Wat is een koortslip

Meer als de helft van de inwoners van Nederland is drager van het herpesvirus en krijt 1 keer of vaker per jaar een koortslip. Een koortslip is onschuldig en gaat vanzelf weer over binnen één tot twee weken. Een koortslip blijft terugkomen omdat het herpesvirus je hele leven in je lichaam aanwezig blijft, daar is niks tegen te doen.

Wat is een koortslip

Een koortslip is een infectie van de lippen of de huid erom heen met het herpes virus. Enkele dagen voordat er een blaar gevuld met vocht ontstaat, ontstaat er een plekje dat brandt, jeukt of pijn doet. Dit plekje gaat opzwellen en er rood uit zien. Op de plek komen allemaal kleine blaasjes gevuld met vocht ( hier zit het virus in). Soms vormen de kleine blaasjes samen een wat grotere blaas. De huid erom heen ziet er rood uit. Na twee dagen drogen de blaasjes in en ontstaan er korstjes die na een week helemaal verdwenen zijn.

Iemand die eens een koortsblaar krijgt zal hem ook vaker terug krijgen, soms wel een paar keer per jaar. Het virus verspreidt zich door kussen en knuffelen en is besmettelijk. De eerste besmetting vindt vaak al plaats op kleuterleeftijd en meestal zijn er geen klachten bij. Vaak verschijnen bij de eerste keer dat iemand besmet wordt pijnlijke blaasjes in de mond.

Wanneer de koortsblaar weer wegtrekt, blijft het virus wel in de zenuwcellen aanwezig. Hier blijft het zitten, tot de volgende keer dat iemand een koortsblaar krijgt. Als je eenmaal besmet bent, raak je het virus nooit meer kwijt.

Symptomen op een rijtje

  • Bij verminderde weeerstand wordt het virus actief, het verspreidt zich via de zenuwuiteinden naar de huid rondom de lippen
  • prikkeling, branderig gevoel en jeuk rond of op je lip.
  • Daarna roodheid en zwelling
  • Blaasjes met vocht, hier zit het virus in.
  • Blaasjes gaan open en drogen in.
  • Korstjes
  • Wondjes zijn na één tot twee weken genezen.

Complicaties

Complicaties kunnen ontstaan als er een tweede infectie ontstaat, meestal gebeurt dit als de normale afweer verstoord is zoals bv bij AIDS, of als bij onvoldoende hygiëne de infectie zich verspreid naar andere delen van het lichaam. Vaak gaat het hier om ooginfecties, men zit eerst aan de koortslip en daarna in de ogen, of heeft net de lenzen schoongemaakt terwijl er een koortlip aanwezigis. Een tweede infectie is dan zo gebeurd. Als iemand eczeem in het gezicht heeft, kan het koortslip virus snel doen uitbreiden.

Uitlokende factoren voor het krijgen van een koortslip

  • koorts,
  • verminderde weerstand,
  • menstruatie,
  • veel onder de zonnebank.

Besmettingsgevaar

Totdat de blaasjes zijn ingedroogd is het besmettelijk. Door goede hygiëne in acht te nemen kun je proberen te voorkomen om iemand anders of jezelf op andere plaatsten te besmetten. Pas ook op met zuigelingen, hun weerstand is nog een heel stuk minder en infecties verlopen vaak ernstig. Borstvoeding mag als er geen blaasjes rond de tepel zitten.

Adviezen

Probeer de blaasjes zo min mogelijk aan te raken en was vaak je handen. Als je contactlenzen draagt maak ze dan niet schoon met speeksel om besmetting in het oog te voorkomen. Vermijd knuffelen. Een echt geneesmiddel tegen een koortlip is er niet, je kan wel vaseline creme gebruiken zodat de huid soepel en zacht blijft of zinkolie zodat de blaasjes indrogen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een koortslip"

Reactie

P. van Greevenbroek, 22-08-2008 16:36 #1
Als ik een koortslip krijg en ik doe niets dan gaat het na 7 à 10 dagen weer over met veel jeuk en nare korstjes enzovoort.
Als ik een koortslip voel opkomen (een brandend plekje ergens op mijn lip dan pak ik een zakdoekje en maak dit nat met eau de cologne (70 % alcohol) en druk het stevig tegen het plekje. [ NIET WRIJVEN! Dit doet heel erg pijn! ]
Na 1 of twee dagen ben ik dan van het brandende plekje (de koortslip af.

Een goede gezondheid allemaal,
Paul

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 13-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!