InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: infecties van de bovenste luchtwegen

Aandoeningen: infecties van de bovenste luchtwegen

Infecties van de bovenste luchtwegen komen veel voor. Ze beginnen meestal met neusverkoudheid of rhinitis en breiden zich vaak uit naar het lymfe-weefsel, het middenoor, de neusbijholten of de lagere luchtwegen. Zoals we allemaal wel meegemaakt hebben, gaan ze vaak gepaard met algemene symptomen zoals koorts, hangerigheid, hoofdpijn, verminderde eetlust en soms buikpijn en braken. Dit artikel gaat over de verschillende soorten infecties van de bovenste luchtwegen.

Bovenste luchtweginfecties

Tonsillitis (ontstoken keelamandelen), faryngitis (keelontsteking)

Naast rhinitis behoren deze aandoeningen tot de meest voorkomende infecties van de bovenste luchtwegen. De oorzaak is meestal een virale infectie. Er bevinden zich lokale onstekingen in de keel die keelpijn veroorzaken en bij faryngitis ook heesheid en slikklachten kunnen geven. Men heeft meestal pijn in de keel bij het slikken.

Rhinitis (ontsteking van de neus), adenoïditis (ontstoken neusamandelen)

Rhinitis is de luchtweginfectie die het meeste voorkomend. Door de prikkeling van het neusslijmvlies niest de patient veel en heeft hij last van een jeukende neus. Als je het neussecreet zou onderzoeken zou je zien dat er veel zitten veel eosinofiele cellen (een soort cellen van het afweersysteem) in zitten. Adenoïtis is een infectie van de bovenste luchtwegen die veel voor komt bij jonge kinderen. De diagnose kan worden gesteld door een spatel tegen achterste larynxwand (keelwand) aan te drukken, bij een kokhalsbeweging die dan optreedt, ziet men pus langs de achterste farynxwand (keelwand) lopen. Dit is typerend voor adenoítis.

Sinusitis maxillaris (voorhoofdsholte-ontsteking)

Niet-specifieke verschijnselen zoals neusverkoudheid, hangerigheid en soms subfebriele temperatuur (is lichte verhoging van de temperatuur) komen het meeste voor bij mensen met sinusitis. Verder zie je vaak hoofdpijn. Bij een ernstige acute sinusitis kun je ook lokale verschijnselen zien, zoals oedeem van het neusslijmvlies en soms van de huid.

Otitis media (oorontsteking)

Deze infectie (otitis media is een oorontsteking ontstaat door een opstijgende infectie via de buis van Eustachii vanuit de neus. Het is een vaak optredende infectie van de bovenste luchtwegen. Pijn wordt veroorzaakt door stase (opeenhoping) van het ontstekingsexudaat en het daardoor uitpuilen van het trommelvlies. Een loopoor kan ontstaan doordat de infectie naar buiten doorbreekt in combinatie met perforatie van het trommelvlies. Otitis media kan erg pijnlijk zijn. Jonge kinderen die het hebben, huilen vaak veel.

Behalve infecties van de bovenste luchtwegen heb je ook infecties van de lagere luchtwegen. Bronchitis is hier een voorbeeld van. Het komt het vaakst voor in de herfst en de winter en je ziet het iets vaker bij jongens dan bij meisjes. Een ander voorbeeld is een acute bronchilitis. Deze treedt vaak op in het najaar en het begin van de winter. Voornamelijk de perifere luchtwegen zijn aangedaan. Een pneumonie of een longontsteking is ook een infectie van de lagere luchtwegen. Het is een ontsteking van het longparenchym, met als gevolg het ontstaan van exsudaat en infiltraat. Er is hierbij kans op abcesvorming (necrose) en pleuritis. Als laatste is pleuritis ook nog en voorbeeld van een lagere luchtweginfectie, hierbij is er sprake van vochtophoping tussen de longen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontstoken luchtpijp: symptomen en behandelingOntstoken luchtpijp: symptomen en behandelingEen ontstoken luchtpijp wordt ook wel tracheïtis genoemd en wordt meestal veroorzaakt door een infectie als gevolg van e…
Acute bronchitis symptomen: piepende ademhaling, benauwdheidAcute bronchitis symptomen: piepende ademhaling, benauwdheidAcute bronchitis symptomen zijn blijven hoesten nadat je een verkoudheid of griep hebt gehad, pijn bij het hoesten en ee…
Wat te doen bij een verkoudheid?Wat is een verkoudheid? Een verkoudheid is een reactie van het lichaam op een infectie van de bovenste luchtwegen. binne…
Bronnen en referenties
  • EH van de Lisdonk, van den Bosch, WJHM, Lagro-Janssen, ALM, Ziekten in de huisartspraktijk (2003), Elsevier gezondheidszorg, Maarssen
  • Parveen Kumar, Michael Clark, Clinical Medicine (2002), W.B. Saunders, Philadelphia

Reageer op het artikel "Aandoeningen: infecties van de bovenste luchtwegen"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 25-01-2012
Subrubriek: Ziekten
Special: Ademhaling
Medische informatie…
Schrijf mee!