InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Fibromyalgie: Wanneer je altijd en overal pijn hebt

Fibromyalgie: Wanneer je altijd en overal pijn hebt

Fibromyalgie: Wanneer je altijd en overal pijn hebt Wanneer je fibromyalgie hebt, voel je je waarschijnlijk vaak onbegrepen. Mensen met deze aandoening hebben namelijk altijd pijn en dan ook nog op verschillende plaatsen in het lichaam. Mensen met fibromyalgie zijn ook altijd moe, doodop zelfs. Slechts in de helft van de gevallen is medisch aantoonbaar dat er sprake is van deze aandoening. De andere helft van de patiënten moet leven met veel pijn en veel onbegrip. Wat is fibromyalgie, wat is de prognose en waaruit bestaat de behandeling?

Wat is fibromyalgie?

Fibromyalgie is een chronische aandoening, die intense pijn veroorzaakt op verschillende plaatsen in het lichaam, zoals spieren, bindweefsel en gewrichten, maar daarnaast ook gekenmerkt wordt door een groot aantal andere symptomen.

Artsen classificeren fibromyalgie als een syndroom, wat betekent dat er sprake is van een groep van tekens, symptomen en kenmerken, die samen optreden. Tegenwoordig is het mogelijk om in 50% van de gevallen fibromyalgie ook echt aan te tonen in het bloed. Voorheen werden mensen met fibromyalgie, net als diegenen die kampen met ME (ook wel bekend als chronisch vermoeidheidssyndroom of CVS), niet echt serieus genomen door de medische wetenschap en hun directe omgeving.

Voor de patiënten, waarbij fibromyalgie niet in het bloedbeeld zichtbaar kan worden gemaakt, zijn er nog steeds geen medische bewijzen dat ze ziek zijn. En dat kan voor veel mensen met hele ernstige klachten ten gevolge van deze soms ongrijpbare aandoening heel erg frustrerend zijn.

Fibromyalgie is een complexe aandoening, waarbij de symptomen en de ernst daarvan van persoon tot persoon kunnen verschillen. Alleen al in Nederland lijden naar schatting honderdduizenden mensen aan fibromyalgie; bij het merendeel is de diagnose nooit officieel gesteld.

Belangrijkste symptomen van fibromyalgie

Mensen met fibromyalgie hebben heel vaak pijn en voelen zich de hele tijd uitgeput. Deze symptomen dwingen patiënten vaak hun lichamelijke activiteiten te beperken. Behalve de fysieke kenmerken is er ook sprake van problemen met de concentratie en met het geheugen. Hierdoor kunnen mensen hun baan kwijtraken, wanneer ze ziek worden. Omdat er veel onbegrip bestaat van de kant van artsen, familie, de werkgever, vrienden en collega's kunnen patiënten zich erg depressief gaan voelen.

De meest voorkomende symptomen zijn de volgende:
  • Pijn overal in het lichaam (ribben, rug, gewrichten etc..)
  • Pijn op de borst
  • Ochtendstijfheid
  • Vermoeidheid
  • Slaapstoornissen
  • Angst
  • Cognitieve of geheugenstoornissen (problemen met de concentratie en je dingen niet kunnen herinneren)
  • Depressie
  • Buikklachten

Daarnaast kunnen voorkomen:
  • Pijn bij de menstruatie
  • Problemen met zien
  • Misselijkheid en duizeligheid
  • Gewichtstoename
  • Chronische hoofdpijn
  • Huidproblemen
  • Spiertrekkingen en een gevoel van zwakte

Behandeling van fibromyalgie

Voor fibromyalgie worden vaak ontstekingsremmers en pijnstillers voorgeschreven. Aangezien de werkzaamheid beperkt is, wenden mensen zich vaak tot alternatieve geneeswijzen. Sommige patiënten hebben baat bij massages, acupunctuur, chiropraxie en fysiotherapie. Beweging is goed maar wel met mate.

Het slikken van supplementen als Q10, Ginseng en Koninginnegelei kan enorm helpen evenals het innemen van een gedegen multi-vitamine en mineralen supplement.

Speciale diëten, die niet toxisch zijn (biologisch eten met veel groenten en weinig koolhydraten), kunnen verbetering geven van de klachten. Stress moet zoveel mogelijk worden vermeden.

Prognose van fibromyalgie

Fibromyalgie is een chronische aandoening, die in één derde van de gevallen verbetert en in even zo veel gevallen verslechtert. Soms zijn er perioden dat het beter gaat maar volledige genezing is zeldzaam. Omdat de ziekte fysiek, emotioneel en psychisch erg veel van mensen vraagt en patiënten te maken krijgen met veel onbegrip is het raadzaam om therapie te overwegen. Een psycholoog kan helpen met het bieden van handvatten hoe je in de praktijk met je ziekte kunt omgaan en biedt je een uitlaatklep voor je gevoelens.
Gerelateerde artikelen
Vereniging voor FibromyalgieEen vereniging die speciaal gericht is op mensen met Fibromyalgie, "eendrachtig sterk" is hun motto. Elke maand nieuwe o…
Fibromyalgie, oorzaken, symptomen en behandelingFibromyalgie kent geen duidelijke oorzaak. Chronische stress, een koude en vochtige omgeving, slaapproblemen en nog een…
Fibromyalgie is zichtbaar in hersenenNieuwe studie wijst uit dat fibromyalgie zichtbaar is in de hersenen. Uit onderzoek met 30 vrouwen, waarvan 20 met fibro…
De behandeling van fibromyalgieFibromyalgie is een aandoening van chronische pijn waar nog maar weinig van bekend is. Fibromyalgie gaat gepaard met pij…
Fibromyalgie (reumatische aandoening)Fibromyalgie (reumatische aandoening)Fibromyalgie wordt gekenmerkt door pijn in het hele lichaam (weke delen van en rondom gewrichten). Fibromyalgie patiënte…
Bronnen en referenties
  • Chronic Fatigue, Fibromyalgia and Lyme Disease (Burton)
  • Fibromyalgia: Symptoms, treatment and prognosis

Reageer op het artikel "Fibromyalgie: Wanneer je altijd en overal pijn hebt"

Reacties

Fybrootje, 02-10-2014 19:02 #22
Nou ik ben in hoger beroep gegaan wat een giller 100 % afgekeurd voor mijn werk wat ik deed 7,3 % afgekeurd voor ander werk.
Na het hoger beroep waar ze mij zo gezegd helemaal begrepen nu afgekeurd voor 8,4 % wat een stelletje daar bij dat UWV.

Ze blijven volhouden dat het tussen je oren zit.

Sabrina, 21-06-2014 00:50 #21
Ikzelf bij 23 jaar oud, en hebben mij op mijn 15 al gezegd dat ik fibro heb. De laatste 2 jaar werk ik niet meer omdat ik geen 4 uur op mijn benen kan staan. Pak morfine als pijnstillers en kan nog amper gaan. Heb dit jaar mijn invaliditeit behaald, maar merk dat ik er nog lang niet ben omdat ze me nog altijd niet willen geloven. Volgende week moet ik naar FOD voor mijn puntentelling. Ik weet me soms gewoon geen raad meer. Ik ben nog zo jong, dus wil ook niet gans mijn leven thuis zitten maar het gaat gewoon niet om nu te werken. Heb dan ook schrik dat ze me zonder inkomen gaan zetten en me gewoon op wandelen sturen. Dus het is niet gemakkelijk om met dit te leven, dat is me nu al duidelijk.

Anna, 07-02-2014 11:38 #20
Ik wil even reageren op de tekst hierboven waarin staat dat in 50% van de gevallen fibromyalgie in het bloed aan getoond kan worden. Hier klopt niets van.
Heb het vorige week nog aan mijn reumatoloog gevraagd. Onmogelijk!
Ook ik heb te maken met veel onbegrip van het UWV terwijl ik behalve fibro nog 3 chronische ziekten heb plus een hernia.
Je voelt je alsof je overreden bent door een tram. Ik ben aan het overleven en heb ook huishoudelijke hulp nodig.
Toch denken ze dat je wel weer 3 dagen aan de bak kan. NEE dus. Ik zal hierdoor al mijn inkomen verliezen.
Het lichamelijk onderzoek bij het UWV bestond uit het zoeken naar de triggerpoints op mijn rug. Iets waar een afgekeurde huisarts (de keuringsarts van het UWV) totaal geen sjoegen van heeft en hier ook niet voor geleerd heeft.
Dit resulteerde in het feit dat ik geen kik gaf tijdens het onderzoek want arts wist niet waar hij moest drukken.
Terwijl ik de reumatoloog om zijn oren sla als hij een lichamelijk onderzoek doet. En aanstellen doe ik niet, ga niet staan gillen
van de pijn als ik niets voel.

Fybrootje, 05-02-2014 22:07 #19
Ook ik heb fybro, mijn baan er door verloren geen Wia uitkering, volgens UWV kan ik 38 uur werken. Staande werk gaat niet meer. Huidige werkgever heeft geen passend werk dus na 2 jaar ziek en mislukte re-integratie ontslag. Advies UWV balie medewerker in de groothandel ect.

In keuringsrapport staat niets over mijn fybro er staat stress. En ja, ben gecontroleerd op Vit B en D en noem maar op, heb fybro volgens reumatoloog in ergste vorm. Nou ja keuring 3 knie buigingen bukken en je vingers tegen elkaar plaatsen en that's is.

Ik wil werken, maar wie wil mij voor 3 dagen? Heb MBO detailhandel leidinggevend maar dat lukt niet meer.

Jacobiene, 14-01-2014 15:02 #18
Zijn al deze mensen ook gecontroleerd op vitamine B12, want dat geeft bijna dezelfde symptomen! FF na laten kijken bij de H.A!

Linda, 12-01-2014 12:26 #17
Ik heb al jaren last van mijn lies en sinds juni hele erge buikpijn. Misselijk mijn ogen gaan achteruit en slaap heel slecht. Ik vind erg veel onbegrip bij de huisarts

Angela, 05-01-2014 18:52 #16
Na 30 jaar is eindelijk in 2010 fibromyalgie ontdekt bij mij. Bij toeval omdat ik voor andere ziektes in het Radboud was vanaf 2008. Ben begonnen bij de vrouwenarts(aandoening baarmoederhals) toen naar de longarts(aandoening sarcoïdose) en toen naar de cardioloog (afwijking hartfilmpje). Na 2 jaar was de sarcoïdose uit mijn systeem verdwenen, gelukkig! maar bleef klachten houden. Toen heeft als laatste de longarts mij doorverwezen naar de reumatoloog en die ontdekte na 3 bezoekjes dat ik gemoeid ben met fibromyalgie en artritis en gedeeltelijke artrose in gewrichten.

Eindelijk na 30 jaar kan ik het een naam geven en proberen er mee om te gaan, wat inderdaad niet altijd meevalt, omdat mijn geest nog zoveel wil (ondanks mijn leeftijd 55 jaar) maar mijn lichaam zegt stop! En daar geef ik dan graag aan toe omdat anders de pijn helemaal ondraaglijk word. Ik kom de dagen door met de bezigheden te verdelen in blokjes, even dit en dan weer een half uurtje zitten. Ga ik hele dag door moet ik het twee dagen bezuren. Het is erg vervelend en pijnlijk (ik gebruik geen pijstillers meer want het onderdrukt alleen maar geneest niet) en je word daar ook niet vrolijker van. Wat me erg goed helpt is yoga ontspanning van mijn lijf en geest. Ik probeer er mee om te gaan en mee te leven en dat gaat redelij goed, omdat ik weet dat er ergere ziektes bestaan die niet meer te genezen zijn met het gevolg de dood. Heb zelf twee keer op randje kanker gestaan (baarmoederhals en borstoperatie) en door die ervaringen geeft me dat zoveel kracht dat ik weet dat het altijd nog gekker kan en erger!

Christa, 21-11-2013 14:33 #15
Hallo ik ben en vrouw van 49 jaar heb al jaren de rot ziekte en erfelijke longemviceem dus heel benauwd ook kan ook niet meer werken. Je meld je ziek en wat zeg uwv dan u kan werken ook zitten werk kan u doen ben heel vaak weg gegaan huilend ze begrijpen het echt niet. Heb ook 2 kinderen thuis kan smorgen niet me bed meer uit ben helemaal stijf. Hen tramadol 50 slik er 6 per dag mofine pleisters gehad niks helpt nu snacht word ik wakker van de pijn en slaap niet meer moet 20 december naar de pijnpoli kijken wat ze daar kunnen doen de huisarts kan niks meer doen balen wou heb even kwijt. groetjes christa

Liesbeth, 15-10-2013 20:36 #14
Hallo maatjes,
Ik heb ook die rot ziekte baal er zo van ik ben 45 jaar. Ik wil nog zo veel. Snap niks van de ziekte heb overal pijn er zijn ook dagen bij dat het wel goed gaat pijn dat wel, maar zeg soms dat is te dragen. Je moet naar je lichaam luisteren, dan weer je moet je er niet aan toegeven. Ja wat is net nauw. Als ik de hele erge pijn heb kan ik echt niks meer krijg verhoging en ben zo moe slaap dan dag en nacht door. Mijn lichaam is gewoon op. Wat ik ook zo raar vind dat het vrijen pijn doet was altijd goed vond het fijn maar nu stel ik het liever uit. Misschien heeft het er niks mee te maken. ik weet het niet misschien kan iemand me helpen en wat kan ik ertegen doen? Help ik weet het niet! Voel me soms zo onbegrepen door mensen om je heen. Loop soms als een oud weef. O ja soms doen mijn nagels ook zo'n pijn wil ze er wel aftrekken.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Alvast bedankt Liesbeth

Martina, 14-09-2013 21:34 #13
Ik heb fibromyalgie in combinatie HMS, over mijn pijn wil ik het nog niet eens meer hebben. Ik sprong tot mijn 30 ste een salto, nu met 45 weet ik niet meer hoe ik nog moet staan, liggen of zitten. Ik kan soms amper bewegen van de pijn, maar blijf wel overlenig.
Ik werk nog overmatig, want wil niet denken aan pijn. Als de onstekingen niet vanzelf gaan moet ik soms aan de medicatie, maar doe het liefst zonder om geen nierprobleem op te lopen. Nu is het zo dat ik binnen 5 jaar van een maatje 36 naar 44 moest gaan, maar het meeste zit op mijn buik, zie uit alsof ik zwanger ben in de 8ste maand of zo. Is dit normaal?

Ellen, 21-08-2013 16:30 #12
Hallo, ik ben Ellen. Sinds een jaar is bij mij ook fibromyalgie geconstateerd. Ben elke dag erg vermoeid en alles is pijnlijk, dit wordt steeds erger. Mijn ogen zijn snel vermoeid en ga dan wazig zien. Ook duizelig en misselijk. Ik heb ook diabetis type 2 en in de meeste gewrichten Artrose. Pijnstillers zijn er niet en mijn HA toont onbegrip, dus eens met iemand praten lukt niet echt.
Ik heb een beenstandcorrectie gehad, omdat de arts me te jong vindt voor nieuwe knieen. 7 wkn geleden een miniscus operatie, maar het herstel gaat traag. Al met al overal pijn, in de ziektewet lopen en dan moeten reintegreren en zoeken naar ander werk. Ik weet niet hoe ik het moet gaan doen,

Carolien, 27-03-2013 18:39 #11
Ik lees tot mijn verbazing dat fibromyalgie bij 50% van de gevallen aan te tonen is in het bloed? Kunt u mij vertellen wat voor een bloed test dit is en waar ze naar moeten zoeken? want als dit zo is, is het een medisch objectieve klacht dat dus niet genegeerd mag worden door het uwv, arbeidsongeschiktheid verzekeraar, en andere instanties die dit zien als iets dat tussen de oren zit!

Emma, 16-02-2013 15:57 #10
Ik heb overal pijn en het doet zo veel pijn war nu?

Aschatan, 04-02-2013 20:52 #9
Hallo, ik heb ook fybromyalgie al een aantal jaar en het word steeds duidelijker/ meer. De diagnose is pas sinds een half jaar gesteld door reumatoloog. Vanuit mijn jeugd ook al bekend met restless legs.

Moeheid - je energie elke dag blijven verdelen, luisteren naar je lijf, op tijd rusten, ook soms een middagdutje, alles op je gemak doen anders verergert het weer.
Pijn- dat wisselt over je hele lijf elke dag dan hier dan daar wat mij helpt is acupunctuur op de meest terugkerende pijnlijke plekken, regelmatig in jacuzzi met bubbels wat masseren, voetreflexologie, infrarood sauna. Dagelijks medicatie wat helpt op de zenuwen en extra vitaminen. Ook darmklachten komen voor, opgeblazen buik, van alles geprobeerd, sinds ik geen witbrood meer eet geen last meer, mensen met fybro reageren op voeding. Ik ben het nog aan het uitproberen maar denk en ervaar dat er een waarheid in zit wat de klachten kan verminderen. aan ieder met hetzelfde, denk aan je eigen, luister naar je lijf, veel sterkte.

Malik, 25-12-2012 03:11 #8
Ik heb deze verschrikkelijke ziekte nu ook ondertussen al meer dan 6 jaar en ik ben niet meer de persoon die ik was, elke dag ben ik moe, overal pijn over het hele lichaam, stoelgang problemen, jeuk, haaruitval, bloedend tandvlees, slaapstoornis en al jaren depressief en niemand die je kan helpen, een sociaal leven is zo goed als onmogelijk, het enige dat ik heb gemerkt dat beetje helpt is vooral warmte zoals sauna en etc, en ook landen waar het heel warm is, en ja da is iets wat we in belgie weinig hebben, ik vervloek deze ziekte!

Tom, 11-12-2012 10:49 #7
Hoi ik ben Tom 32 jaar, mijn vriendin heeft fybromyalgie ze heeft het nu sinds een jaar.
Ze mag niet alle pijn stillers nemen omdat ze ooit een maag verkleining heeft laten doen.
Ze ging naar school voor verpleegster maar door de pijn moest ze ermee stoppen. Dat was haar grote droom. We hadden een mooie relatie deden veel dingen samen, gingen samen fietsen en maakten nooit ruzie. Maar de laatste maanden werd ze kouder en harder tegen
mij ze heeft net genoeg liefde om voor haar kindjes te zorgen. En dat is dikwijls al een hele opdracht. Ik wist niet meer of ze nog iets voelde voor mij of niet. Ze heeft dat dan nog een tijdje geprobeerd maar haar liefde voor mij was op ze had geen energie meer voor een relatie. En als ik zei dat ik er voor haar sta en goed voor haar wil zorgen, dan wou ze dat niet. Ze wou het alleen verwerken, en terug haar eigen plaatsje hebben zonder mij. Ik wou haar vorige week ten huwelijk vragen en toen heeft ze het uitgemaakt. Ze werd heel snel kwaad op mij de laatste tijd ik kon niets goed meer zeggen. Nu is het uit :-( en ik hoop dat we nog heel goede vrienden kunnen worden want da heb ik eigenlijk niet. Ik zou graag voor haar klaar staan op elk moment van de dag. Ik vind het spijtig dat dat meisje die vroeger zoveel lachte weg is. Ik zie die graag.

Dj, 02-11-2012 10:47 #6
Hoi, ik ben Dj, 45 jaar en zou graag mijn verhaal kwijt willen en eventueel antwoorden willen krijgen. Het volgende overkomt mij sinds een jaar of 4. Zo uit het niets wordt ik 's morgens wakker met rugpijn die geleidelijk aan overdag minder wordt maar wel aanhoudt! Ik ben vrachtwagenchauffeur en dacht dat het waarschijnlijk met mijn zittende beroep te maken heeft. Ook heb al jaren last van (heel af en toe) opgezwollen pijnlijke knokkels in mijn vingers, wat overigens een dag later weer helemaal weg kan zijn. Omdat mijn moeder al sinds haar jeugd zware jeugdreuma heeft heb ik 4 jaar geleden bloed laten prikken ivm reuma, uitslag negatief! Mijn actuele situatie is dat ik elk jaar meer last van mijn spieren krijg (bij verkeerde beweging) echt krampscheuten in armen en schouders krijg. Zijn trouwens geeneens verkeerde bewegingen, potje openen en dergelijke. Als ik echt zware arbeid verricht lig ik 's avonds in mijn bed te trillen / rillen van het gebroken zijn. Zelfs bij vrij lichte arbeid voel ik mij al kapot. In de tussentijd heb ik sinds enkele weken constante spierpijn in mijn armen. Ook heb ik lichte buikpijn net onder het borstbeen (niet constant) enige weken geleden werd ik wekenlang midden in de nacht wakker en kon maar weer moeilijk weer inslapen. Is nu gelukkig over. Verder ben ik heel vaak gewoon heel erg moe overdag, en wil ik slapen. Als ik een uurtje geslapen heb voel ik mij meestal een stuk beter, tenminste voor een uurtje of zo. Graag zou ik willen weten of iemand dit herkend, bij voorbaat dank

Margo, 24-10-2012 22:12 #5
Het woord 'ONBEGRIP' dat mag van mij zo vet gedrukt staan als het maar kan. Ongeloof en onbegrip, dat kan ik beamen. Je ziet het niet… dus heb je niets! Maar dat je hele karakter daardoor is veranderd en de omgang met vooral je naasten daardoor 'breekt', spoort niemand aan om dan in te zien dat er toch wat mankeert. Ik word alleen al hier door radelozer, geisoleerder, oververmoeid, ja bijna hysterisch… en dan nog laten ze je niet met rust. Telkens dezelfde vragen… die ik niet meer horen wil, en niet meer beantwoorden wil. Ik ben het zat… Zo depressief… en zij zien het niet. Ik lach me dood erom en ondertussen zak ik steeds verder in de put. Haaruitval en mijn huid jeukt… uitslag in mijn gelaat… Slecht eten, slecht slapen… en ik kijk in de spiegel en zie ik 'een heel iemand anders'. En zij zien het niet. Mijn gevoel voor HUMOR? Die heb ik niet meer.

Christel, 09-10-2012 21:03 #4
Hoi ben christel 42j, de laatste maanden voel ik mij precies dat ik alle dagen een marathon heb gelopen. Zo moe, geraak met moeite uit men bed, ben duizelig stijf pijn overal hoofdpijnen waar ik het meeste last al 3maanden van heb is nekpijn en halspijn en de laatste dagen pijn in men rechterhand. Al vele onderzoeken gedaan, vinden niets. Ben nu naar het mjddelheim aan het gaan. Snap het niet.

Allura (infoteur), 18-05-2011 16:32 #3
Ik heb zelf fibromyalgie (vastgesteld door een reumatoloog) en ben niet in staat om zelfs deeltijds te werken. Het doet me dan ook erg deugd om een evenwichtig artikel te lezen waarbij geen sprake is van psychosomatisatie (iets wat trouwens ook nog nooit wetenschappelijk vastgesteld is) en waarbij nuchter, maar toch empathisch, de pure feiten worden weergegeven. Mijn dank en complimenten.

Kaatje Magendans, 01-04-2011 21:37 #2
Heb met veel nieuwsgierigheid gelezen omdat ik pijnen heb die ik niet kan verklaren;sinds oktober met een burn-out thuis komen te zitten;nu veel last van krampen, spierpijn, buikpijn, misselijk, trillen, slapeloosheid… kortom alles wat hierboven beschreven staat;ga a.s maandag beginnen met emdr therapie… en bezoek 1 keer in de 14 dagen een therapeut voor psychosomatische klachten… Reactie infoteur, 03-04-2012
Beste Kaatje, je klachten zeker in combinatie met een burn-out lijken ook wel sterk op ME, oftewel chronisch vermoeidheidssyndroom. Ook daarbij heb je overal pijn en reageert je zenuwstelsel vreemd (geheugenproblemen, geestelijke vermoeidheid, slapeloosheid). Ik heb zelf ME gehad en voor mij lijkt dit erg op de klachten die ik destijds had. Het verschil is vaak of je een fysiek trauma hebt gehad (fibromyalgie) of een virus (ME). Slik voldoende voedingssupplementen (multi-vitaminen, Q10 en probiotica) en zorg ervoor dat je ondanks de vermoeidheid toch dingen blijft doen zoals bijvoorbeeld wandelen in het bos. Veel sterkte toegewenst!

Wendy, 07-09-2010 21:45 #1
Gehachte
ik heb onderzoeken laten doen en ze hadden mij gezegd dat ik cvs fibromylagie heb maar op men papieren staan dat ik cvs heb en nergens fibromylagie ja op 1 klein onderzoekje staat het geschreven ik heb veel klachten die hier ook op staan bevoorbeeld mijn nek rug hoofdpijnen consentratie is veel weg heb tegen woordig veel buikpijn de laaste tijd begin ik slechter en slechter te zien mijn onderzoeken zijn nu al 3 jaar achter de rug het was in uz edegem ga nog telkens elke week naar ostiopaat voor men nek rug benen enz heb ook heel veel krampen de laatste tijd heb ik het ook weer in men handen dat ik alles laat vallen. zou het beste zijn dat ik men weer laat onderzoeken maar zie er zo tegen op al die onderzoeken weer ben dan ook zo moe heb een heel zwaarhuishouden met drie kids 2 van gehandicapt verklaart en mijn man is de enigste die werkt ik zelf kan al jaren niet meer werken ben gestopt voor de kids nu ik zelf ziek ben krijg je natuurlijk niks.ja ge kunt nog opleggen. ik wou het julie even melden dat het meeste dat op julie artikkel staat bij mij overeen komt. vriendelijke groeten wendy

Infoteur: Sterretje999
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 22
Medische informatie…
Schrijf mee!