InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ontstoken keelamandelen (tonsillitis)

Ontstoken keelamandelen (tonsillitis)

Ontstoken keelamandelen (tonsillitis) Bij de aandoening tonsillitis zijn de keelamandelen ontstoken. De keelamandelen zijn het infectiewerende lymfeklierweefsel aan beide kanten achter in de mond. Bij kinderen tussen vijf en vijftien jaar komt deze aandoening het vaakst voor. Op andere leeftijden kan het echter ook voorkomen en wordt dan gekenmerkt door hevige keelpijn.

Ontsteking keelamandelen

De keelamandelen spelen een belangrijke rol in onze afweer. Vroeger werden ze echter vaak verwijderd omdat ze lastig en overbodig waren. Niets is echter waar: ze vormen een eerste verdediging voor de luchtwegen. Voordat besmettelijke micro-organismen de luchtwegen kunnen binnendringen, kunnen de keelamandelen deze pathogenen uitschakelen.

De natuur heeft voor extra bescherming gezorgd door ze bij kinderen vrij groot te houden tot een jaar of zes. Na deze periode worden ze kleiner. Tonsillitis ontstaat tengevolge van overbelasting met besmettelijke micro-organismen. Dit komt door voortdurende blootstelling hieraan.

Vormen ontsteking keelamandelen

Meestal gaat de ontsteking binnen een week vanzelf over. Het is wel belangrijk om de micro-organismen te identificeren. Medicijnen worden voorgeschreven bij bacteriële infecties (bij bijvoorbeeld streptokokkeninfectie). Dit is belangrijk, omdat een immunologische reactie op streptokokken-A kan nierontsteking of acuut reuma veroorzaken. In ernstige gevallen kan een peritonsillair abces ontstaan bij de weefsels rondom de amandelen. Als de tonsillitis zich blijft herhalen (chronische vorm), kunnen de keelamandelen verwijderd worden.

Symptomen keelamandelontsteking

Wat zijn de klachten bij een onsteking?
  • Slikklachten
  • Pijnlijke, rode en rauwe keel
  • Witte of grijze plekken op de amandelen of het zachte gehemelte (palatum molle)
  • Koorts
  • Hoofdpijn
  • Opgezette lymfeklieren in kaak en hals
  • Bij kinderen misselijkheid, overgeven en buikpijn

Oorzaken ontsteking keelamandelen

De oorzaak moet het meest worden gezocht in een virusinfectie. Maar in veertig procent van de gevallen gaat het om een bacteriële infectie.

Hoe kun je tonsillitis voorkomen?

Hierbij gelden de normale maatregelen om besmetting in het algemeen te voorkomen. Persoonlijke hygiëne is belangrijk: dus geregeld en goed handen wassen, vooral in de winter als vaak veel mensen bij elkaar thuis zijn. Jonge kinderen vormen een grote risicogroep, dus het is belangrijk dat zij bij hoesten en niezen een hand voor hun mond houden. Let hier dus op. Houd er ook rekening mee dat directe behandeling verspreiding voorkomt.

Behandeling keelamandelontsteking

Paracetamol en andere vrij verkrijgbare middelen (deze zijn verkrijgbaar bij de gangbare drogisten) zijn te gebruiken bij pijn en koorts. Let op: kinderen onder de 16 jaar mogen geen aspirine gebruiken. Hierbij wordt het risico op het syndroom van Reye vermeden, die levensbedreigend is.

Omdat het in veel gevallen om een bacteriele infectie gaat, wordt door de arts vaak een antibioticakuur van circa 10 dagen voorgeschreven. Maak deze kuur volledig af om de kans op terugkeer te verkleinen.

Als tonsillitis blijft terugkomen (chronisch) of ademhalings- of slikklachten veroorzaakt, kunnen de keelamandelen worden verwijderd op advies van een arts. Deze verwijst u dan door naar de polikliniek. Het is in ieder geval belangrijk om een arts te raadplegen indien de keelpijn langer dan 48 uur duurt en vooral als er daarbij koorts optreedt. Indien de antibioticakuur niet aanslaat, ga dan terug naar de dokter.

Lees verder

© 2008 - 2014 Victorho, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Keelontsteking en ontsteking van de keelamandelenKeelontsteking en ontsteking van de keelamandelenEen keelontsteking of faryngitis en een ontsteking van de keelamandelen of tonsillitis hebben soortgelijke symptomen. Wa…
Keelontsteking oorzaken, symptomen en behandelingKeelontsteking oftewel faryngitis wordt meestal veroorzaakt door een verkoudheidvirus. Keelontsteking kan echter ook ver…
Aandoeningen: infecties van de bovenste luchtwegenInfecties van de bovenste luchtwegen komen veel voor. Ze beginnen meestal met neusverkoudheid of rhinitis en breiden zic…
Amandelontsteking: symptomen, besmettelijk en behandelingAmandelontsteking: symptomen, besmettelijk en behandelingWat te doen bij een amandelontsteking? Een amandelontsteking is een ontsteking aan de neusamandelen en/of keelamandelen.…
Aandoeningen: KeelpijnKeelpijn is een klacht die erg veel voorkomt. Het kan erg vervelend zijn omdat het veel pijn kan geven bij slikken waard…
Bronnen en referenties
  • Geneeswijzer

Reageer op het artikel "Ontstoken keelamandelen (tonsillitis)"

Reacties

Anoniem, 06-07-2014 23:15 #19
Hallo ik ben 15 en heb al 6 dagen last van mijn keel. het doet echt zo veel pijn dat ik niks meer eet en daar door wat ben afgevallen. mijn dokter zei tegen mij dat ik goed moest blijven poetsen minimaal 3x per dag zo dat het schoon blijft en niet erger kan worden. weet iemand van jullie meer tips want de pijn is echt ondragelijk.

Mamma, 25-01-2014 09:28 #18
Hallo,
wie kan mij helpen ik weet het niet meer vorige week zondag zijn we op de h.a.p geweest bleek de kleine va 23 maanden flinke amandelen te hebben dus ontstoken hij heeft tot woensdag koorts gehad daarna niet meer. tot vandaag hij is er ook nog eens erg verkouden bij geworden hij hoest heel veel, veel snot en heeft weer 39 koorts. ben gisteren weer bij de dokter geweest amandelen waren nog steeds dik longen waren goed. het is een hoofdverkoudheid zeggen ze maar ze willen me er niets voor geven is het normaal zolang koorts en die klachten van de amandelen wanneer houd het op. de kleine voelt zich echt ziek en eten doet hij ook niet goed de hele week, wel drinken. en ik voel me machteloos of niemand ons wilt helpen ze zeggen maar uitzieken.en dan zolang achter elkaar zetpillen kan dat geen kwaad. hoop dat iemand mij een antwoord kan geven

Chayma, 03-12-2013 13:26 #17
Ik heb zelf ook om de 2 maanden last van keelamandelen en ik heb nu een verwijzing gekregen van de huisarts om ze weg te halen in t ziekenhuis en dat ga ik ook doen, geloof me dan krijg je er geen last meer van!

Alicia, 26-04-2013 08:29 #16
Hallo,
Ik ben 15 en heb sinds 2 jaar last van me keelamandelen ze zwellen om de paar maanden op en een kant blijft altijd dik ik heb vaak witte puntjes op me amandelen, daar bij heb ik hoofdpijn, buikpijn, kan ik moeilijk slikken, slecht ademhalen, veel hoesten en heb de hele tijd dorst. Ik denk dat de amandelen er uit moeten maar de huisarts blijft maar zeggen dat het wel over gaat.
Wat moet ik doen?

Alicia, 22-04-2013 00:15 #15
Hallo,
Ik ben 15 en heb sinds 2 jaar last van me keelamandelen ze zwellen om de paar maanden op en een kant blijft altijd dik ik heb vaak witte puntjes op me amandelen, daar bij heb ik hoofdpijn, buikpijn, kan ik moeilijk slikken, slecht ademhalen, veel hoesten en heb de hele tijd dorst. Ik denk dat de amandelen er uit moeten maar de huisarts blijft maar zeggen dat het wel over gaat. Wat moet ik doen?

Moreno, 16-04-2013 13:20 #14
Hallo

Ik heb heel vaak last met slikken, vroeger was het om de 3 maanden maar nu is het bijna elke week en zowat elke dag. Heb even in m'n mond gekeken met een spiegel maar zie eigenlijk niks verkeerds denk ik, paar dagen geleden bij de dokter geweest en die heeft me geadviseerd om te gorgelen met zout water, maar dat helpt niet echt.

Weet iemand van jullie wat ik moet doen? Want ik haat het om steeds maar weer pijn te hebben met slikken.

Alicia, 15-04-2013 23:10 #13
Hallo,

Alicia, 09-04-2013 07:02 #12
Hallo,
Wat moet ik doen?

Dana, 27-01-2013 23:07 #11
Mijn keel doet al een hele lange tijd pijn. Met nieuwjaar en kerst kreeg ik een angine op amandelen ontsteking witte vlekken die is weggegaan door antibiotica en schimmelpillen. Het is een lange tijd weggeweest. Nu is het terug. De pijn tot in mijn oren pff, het is irritant, heb vaak droge mond en keel. Heb aften gehad op lip van binnen en nu een droge lipů kan iemand mij helpen?

Maris, 07-12-2012 18:43 #10
Hallo,
Ik heb al 5 jaar lang elke maand last van heel erg pijnlijke en opgezwolle amandelen.
Ze worden verschrikkelijk groot, en ik kan dan niet meer slikken of praten, en word wakker van de pijn. Ik heb al ongeveer 4 antibiotica kuren gehad, en tussen deze kuren veel paracetemol gebruikt tegen de pijn, maar niks blijkt te werken.
Ik ben 14 jaar, en een operatie zou nu mijn enige oplossing zijn, maar ik ben heel bang voor ziekenhuizen. Is er nog een optie voor mij?
Bedankt voor een antwoord.
Maris.

Priscilla, 05-12-2012 16:07 #9
Hoi,
Ik heb, sinds, ongeveer maandag, last van; keelpijn, hoofdpijn & koorts. Ik ben 10. Ook heb ik kleine opgezwollen & rode amandelen. Kan het nu zijn, dat ik ontstoken keelamandelen heb?
Graag wil ik antwoord :).
Als ik antwoord krijg,
Heel veel bedankt.
Priscilla Reactie infoteur, 05-12-2012
Beste Priscilla,
Zoals je dat beschrijft is dat op basis van de differentiaal diagnose mogelijk. Echter, voor een juiste diagnose zou ik je adviseren met dergelijke klachten je te laten beoordelen door een (huis)arts. Klinisch onderzoek helpt hierbij veel.
Beterschap.
Victor

Karlijn, 27-11-2012 14:19 #8
Hallo,
ik ben een vrouw/meisje van 22jaar en heb sinds een week nu last van me keel. Alle symptomen die hier staan voor een volwassen heb ik last van. Alleen ik heb GEEN keelamandelen. Hoe kan ik dan toch amadelenontsteking hebben? Reactie infoteur, 28-11-2012
Beste Karlijn,
Als je keelamandelen reeds zijn verwijderd, is het inderdaad opmerkelijk dat de symptomen op een ontsteking hiervan wijzen. Ik zou je aanraden langs je huisarts te gaan voor een nadere diagnose.
Succes en groet,
Victor

Joelle, 03-02-2012 19:22 #7
Hallo,

ik was eerst echt een heel aantal dagen verkouden dat ik heel de tijd mijn neus moest snuiten. na een paar weken stopte dat pas. en nu heb ik onzettende keelpijn. nog nooit zo erg gehad. alsof er een naald in zit als ik slik. en de rechterkant is abnormaal groot. slikken gaat moeilijk en doet zeer. wat moet ik doen? Reactie infoteur, 04-02-2012
Ik zou met dergelijke symptomen langs de huisarts gaan voor consult en diagnose.
Met groet,
Victor

K., 23-08-2011 17:43 #6
Hallo, 7 dagen geleden begon mijn keelpijn. Mijn amandelen zijn dik en raar van vorm met witte vlekjes. Maar vandaag zag ik even in de spiegel en zag ik dikke bultjes achter op de tong. Zou dit komen doordat alles daar achter in de keel wat ontstoken is waardoor mijn tong daar ook een reactie op krijgt? Deze week ga ik naar de dokter en hoop op wat antibiotica want dit is best vervelend. Reactie infoteur, 25-08-2011
Beste K.
Ik raad u inderdaad ook aan om dit aan uw huisarts te laten zien. Mocht deze er niet uit komen wat betreft de diagnose, kan hij u doorsturen naar de KNO-arts.
Met groet,
Victor

W., 04-10-2010 17:20 #5
Hallo,
Ik ben 13 jaaren en heb een paar dagen last van mijn keel.
eerst had ik 3 avonden hele erge koorts. Nu begon ik opeens iets te voelen in mijn keel met slikken. Toen heb ik in mijn keel gekeken en achterin zien mijn amandelen erg rood en ook best wel opgezwollen uit ook zitten er witte puntjes/bultjes op. Weten jullie misschien wat het is ik dacht zelf ontsteking aan mijn amandelen maar misschien weten jullie wat het is en wat er aan kan worden gedaan? Mijn huisarts is er deze week niet dus kan ik er pas volgende week naartoe maar ik zou graag willen weten wat het is. Ik hoop een reactie te krijgen.

groetjes Reactie infoteur, 06-10-2010
Beste W.,
Klinisch onderzoek zou moeten aantonen wat het is, vanaf deze afstand is dat niet mogelijk te beoordelen. Ik raad je wel aan om naar een andere waarnemende huisarts te gaan, met deze symptomen.
Groeten,
Victor

Anna, 02-03-2010 15:25 #4
Ik ben Anna en ik ben 15 jaar oud. Ik heb al sinds een jaar last van mijn keel, de huisarts dacht dat het een keelontsteking was en heeft me toen voor een weekje antibiotica voorgeschreven. Later bleek het om de ziekte van Pfeiffer te gaan. Maar die heb ik nu (ong.) 7 maanden niet meer, maar mijn linker keelamandel blijft gezwollen. Wat kan ik het beste doen? Ik heb namelijk gehoord dat keelamandelen laten verwijderen erg pijnlijk is. Reactie infoteur, 07-03-2010
Beste Anna,
Zelf ben ik geen arts, dus daarom zou ik u aanraden even uw huisarts te bellen of te bezoeken om u klacht nader te bekijken.
Groet,
Victor

Frieda, 28-04-2009 01:52 #3
'De oorzaak moet het meest worden gezocht in een virusinfectie. Maar in veertig procent van de gevallen gaat het om een bacteriële infectie.

'Omdat het in de meeste gevallen om een bacteriele infectie gaat, wordt door de arts vaak een antibioticakuur van circa 10 dagen voorgeschreven. '

Wat is het? Vaker een bacteriele infectie of vaker een virale infectie? En welke brengt meer schade aan? Reactie infoteur, 28-04-2009
Beste Frieda,
Bedankt voor de opmerking. Het gaat in de meeste gevallen om een virusinfectie.
Ontsteking door bacterien (streptokokken) kan op klinische verschijnselen niet worden onderscheiden van virus-infecties.
Groet,
Victor

Karin, 23-12-2008 20:39 #2
Ons zoontje van 3 heeft al bijna 3 weken ontstoken amandelen. Eet hierdoor slecht en nu helemaal niet. Hij heeft een kuurtje klacid gehad, wat weinig heeft gedaan. Hij heeft er nu koorts bij gekregen en oorontsteking. Dit is al 2 dagen. De arts heeft hem niet weer gezien, maar wel oordruppels voorgeschreven en een weerstandsverhogend drankje. Hij heeft ook allemaal witte pukkeltjes achter op de tong en klaagt over een pijnlijke tong. Hoort dit laatste bij tonsillitis? Reactie infoteur, 12-01-2009
Beste Karin,
Mogelijk zouden de witte pukkeltjes en de pijnlijke tong een verband kunnen hebben met tonsillitis. In de literatuur kon ik niet zo snel een antwoord erop vinden. U zou hiervoor naar uw tandarts kunnen gaan, aangezien deze een grondige kennis heeft van de pathologie van de mondholte.
Groet,
Victor

Kevin, 20-12-2008 23:39 #1
Naar aanleiding van: "kinderen onder de 16 jaar mogen geen aspirine gebruiken"
Is dat ook zo als het 1 of 2 keer in een jaar is.? (boven de 10 jaar)? Reactie infoteur, 21-12-2008
Beste Kevin,
Het syndroom van Reye is een zeldzame, maar mogelijk fatale hersen- en leveraandoening. Het kan veroorzaakt worden door acetylsalicylzuur. Dit zit o.a. in asperine. In deze tijd van koorts, griep en ontsteking van de keelamandelen is het dus raadzaam om paracetamol te geven en geen asperine aan kinderen, ook in de leeftijdsgroep van 10-15 jaar.
De kans is welliswaar dus heel klein, maar het wordt wel afgeraden door doktoren.
Groet,
Victor

Infoteur: Victorho
Subrubriek: Ziekten
Special: Mondaandoeningen
Reacties: 19
Medische informatie…
Schrijf mee!