InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wanneer naar de huisarts met maagpijn

Wanneer naar de huisarts met maagpijn

Wanneer naar de huisarts met maagpijn Maagklachten komen vaak voor en zijn in verschillende groepen te verdelen. Vaak gaat het om a-specifieke maagklachten, refluxklachten, ulcusklachten of bijzondere maagproblemen zoals een maagbloeding of maagperforatie. Door het verhaal van de patiënt wordt er een onderscheid gemaakt door de huisarts in welke groep zijn maagklachten thuis horen.

Klachten bij maagproblemen

Maagproblemen kunnen verschillende klachten geven, en gaat vaak gepaard met:

  • pijn in de bovenbuik of pijn achter het borstbeen
  • zuurbranden
  • misselijkheid en braken
  • opgeblazen gevoel
  • veel boeren

Klachten die kunnen wijzen op een (acute) ernstige maagaandoeningen zijn:

  • bloedbraken
  • gevoel dat het eten in de slokdarm blijft hangen
  • zwarte ontlasting
  • acute en zeer hevige pijn in de buik.

A-specifieke maagklachten

Deze maagklachten bestaan niet langer dan twee weken. Klachten zijn voornamelijk pijn in de bovenbuik, zuurbranden, misselijkheid, opgeblazen gevoel of een snelle verzadiging. Vaak is er geen acuut begin en wordt na uitsluiting van alarmsymptomen geen specifieke diagnose gesteld. Deze klachten vallen dan in de restgroep waarbij ook geen ernstige aandoening wordt vermoed.

Gastro-enteritis (buikgriep)

Vaak gaat het om een virusinfectie van het maag- darmkanaal. Het begint vaak met misselijkheid en braken, later kan er ook waterdunne diarree bij komen. Soms is er ook koorts. Het begint vaak vrij acuut en houdt vaak maar één of twee dagen aan waarbij er bijna niks binnengehouden wordt.
De klachten zijn meestal na drie dagen verdwenen. Er is geen behandeling nodig.

HELLP- syndroom

Dit is een zeldzame en ernstige aandoening tijdens de zwangerschap en gevaarlijk voor moeder en kind. Het begint vaak met een te hoge bloeddruk, de vrouw merkt hier niks van. Vaak treden er ook bovenbuikpijnklachten op. Later wordt de leverfunctie verstoord en worden bloedcellen door het lichaam afgebroken.

Melaena ( zwarte ontlasting)

Melaena is pikzwarte en teerachtige ontlasting. Dit ontstaat als bloed langer als veertien uur in de darmen zit. De oorzaak is vaak een maagbloeding of een bloeding hoog in de darmen.

Refluxoesofagitis

Bij deze klachten werkt de klep tussen de slokdarm en de maag niet meer goed waardoor de zure inhoud van de maag terug de slokdarm vloeit. Het slijmvlies van de slokdarm geeft geen bescherming van het zuur uit de maag met als gevolg etsing van het slokdarmslijmvlies.
Zuurbranden, pijn achter het borstbeen en oprispingen zijn het gevolg hiervan.
Vaak verschijnen de klachten bij bukken, een volle maag, liggen, zwangerschap, knellende kleding en overgewicht. Op korte termijn kunnen hiervoor middelen gebruikt worden die het maagzuur neutraliseren zodat je er minder last van hebt. Maar bij het aanhouden van de klachten moet het wel een keer door een huisarts onderzocht worden.

Ulcus ( maagzweer)

Een zweer zit meestal in de maag of net erbuiten in de twaalfvingerige darm. Het geeft een zeurende pijn in de maag vaak gepaard met maagzuur. Door een lege maag kan de pijn verergeren.
Bij een zweer in de twaalfvingerige darm speelt vaak de Helicobacter bacterie een rol. Hier wordt meestal een antibiotica kuur voor voorgeschreven.

Wanneer moet de huisarts maagpijn direct beoordelen:

  • Bij hevige acuut begonnen pijn in de maag
  • bloedbraken
  • waterige ontlasting (malaena)
  • zwanger en pijn in de bovenbuik

wanneer een normale afspraak maken bij de huisarts

  • kinderen onder de twaalf jaar met voor het eerst maagklachten
  • volwassenen ouder dan 45 jaar met voor het eerst maagklachten
  • als de zelfzorgmiddelen niet goed genoeg werken
  • bij wekenlang dagelijks klachten
  • als de pijn erger wordt of een branderig gevoel geeft

Lees verder

© 2008 - 2014 Mirjam, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen…
PreCare studie bij Pre-eclampsie of HELLPDe PreCare studie is een onderzoek die word toegepast bij vrouwen die eerder in een zwangerschap het HELLP syndroom of P…
Maagpijn: doffe, zeurende of stekende pijn in bovenbuikMaagpijn: doffe, zeurende of stekende pijn in bovenbuikMet maagpijn wordt pijn bedoeld die men ervaart in het gebied boven de navel en onder het borstbeen. Maagpijn wordt ook…
Het HELLP-syndroom: oorzaken, symptomen en behandelingHet HELLP-syndroom: oorzaken, symptomen en behandelingEen van de ernstigere complicaties die tijdens de zwangerschap kunnen voordoen, is het HELPP - syndroom. HELPP is een er…
Het HELLP-syndroom: symptomen, behandeling en gevolgenHet HELLP-syndroom en ook preclampsie zijn ernstige ziektebeelden, tot zelfs levensbedreigend voor moeder en baby toe. D…

Reageer op het artikel "Wanneer naar de huisarts met maagpijn"

Reacties

Demy, 21-12-2012 20:36 #5
Mijn moeder heeft maagklachten krijgt het 4 a 5 keer per jaar en dan ligt ze goed ziek in bed geeft ze over en is ze constant moe weten jullie misschien wat het is de dokter weet het niet net zoals het ziekenhuis.
Mvg.

Paul, 25-09-2011 11:01 #4
A. van Goor; dit lijkt op galproblemen.

C. Janse, 14-04-2010 20:22 #3
Een poos maagpijnen en hoge bloeddruk soms.200-100.leeftijd is 83 en mijn prostaat is flink gegroeid en ik moet om de 2 uur plassen.In het begin had ik alleen des nachts pijn, maar nu de hele dag.

John Schreduer, 18-02-2010 16:27 #2
Ik ben eenman van 34 en heb flink carnaval gevierd maar maandag nacht ben ik door de gladheid flink gevallen en trok er mijn vriend ook mee die vervolgens flink met zijn elleboog in mijn maag kwam.
Mijn klachten zijn zeurende pijn in maag en als ik eeet of drink diet het even flink pijn ook het hikken doet pijn. dus weet iemand of dit kan liggen aan die val of dat er iets anders aan de hand kan zijn?

A. van Goor, 25-04-2009 21:14 #1
Ik ben een vrouw van 40 jaar en heb een vraag over maagpijn. Ik heb nu twee keer heftige maagpijn gehad dat na een uur of 4 weer overging. Liggen zitten staan lopen, niets hielp ook 2 paracetamol niet. De eerste keer kwam het na het eten van twee witte bolletjes met kaas het gebeurde vrij snel daarna. De laatste keer was vannacht, toen werd ik er door wakker. Gisteravond heb ik een pizza gegeten. Kan dit komen door bv te snel eten of niet goed kouwen? Of zou het ook wat anders kunnen zijn? Op dit moment heb ik nog wel wat last van mijn maag maar niet zo veel. Het voelt alsof het vannacht krampen waren en ik nu spierpijn in mijn maag heb (om het zo maar even uit te leggen).

Infoteur: Mirjam
Subrubriek: Ziekten
Special: Buikpijn
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!