InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De behandeling van fibromyalgie

De behandeling van fibromyalgie

Fibromyalgie is een aandoening van chronische pijn waar nog maar weinig van bekend is. Fibromyalgie gaat gepaard met pijn in het lichaam, ineffectieve slaap, vermoeidheid, psychologische stress en specifieke plaatsen in het lichaam van extreme gevoeligheid. En dit alles zonder zichtbare organische oorzaak. Er wordt gedacht dat de aandoening veroorzaakt wordt door een verstoorde pijnverwerking. Er zijn diverse behandelingen van fibromyalgie, helaas is geen enkele behandeling afdoende. Hoewel er geen zichtbare organische oorzaak is van fibromyalgie, zijn er slechts enkele artsen die beweren dat fibromyalgie 'tussen de oren' zit en dus geen behandeling nodig heeft. In de periode van 1970 tot 2007 zijn er diverse behandelingen van fibromyalgie onstaan, met wisselende resultaten. Door de wisselende opvattingen over de aandoening verschillen de behandelvormen sterk.

Farmacologische behandelingen van fibromyalgie

Tricylische antidepressiva

Tricylische antidepressiva waren de eerste medicijnen die uitgebreid bestudeerd werden met het oog op fybromyalgie. Tricyclische antidepressiva verhogen de synaptische concentratie van serotonine en norepinefrine in het centrale zenuwstelsel: verhoogde concentratie van deze neurotransmitters reduceert het signaleren van pijnprikkels.

Amitriptyline is het meest bestudeerd. Onderzoeken laten zien dat dit antidepressivum bij gemiddeld 1/3 van de patiënten voor verbetering zorgt. De verbetering treedt binnen 2 weken op, als deze optreedt. Langdurigere onderzoeken naar amitriptyline laten echter geen lange termijn verbetering zien.

Cyclobenzaprine heeft dezelfde structuur als amitriptyline maar heeft een andere werking. Cyclobenzaprine werkt in op de hersenstam en veroorzaakt vanaf daar ontspanning van de skeletspieren. Dit medicijn werkt vanuit het idee dat spierspasmen een grote rol spelen bij fibromyalgie. Er zijn wisselende onderzoeksresultaten over het effect van cyclobenzaprine op de klachten van fybromyalgie.

Moderne antidepressiva

Moderna antidepressiva, SSRI's (selective serotonin reuptake inhibitors) zijn ook mogelijk bruikbaar bij de behandeling van fibromyalgie omdat zij de beschikbaarheid van de neurotransmitter serotonine in de synaptische kloof verhogen. De studies die naar de effecten van SSRI's op fybromyalgieklachten gedaan zijn, zijn echter van een relatief slechte kwaliteit waardoor er nog niet veel zinnigs te zeggen is over de behandeling met SSRI's.

Ontstekingsremmers

Het gebruik van ontstekingsremmers in de behandeling van fibromyalgie komt vaak voor. Desondanks is er weinig bewijs voor de effectiviteit van deze ontstekingsremmers. In een onderzoek blijkt ibuprofen niet effectiever te zijn dan een placebo. Naproxen gaf een kleine maar niet significante verbetering.

Pijnstillers

Hoewel ook pijnstillers veelvuldig gebruikt worden bij het bestrijden van de klachten van fibromyalgie is er geen bewijs voor de effectiviteit van pure opiaten op de lange en korte termijn.

Enkele studies ondersteunen het gebruik van de gemixte opiaat agonist tramadol. Tramadol is een synthetische opiöde die inwerkt op de heropname van norepinefrine en serotonine. Patiënten die tramadol gebruiken spreken over minder pijnklachten, vergeleken met een placebo groep.

Niet-farmacologische behandelingen van fibromyalgie

Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat meerdere interventies beter resultaat geven dan enkele interventies.

Op dit moment wordt aerobic sterk aangeraden voor fibromyalgie, gebaseerd op de aanname dat patiënten met fibromyalgie onvoldoende lichamelijk fit zijn, en dat dit gebrek aan lichamelijke gezondheid bijdraagt aan pijnklachten.
Gebleken is dat een zittende leefstijl resulteert in het verminderen van de conditie van de spieren wat en grotere kans op spier microtrauma geeft, wat op zijn beurt weer resulteert in verhoogde pijn. Aerobic in het water blijkt het meest prettig voor mensen met fibromyalgie.

Een behandeling met bewust nachten wakker blijven reduceerde significant de slaapklachten. Helaas was het effect op de pijnklachten slechts gering.

Alternatieve behandelingen van fibromyalgie

Onderzoek naar alternatieve behandelingen van fibromyalgie is slechts beperkt uitgevoerd.

Acupunctuur

Acupunctuur wordt door veel fibromyalgie patiënten uitgeprobeerd, het bewijs voor effect bij fibromyalgie klachten is echter conflicterend. Een recente studie toont dat patiënten die acupunctuur gekregen hebben (tegenover een controlegroep die zogenaamd acupunctuur gekregen hebben) significante verbetering in klachten vertoonden.

Diverse alternatieve behandelingen

In veel magazines over fibromyalgie staan pagina's vol met advertenties die beweren dé oplossing te hebben voor je fibromyalgieklachten. Echter, geen van deze behandelaars heeft de beweringen nog waar kunnen maken, althans, volgens objectieve maatstaven.
Gerelateerde artikelen
Fibromyalgie is zichtbaar in hersenenNieuwe studie wijst uit dat fibromyalgie zichtbaar is in de hersenen. Uit onderzoek met 30 vrouwen, waarvan 20 met fibro…
Fibromyalgie (reumatische aandoening)Fibromyalgie (reumatische aandoening)Fibromyalgie wordt gekenmerkt door pijn in het hele lichaam (weke delen van en rondom gewrichten). Fibromyalgiepatiënten…
mijn kijk opLeven met fibromyalgieFybromyalgie, wat is dit voor een ziekte? Wie overkomt het? Wat is er tegen te doen en valt er mee te leven? Dit zijn al…
Leren leven met Fibromyalgie?Leren leven met Fibromyalgie?Fibromyalgie is geen medische diagnose, maar een verzamelnaam voor spierklachten die de medische wetenschap nog niet kan…
Fibromyalgie: Wanneer je altijd en overal pijn hebtWanneer je fibromyalgie hebt, voel je je waarschijnlijk vaak onbegrepen. Mensen met deze aandoening hebben namelijk alti…
Bronnen en referenties
  • The American Journal of Medicine (2008) 121, 555-561

Reageer op het artikel "De behandeling van fibromyalgie"

Reacties

Yvan de Schrijver, 17-09-2011 21:32 #4
Ik ben niet akkoord als men beweerd dat fibromyalgie geen enkel aantoonbaar symptoom zou hebben. Een groot deel heeft wel degelijk aantoonbare organische oorzaken. Een aantal patienten heeft tijdens koudere persiodes een verhoogde pijn (syndroom van Raynaud) en dit gaat gepaard met gezwollen bobbels vaak op heupen, schouderbladen, handen… Mensen hebben ook vaker darmklachten en spastisch colon wat tijdens opstoten kan worden gemeten, verstoorde slaap wat in een ernstig labratorium gedurende een langere periode dan één nacht kan worden gemeten, gezwollen voeten en lage bloeddruk komen ook vrij veel voor en zo kan ik nog een lijstje opnoemen… Geen organische oorzaak is er enkel wanneer dokters mer begaan zijn met tijd dan met hun patient. Zo hoorde ik onlangs een dokter zeggen, "Mevrouw ik ga nu het consult beëindigen, ik heb nog maximaal één uur en moet nog een twintigtal patienten zien" In zo'n geval is er inderdaad een probleem tussen de oren, maar niet bij de patient!

18karaats Diamantje, 11-07-2011 20:50 #3
Ik heb vandaag de diagnose fibromalgie gehoord van mijn huisarts.
ik heb al een wsw baan door mijn lichamelijke beperkingen, maar vind het wel jammer dat het in totaal meer dan 25 jaar heeft geduurt voor men wist wat er aa de hand is.
lieve mensen, probeer een leuke baan te vinden bij een sw bedrijf en veel succes

Angie, 01-03-2010 11:21 #2
Dat herken ik als geen ander Bert.
Na jarenlang o.a. rugklachten te hebben gehad die werden afgedaan als psycho-somatische klachten eiste ik een verwijzing naar een reumatoloog. Na lang vechten mochten ik er dan eindelijk heen. Dan krijg je de diagnose fibromyalgie en je mag vertrekken want er is niets aan te doen. Baan kwijt, niewe baan en weer kwijt. En dat omdat je lichaam niet meer wilt wat jij zelf wel wilt. Anderen denken dat je je aanstelt.
Je behaalde diploma's zijn weinig waard als je lichamelijk weinig meer kan.
En dat op je 27ste…

Bert, 05-01-2010 15:17 #1
Helaas is het gebruikelijk in nederland om mensen jaren lang te laten doorlopen met verschillende pijnen, die na hevig aandringen van de mens in kwestie pas serieus worden genomen door de medicy, en daarna wordt er pas een naam gegeven aan deze ziekte en dan weet je nog niks anders dan reumatische aandoening van de weke delen.
Droevig dat ik hierom ontslagen ben en dan moet je ook nog werk zien te vinden wat je lichaam aankan.
Een mensenleven is schijnbaar niks meer waard als je de 40 gepasseerd bent.

Infoteur: Melod
Laatste update: 20-07-2009
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!