InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Wat zijn harddrugs?

Wat zijn harddrugs?

Wat zijn harddrugs? Er zijn twee vormen van drugs. Dit zijn harddrugs en softdrugs. Wat betreft het gebruik van softdrugs heerst er in Nederland een gedoogbeleid, maar harddrugs is illegaal. Er wordt dan ook hard opgetreden tegen het gebruik ervan en de handel erin. Aan harddrugs kan je verslaafd raken, dit heeft weer ernstige gevolgen voor je geest en je lichaam.

Voorbeelden

Voorbeelden van harddrugs zijn onder meer heroïne, cocaïne, XTC, speed, LSD en opium. Er zijn ongeveer 32.000 jongeren en jong volwassenen die cocaïne gebruiken. Ongeveer 40.000 mensen gebruiken XTC. De laatste jaren neemt het gebruik van heroïne af.

Risico’s

Het gebruik van harddrugs brengt veel risico’s met zich mee. Zo kan je er zwaar verslaafd aan raken, psychische problemen krijgen of een hersenbeschadiging ervan oplopen. In ons land zijn er daarom regels vastgesteld om het gebruik van harddrugs te beperken. Deze regels staan weer beschreven in de Opiumwet. Iemand die harddrugs gebruikt, kan hier dus verslaafd aan raken. Bij iedere harddrugs is er weer sprake van een andere verslaving en andere symptomen. Zo kan iemand bijvoorbeeld cocaïne- of heroïneverslaafde zijn.

Cocaïneverslaving

Cocaïne wordt ook wel coke genoemd. Het is een drugs die ook wel regelmatig in de uitgaansscene wordt gebruikt. Coke heeft een oppeppend effect. Het zorgt ervoor dat je in een soort roes terechtkomt. Nadat deze drugs is uitgewerkt word je neerslachtig. Deze neerslachtigheid is dan ook wel het meest bekendste ontwenningsverschijnsel. Verder heeft een cocaïneverslaafde steeds meer coke nodig om het gewenste effect te bereiken.

Heroïneverslaving

Een van de meest sterkste en gevaarlijkste verslavende middelen is toch wel heroïne. Als je deze drugs een of twee keer hebt gebruikt, dan kan je vaak al niet meer zonder. Je leven staat dan compleet in het teken hiervan. Dit komt vooral door de heftige ontwenningsverschijnselen die optreden, zo voel je je ziek, heb je het voortdurend koud, krijg je buikkrampen en ernstige spierpijnen. Deze ontwenningsverschijnselen krijg je al nadat je twee of drie weken heroïne gebruikt. Je lichaam is dus al vrij snel aan deze drugs gewend.

Afkicken

In Nederland worden verslaafden die willen afkicken heel goed behandeld. Als afkicken niet kan, dan wordt er als doel gesteld om de gezondheid van de verslaafde te verbeteren en de risico’s te verminderen. Dit wordt onder meer gedaan, door drugsgebruikers de mogelijkheid te gegeven on hun gebruikte spuiten gratis om te wisselen voor schone, steriele exemplaren. Hierdoor wordt de kans op een HIV- of Hepatitis B en C-besmetting verkleind. Ook krijgen gebruikers de mogelijkheid voor een methadonbehandeling. Verder worden er gebruikersruimten aangeboden.

Straffen en boetes

Voor het bezit, de handel, verkoop of de productie van harddrugs wordt iemand bestraft. Zo krijgt een volwassene die meer dan een halve gram harddrugs bezit voor persoonlijk gebruik een boete van 67.000 euro en/of een maximum celstraf van vier jaar. De straf voor een volwassene die handelt in harddrugs is zwaarder. De kan een gevangenisstraf krijgen van maximaal acht jaar en/of 67.000 euroboete. Ook iemand die harddrugs naar Nederland voert krijgt een straf of boete. De maximumstraf is hier twaalf jaar en/of een boete van 67.000 euro.

De aanpak

Onze overheid is erg nauw betrokken bij de aanpak van harddrugs, vooral wat betreft XTC. Zo worden er vaak strenge controles uitgevoerd en er wordt ook veel geïnvesteerd in internationale samenwerking. Verder steekt de overheid veel tijd in het voeren van campagnes op scholen. Hierbij wordt het gevaar van het gebruik van harddrugs duidelijk gemaakt.
© 2012 - 2014 Marensa, gepubliceerd in Verslaving (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Biologie 4 VMBO

Reageer op het artikel "Wat zijn harddrugs?"

Infoteur: Marensa
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!