InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Oil pulling - ontgiftingskuur

Oil pulling - ontgiftingskuur

Oil pulling - ontgiftingskuur Oil pulling? Nog nooit van gehoord zullen de meeste mensen wel denken. Omdat het nog niet zo bekend is zal ik een kort artikel over dit onderwerp schrijven en uitleggen wat het nu precies is.

Oorsprong

Oil pulling is een eeuwenoude methode om je lichaam te ontdoen van gifstoffen op een simpele en natuurlijke manier.
Deze manier van ontgiften is door de jaren heen in vergetelheid geraakt. Dr. Fedor Karach een (oncoloog uit Rusland) heeft de ontgiftingskuur weer in de belangstelling gebracht nadat hij door de kuur was genezen van een chronische bloedziekte. Oil pulling vind zijn oorsprong in India, waar mensen deze goedkope manier van ontgiften al jaren toepassen voor verschillende aandoeningen en kwalen. Dr. Fedor Karach beweert dat oil pulling baat heeft bij een heleboel ernstige maar ook minder ernstige kwalen.

Wat is oil pulling precies?

Zoals ik al zei is oil pulling een goedkope, simpele en natuurlijke manier om je lichaam te ontdoen van gifstoffen. Elke dag slaat je lichaam gifstoffen op in o.a. de nieren en de darmen. We leven tegenwoordig in een erg vervuild milieu denk daarbij aan uitlaatgassen van auto`s bijvoorbeeld. Roken en slechte voeding zorgen ook voor veel gifstoffen in het lichaam. Om je lichaam een handje te helpen bestaan er veel manieren van ontgiften en oil pulling is daar een van.

Het is heel simpel. Je neemt gewoon 1 eetlepel koudgeperste olie in je mond en spoelt daarmee gedurende 15 tot 20 min je mond. Het is niet de bedoeling om als een bezetene je mond te spoelen. De beste manier is om de olie langzaam tussen tanden en kiezen te duwen en zuigen. Het duwen en zuigen kan je afwisselen door kauwbewegingen te maken. Gorgel niet met de olie, want dan krijg je de neiging om het in te slikken. Je zal je wel afvragen: Hoe zorgt deze simpele methode voor het ontgiften van mijn lichaam?

Door met de olie je mond te spoelen activeer je de stofwisseling (metabolisme). De activering van de stofwisseling zorgt er dus voor dat de gifstoffen door de slijmvliezen in je mond in je speeksel terecht komen. Als je de olie na 20 min uitspuugt hoort deze wit te zijn en zit het vol met bacteriën. Als de olie niet wit is heb je niet lang of goed genoeg gespoeld. Een andere reden voor niet witte olie is dat je niet genoeg water drinkt en dus uitgedroogd bent. Als je de olie uitspuugt in de wasbak zorg er dan voor dat je de wasbak naspoelt met gekookt water. Er zitten zoveel bacteriën in dat je het eigenlijk beter kunt uitspugen in de w.c. dat is ook de reden waarom je het niet moet inslikken.

Zorg ervoor dat je eerst je tanden poetst en flost voordat je begint met oil pulling. Houd je hoofd een klein stukje na achteren zodat ook de achterkant van de mond bereikt wordt.

Functies van de stofwisseling

  • Het vrijmaken van energie uit opgenomen stoffen
  • Het gebruik van bouwstoffen en energie als bron voor alle biologische processen
  • Het verwerken van afvalstoffen
  • De aanmaak en het gebruik reserves

Wat is koudgeperste olie?

Zonnebloemolie bijvoorbeeld wordt geperst uit pitten van de zonnebloem. Door druk en wrijving komt de olie uit de zonnebloempitten vrij. Hoe meer warmte er vrijkomt bij de persing hoe meer voedingsstoffen er in de olie verloren gaan. Koudgeperste olie is dus niet verhit en bevat nog alle goede voedingsstoffen. Zonnebloemolie en sesamolie worden het meest gebruikt, maar er zijn ook andere soorten olie die je kan gebruiken. Zorg er wel voor dat de olie die je koopt koudgeperst is.

Resultaten van oil pulling

Als oil pulling lang wordt volgehouden boek je de beste resultaten. De ene persoon reageert er nou eenmaal sneller op dan de ander. Acute kwalen kunnen binnen een week of 14 dagen verdwijnen, maar bij chronische kwalen kan het zo zijn dat je maanden of zelfs een jaar nodig hebt. Het kan zijn dat je je niet lekker begint te voelen, maar ga dan gewoon door en stop niet met oil pulling. Het betekent dat je lichaam dan bezig is met ontgiften. De eerste resultaten die je ziet zijn het witter worden van de tanden en loszittende tanden gaan weer vastzitten. Er verdwijnen ook ontstekingen in de mond en stopt het bloeden van het tandvlees. De darmen gaan beter functioneren en het bloed gaat beter stromen en je krijgt meer energie.

Welke olie?

Welke olie je het beste kan gebruiken is voor iedereen anders. De ene zweert bij olijfolie en de ander gebruikt liever sesamolie of zonnebloemolie. Er zijn mensen die experimenteren met alle soorten olie om te kijken wat voor hen het beste is. Zorg er gewoon voor dat de olie die je gebruikt koudgeperst is en het liefst biologisch geteeld.

Voor de beginners

  • Koop een fles koudgeperste zonnebloem, olijf of sesamolie.
  • Probeer het altijd op een lege maag te doen, bijvoorbeeld ´s ochtends. Als dit niet lukt is dat niet erg, want dan doe je het gewoon op een ander tijdstip. De reden om het te doen op een lege maag is dat je dan minder de neiging hebt om over te geven.
  • Neem 1 eetlepel olie in de mond.
  • Begin langzaam met duwen, zuigen en kauwbewegingen.
  • Probeer om de olie niet in te slikken. De olie zit namelijk vol met bacteriën.
  • Doe dit 15 tot 20 minuten.
  • Spuug de olie uit in het toilet en niet in de wasbak omdat ze wemelt van de bacteriën.
  • De uitgespuugde olie hoort wit te zijn.
  • Spoel daarna je mond met water en poets je tanden en tong nogmaals.
  • Drink daarna 2 glazen water.
  • Oil pulling mag je 3 x per dag doen.
© 2008 - 2017 Robin65, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Simpele manier van gebitsreiniging en ontgifting in éénSimpele manier van gebitsreiniging en ontgifting in éénHet schoonhouden van de tanden en kiezen doe je natuurlijk door middel van tandenpoetsen. Maar daarnaast is er nog een h…
De voordelen van oil pullingDe voordelen van oil pullingBen je op zoek naar een relatief gemakkelijke en goedkope manier om je lichaam te zuiveren? Dan is de eeuwenoude Indisch…
Ontgiften met Oil Pulling: Energie, witte tanden en meer!Ontgiften met Oil Pulling: Energie, witte tanden en meer!Heb je klachten zoals terugtrekkend tandvlees, vermoeidheid of pijnlijke gewrichten? Oil pulling is een makkelijke en go…
Ontgiften: oilpullingOntgiften: oilpullingOntgiften is het wegwerken van ongewenste gifstoffen uit je lichaam. Hierdoor zou je je gezonder en energieker voelen. O…
Oil pulling: olie trekkenOil pulling: olie trekkenOil pulling is een techniek die al heel lang in India gebruikt wordt, en zorgt voor een ontgifting van het lichaam. Met…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Oil pulling - ontgiftingskuur"

Reacties

Antoinette van Dijck, 04-05-2017 21:38 #46
Mag oil pulling bij zwangerschap gebruikt worden?

Katrien Annoot, 15-08-2016 12:01 #45
Ik spoel sedert een week met kokosolie… Mijn tanden zijn opmerkelijk witter geworden! Maar ik heb last van mijn keel oren en tandvlees. Ook hoofdpijn wat ik anders nooit heb! Kan iemand daar meer uitleg over geven?

Janna, 04-02-2016 10:44 #44
Ik spoel al een poosje met olie, eet daarnaast heel gezond. Wil wel een opmerking maken voor de mensen die denken dat ernstigere kwalen hiermee ook genezen kunnen worden. Helaas! Je hebt echt medicatie nodig voor diabetes, schildklier enzovoorts enzovoorts. Het is gevaarlijk om je hiermee niet onder medische behandeling te stellen. Verder voel je je met pulling gewoon lekker fris.

Angeline, 23-10-2014 09:15 #43
Even een vraagje, ik ben bezig met deze kuur, maar is af en toe lastig om 20min. de olie in mijn mond te houden, als ik toch een klein beetje heb ingeslikt wat is dan het beste om te doen? Kan iemand daar antwoord op geven?

Marian, 13-06-2014 18:30 #42
Ik ben nu 6 weken aan het pullen. Tanden mooier, huid beter, maar het allerfijnste vind ik dat ik zo vreselijk goed slaap. Hiervoor lag ik nachten wakker. Ik heb eerst met kokosolie gespoeld en nu met olijfolie, wat voor mij "lekkerder" gaat. Ik spoel niet als een gek, maar lat de olie langzaam tussen de tanden gaan of kauw zachtjes, nou volgens mij krijg je daar geen pijnlijke spieren van.

Mariela, 10-05-2014 12:05 #41
Ik spoel nu sind 10 dagen. In eerste instantie dacht ik bij het innemen van de kokos olie aan mijn zomervakantie. Het is een heerlijk ontlastend gevoel. Helaas na de 5 dag kreeg ik een onuitstaanbare drang om mijn darmen te laten reinigen, welke ik uiteraard heb laten doen. Ik heb nu mooie witte tanden en geen aften meer. Het beste resultaat is om twee verschillende oliën te mixen. Ik gebruik nu kokos en 1e graads olijf olie. Winderigheid dient men op de koop toe te nemen.

Carin, 07-04-2014 10:05 #40
Ben nu zo'n dik 10 weken aan het pullen en zowel de tandarts als de mondhygiëniste zien een enorme vooruitgang wat betreft mijn tandvlees. Deze was al jaren gevoelig en eens in de drie maanden liet ik mijn gebit reinigen door mondhygiëniste. Echter nadat ik 5 weken aan het pullen was en haar weer bezocht zei ze direct: wat ziet je tandvlees er rustig uit. Ik vertelde dat ik aan het oilpullen was waar zij nog nooit van gehoord had. De driemaandelijkse beurt is nu veranderd in een zesmaandelijkse beurt en ik streef ernaar toe om nog maar eens per jaar bij haar langs te gaan. Een ieder raad ik aan om te gaan oilpullen, het voelt schoon en ondertussen gebeuren er in je lijf veranderingen waar je in eerste instantie niets van merkt (misschien word je een beetje ziekjes) maar op de lange duur zeker wel!

Nicole, 02-04-2014 07:42 #39
Ik doe het oliespoeling nu drie dagen en het gaat prima. Terwijl ik de krant lees, draait de olie rond in mijn mond, daarna lekker mijn tanden poetsen en ontbijten. 20 minuten vind ik op deze manier echt niet lang, maar het beste is inderdaad ondertussen wel iets doen en niet gewoon zitten wachten totdat de tijd voorbij gaat. Naar mijn mening krijg je krampen in je mond als je het te krampachtig doet.
Ik heb diabetes mellitus 1, maar absoluut niet de illusie dat dit door het oliespoeling zal verdwijnen, wel heb ik de hoop dat al die andere kleine klachten en kwalen zullen verbeteren. Ik voel me in ieder geval nu al beter as is dat misschien eerder psychisch omdat ik eindelijk een ontgiftings-methode heb gevonden zonder dure middeltjes en rare activiteiten (darmspoeling bijvoorbeeld), maar een eenvoudig iets dat je altijd in je keukenkast hebt staan.

Lola, 20-03-2014 09:24 #38
Ik ben nu ongeveer anderhalve wk bezig. Ik heb last van mijn maag, oren en keel gehad sinds ik begonnen ben. Het hoort er toch echt bij dat je eerst gaat kwakkelen, en daarna je beter gaat voelen?

Gr

Alie, 18-03-2014 14:46 #37
Graag wil ik reageren op het spoelen met sesamolie. Heb ontzettend veel problemen gehad door aften en sinds januari spoel ik met sesamolie. Op dit moment ben ik aften vrij. Heb een artikel gelezen in het blad Happynezz en ben zeer verheugd dat dit tot nu toe helpt.

Anita, 15-03-2014 12:53 #36
Ik ben gisteren begonnen, met zonnebloemolie, een eetlepel. Ik ben gewoon mijn ritueel gaan doen, douche, aankleden. en toen uitgespuugd. Het is op zich niet moeilijk. Ik had wel slikbewegingen, maar dat kon ik gewoon doen, zonder de olie daadwerkelijk ook in te slikken. Ik ben razend benieuwd wat het met mij gaat doen! Ik heb ontstoken tandvlees bij de kiezen, en in augustus moet ik weer terug naar de tandarts, ben dus benieuwd of dit werkt. Let wel op, ik spuugde het uit in de douche, maar denk niet dat dit nu zo goed is voor de afvoer! Ben ik mijn ontsteking kwijt, maar mijn afvoer een verstopping!… Ik spuug het nu in een stuk keukenpapier, die ik in de vuilnisemmer dump. veiliger.

Chris, 10-03-2014 00:02 #35
Ik ben enkele weken geleden begonnen met Oil pulling en krijg regelmatig koorts en keelpijn. Is dat normaal bij het ontgiften met Oil pulling?

Jannie, 16-02-2014 08:52 #34
Jannie. Ik heb er zin in, deze eenvoudige manier om weer aan je gezondheid te werken, tongschrapen doe ik al jaren. Juist op je tong zitten heel veel bacteriën, en het staat vies zo een beslagen tong, je moet hem goed reinigen. Als je dat dagelijks doe is de tong gewoon fris rood. Deze methode doe ik nu voor de derde dag, met zonnebloemolie ik ga over op kokosolie. Ik heb veel nare ziektes en misschien gaat het beter, ik geloof erin.
Het is helemaal niet vies echt niet. Waar een wil is een weg. Voor mijn gezondheid heb ik alles over, ik ben blij dat ik het in de happinez gelezen heb. Waar uitgebreid verteld werd hoe het te gebruiken, anders had ik er nooit op gekomen.

Wieweet, 13-02-2014 21:55 #33
Goed diep en rustig ademhalen helpt als je het niet volhouden kunt. Ik moest in het begin kokhalzen maar leerde dat je het kunt onderdrukken door diep door de neus te ademen. Ook een versje bedenken en ritmisch in je hoofd herhalen, zoals vroeger zeelui chantyliedjes gebruikten bij het hijsen van de zeilen. Nu.nl lezen (of forums ;-) ) doe ik ook tijdens het mondspoelen dan vliegt de tijd ook voorbij.

J. Versteijnen, 12-02-2014 18:00 #32
Als arts doe ik zelf al enige jaren aan Oil Pulling waarbij ik gebruik maak van koudgeperste kokosolie. Oil Pulling is een zeer goede en eeuwenoude methode om het lichaam te ontgiften waardoor allerlei kleine kwaaltjes inderdaad afnemen en zelfs verdwijnen. Echter wil ik als arts wel vermelden dat het levensgevaarlijk is om te zeggen dat dit diabetes, leukemie en polio zou genezen. Dit is namelijk NIET zo. Dit zijn ernstige ziekten waarbij ten alle tijden gebruik gemaakt dient te worden van de huidige en dus moderne geneeskunde, zoals insuline, medicatie, chemo of bestraling. Zonder deze hulpmiddelen kunnen deze ziekten leiden tot de dood. Echter is Oil Pulling wel een prima aanvulling voor patiënten met deze of zulke ziekten omdat zij met Oil Pulling wel continu het lichaam ontgiften en dit is voor hen net zo goed als voor gezonde of relatief gezonde mensen. Oil Pulling is een methode die ALTIJD toegepast mag en kan worden, maar dan wel naast voorgeschreven behandelingen en medicatie en nooit in plaats van!

D. Bruinhart, 07-02-2014 05:00 #31
Geachte mevrouw, meneer : had nog nooit van dit product gehoord en zou het graag willen proberen, zou graag willen weten waar ik dit kan kopen en hoe duur dit middel is. wachtend op een reactie van u verblijf ik me vriendelijke gr.

Gerard, 05-02-2014 20:49 #30
Het wit worden van de olie komt volgens mij niet door bacteriën, maar door het mixen in de mond met speeksel. Soort mayonaise maken zonder ei ;-) vandaar dat het niet dik wordt.

Jossie, 31-01-2014 16:04 #29
Ben begonnen met Oil Pulling op 22 januari 2014. Mijn huid is zachter na 2 dagen. Meteen de eerste dag stonk mijn urine enorm! Ruim een week later is de geur iets afgenomen. Mijn vraag is, is dit normaal wat betreft urine?

Rita, 31-01-2014 07:52 #28
20 minuten is ook een eeuwigheid. Maar als je ondertussen je ochtendritueeltje uitvoert ( wassen douchen aankleden), denk je er niet zo aan en gaat het makkelijker. Ik ben net begonnen, maar zonder vooraf tandenpoetsen en met een grote theelepel zonnebloemolie. Effect is inderdaad witte olierestanten uitspugen en de stoelgang als een tierelier haha. Ik vind het ook wel grappig, dat zo'n eenvoudige truc een boel effect heeft.

Michael Muller, 22-01-2014 09:27 #27
Vanochtend voor de tweede dag met bio zonnenbloemoil 20 min oil pulling gedaan en ik voel mij al beter fitter en veel meer energie hebben, . en dat al naar twee dagen, . wordt vervolgd, .

Rr, 20-01-2014 10:24 #26
Diabetes en leukemie? Daarvoor moet je medische attentie krijgen. Ik vind dit ontzettend misleidend en schadelijk, verwerpelijk.

G., 07-01-2014 23:29 #25
Ik ga het zeker proberen. En idd fijn dat ik nu ook de nieuwsbriefontvang.

J., 13-12-2013 02:38 #24
Ik heb gehoord dat je dit ook met cocosolie kan doen, kijk op youtube naar de filmpjes van ms toi.

Anna, 27-08-2013 08:39 #23
Ik wil bedanken voor deze tip en ga er meteen mee aan de slag. Fijn dat ik mij ook aan kan melden voor de nieuwsbrief en zo op de hoogte kan blijven van allerlei zaken, die de gezondheid bevorderen. Fijne dag en lieve groet Anna

Mea, 27-08-2013 08:21 #22
Dit kun je dus ook gebruiken tijdens chemotherapie?

Eva, 31-05-2013 12:03 #21
Ik heb twee dagen achterelkaar oilpulling gedaan. Precies zoals het hierboven vermeld staat. Maar de tweede dag kreeg ik kiespijn (en pijn aan mijn tandvlees). Is dat normaal? Ik wil er best mee doorgaan als de pijn tijdelijk is… Weet iemand waar dit aan ligt?

Marjolein, 20-03-2013 15:59 #20
Ben nu 7wkn met amanprana mondolie aan het trekken en er zijn veranderingen o.a
tong branden gaat veel beter, mijn mond voelt heel schoon en ik heb een mooie roze tong en gezonder tandvlees. De artrose in mijn handen is weg, ik voel mij veel energieker en zie er beter uit. Ik ga er gewoon mee door…
Mijn moeder [87jr] daarentegen heeft een andere ervaring, na 2wkn olie trekken werd ze wakker met een ernstig op gezwollen gezicht en stijve tong, ze kon haast niet meer praten.het lijkt wel op een allergische reactie…
Heeft iemand daar een verklaring voor?

Scotty, 06-01-2013 10:42 #19
Als mensen al een probleem hebben met 20 min. spoelen vraag ik me af hoe ernstig hun gezondheidsklachten zijn? Wat kunnen mensen toch zeuren. Ik ben 2 weken bezig, maar heb nog geen resultaat, helaas. Bij chronische klachten moet je het ook de tijd geven zegt men. Dus gewoon doorgaan.

Korine, 29-10-2012 10:07 #18
Ruim een jaar geleden ben ik gestart met olie spoelen. Reden hiervoor was chronische (astmatische) bronchitis (heb dit al vanaf jeugd). Doorgaans begint bronchitis bij mij eind september en eindigt eind april/mei. Geen enkel medicijn kan mij hiervan afhelpen. Was er erg moe van een groot deel van het jaar niet fit te zijn. Aangegeven wordt dat je bij deze ziekte langere tijd moet spoelen wil je resultaat zien. Ik ben geen voorstander van alternatieve medicatie maar dacht baat het niet dan schaadt het niet. Vanaf augustus vorig jaar ben ik begonnen met spoelen, eerste half jaar merkte ik nog niet zo veel, had wel het idee dat bronchitis minder was. Vanaf half januari echter bleef de bronchitis weg en is niet meer teruggekomen! Om er zeker van te zijn dat het oliespoelen hiervan de oorzaak was wilde ik september/oktober van dit jaar afwachten, eind september komt de bronchitis altijd op. Het is nu bijna november, en de bronchitis blijft uit! Dit is nog nooit eerder gebeurd. Naar mijn mening kan dit alleen maar komen door het oliespoelen. Of ik er echt van genezen ben weet ik niet, ik hoop het…

Anthonie, 11-07-2012 10:57 #17
Wat een gezeur over lang en niet vol te houden, etc. etc. als het werkt en je klachten verhelpt, maakt het niet uit hoe, wat en hoelang.

Mei, 12-03-2012 09:30 #16
Ik ben er zaterdag mee begonnen voor een verkoudheid op te lossen en heb al jaren last van tandvleesproblemen. Soms gaat het goed en (hoe meer ik poets en flos) dan gaat het weer slechter. Ben benieuwd wat tandarts/mondhygiëniste over een paar weken zegt.

Elly Heisen, 23-01-2012 22:26 #15
Ik heb burning mouth syndroom (tong branden) ik heb hier over gelezen, en ga dat met sesamolie proberen. B.M.S.is moeilijk te behandelen, de artsen kunnen mij niet helpen.
De meeste artsen hebben hier ook nog nooit van gehoord.

Dee, 23-08-2011 18:01 #14
Net voor het eerst gedaan. Ik maakte een vriendin een compliment op haar mooie tandartswitte smile. Kreeg wel snel kramp in mn kaken, wangen, tong etc maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn.

@Jan W: Hoe is het gegaan met de mond- en keelklachten? Ben erg benieuwd.
@ R. Dekker: Zeker doen, aangezien het niet alleen goed is voor de mond maar ook voor de rest van je lichaam. (Beetje late reactie maar wellicht kunt u er wat mee)

Jan W., 26-07-2011 13:01 #13
Heb al jaren mond- en keelklachten die gepaard gaan met mondbranden. Alle instanties, behandelingen en onderzoeken zonder enig resultaat doorlopen. Ook is de mond erg droog omdat te weinig speeksel wordt aangemaakt. Ga nu olieslurpen. Heeft iemand met dezelfde klachten ervaring?

A. M., 22-04-2011 13:05 #12
Op een andere link heb ik gezien dat je de olie ook nog kunt verrijken met kruiden
mijn vraag is
is dat dan ook met droge kruiden zolas bv gember of thijm?
en zou het mengen met magnesiumolie van Zechstein ook kunnen?
aan te bevelen zijn?
want dan is het volgens mij 2 vliegen in een klap

ik zal de betreffende link er maar meteen bij doen
op het gevaar af dat het de concurrent is…
en er dan niet geplaats wordt…
ik wil wel graag een mening horen vr.gr A.M.
http://www.paradijsvogel.nl/zonnebloemolie.htm

Jack, 08-04-2011 09:38 #11
Kan iemand mij vertellen of je het ook kan doen als je zwanger bent?

R. Dekker, 15-02-2011 16:45 #10
Hallo
Mijn vraag is heeft het zin om dit te doen als je geen eigen tanden meer hebt.
Dus zie ik graag een antwoord op deze vraag.

Vriendelijke groet

Cocco, 06-12-2010 20:59 #9
Ik heb de pulling 3 maanden in 2009 gedaan, 1x per dag opzich voelde ik me prima. Nu ben ik sinds 2 maanden 2x per dag aan de pulling. ('s morgens direct bij het opstaan en 's avonds voor het slapen gaan 20 minuten) En het resultaat is aanzienlijk beter, voel me prima, energiek etc Mijn klachten waren voornamelijk gebits klachten en een beetje al gehele vage lichaamelijke klachten. Ben nu van plan dit vol te houden tot aan de zomervakantie. ( totaal 10 maanden) Het vergt disipline, maar door het huidige resultaat is dit geen moeite. Al die verhalen dat het vies is en niet mogelijk is onzin, stel je positief op en ga onderhand iets doen, zodat je er niet al te veel bij stil staat. succes

Ramon, 24-02-2010 01:13 #8
Hallo,

Heeft iemand dit nu al langere tijd geprobeerd en wat zijn de ervaringen ermee?

Gr.

Sandra, 09-11-2008 20:54 #7
Dit is echt interessant! Dat ga ik eens proberen!

Eva, 03-09-2008 22:37 #6
De claim dat je er diabetes (zonder toevoeging van type I of II) mee kunt genezen is absoluut niet waar te maken en ernstig misleidend. Je kunt daar een hoop gezeik mee krijgen! Een expert!

Els, 02-09-2008 10:44 #5
Ik heb de eerste spoeling gedaan. Het brandde en prikte erg, en het speeksel was erg geel, zoals de kleur van kurkuma. Jaren terug heb ik ook gespoeld, maar nooit gele speeksel gehad. Wat kan hier de reden van zijn?

Robin65 (infoteur), 19-07-2008 15:11 #4
Meestal als je een paar minuten aan het spoelen bent maakt je mond veel speeksel aan waardoor je dus een hele volle mond krijgt. Dit kan je gewoon heel simpel oplossen door een beetje olie uit te spugen.Sommige mensen nemen in plaats van 1 eetlepel olie 2 theelepeltjes olie in de mond omdat dat makkelijker spoelen is. spoel de olie gewoon langzaam in je mond en probeer het elke keer wat langer vol te houden.

Martine, 18-07-2008 19:16 #3
Ik wil dit heel graag doen omdat ik lees dat het een oplossing voor veel problemen is. maar het lukt me niet om lang te spoelen. ik hou het hooguit 1 a 2 minuten vol maar dan moet ik de olie echt uitspugen. heeft iemand een tip hoe ik het langer vol kan houden?

Thomas, 29-06-2008 13:18 #2
Als ik een resultaat wil boeken, is 1x dan te weinig?

@ Jana: 15 minuten is al amper vol te houden, je mondspieren worden moe en willen het doorslikken. Reactie infoteur, 03-07-2008
Hoi Thomas
Je kan het gerust 1 keer per dag doen.
Het ligt er ook een beetje aan voor wat voor kwaal je het doet.
Ik heb het zelf ook geprobeerd en heb niet het gevoel dat ik het wil inslikken.Je mondspieren kunnen inderdaad moe van worden, maar het is dan ook de bedoeling dat je het langzaam doet.

Jana, 08-06-2008 21:33 #1
Hoe houdt men dat vol, 20 min. spoelen lijkt me 'n eeuwigheid.

Infoteur: Robin65
Laatste update: 07-01-2014
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 46
Medische informatie…
Schrijf mee!