InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Koorts bij kinderen

Koorts bij kinderen

Koorts bij kinderen Soms denken ouders dat koorts gevaarlijk is of dat hoge koorts duidt op een ernstige ziekte. Dit is meestal niet waar. Vaak zijn ouders toch erg ongerust over de koorts bij hun kind. Ouders zijn vaak erg ongerust wanneer het kind ziek is. Vaak weten ze ook niks over koorts en maken zich direkt erge zorgen als de koorts wat oploopt. Het kan ook zijn dat er andere factoren meespelen waarom ze zich zo zorgen maken. Het kan zijn dat er in de naaste omgeving iemand erg ziek is geweest en daar wel koorts bij had. Het kan ook om hun eerst baby gaan die voor het eerst koorts krijgt. Dan komt er ook nog koorts voor bij allochtone kinderen. Allochtone ouders zijn vaak erger ongerust over de koorts dan Nederlanders. Dit heeft te maken met het feit dat uit het land van herkomst veel ziektes zijn, waar koorts bij voorkomt, de kinderen doodgaan. Dit gaat bijna altijd om ziektes die in Nederland niet voorkomen, en als ze wel voorkomen zijn hier nog altijd betere behandelingen te krijgen.

Wat is koorts?

Koorts is een reactie van het lichaam op een binnengedrongen infectie. Doordat het lichaam zelf de temperatuur kan regelen zal deze oplopen. Het oplopen van de temperatuur is belangrijk voor het bestrijden van deze virussen of bacteriën. Bacteriën en virussen doen het namelijk niet goed meer als het te warm wordt. Dus kan het eigen afweersysteem aan de gang om de binnendringers uit te ruimen. Kinderen hoeven niet altijd ziek te zijn van koorts. Zo kunnen ze 40 graden koorts hebben en nog lekker zitten te spelen. Het is dus ook niet nodig om de koorts met paracetamol te onderukken als het kind niet erg veel last van de koorts heeft. De koorts mag zelfs oplopen tot 41.7 graden. Maar eigenlijk regelt het lichaam zelf dat de koorts niet zo hoog oploopt, daar is niet persé een paracetamol voor nodig. Kinderen die koorts hebben zijn vaak ook verkouden, moeten hoesten, hebben oorpijn of keelpijn.

Leeftijd
Kinderen die jonger zijn dan drie maanden horen eigenlijk nog geen koorts te hebben. Hun lichaam is nog te klein en vaak te zwak om een binnengedrongen virus te lijf te gaan. Mocht een kind dat jonger is dan 3 maanden toch koorts krijgen dan is het verstandig om een arts te raadplegen. Het komt ook vaak voor dat een ouder kind in de familie ziek is en de baby heeft aangestoken.

Hoe meten.
De temperatuur wordt het lieft rectaal gemeten, dit is het betrouwbaarst. Een oorthermometer is vaak niet betrouwbaar, en al helemaal niet wanneer het kind toevallig ook een oorontsteking erbij heeft. Dan is er te veel storing om een juiste uitslag te geven.

Hoe lang mag de koorts duren.
De meeste zieke kinderen hebben last van een virusinfectie. Tegen een virus is nog steeds niks te doen als alleen maar uitzieken. Een virusinfectie blijft meestal niet langer dan drie dagen actief, dus mag de koorts ongeveer drie dagen duren. heeft het kind langer dan drie dagen koorts dan is er waarschijnlijk wat anders aan de hand en kun je beter een arts raadplegen.

Zo moet je ook de mate van het ziekzijn van het kind in de gaten houden. Sommige kinderen zijn met 38 graden koorts erg ziek en liggen de hele dag in bed, anderen hebben 41 graden koorts en huppelen nog vrolijk rond. De hoogte van de koorts zegt dus niks over de mate van het ziek zijn.

De koortsstuip

Veel ouders denken dat een koortsstuip komt door hoge koorts. Dit is niet waar. Een koortsstuip kun je krijgen door het snel stijgen van de lichaamstemperatuur. Dus als je temperatuur in een razend tempo van 37 graden naar 39 graden stijgt dan heb je kans op een koortsstuip. In tegenstelling tot wat veel ouders denken is dat de koortsstuip hersenbeschadeding kan geven. Ook dit is niet waar. Een koortsstuip is onschuldig, maar wel beangstigend om naar te kijken.

Een koortsstuip komt alleen voor bij kinderen ouder dan 3 maanden en tot een leeftijd van 5 jaar. Als ze één koortsstuip in een ziek zijn periode meemaken is dit niet erg. Krijgt een kind nou nog een stuip in dezelfde ziekteperiode dan moet je wel een arts waarschuwen. Datzelfde geld voor kinderen onder de drie maanden en ouder dan 5 jaar.

Wanneer wel een arts waarschuwen
Het hebben van koorts en:
  • een koortsstuip die niet over is, of voor een tweede keer binnen een periode terugkomt,
  • ernstig ziek of kreunen
  • suf en niet goed te wekken als het slaapt
  • als er vlekjes op het lichaam te zien zijn
  • als een baby minder dan de helft van de normale hoeveelheid drinkt.
  • als het kind niet meer goed reageert op aanspreken en stil voor zich uit zit te kijken
  • als het voortdurend jengelt en huilt en niet te troosten is.
  • als het kortademig of een snelle ademhaling heeft.
© 2008 - 2014 Mirjam, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een koortsstuip, wat is het?Een koortsstuip, ook wel koortsconvulsie genoemd, is een soort epileptische aanval die veroorzaakt wordt door koorts. Ko…
Koortsstuipen bij kinderenKoortsstuipen bij kinderenEen koortsstuip is plotselinge heftige schokken en trekkingen in het lichaam van een kind. Dit wordt veroorzaakt door he…
Koortsstuip; Minder eng dan dat het lijktKoortsstuip; Minder eng dan dat het lijktWanneer een kind een koortsstuip krijgt dan raken veel ouders in paniek. Het lijkt een epileptische aanval en soms stopp…
Wat te doen bij koortsKoorts komt vaak voor en is een natuurlijke reactie van het lichaam op een ziekte of infectie. Maar wat wordt er nu eige…
Koorts, wat is dat?Bij koorts is er sprake van een verhoging van de lichaamstemperatuur ten gevolge van een afweerreactie van het lichaam.…

Reageer op het artikel "Koorts bij kinderen"

Reacties

Rianne, 20-08-2013 19:49 #13
Het klopt niet dat een kind geen hersenbeschadiging kan krijgen van een koortsstuip. Mijn zoontje van 3 heeft 2 keer een koortsstuip gehad (in 2 verschillende ziekteperiodes) daarna kreeg hij epilepsieaanvallen. Na een MRI bleek dat hij een hersenbeschadiging heeft en volgens de kinderneuroloog op Kempenheaghe (epilepsiecentrum) is dat een gevolg van de koortsstuip. Dus hij heeft nu epilepsie doordat hij een koortsstuip heeft gehad. Bij de eerste koortsstuip hebben we de ambulance gebeld en die broeders zeiden tegen ons dat we altijd moesten bellen bij een stuip.

Merel, 06-03-2013 10:04 #12
Erg vervelend als je kind doorlopend met koorts rondloopt, ik heb dit zelf ook aan de hand gehad met mijn dochter (toen 3 jaar). In die periode wel drie keer bij de huisarts gezeten, werd telkens afgedaan met 'een griepje' 'een verkoudheid' tot ik me na een half jaar geen raad meer wist omdat ze van vermoeidheid de trap niet meer opkwam en de bank niet meer afkwam. Ik stond erop dat ze bloed zouden laten prikken en dat is toen gebeurd. Haar bloedwaarden bleken veel te hoog en eindelijk kwam 'de aap uit de mouw' ze had in die hele periode de ziekte van pfeiffer doorgemaakt. Dat begin met fase 1, daarna de piek en vervolgens heeft het nog een 'staart' van meer dan een jaar gehad. Kind is totaal 2 jaar totaal niet fit geweest. Erg witjes, continu verkouden, koortsig (wel om de twee weken, en vaak verhoging) 't is erg naar om je kind zo te zien, een kind zou lekker fit moeten zijn en moeten spelen. Ik heb er te lang mee doorgelopen met haar, me te vaak weg laten sturen. Als u twijfelt, sta erop dat ze t kind goed nakijken. Pfeiffer kun je niet voorkomen, maar t is wel prettig om te weten wat er aan de hand is. Als weet je als ouder maar dat het van tijdelijke aard is, dan maak je je een stuk minder druk!

Alida, 26-11-2012 21:05 #11
Mirjam ik ben het niet eens met je bericht over hersenbeschadiging bij een koortsstuip.Volgens jou kan dit niet. Mijn kind heeft een koortsstuip gehad en wij hebben 112 gebeld. Zij zeiden ook dit altijd direct te moeten doen omdat ze een aanrijdtijd nodig hebben. En als het kind niet zelf uit de koorsstuip komt ze een middel moeten toedienen om hier uit te komen anders kan er dus wel hersenbeschadiging optreden! Het is ook logisch. Zuurstof te kort! Dat kan hersenbeschadiging opleveren. Alles stopt behalve het hart. Gevaarlijk wat je schrijft.
Ik heb het van de arts van 112.

Hillywood, 16-04-2012 19:27 #10
Zoo zeg ik ga hier al geen eens om raad vragen, want zie hieronder dat er niet gereageerd word belachelijk!

Ellie, 08-02-2011 23:32 #9
Ik als oma maak me zorgen over m'n kleindochtertje bijna 3 jaar, heeft al 6 dagen koorts en moet het onderdrukken met paracetamol zetpil, gisteren de vijfde dag naar huisarts geweest en die nog 2 dagen wachten anders anti-biotica, hij zag iets roods in oortje en? amadelen?
nou kan me iemand iets daarover vertellen, dank u wel

Annieke Breedveld, 16-11-2010 19:23 #8
Ik lees net in een ander artikel van WIJ, kinderinfo, dat koortsstuipen bij kinderen onder de 6 maanden bijna nooit onschuldig is, dat het dan betekent dat het kind zeer ernstig ziek is. En dat de gevolgen zeer ernstig zijn. In jullie artikel lees ik dat koortsstuipen niet gevaarlijk zijn, alleen vervelend zijn om te moeten aanschouwen. Dat is nogal een verschil in beide artikels. Hoe zit dat?

Marea, 07-02-2010 11:44 #7
Ik heb een goede remedie tegen koorts zonder al die medicijnen.
Mijn zusje had altijd koorts, zonder welke reden dan ook, maar dan echt hoge koorts!
mijn moeder wist niet meer wat ze moest doen en toen heeft ze iets gelezen in het boekje van Clazien uit salk
doekjes in azijn weken, uitknijpen, om de enkeltjes binden en sokjes erover heen.
met een uur zakte de koorts al.
Ik heb het pas geleden ook bij mijn zoontje gedaan en het werkt echt geweldig.

Mirjam (infoteur), 20-06-2009 21:05 #6
Ik zou nogmaals naar de huisarts gaan, 5 maanden met koort hoort gewoon niet.
Hij moet je goed kunnen uitleggen waarom hij je elke keer met een kuur naar huis stuurt. Luister goed en maak evt aantekeningen zodat je het thuis op internet na kan zoeken.

Syl, 29-05-2009 21:45 #5
Mijn dochtertje is nu 13 mnd en loopt nu al ruim 5 mnd met koorts, zo loopt het paar dgn af en zo loopt het weer op tot 41.5 soms hoger en de huisarts stuurt me alleen maar weg met een kuur,
en IK weet gewoon er is iets niet goed, maar weet gewoon weg niet wat ze heeft, het is in iederegeval niet gezond dat ze al zo lang loopt met koorts.weten jullie mss iets? wanhopige mam

Aysel Celik, 23-02-2009 00:45 #4
De info die gegeven is bij koorts bij babys vond ik heel goed en geruststellend vooral omdat ik met mijn eerste kinderen(tweeling) zo iets meemaak schrok ik heel erg, maar nadat ik deze informatie heb gelezen ben ik gerust gesteld opgelukt.
bedankt aysel celik

Lianne, 02-01-2009 21:39 #3
Wat fijn om te horen dat wij niet de enige zijn. Ze was vorige week weer hartstikke ziek. We waren een midweek weg en zijn op en neer gereden naar de Kinderarts. De infectiewaarde was weer flink verhoogd en dus moesten we de antibiotica weer ophogen naar 3x per dag. Ook waren haar keel amandelen sterk vergroot en moeten we nu naar de KNO arts. Ook ging de kinderarts contact opnemen met het Radboud ziekenhuis in Nijmegen.

Emmelie, 08-12-2008 09:00 #2
Mijn dochter van 6 heeft dus ook elke maand hoge koorts inmiddels zijn haar amandelen eruit en dan zou het beter moeten gaan, we zijn nu 4maanden verder en ze is al 6 keer ziek geweest. Ik vind dat best raar. Ik ga vandaag maar weer de dokter bellen. Ook bij haar zijn haar leuco's hoog. Maar kunnen ze verder niks vinden.

Lianne, 24-11-2008 21:41 #1
Mijn oudste dochter heeft vanaf dat ze 2,5 jaar is (ze is nu 5) om de 2/3 weken koorts. En niet zomaar koorts, ze is er dan ook echt ziek van. We zijn nu zover dat ze een onderhoudskuur antibiotica heeft gekregen en dat ze daarna gaan informeren in een ander ziekenhuis. Ze weten niet waar het elke keer vandaan komt. Ze heeft wel elke keer een verhoogde infectiewaarde, wat duidt op een bacteriële infectie, dus geen virus.

Infoteur: Mirjam
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!