen.
Ik was ruim 9 kg. aangekomen, er is inmiddels zo'n 2 kg. vanaf. Ik ben 1.65m lang en woog ook 65 kg. Ik was altijd heel trots op m'n maatje 36, maar ik ben ook blij met 38.
Maar wat goed van ons, jij nog 5 en ik nog 3 maanden te gaan. Maar we gaan het redden, dat weet ik zeker. Voor al de andere stoppers, heel veel succes en volhouden.

@Ingrid, hoe gaat het met jou?

Lily, 09-03-2012 15:48 #1.012
Hallo mensen, het is alweer een tijd geleden dat ik iets heb laten weten, inmiddels ben ik over 14 dagen al 7maanden rookvrij,
ik had nooit gedacht dat ik na 40 jaren roken dit zou volhouden, moet zeggen deze site met jullie kanjers heeft me erdoor geholpen en hierbij wil ik Marianne nog bedanken voor haar betrokkenheid en stimelatie om door te gaan.
@ Marianne, wil je even laten weten dat de jeuk en bulten zijn verdwenen en ik verf nog iedere maand mijn haar, slaapproblemen zijn ook verdwenen, wel zijn er de kilo`s nog niet vanaf, moet nog 5 kilo afvallen dan weeg ik 65 mijn oude gewicht ik ben 1.75 lang,
heb totaal geen behoefte meer aan een sigaret, ben de afgelopen maand wel veel ziek geweest een verwaarloosde kou maar het heeft zijn tijd nodig, het weer wordt langzaam beter en dan kan ik weer meer met mijn hondje wandelen,
ik wil aan iedereen zeggen niet meer beginnen en doorzetten als ik het kan kunnen jullie het ook ik weet dat het heel moeilijk iswant als het zo gemakkelijk was denk ik dat er niet meer veel mensen rookten.
p.s voor mij is het een stimelans om naar 23 augustus toe te leven dan zal ik een jaar
rookvrij zijn en dan zeg ik het is me gelukt.!1

Groetjes voor iedereen en sterkte Lily

Marevlu, 04-03-2012 13:52 #1.011
Hallo stoppers, volhouden allemaal, ik ben nu 6mnd. gestopt en nog dagen momenten van moeite ermee. Maar ik blijf doorgaan, het zal toch een x overgaan. Voel me overdag stukken beter, maar met de avond word ik al heel vroeg slaperig en kan ik bijna niet wakker blijven. Of het een met het ander te maken heeft weet ik niet, maar het is sinds ik gestopt ben. Ben tot nu toe 4 kilo aangekomen, en dat is ook door meer in mijn mond te stoppen als voor het roken. Het smaakt ook allemaal veel lekkerder. maar er zal met de tijd weer wat gewicht afgaan. Sterkte alle stoppers, hou vooral vol. Dan gaat het goed komen.

Marianne, 03-03-2012 22:55 #1.010
Dat is het ook, gewoon volhouden. Ik heb me ook heel rot gevoeld, vooral die eerste weken. En ik kreeg ook allerlei kwalen, waar ik voorheen nooit last van had. Ik heb me gewoon echt ziek gevoeld. Was heel labiel, misschien kwam dat wel door de vermoeidheid, want ik sliep heel slecht. Was moe, depressief, wilde eigenlijk alleen maar een beetje thuis zitten, die "haarbal" in m'n keel, de angst dat ik te laat was gestopt met roken, etc. etc. Dan is het een geruststelling dat je leest dat andere stoppers dat ook hebben. Ik heb zoveel steun aan mijn mede-stoppers gehad. Dus ik hoop dat ik andere stoppers ook kan helpen, want het is niet makkelijk. Maar hartstikke goed Janine, je hebt het ergste achter de rug. Echt waar.

En Harry, ik heb ook heel last gehad van allerlei kwalen waar ik eerder nooit last van had. Maar je lichaam is alle rotzooi aan het opruimen. Dat kost heel veel energie. Heb geduld, heel veel geduld en zorg goed voor je lichaam. En dan gaat het lukken. Zeker weten.

Jesse, ik heb heel berichtjes getypt, maar deze werden niet geplaatst. Maar ik begrijp je wel, ik denk dat ik hetzelfde zou hebben.

En voor al die andere stoppers, heel veel succes en niet opgeven.
Groetjes, Marioanne.

Janine, 03-03-2012 12:44 #1.009
Hallo Allemaal,
@Marianne.
Bedankt vor je reactie. Ik ben nu inmiddels bijna 4 maanden gestopt en heb het steeds minder moeilijk. Mijn gevoelens beginnen wat beter te worden. Nog schommel ik wel eens, maar ik merk dat het steeds beter wordt. Je hebt helemaal gelijk. Het is gewoon stug volhouden en hopen dat het over gaat.
Ook heeft inderdaad de operatie veel invloed gehad. Ik moest flink herstellen en het gaat steeds beter.

Bedankt allemaal en volhouden hé

Janine

Harry, 20-02-2012 18:17 #1.008
Hallo ben inmiddels 3 maanden van het roken af heb veel last van kortademiigheid hoesten en vermoeidheid.Ben 56 jaar en heb 35 jaar gerookt. Maar ben zonder de beschreven klachten gestopt omdat ik gewoon stoppen wou.
Ga niet meer roken maar voelde me 10 keer beter.

Joke, 19-02-2012 17:50 #1.007
Ik heb zoveel respect voor ons allemaal, maar dit is echt de laatste keer dat ik een bericht verstuur want ik kom nooit door. Allemaal heel veel liefs. en ook diegene die hetzelfde heeft als ik. en denk eraan ik rook nooit meer.

Alie, 14-02-2012 16:01 #1.006
HappyValentijn, nooit een pakje sigaretten gekregen op deze wel heel romantische dag,
nee geen rokertje, maar bloemen, etentjes, champagenontbijtjes en kaartjes, rookvrije Valentijn gewenst.

Marianne, 12-02-2012 10:52 #1.005
@Janine,
Ik heb ook heel lang gehad dat ik me niet gelukkig voelde. Ik had echt het gevoel dat alleen een sigaret me gelukkig kon maken. Dat is nu over. Ik weet niet hoe lang dat precies heeft geduurd, maar het gaat dus over.
De eerste maanden vond ik het moeilijkst. En jij hebt de eerste 3 er al op zitten.
En ik lees dat je bent geopereerd, vlak zo'n operatie ook niet uit, voordat die rotzooi van de narcose uit je bloed is kan volgens mij wel een maand duren.
Maar echt, de tijd dat je je rot voelt gaat over.
Ik heb nu alleen nog last van maagzuur en de 7 kg. die er eigenlijk vanaf moet.
Veel succes en volhouden.
Groetjes,
Marianne.

Jesse, 11-02-2012 21:29 #1.004
Hallo allemaal, inmiddels bijna vijf maanden een niet roker. Het valt niet mee maar het is de beste beslissing ooit geweest.Ben nog wel steeds aan het kwakkelen met allerhande klachten die ik voorheen nooit had maar de winst is dat ik veel meer energie heb gekregen. Heb weer overal zin in terwijl vroeger naar de bakker lopen al een westrijd was.:(

@ Marianne, sorry hoor dat ik er even niet was. Heb soms nog steeds last van heel veel zelfmedelijden… :( terwijl ik realistisch genoeg ben om te bedenken dat ik het mij zelf aan gedaan heb. Ik heb nog steeds dezelfde medicijnen, heb wel 2x in de week longrevalidatie en dat gaat gelukkig goed. Kan alleen niet ontkennen dat ik veel meer last van benauwdheid heb sinds ik gestopt bent met roken. Heel bizar. Maar daar hebben er bij mij meer last van op de reva. En dan wordt je er toch iedere keer weer aan herinnerd. Maakt me verdrietig, maar goed… door blijven roken was mijn dood geworden.
Ik ben ook zes kilo aangekomen hoor. Baal er wel van, zeker omdat ik het er niet zo makkelijk af kan trainen, maar dan denk ik maar zo… ik ROOK niet! hahahha. Gaat het verder met jou goed? Nog vervelende klachtjes na al die tijd?

Iedereen wil ik heel veel sterkte wensen, hou alsjeblieft vol mensen!

Groetjes
Jesse

Janine, 11-02-2012 13:19 #1.003
Hallo Allemaal,

Het is een poos geleden dat ik een berichtje stuurde. Iedereen gefeliciteerd met het vol houden. Ik ben zelf inmiddels 3 maanden gestopt met roken, maar ik heb het er nog wel moeilijk mee. Nog geen eens met het echt verlangen naar roken meer mijn gevoelens en emoties. Die zijn nog niet helemaal in balans. Ik ben ook net herteld van een blinde darm ontsteking. Ik ben hieraan geopereerd en ik vroeg mij af of dit ook te maken kan hebben met het stoppen en zo ja waarom…
Ik zal niet meer gaan roken, omdat ik nu merk hoeveel inpact het op je heeft gehad lichamelijk maar ook geestelijk.
Ik hoop dat het nu naar 3 maanden beter gaat mijn mijn emoties en dat ik gelukkiger wordt. Heeft iemand nog tips of adviesen in deze?

Iedereen succes en vol houden.
Liefs Janine

Marianne, 10-02-2012 09:54 #1.002
Nog 2 dagen en dan is het 8 maanden geleden dat ik m'n laatste sigaret heb gerookt.
Voor alle stoppers, heel veel succes en niet opgeven
De momenten dat het heel erg moelijk is, gaan weer over.

Emmy, 09-02-2012 12:45 #1.001
Afgelopen maandag 12 weken gestopt met roken.
op naar de 13 weken!

Ria, 07-02-2012 20:15 #1.000
Vandaag 2 dagen gestopt, niet lang maar na 20 jaar een pakje per dag toch best goed van mij zelf. Ik heb nu al meer energie, en ben ook vrolijker. Wel bonkt mijn hart als een gek in de keel, kennen meer mensen dit? Nog bedankt iedereen voor alle ervaringen, heb er veel steun aan.

Alie, 02-02-2012 00:22 #999
T is nu 2 feb, is er werkelijk geen artikel binnegekomen, ik ben over 3 dagen lekker 7 maanden rookvrij, heerlijk, maar ben nog nooit van mijn leven zo vaak naar de huisarts geweest, iedereen rookvrije groetjes, houd vol he!

Lianora, 27-01-2012 16:57 #998
Erg fier op mezelf. Mijn eerste vakantie (weekje wintersport) van mijn leven volbracht zonder roken! Wat zag ik er tegenop, had de week ervoor een behoorlijke terugval tussen de oren. Samen met mijn zus nog even alle positieve zaken op een rijtje gezet, zaterdags in de auto gestapt naar Oostenrijk en het is geen issue meer geweest. Wat een heerlijkheid, zonder hijgen de berg af skien! Het is nu echt klaar het stoppen met roken. Ik ben gestopt van vanaf heden een niet roker. Ik wens iedereen heel veel succes met stoppen. En bedankt voor deze site, het heeft me in het begin erg geholpen om al jullie verhalen te lezen.

Jasper, 24-01-2012 09:44 #997
Vandaag de dag dat ik 1000 sigaretten niet heb gerookt… 14 weken volbracht, en nog velen te gaan. Wat een overwinning! Dat is naast een besparing van 238 €, een hele hoop rook die niet door mijn longen is gegaan. Als je het omrekent ook zo'n 6 gram teer, 7 gram koolmonoxide en halve gram pure nicotine welke niet mijn longen hebben kunnen aanvreten. En een hoop grammen andere rotzooi, welke die fabrikanten er heimelijk in stoppen om je extra afhankelijk te maken. Dames en heren hier, houd vol, als ik het kan, kan echt iedereen het! Groeten aan allemaal, jullie blijven een steun, Jasper

Jacques, 23-01-2012 20:03 #996
Zojuist dacht ik even, er is niemand thuis ik ben even alleen al zou ik nu een sigaret hebben stak ik hem meteen op en daarna gewoon doen alsof er niets gebeurd is.
De gedachte van iemand die pas is gestopt?… Nee ik ben nu bijna 13 maanden "clean" en nog vaak heb ik mijn momenten. Als het even spannend is op het werk, na een zwaar gesprek, na het werk, na het… verzin het maar. Behoefte bij spanning bij ontspanning, het nicotinemonster probeert van alles en geeft niet nel op en als je het idee krijgt dat het getemt is komt het bij de eerste de beste klote moment dubbel zo hard terug. Dan maar weer alle voordelen weer op een rijdje zetten en mijn verstand voorrang geven op mijn gevoel. Het goede voorbeeld voor mijn kinderen, niet meer buiten staan in weer en wind, €750 per jaar over, vriendin blij, geen stinkende kleren (soms kom ik mensen tegen en denk ik "stonk ik vroeger ook zo?), anderen laten zien dat het wel kan ook na 35 jaar stevig roken. En vooral zo lang en gezond mogelijk leven dat laten we toch niet verpesten door zo'n vieze stinksigaret. Ik ben 50 en vaak zie ik mensen niet veel ouder dan ik met zo'n lijkwitte huidskleur hoestend en roggelend een sigaret opsteken terwijl hun partner de boodschappen haald bij de Hema, nee dank u liever niet. Ik weet met mijn verstand dat ik 13 maanden geleden een hele goede beslissing heb genomen en mijn gevoel begind er laaaangzaaaam aan te wennen.

Ervaring, 23-01-2012 13:58 #995
Nu drie jaar gestopt met roken en nog steeds dagelijks moeite. Er was mij veel voorspoed beloofd als ik zou stoppen ook ook hier staat het volgende lijstje weer: longfunctie is al met 10% verbeterd. Ademhalingsproblemen zoals kuchen en piepen zijn veel minder geworden. Ik heb juist twee jaar nadat ik ben gestopt zware astma gekregen en piep en kuch meer dan ooit! Je voelt je zelfverzekerder, fitter en gezonder. Yeahhhh RIGHT! Die 30 kilo die ik ben aangekomen door ellende en stress van het stoppen gaat er echt niet meer afkomen! Ik heb me nog nooit zo onzeker, ongezond en futloos gevoeld! Je zult merken om minder verkouden tezijn dan voorheen en dat je sneller op de been bent. Uhh nou nee hoor, in de afgelopen drie jaar ben ik nog nooit zo vaak ziekgeweest als in de rest van mijn leven. Elke hoestje, kuchje van een ander zorgt ervoor dat ik weer een week onder de dekens lig…

Nee hoor… mijn leven is er bagger ellendig door geworden en heb er tot op heden niets voor terug gehad! Zelfs geen geld, want dat is allemaal verdwenen in de staatspot in de vorm van dure ziektekostenverzekeringen, brandstofbelasting en overige belastingen.

Henderika, 21-01-2012 20:52 #994
Jullie verhalen zijn heel herkenbaar. Na acht weken kreeg ik een gigantische inzinking. Ik had gedacht dat ik het ergste achter de rug had, maar afgelopen maandag is de sigaret geen moment uit mijn gedachten geweest. Ik voelde me heel erg onrustig en ik moest mij de hele dag bezighouden.Omdat ik als 'speciale trofee' nog één peuk heb bewaard, maar oh, wat heeft het een moeite gekost om daar af te blijkven. Wat doe je jezelf dan wat aan.Ik weet dat wanneer ik daar aan had toegegeven, ik verloren was geweest. Verder heb ik verscheidene slapeloze nachten gehad, waardoor ik overdag dodelijk vermoeid en niet te genieten was. Zoals in de meeste gevallen is het van voorbijgaande aard en nu kijk ik er weer heel anders tegen aan en ben ik blij dat ik heb volgehouden. Leuk om te zien dat er sinds januari weer nieuwe mensen zijn bijgekomen. Ik wens jullie en iedereen hier alle succes toe en mocht je een inzinking krijgen, bedenk dan dat het van voorbijgaande aard is en dat het steeds beter zal gaan.

Ingrid, 21-01-2012 15:18 #993
@ Marianne,
Hoi, het zal altijd wel een gevecht blijven tegen de trek en tegen de kilo"s bij mij zijn er 6 bijgekomen waar ik echt niet om heb gevraagd, en ik heb een hond en loop veel, maar ja we zien wel, super dat het met je voet beter gaat, maar probeer echt de ginseng, op je handen, die trekt binnen een paar seconden in, verzacht, bij mij heeft het geholpen, ben er helemaal van af. groetjes Ingrid.

Huub, 21-01-2012 11:21 #992
Even kijkend naar de reactie, s van mede stoppers, 2 weken van de "zooi"af, goeie zin, opgewekt, stuk slechter na de"doos"dat wel, lichter slapen, maar nu na 2weken, zo moe, kan er niets aan doen t overkomt me gewoon, nooit gehad! Maar zie nu aan de reactie, s dat, dat fenomeen bij sommigen van ons om de hoek komt kijken, ben al na de homeophaat geweest voor "pep",maar het hoort erbij zegt de goeie man…
Reden om weer aan de slag te gaan met een aansteker?,Dacht het niet, kietel me, met het bespaarde geld liever zelf, dan dat ik het Jan&Kees van de belasting het gun!
Ha, ha, dan maar even"moe"is weer eens wat anders als "pa", Succes allemaal en prachtig Adembenemend rookloos 2012!

Marianne, 21-01-2012 10:21 #991
@ Ingrid,
Die momenten heb ik ook nog steeds en heel soms in een winkel ineens… ik koop een pakje. Maar nog steeds niet gedaan en ik wil het ook niet meer. Maar als ik een pakje thuis zou hebben… ik denk dat ik er dan al lang een gerookt zou hebben.
Met m'n voet gaat het nu beter, ik smeer er nu uierzalf op en dat helpt echt. Alleen op je handen is het niet zo fijn, namelijk heel erg vet. Maar op m'n voet gaat het goed, uierzalf, verband erom en klaar. Ik loop m'n voet nu niet meer kapot. Dus ik kan hopelijk binnenkort lekker gaan lopen want ik zeker 4 van de 7 kg. weer kwijt.
Maar goed hoor, jij ook al 4 maanden. Gaat toch wel snel, he?
Groetjes,
Marianne.

Ingrid, 20-01-2012 11:23 #990
@ Amendoim.
Leuk geschreven en herkenbaar, ik hoop voor je dat je die dagelijkse confrontatie met je sigaretten aan blijft kunnen, ik ben nu bijna 4 maanden gestopt, maar ik denk niet dat ik ze moet zien liggen, want er zijn toch nog wel momenten dat ik denk pff… , maar goed, heel knap van je en volhouden

Eric, 20-01-2012 10:58 #989
@ Marianne:
Ik heb thuis geen weegschaal staan, maar mijn kleding zit na een kleine vier maanden zonder roken (vandaag dag 117) een stuk strakker. Een klio of vijf zit er zeker extra aan; ik was altijd al een snoeper (maar zonder buikje), maar nu nog meer (en inmiddels met buikje). Het wordt tijd om meer te gaan bewegen en minder te snaaien.

En ja, de trekmomenten schijnen te blijven bestaan, al zullen ze minder vaak en minder heftig voorbijkomen… Dat vraagt om waakzaamheid, iets wat jou al meer dan zeven maanden lukt. Heel knap!

Amendoim, 19-01-2012 22:44 #988
Nu tien dagen rookvrij… het lijkt veel langer. Waarom ben ik er ooit mee begonnen, nu ruim 20 jaar geleden? Een vakantiebaan bij de McD. Een hele dag werken en als je dan even (recht op) pauze had, werd je na 1 minuut letterlijk alweer teruggefloten naar je werk. Behalve diegenen die stonden te paffen, die mochten langer pauzeren. Ik dacht: dat kan ik dus ook zo, even wat meer tijd om uit te rusten. Mijn ouders rookten hun en mijn hele leven al dus roken en inhaleren was geen probleem, zo bleek. En ik kon er toch zo weer mee stoppen? Nee dus… Ruim twintig jaar lang ruim twee pakjes per dag. Maar dat was niet de schuld van McD, niemands schuld behalve de mijne want het was mijn beslissing. Zo'n 10 jaar geleden is mijn moeder cold turkey gestopt na 35 jaar roken. En wat was ik trots op haar! Ik wilde ook graag stoppen maar nooit was het "het juiste moment". Mijn vader rookt nog steeds maar intussen veel minder. Samen met hem hypnose, kauwgom, pleisters en acupunctuur geprobeerd maar niets hielp. Tot een jaar of 3 a 4 geleden ik gewoon dacht: nu is het over, ik stop cold turkey. Gewoon zomaar zonder enige aanleiding, net zoals nu. Dat heb ik dus 3 weken volgehouden maar na een dinertje (heerlijk om niet te hoeven roken bij sociale gelegenheden!) ging het toch weer mis… ééntje dan… en toen was het alweer te laat. En bovendien: naast de normale ontwenningsverschijnselen kwam ik in die 3 weken 12 kilo aan. Vreetbuien, niet normaal, de croissants waren alleen per vrachtauto aan te slepen. Dat zakte weer mettertijd en mijn gewicht nam een beetje af. Tot zich bijna een jaar of 2 geleden een crisis zich voordeed in de privé-sfeer waarbij en waardoor ik ging zuipen. Nee, niet drinken: zuipen. Gemiddeld 2 flessen rode wijn per avond. Da's best wel wat. En gek genoeg : zo'n half jaar geleden dacht ik bij mezelf : en nu is het wel genoeg. En van de een op de andere dag dronk ik geen wijn meer. Nu nog gemiddeld 2 biertjes of minder op een avond. Stoppen met drinken vond ik helemaal niet moeilijk (gelukkig voor mij) maar ik ging me er ook niet beter van voelen, behalve dan dat ik in een paar maanden tijd wel 8 kilo afviel, en daar was ik blij mee (en mijn specialist aangezien ik diabeet ben). En nu dan 2012… In de eerste week werd ik heel goed ziek met een zware griep… vorige week maandag de 9e rookte ik nog, ondanks de griep-benauwdheid, en dacht van : en als ik nu eens gewoon stop, dat wil zeggen, als ik de volgende sigaret nu gewoon niet neem, en die daarna ook niet, en die daarna…? 10, 11 en 12 was ik nog goed ziek en heb veel geslapen dus van die nicotine-afkick heb ik niet veel bewust meegekregen. Ben ik dan wel eerlijk gestopt of was dat een beetje valsspelen? En daarna ging het wel, ik kwam weer "onder de levenden" zeg maar, de griep trekt steeds verder weg, de eerste week wel heel veel zin in een peuk maar niet gedaan. Nu de tweede week is makkelijker en ook op mijn werk ga ik rustig tussen de mensen zitten die zich sufroken. Ik heb er geen last van en voel ook geen behoefte om te roken. Tenminste : dan niet maar het komt wel bij vlagen dat gevoel waarbij het bijna niet te houden is. Afleiding, afleiding… eten dus maar weer maar nu wortels in plaats van croissants, en kauwgum. De enige echte vervelende bijwerking voor mij tot nu toe is dat ik zo moe, moe, moe ben… kan de hele dag slapen. Er komt weinig tot niets uit mijn handen en da's lastig als je een overvolle baan hebt. Ruiken en proeven kan ik nu ook veel beter. Ik ruik en proef nu dingen die ik mijn hele volwassen leven nog niet ervaren heb. Veel dingen stinken of smaken slecht zoals koffie opeens en nu kan ik een dooie zeemeeuw op 2 KM afstand ruiken en da's niet zo best :-) Maar ik adem wel beter. En nee, in tegenstelling tot vele anderen heb ik NIET mijn sigaretten de deur uit gedaan. Sterker nog : ik heb er nog veel en ze liggen op mijn bureau, op de tafel, op mijn nachtkastje en dus verberg ik niets maar ga ik steeds de confrontatie met mijzelf aan. Voor mij werkt dat. Net zoals ik NIET tegen iedereen heb gezegd dat ik bezig ben met stoppen te roken. Ik heb juist geen behoefte aan dat iedereen het weet en me steeds gaat vragen hoe het nu gaat en me complimentjes geeft of bemoedigend toespreekt. Dat is voor mij nu weer teveel confrontatie. Vreemd hè :-) Maar iedereen doet het op zijn en / of haar eigen manier. Dit werkt voor mij, confronterend met mijzelf en zonder enige vorm van hulpmiddelen. Het vlees is zwak, laat mijn geest dit maal sterker zijn. Dank dat ik hier even mijn verhaal kwijt kon en mocht, alle stoppers en gestopten : veel succes!

Marianne, 19-01-2012 19:48 #987
Ik kom heel wat nieuwe namen tegen. Heel veel succes allemaal.
@Eric,
Ik rook nu al ruim 7 maanden niet meer en ik heb soms ook nog van die momenten dat ik naar een sigaret verlang, zou dat ooit overgaan?
Het is niet meer zoals in het begin, maar ik weet niet wat ik zou doen als ik sigaretten in huis zou hebben. Gelukkig sta ik nog steeds stevig genoeg in m'n schoenen, ben dan ook ruim 7 kg. zwaarder.
Ben jij veel kilo's aangekomen?

Jasper, 19-01-2012 13:30 #986
@Marjan
Goed dat je de pleister eraf hebt gehaald toen je merkte dat je hoofdpijn kreeg. Een collega van mij had hetzelfde, en die bleek zeer hoge bloeddruk van de nicotinepleisters te krijgen…! Dit veroorzaakte de hoofdpijn. Wellicht toch nog een pleister plakken en halverwege de dag even laten controleren bij de apotheek, of gewoon even bij de huisarts langs? Anders wellicht de kauwgom optie overwegen, doet hetzelfde, maar dan alleen op de momenten dat je het echt nodig hebt. Is wellicht wat viezer, maar dat helpt dan ook wel weer er definitief vanaf te komen als je proeft hoe smerig en giftig nicotine eigenlijk smaakt! Kauwgom heeft bij mij geweldig geholpen: ben nu >3,5 maanden rookvrij mbv. kauwgom (had er zelfs uiteindelijk maar 21 kauwgompjes voor nodig.!). En heb absoluut geen behoefte meer aan roken.
Succes en hou vol!

Johnny, 18-01-2012 17:01 #985
Correctie,

eerder bericht was bedoeld voor marjan wat betreft verlies familielid.

johnny

Johnny, 18-01-2012 16:57 #984
Hoi henneke,

ten eerste nog geconduleerd met het verlies, ja het klinkt kruuw voor mij was het en afschuwelijk gezicht daar in het ziekenhuis, er zijn ook mensen die nog nooit een sigaret hebben aangeraakt uiteraard, maar volgens een verpleegkundige aldaar 80%rokers die er liggen, [overigens] erg genoeg, gun ik niemand, maar we kunnen er wel iets aan doen om die stink stengelen te laten.
iedere dag denk ik minder aan een sigaret, dus als ik het kan kan iedereen het en ik heb het zonder hulpmiddelen gedaan,

het ga jullie allen goed en hou vol het word inderdaad met de dag makkelijker.

johnny

Jan, 17-01-2012 17:44 #983
Ben 73 jaar heb 60 jaar gerookt, 2 pakjes shag per week, ben nu 1 jaar geleden gestopt door alles wat met roken te maken had weg te gooien.Ben nu helaas 5 kg zwaarder, heb buikje terwijl ik altijd zo plat als een schol was.Geen middelen gebruikt of hulp gehad, viel me eigenlijk wel mee, wel contact met rokers gemeden, kan nu wel weer, vind het niet meer lekker ruiken.Dus hoop is er altijd.Ben je ziek of zo, stop dan, vaak heb je dan al moeilijke eerste dagen gehad voor je het weet! Succes en sterkte.

Marjan, 16-01-2012 20:22 #982
Hoefde de pleisters niet te betalen… Ben totaal geen boeken lezer, dus dat word niks. Ga gewoon zonder pleisters verder. Was ook echt niet de bedoeling om mijn leven lang pleisters te plakken. Johnny, jou bericht is indd motiverend, familielid van mij is vorige week overleden aan long kanker, dus dat speelt ook grote rol bij mij.

Henneke, 16-01-2012 19:34 #981
Hoi mijn naam is Henneke
Ben sinds 1 december gestopt heb het op dit moment weer heel moeilijk heb geen trek in een sigaret maar ik ben zo vreselijk gejaagd vanbinnen dat is zo een rotgevoel dat ik ga eten het helpt niet maar je wil van dat gevoel af dat is op dit moment het enige waar ik vreselijk last van heb het is nu toch al ruim 7 weken zou je denken

Johnny, 16-01-2012 18:27 #980
Beste,

vandaag 5 weken er vanaf, nergens last van gehad, zal zijn dat ik begin december hartinfarct heb gehad, gedottert en stent erin, mijn motto stop met die rotzooi, aders slippen ervan dicht, en heb genoeg gezien op de gang van ziekenhuis mensen met copd en aangesloten aan slangetjes[ zuurstof].

dus mensen hou vol, laat dit jullie ook motiveren op het te laten.

gr john

Nooitmeerroken (infoteur), 16-01-2012 18:05 #979
Je moet ook geen giftige pleisters gaan plakken om met roken te stoppen! Deze worden alleen gemaakt om er geld aan te verdienen! Roken zit voor 99% in je hoofd en los je niet op met een pleister, laserstraal of gevaarlijke pil.
Lees een goed boek zoals ik ook heb gedaan en pak de rookverslaving bij de kern aan. Geen half werk met pleisters maar in jezelf investeren. Kies niet de weg van de minste weerstand want zo blijf jij dus levenslang een slaaf van de verslaving!

Marjan, 16-01-2012 16:08 #978
Ik ben nu sinds een week van het roken af, na 10 jaar gerookt te hebben. Wel met behulp van pleisters. Maar heb sinds gister last van barstende hoofdpijn. Is dit normaal? Heb uit wanhoop de pleister er vandaag afgehaald!

Eric, 16-01-2012 11:04 #977
Ik ben vandaag begonnen aan mijn zeventiende achtereenvolgende stopweek. Precies 2700 uur terug rookte ik mijn laatste shaggie; daarna volgde feestjes, etentjes, kerstdagen, oud & nieuw, verjaardagen en andere gelegenheden die normaliter met een shaggie werden opgeluisterd.

Het is met gelukt om deze momenten (waaronder mijn eigen verjaardag gisteren) sinds 26 september rookvrij door te komen; dat wordt steeds gewoner. Het mooie weer van afgelopen zaterdag deed me in de buitenlucht echtre af en toe wel (even) naar roken verlangen; daar moeten de seizoenen (hopelijk een prachtige lente en zomer) blijkbaar nog even overheen!

Rogier, 16-01-2012 10:41 #976
Inmiddels 2 weken gestopt! Moet zeggen dat het in de eerste week echt erg pittig is, daarna gaat het met dag makkelijker. Ik heb gister zelfs voor het eerst geen moment gedacht aan het roken (alsof ik 15 jaar nooit gerookt hebt) Ik heb wel het idee dat ik er nu echt helemaal van het roken af ben. Nu alleen volhouden op die momentjes (we kennen ze allemaal, zonnetje, terras, drankje) dat je denkt oh lekker.

Ingrid, 15-01-2012 19:16 #975
Ik heb er verder niet bij stilgestaan, maar ik heb wel spierpijn in mijn rechterarm, en nu denk ik eraan, die arm heeft wel 35 jaar misschien wel honderden keren per dag een beweging naar mijn mond gemaakt en nu dus niet meer, dus die arm is gewoon lui geworden, als ik nu iets doe protesteerd hij, klinkt lullig maar is wel zo.

Ellen, 15-01-2012 12:21 #974
Hallo allemaal op deze mooi Zondag middag, het Zonnetje schijnt, ik ben nu 3 en een halve maand van het roken af, gaat prima, heb de afkick verschijnselen nu wel achter de rug, want
wat heb ik toch veel gehoest, en dat was eigenlijk mij enige afkick verschijnsel, heb nooit last gehad van concentratie problemen, of andere dingen, ben ook niet gegroeid tot nu toe, en ik denk en hoop maar dat dat ook niet meer zal gebeuren, krijg nu wel steeds meer energie, en mijn reukvermogen is ook HEEL VEEL VERBETERD, dus daar doen we het allemaal voor, ik ben zo blij, hoef er niet meer uit om te gaan roken, O JA, ik zie Karin haar verhaaltje, en dat was ik vergeten, maar ik heb ook een tijdje inderdaad last gehad van mijn spieren, maar ik heb ook de ziekte van Bechterew, maar had wel een tijdje het gevoel dat het erger werd, het was net of zette ik mij zelf op slot, maar Karin ik kan je dus niet vertellen of het er wel bij hoort of niet, maar het is bij mij allang weer over, Ja, op de ziekte van Bechterew na, want dat is een broertje of zusje van de Reuma, en dat raak je natuurlijk nooit meer kwijt.
nu iedereen weer heel veel sterkte, en ga er voor, ook vooral als ik het verhaal heb gelezen van Nick, want die heeft COPD, en dat is helemaal niet best, kun je zien wat een rotverslaving het is, en wat het met je lichaam doet!
gr van Ellen.

Rene, 15-01-2012 10:27 #973
Hallo Karin, ik ben ook op 1 januari gestopt, na 30 jaar (veel) te hebben gerookt. En ook ik heb last van allerlei afkickverschijnselen(?), zoals: keelpijn, brandend maagzuur, slapeloosheid, spier- en gewrichtspijn. Kortom, een gevoel van algehele malaise. Ik ga ervan uit dat deze verschijnselen op niet al te lange termijn over zullen gaan. In ieder geval laat ik me er niet door uit 't veld slaan en jij hopelijk ook niet! Sterkte en hou vol!

Karin, 14-01-2012 23:20 #972
Hoi, ben op 1 januari gestopt (wel al weken mee bezig geweest) en heb 35 jaar gerookt. Ik heb momenteel veel last van spier- en gewrichtspijn. Weet iemand of dit ook afkick verschijnselen zijn?

Ingrid, 13-01-2012 23:21 #971
Ik ben nu 3 en halve maand clean en het gaat met de dag beter (jammer van de kilo's die je er ongevraagd bijkrijg) Het slechte nieuws vvoor de nieuwe stoppers: je gaat nu een klote tijd in, ontwenning, beroerd, geen concentratie, hoesten etc. het goede nieuws: het gaat over, maar heeft even zijn tijd nodig. Ik ben super trots op mijzelf dat ik na ong. 35 jaar 35/40 sigaretten per dag, nu mijn portie aan Fikkie heb gegeven, viel niet mee, ik zei maar zo: retourtje hel, en nu weer terug op aarde. Veel succes mede stoppers.

Piet, 13-01-2012 18:39 #970
Beste mensen ik kan hier wel een heel verhaal over mij schrijven en hoe ik ben gestopt na 32 jaar roken. Maar kijk aub even op www.stoppendoejezo.nl Dit is absoluut geen reclame maar de manier hoe ik en vele anderen voorgoed zijn gestopt met die klereverslaving.

Iedereen heel veel succes om van de nutteloze rookverslaving af te komen, en vooral te blijven want daar gaat het om!

Nick, 13-01-2012 16:37 #969
Nou mensen zet maar door als je leven je lief is. Ik moet stoppen, COPD, Op de 13de verdieping in het ziekenhuis gelegen, de longafdeling…
Rechts lagen de mensen die nog een kans kregen en links degenen voor wie het te laat was. Ik lag nog rechts op het randje. 52 jaar en vanaf m'n 12de gerookt.

An, 13-01-2012 16:21 #968
Hoi, mensen hebben jullie het ook zo moeilijk? Ik wel.
Vandaag is het de twaalfde dag dat ik gestopt ben.
De eerste dag dat ik gestopt was kreeg ik last van mijn keel, hoesten en proesten veel gele slijm kwam eruit. Ik dacht eerst nog dat ik verkouden ofde griep had.Was dat maar waar.
Het zijn afkickverschijnselen.Veel thee gedrinken met een schepje honing, en waterijsjes eten.
Gisteren een logeer hond in huis genomen.Ze komt een paar keer in de week hier.
Door haar kwam ik er achter dat ik weinig conditie meer had.Daarom gestopt op 2-01-2012.
Na 2 pakjes shag in de week gerookt te hebben

Rob C., 12-01-2012 22:25 #967
Hoi allemaal en speciaal Storm-na de nicotine afkick komt de gewoonte afkick en dat is pittig. Ik ben begin Augustus 2011 gestopt na 50 jaar roken en merk het nog steeds. Zeker die kikker in de keel zit me vandaag weer dwars. Van alles kan de afkikker de komende maanden verwachten-stoelgang problemen. hoesten proesten snot, paniek aanvallen, geen concentratie etc - maat inderdaad, reeds na enkele dagen beginnen in de sfeer van de longen zich verbeteringen voor te doen. Dat is motiverend. Sterkte allemaal.

Joke, 12-01-2012 18:20 #966
Hoi alle maatjes
Ik heb goed nieuws, Ik een kamermeisje van 52,Ik ben 30 oktober gestopt 2011
en er zijn nu al 3 collega s van mij gestopt. Eentje zonder hulpmiddel net als ik.ongeveer langer dan een maand nu, en de andere twee, bijna een maand met pleisters. en het humeur bij ons is super gezellig, we kunnen om alle flauwe dingen een lachbui krijgen ik ben een paar keer eerder op deze site geweest, maar ik was dit helemaal vergeten te vertellen.
Stel je voor dat heel Nederland stopt. Moet je dan voor een pak koffie 10 Euro betalen.
Als dat zo is, dan zie je me volgend jaar op de site… stoppen met koffie…
DE REGERING MAAKT MIJ NIET MEER KLEIN.
Allemaal heel veel liefs Joke

Evi, 12-01-2012 15:05 #965
Goed van je Storm dat je ook gestopt bent met die onzin! Het is inderdaad zo dat het fysiek al zoveel beter voelt dus dat is meer dan de moeite waard om gewoon door te zetten… en als het goed is gaat het over twee weken juist weer beter met je! Laat je niet afschrikken door mijn "toestand" het is allemaal wel te behappen. Wat je er uiteindelijk voor terug krijgt maakt je alleen maar sterker om deze periode te lijf te gaan. Succes!

Storm, 12-01-2012 11:15 #964
What's up ex-smokers!
Voor mij ook nog maar kort geleden dat ik de laatste sig heb aangestoken, om eerlijk te zijn precies nog maar 3 dagen geleden dus ook 9 januari. Voor mijn gevoel ben ik al eeuwig gestopt, maar de werkelijkheid bewijst het tegendeel, want het is dus echt nog maar 72 uur geleden. Heb heel de dag momenten waarbij het kleine monster (Allen Carr) op mijn schouder me probeert over te halen. Had overigens niets met goede voornemens te maken voor het nieuwe jaar, maar puur door slechte gezondheid door het roken, veel last van longen en maag en daarbij is het de laatste jaren eigenlijk niet eens zo lekker meer en rookte dus meer uit gewoonte. Heb ook 16 jaar lang vanaf een zeer jonge leeftijd altijd gerookt en net als jou Evi ook de laatste 5/6 jaar een pakje (20-25) per dag als het niet meer was. Was dagelijks met niets anders bezig dan roken en tellen hoeveel sigs ik nog in mijn pakie had en of ik er nog ff wat moest bijhalen voor de avond. Na het lezen over de ontwenningsverschijnselen over 2 weken wordt ik al een beetje angstig, want veel van de ontwenningsverschijnselen zoals beschreven, zijn bij mij elke dag aanwezig en begonnen al na de eerste 24 uur. Koude rillingen, last van vingers en handen, koude voeten, kan me niet goed concentreren, hoofdpijn en ongewoon slaapgedrag. Maar ik voel me fysiek echt zo veel beter en ben echt gewoon al excited om een niet-roker te zijn. Het klinkt misschien wel kort die 3 dagen, maar voor iemand die 16 jaar lang geen idee heeft gehad wat een niet-rokers bestaan nu eigenlijk is, is elke dag niet roken een mijlpaal. Altijd met veel plezier gerookt en een leuke hobby geweest, maar beste tijd gehad en afscheid genomen om mijn gezondere leven te verwelkomen. Veel kuddo's voor iedereen die ook niet langer een roker wil zijn en veel succes!

Evi, 12-01-2012 09:39 #963
Hallo lieve mensen!
Ik ben, na 15 jaar gerookt te hebben waarvan de laatste 6 jaar tussen de 15 en 20 sigaretten per dag, sinds kerstmis gestopt met roken. De eerste twee weken vrijwel geen problemen. Ondanks dat, heb ik afgelopen zondag toch een paar haaltjes genomen waarvan ik vreselijk spijt heb, was ook erg vies eigenlijk. Meteen weer duidelijk dat ik die troep nooit meer aanraak. Nu lijken de afkickverschijnselen zich te manifesteren. Sommige momenten voel ik mij even helemaal ziek. Angstig, waardoor ik het warm en benauwd krijg. Lijkt wel of ik dan helemaal geen vat op mijn gedachten heb en dat alleen een sigaret mij zou kunnen kalmeren. Voor de rest moeite met concentreren, slaap sinds twee nachten weer normaal. Ik voel mij hier echt niet goed bij… maar wil doorzetten. Heeft iemand de verschijnselen ook pas na twee weken gekregen? Of ligt dit aan mij. Ik wil zo graag stoppen maar het valt nu niet mee. Ik heb twee kinderen waar ik een leuke en gezellige moeder voor wil zijn. (overigens nooit bij de kinderen in de buurt gerookt altijd buiten;) In ieder geval goed dat jullie er zijn om even mijn hart te luchten collega-stoppers, jullie zijn helden! Succes allemaal met de beproeving van het stoppen! Uiteindelijk worden we er beter van!

Arie, 11-01-2012 13:45 #962
Op 1 januari voel ik me altijd zo beroerd dat ik mezelf nog maar een weekje extra had gegeven. Ben op 9 januari gestopt. Eergisteren dus. Lichamelijjk merk ik niks, wat ook wel een beetje jammer is want nu lijkt het niet uit te maken of ik wel of niet rook. Ik was trouwens een rare roker want ik rookte alleen 's avonds, maar dan wel 6/7 sigaretten. Ben benieuwd of het hardlopen beter gaat worden, vandaag merkte ik nog geen verschil…

Marianne, 11-01-2012 12:59 #961
Bedankt Ingrid,
Ik ga het proberen. Toen ik stopte met roken had ik een klein plekje op m''n linkervoet, maar helaas het werd groter en groter. Ik loop heel erg voorzichtig en ik kan geen laarzen aan.
Ik denk dat de rotzooi uit m''n lijf komt, omdat je ook van anderen hoort dat hun eczeem'/psoriasis erger werd na het stoppen met roken.
Ik ben er soms wel behoorlijk moedeloos van, omdat ik zo slecht kan lopen zit ik veel thuis en dan denk je toch wel van aan een sigaret bij zijze van troost.
Maar ik geef er niet aan toe.
Morgen al weer 7 maanden, toch wel snel gegaan. Eerst tel je de dagen, dan weken, daarna maanden en over een poosje worden het jaren.
Het is gewoon een kwestie van volhouden.
Voor iedereen heel veel sterkte.

Ik heb gisteravond en vanochtend ook al berichtjes getypt, maar helaas, deze werden ook niet geplaatst.
Ik snap echt niet waarom. Ik zou het fijn vinden als iemand van Infonu mij eens uit zou leggen wat ik verkeerd doe.

Tjerk, 11-01-2012 09:33 #960
1 januari, heel burgerlijk, gestopt na een aantal jaren weer gerookt te hebben. liep al heel lang rond met de gedachte om te stoppen. Iedere maandag stopte ik met roken om vervolgens dinsdag of woensdag weer te beginnen. Maar nu ben ik zeer gemotiveerd, ga het zeker volhouden. weinig last van afkickverschijnselen in de eerste week, alleen af en toe moeilijke momenten, is meer gewoonte dan verslaving denk ik. Heb het hardlopen weer opgepakt na een jaar te zijn gestopt, gaat trouwens zonder problemen.

Vogeltje, 11-01-2012 00:14 #959
Ben nu 24 uur gestopt… zou er net nog bijna één aansteken maar niet gedaan. Zo dicht bij het aansteken van een sigaret zit ik nu… triest. Ben eerder gestopt geweest paar maanden, en ken de klappen van de zweep… toch blijft het vervelend.

Klaas, 10-01-2012 22:28 #958
Hallo beste mensen in het niet rokers land. Vanaf 23 december 2011 ben ik met mijn vriendin gestopt na 40 jaar trouwe rokersdienst wat ten goede kwam aan het kabinet die mijn centen ging beleggen in het leger minutie en koninklijk gebeuren. jammer dat het 40 jaar moest duuren maar vroeger dacht je er niet bij na dat je met de Maffia te maken hebt Nu wel.dus iedereen stoppen. weg leger weg met het koninklijk tehuis des te meer adem en lucht krijgen wij weer. leve de niet roker.

Ingrid, 10-01-2012 16:14 #957
Hoi Marianne,
Bij mij zitten er nu dik 3 maanden op, ik moet zeggen, het gaat met de dag beter. Mijn berichten worden vaak ook niet geplaatst en dat zijn de berichten waar je advies geef over een bepaald smeersel of zo, dat schijnt op deze site niet te mogen, jammer want wat ik voor de eczeem hebt gebruikt is heel goed, het is weg. Jammer want het staat toch wel in verband met het stoppen met roken. begint met een G en eindigt met een G en is koreaans
Succes,
Leuk steeds meer nieuwe namen op deze site, succes allemaal, en Rico ik hoop dat je er om 21.30 24 uur bij kan tellen, zo zijn we allemaal begonnen.

Marianne, 10-01-2012 15:06 #956
@ Joke,
Goed van je meis. Je dochter mag trots op je zijn.
En nu volhouden.

Bij mij is het 12 jan. 7 maanden, maar ik ben ook nog niet overal vanaf.
M'n keel en maagzuur en ook nog wel negatief en dan die psoriasis aan m'n voet.
Met de feestdagen is het allemaal heel erg meegevallen, ik was er wel een beetje bang voor.
Nog wel aan gedacht, soms wel heel erg, maar ik heb niks in huis en dat is voor mij al voldoende om erover op te houden.
Ik heb al meer berichtjes zitten typen, maar deze werden niet geplaatst.
Ik hoop dat deze wel wordt geplaatst.
Voor alle stoppers, heel veel succes en volhouden.

@Remy,
Hoe is het nou met jou?

Rindhart, 10-01-2012 11:43 #955
Ik liep al een tijdje met de gedachte om te stoppen rond, maar was daar echter nooit genoeg voor gemotiveerd (laat ons maar eerlijk wezen, erg plezierig is het niet). Toen er echter pasgeleden huidkanker bij mij was ontdekt besloot ik dat ik nooit meer met term 'kanker' te maken wil krijgen. Ik ben precies op 1 januari 2012 gestopt, sindsdien geen sigaret meer aangeraakt, na 9 jaar een pak per dag te hebben gerookt. Andere reden is dat ik weer fanatiek iets aan mijn lijf en conditie wil doen en dat gaat niet samen met een biertje en een sigaretje iedere avond. Ik zie dit als een hoofdstuk van mijn leven, ik heb het geproefd, heb ervan genoten, maar nu is het meer verslaving en ellende dan plezier, tijd om ermee te kappen.

Rico, 09-01-2012 21:30 #954
Hoi
ook ik ben gestop met roken al is het maar kort (nu ongeveer 6uurtjes) maar toch
aangezien ik nu een andere bezigheid moet zoeken dacht ik laat ik eens een berichtje doen.
wat ik hier zie is dat veel mensen zijn gestopt maar wat ik wel zou willen weten is waarom ben je gestopt.
mijn reden was niet vanwege gezondheid ofzo maar omdat ik het gewoon vet klote vond iedere keer de jas aan en uit doen voor 1 min. aangezien er bij ons niet binnen word gerookt( vriendin en kids) en in de zomer is het wel fijn maar in de winter stervens koud dus al dat gedoe voor 2 trekjes. en als ik dan in de asbak kijk en zie dat er complete sigaretten liggen heb ik nu gewoon gezegd dat ik net zo goed kan stoppen.

Marie, 09-01-2012 17:43 #953
Hoi allemaal, ik ben net 2 weken gestopt (met oud en nieuw als uitzondering, stom!) maar heb absoluut geen behoeften meer aan een sigaret. Ik rookte eerst een pakje per dag.
Ik heb nog wel moeite met concentreren, herkennen jullie dit?

Daniël, 09-01-2012 16:55 #952
Hallo Allemaal,

19 december heb ik voor het laatst gereageerd. Ik het gaat sindsdien een stuk beter met me en vanochtend precies 32 dagen gestopt. De negativiteit in mij is echt gigantisch minder geworden, maar soms val ik toch terug in erg negatief gedrag. Zeker als ik rokers om me heen heb.

Ik ben een stuk vrolijker en heb eigenlijk geen last van andere lichamelijke verschijnselen.

De vorige keer vroeg ik om manieren om die depressiviteit wat tegen te gaan en kreeg ik als advies sporten. Dat doe ik in combinatie met een dieet al sinds september en ben al 20kg kwijt. Maar toch, als ik eenmaal sport en ik zie tijdens het rennen bijvoorbeeld hoe veel meer ik aan kan, dan is dat voor mij een erg blij moment.

Wat ik ook doe is elke dag bijhouden hoeveel geld ik bespaard heb, hoeveel dagen ik gestopt ben met roken en hoeveel sigaretten ik NIET gerookt heb op een Whiteboard.

Heb nu 32 dagen niet gerookt en dus 174,5eu bespaard en 800 sigaretten NIET gerookt. Voor mijzelf werkt dit bijhouden heel erg goed, ook al komt het misschien obsessief of dwangmatig over. Natuurlijk is verslaafd zijn aan roken ook dwangmatig en een obsessie.

Samenvattend gaat het dus eigenlijk super met me, op de momenten na dat ik me toch weer negatief ga voelen. Ik durf voorzichtig wel te zeggen dat mijn drang naar roken weg is maar de zin en verleiding naar een sigaret toch nog een grote rol speelt en ongetwijfeld heel 2012 nog wel zo zal blijven.

Voor alle mensen die gaan stoppen of dat net aan het doen zijn:

Gewoon lekker doorgaan en haal inderdaad veel vreugde uit de kleine dingen, hoe zwart je je ook voelt af en toe.

Succes!

Michiel, 09-01-2012 14:58 #951
Op 28 november ben ik gestopt. Ik rookte ruim 35 jaar. De laatste tien jaar ruim een L pakje per dag. Je denkt dat je nooit zal kunnen stoppen dat is voor anderen weggelegd. Opeens was ik het zo zat om die onrust van die verslaving de hele dag te moeten voelen dat ik er zonder enige planning mee gestopt ben. Een vriendin die ook jaren gerookt had en al twee jaar gestopt was zei een keer tegen mij dat het zo fijn is om niet meer die behoefte te hebben om te roken. Ze zie: 'Je hebt dan gewoon geen trek meer en je denkt ook niet meer aan een sigaret'. Dat wil ik ook bereiken. Na 42 dagen heb ik weinig last meer van de verslaving en al die voordelen die kloppen ook nog. Iedere keer als ik wil roken zeg ik "gewoon" nee! Iedereen heel veel succes! En… het kan!

Ellen, 08-01-2012 11:40 #950
Hallo allemaal, heb even niks laten horen, maar daar ben ik weer, het gaat goed met het niet roken, heb wel een 1 keer een dipje gehad, en ik wou een trekje nemen, maar heb het niet gedaan, ik ben er nu 3 maanden en een week rookvrij, heb de ergste periode wel gehad, het hoesten neemt enorm af, zo nu en dan nog even een hoest buitje, en wat ik nu ga merken dat ik steeds beter ga ruiken, ben niks gegroeid, eerder afgevallen, maar ik denk dat het komt doordat je stof wisseling verandert, heb ook totaal geen last gehad ven eetbuien, ben ik erg blij om, want sommige mensen zijn dus wel gegroeid, maar goed, ze zeggen dat dat er ook vanzelf weer afgaat, na ongeveer een half jaartje of een jaar, ten minste dat hoor ik om mij heen, dus mensen wees daar dan ook maar niet te bang voor, en bewegen is ontzettend goed, een lekkere wandeling maken buiten, goed voor je weerstand, en je longen, wij lopen door weer en wind, zelfs met die storm, 1 dag hebben we niet gelopen, omdat toen de storm op zijn ergst was, en je moet het gevaar ook niet opzoeken natuurlijk.
nu, aan iedereen weer sterkte, en volhouden! Ellen M. omdat er nog een Ellen op deze Site is, grappig!

Nadia, 07-01-2012 10:17 #949
Hey Debra,
Ik ben gestopt met roken sinds tweede kerstdag. Behalve een kleine uitschuiver (twee trekjes) op oudejaarsavond gaat het behoorlijk goed. De constante gedachte aan een sigaret die ik in het begin had begint af te nemen. Ook het gevoel om telkens iets te willen eten neemt af. (Ik compenseer nog wel steeds met drinken: water, cola light en koffie) Wat de rest van de verschijnselen betreft, die zijn dezelfde als bij u en voorlopig nog steeds aanwezig, zij het al in mindere mate. In plaats van twee of drie keer per nacht wakker te worden is dit nu één keer (steeds rond vier uur merkwaardig genoeg) Ook de krampen in de benen zijn sterk verminderd, hier heb ik enkel nog last van als ik 's avonds in de zetel zit of lig. Wat mij nu nog het meeste stoort en nog niet verbeterd is, is dat ik sukkel met geconstipeerde darmen. Behoorlijk vervelend, ik voel mij net een ballon worden. Vermoedelijk zal dit de komende dagen ook nog beteren. Maandag begin ik met joggen, een nieuwe uitdaging! We zullen nog gezond worden :-) Ondertussen ben ik toch behoorlijk trots op mijn rookvrije dagen. Volhouden is de boodschap!

Debra, 07-01-2012 08:44 #948
Hallo allemaal, ik ben nu 5 dagen gestopt met roken. Ik zat op een pakje per dag. Het gaat goed en ik probeer afleiding te zoeken als ik trek heb in een sigaret. Wel veel eetbuien. Het slapen gaat alleen niet goed. Ik heb dan veel pijn in mijn benen en moet een aspirine nemen om te kunnen slapen. Ook ben ik 's nachts veel wakker. Herkennen jullie dit?

Piet, 06-01-2012 20:30 #947
Ik ben nu bijna 130 dagen gestopt met roken. Sinds een aantal weken ben ik nu van de lichamelijke klachten af die gepaard gingen met stoppen met roken. Naast slapeloosheid en onstoken tandvlees waren de darmklachten het meest aanhoudend. Ik stonk me er een partijtje op los, gelukkig gaat dat nu een stuk beter. Het leven is los daarvan een stuk prettiger geworden; geen stank meer in huis, in mijn auto in mijn kleren in mijn haren. Ik heb echt meer lucht gekregen en het belangrijkste is mijn trots; ik ben trots op mezelf dat ik ben gestopt. Geen excuses meer; gewoon stoppen. nooit geen sigaret meer hoeven te roken… lekker.

Infoteur: Webteur
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1246
Medische informatie…
Schrijf mee!