InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Fibromyalgie (reumatische aandoening)

Fibromyalgie (reumatische aandoening)

Fibromyalgie (reumatische aandoening) Fibromyalgie wordt gekenmerkt door pijn in het hele lichaam (weke delen van en rondom gewrichten). Fibromyalgiepatiënten hebben sterk verminderde functionele mogelijkheden die van grote invloed zijn op hun levenskwaliteit. Fybromyalgie is lang gezien als onaantoonbaar, 'psychisch' en geruime tijd niet serieus genomen. Verder lijkt er een overlap te zijn van Fybromyalgie met aandoeningen als het Chronisch Vermoeidheidssyndroom (CVS) en Prikkelbare Darmsyndroom (IBS - Irritable Bowel Syndrome).

Fibromyalgie

Fibromyalgie wordt gekenmerkt door pijn in het hele lichaam. Sommige fibromyalgiepatiënten hebben een erg lage kwaliteit van leven en de verminderde functionele mogelijkheden zijn niet alleen een zorg voor de patiënt zelf, maar ook voor diens directe omgeving en de samenleving. Soms zoeken mensen met fibromyalgie hulp en begeleiding, daar ze last hebben van pijn en andere symptomen, zoals moeheid, depressieve stemming en slaapstoornissen. De klachten zijn niet altijd even sterk of ernstig. Ze kunnen op en neer gaan.

Fibromyalgie betekent letterlijk: pijn in bindweefsels en spieren. Er wordt pijn gevoeld in de zogeheten weke delen van en rondom gewrichten. Bij lichamelijk onderzoek blijkt er sprake te zijn van Tender points: drukpijnlijke plekken op het lichaam. Hoewel er bij iedereen in bepaalde mate sprake kan zijn van drukpijnlijke plekken, is dit bij een patiënt met fibromyalgie in extreme mate.

Fibromyalgie is een aandoening waarvan de precieze oorzaak onbekend is. Ook kan het medisch gezien moeilijk vastgesteld worden. D.w.z. er zijn (tot nu toe) medisch gesproken geen 'aantoonbare tekenen' van ontsteking of weefselschade waargenomen bij fibromyalgiepatiënten. Of anders gezegd: er zijn geen (diagnostische) meetinstrumenten om de 'afwijkingen' vast te stellen. fibromyalgiepatiënten zoeken vaak begrip voor hun onzichtbare kwaal. Ze ervaren de kloof tussen de ernst van hun klachten en de afwezigheid van 'objectieve afwijkingen' als onrechtvaardig en voelen zich vaak onbegrepen en niet serieus genomen.

Visie op fibromyalgie

Toen in 1990 de classificatiecriteria voor fibromyalgie werden gepubliceerd, beschouwde men deze aandoening nog vaak als een psychisch probleem. Sindsdien zijn echter fysiologische indicatoren gevonden voor:
  • Versterkte transmissie van pijnsignalen naar de hersenen
  • Verminderde remming van pijn en
  • Verstoorde hormonale stressreacties.

Steeds meer onderzoek laat zien dat er bij fibromyalgie somatische aanwijzingen zijn voor gegeneraliseerde pijn.

Fibromyalgiecriteria

Fibromyalgie kent twee classificatiecriteria, indien er sprake is van:
  • Ten minste 3 maanden bestaande gegeneraliseerde pijn, d.w.z pijn in de linker en rechter lichaamshelft, boven en onder de navel, èn axiaal (in rug, borstkas of nek)
  • Pijn bij palpatie van 11 of meer van 18 drukpijnlijke plekken op het lichaam.

Naast pijn kunnen nog meerdere symptomen voorkomen, zoals:
  • Moeheid
  • Ochtendstijfheid
  • Slaapstoornis
  • Hoofdpijn
  • Angst
  • Spastische darm

Fibromyalgie komt voor bij 2 op de 100 volwassenen en voornamelijk bij vrouwen. De aandoening openbaart zich meestal tussen 25 en 40 jaar. Er lijken (zoals bij kanker en vele andere somatische aandoeningen) meerdere erfelijke en omgevingsfactoren ten grondslag te liggen aan het ontstaan van chronische, gegeneraliseerde pijn zonder aanwijsbare schade in het lichaam.

Fybromyalgie Primair Secundair

Fibromyalgie kan primair of secundair zijn, dat wil zeggen respectievelijk zonder of met onderliggende ziekte. Voorbeelden van zo’n onderliggende aandoening zijn:
  • Ziekte van Sjögren
  • Reumatoïde artritis of hypothyroïdie (schildklier)
  • Soms verminderen de verschijnselen van secundaire fibromyalgie door behandeling van de onderliggende ziekte.

Fybromyalgiekenmerken:
  • Allodynie: de gewaarwording van pijn bij prikkels die normaal gesproken niet tot pijn leiden (zoals bv. strijken, voorzichtig drukken, matige hitte of kou en verandering van houding) en
  • Hyperalgesie: een versterkte pijnervaring als reactie op pijnlijke stimuli.

Deze kenmerken onderscheiden Fybromyalgie van andere pijnstoornissen, zoals chronische lage rugpijn, whiplash of spanningshoofdpijn.

Fybromyalgie CVS IBS

Fibromyalgie lijkt een overlap te hebben met de volgende aandoeningen:
  • Chronisch Vermoeidheidssyndroom CVS
  • Prikkelbare Darmsyndroom IBS (Irritable Bowel Syndrome).

Wanneer gegeneraliseerde pijn duidelijker op de voorgrond treedt dan moeheid of andere klachten, ligt de classificatie fibromyalgie het meest voor de hand. Er zou met name op het niveau van het limbisch systeem sprake kunnen zijn van overeenkomsten tussen Fibromyalgie, CVS, IBS. Er zijn echter ook verschillen in hormonale reacties en concentraties van stoffen (bijvoorbeeld pijnversterkende stoffen) in het lichaam.

Fibromyalgie onderscheidt zich samen met o.a. CVS van depressie. Depressieve patiënten reageren op een toename van lichamelijke inspanning met vermindering van negatieve stemming, terwijl patiënten met fibromyalgie en CVS juist met toename van negatieve stemming en uitputting reageren.

Voor meer informatie, voorlichting en londgenotencontact:
  • Nationaal Reumafonds (www.reumafonds.nl) en
  • Patiëntenvereniging fibromyalgiepatiënten: Eendrachtig Sterk (FES - www.fesinfo.nl)
© 2007 - 2019 Sila, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Fibromyalgie is zichtbaar in hersenenNieuwe studie wijst uit dat fibromyalgie zichtbaar is in de hersenen. Uit onderzoek met 30 vrouwen, waarvan 20 met fibro…
Fibromyalgie: Wanneer je altijd en overal pijn hebtWanneer je fibromyalgie hebt, voel je je waarschijnlijk vaak onbegrepen. Mensen met deze aandoening hebben namelijk alti…
Pijnsyndroom fibromyalgie: oorzaken, symptomen & behandelingPijnsyndroom fibromyalgie: oorzaken, symptomen & behandelingFibromyalgie is een van die mysterieuze aandoeningen waar nog maar weinig over geweten is. De symptomen van fibromyalgie…
Leren leven met Fibromyalgie?Leren leven met Fibromyalgie?Fibromyalgie is geen objectief vast te stellen medische diagnose, maar een verzamelnaam voor spierklachten die de medisc…
De behandeling van fibromyalgieFibromyalgie is een aandoening van chronische pijn waar nog maar weinig van bekend is. Fibromyalgie gaat gepaard met pij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fibromyalgie (reumatische aandoening)"

Reacties

Ybekers (infoteur), 22-12-2012 14:37 #9
Hallo allemaal,
tot mijn verbazing lees ik niets over bewegingsbeperkingen. Ik heb bijvoorbeeld last met mijn tweede mouw aantrekken. Dagelijks doe ik, voornamelijk tegen de ochtend stijfheid, kamer gym die gelijkt op yoga. Dit wil ik graag volhouden hoewel ik vele oefeningen niet meer kan uitvoeren zoals met gekruiste benen zitten (hele of halve lotuszit). Ook loop ik met wat stramme benen omdat ze ondanks pijn gevoelens toch wat gevoelloos lijken.

Laura, 29-08-2012 23:15 #8
Goeie avond allemaal ze hebben pas het syndroom tietze vast gesteld maar als ik dit lees komen de klachten meer overheen als Fibromyalgie. Ben vaak moe, lig vaak op bed en kan maar weinig. Ook ik zit in de ziektewet wat ik absoluut niet wil, maar kan gewoon niet veel meer. Ben een meid van 25 en heb het gevoel alsof ik al heel oud ben ook ben. Ik ben vaak duizelig en veel pijntjes overal, vooral rug nek druk bij borst en dan weer in mijn benen. Wat moet ik er toch aan doen om dit onder controle te houden? Krijg namelijk ook veel angst hiervan. Groetjes

Bellamy, 13-05-2012 13:40 #7
Haii Dames nou heeel veeel sterkte! Ik snap jullie HEEL goed want ja ik heb het ook ik ben 28 jaar en wist sinds september 2011 officieel dat het ik heb: Fibromyalgie verschrikkelijk gewoon het veranderd inderdaad alles je hele leven je raakt jezelf kwijt hoe hard je ook vecht. Het ergste is dat het inderdaad niet erkend word ik ben afgewezen voor het WIA en en kreeg WW uitkering en moet gewoon op naar werk een nachtmerrie dus. Want ik heb niet eens de energie voor dagelijkse dingen daarnaast heb ik ook een kleine van 3 jaar en ben ik getrouwd mijn man doet zijn best en helpt me zo goed al hij kan. Ik ben moe en vaak verdrietig hoe kan het nou dat het vastgesteld kan worden maar niet erkend word. Ik ben ten einde raad. ik moet morgen naar het UWV mijn sollicitaties laten zien ik hoop dat met de persoon kan praten en kijken of ze mij kan helpen het ziek worden en zijn is al een hele pijnlijke situatie en dan moet je ook nog vechten om erkend zijn te mogen zijn. Ik ben ook een doorzetter maar ik heel eerlijk ik zie de weg niet meer. Hoe kan het nou zo zijn dat wij allemaal die Fibromyalgie hebben zo in de steek worden gelaten? Wees sterk!
ik denk aan jullie,
zullen jullie ook aan mij denken? Erkennen jullie dit ook : @ uur lang duurt het op op te kunnen staan, 24/7 pijn, Geen afspraken kunnen maken omdat je simpelweg al weet dat je ze niet na kunt komen, Boos en verdrietig omdat iederee nzich zu kunnen voorstellen hoe je je voelt maar eigenlijk TOTAAL geen idee heeft. Erger je je ook aan het vechten met je lichaam om toch wat te kunnen doen. En hoe zit het met het werk zoeken? hebben jullie wel een uitkering kunnen krijgen dat je tenminste alleen met dagelijkse dingen moet vechten en niet het vechten om p het werk te kunnen komen en te behouden?.Fibromyalgie moet niet onderschat worden het maakt veel kapot, je verliest jezelf, je zelfbeeld wordt aangetast, geeft veel verdriet, zorgt dat j tekort schiet… Ik heb diploma's maar nu kan ik er alleen naar kijken…

Marjanne, 16-05-2011 22:03 #6
Ik denk dat ik ook last van fibroyalgie heb mijn zenuwenen in mijn benen vallen uit kan haast niet meer lopen al mijn leden maten doen pijn het verspringt steeds, maar heb elke ochtend tot s'vonds overal pijn als de pijn weg zakt vallen mijn benen uit en kan ik niet meer lopen, nu valt ook alles steeds uit mijn handen heb geen evenwicht val uit balans, met trappen lopen moet ik mij vast houden anders ga ik vallen help mij ik weet het niet meer

Annelies, 08-01-2010 12:59 #5
Ja ik heb ook fibromyalgie en ik heb het er heel erg moeilijk mee ik heb het al 14 jaar. ik kan er nog niet goed mee om gaan met mijn ziekte. en voor al als ik op een morgen op sta in oktober met zo erg pijn in mijn linkerpols. en kan in een keer niks meer doen met mijn hand dat ik zit tehuilen als een klein kind. dat ik dacht wat is nu weer aan de hand dat moet ik nu weer hebben. ben ik naar de dokter geweest en hij zij dat is reuma annelies heeft hij mij een polbrees op parpier gezet dat moest ik gaan halen bij zo een winkel. sori let maar niet op mijn handschrif ik kan niet zo goed schrijfen menssen.nouw heb ik die polbrees. en het help mij niet en daar loop ik nu nog mee in die tussen tijd is mijn huisarst bij mij weer geweest weer ibrufen gekregen wat niet help bij mij en ik ga naar een reuma telook 20 januari heeft hij mij door gestuurt heeft hij wel lang mee gewacht vin ik.ik moet zeggen ik heb niet veel vertrouwen in arsten maar ja ik wacht wel af wat ze nu weer gaan zeggen ik kom door mijn ziekte amber nog buiten ik sluit mij beetje van de wereld af door mijn pijn wat ik heb ik ben gestres voel mij somber neerslachtig door ik niks kan doen. ik ben gewend om alles de doen in mijn huishouding en de was en trijken dat kan ik nu allemaal niet meer doen als mijn vriend heeft gewerk dan moet hij dat allemaal doen en ook koken moet hij ja ik kan wel koken maar geen aardappen schillen en groeten kan ik niet meer schoon maken mijn vriend moet van de voren alles klaar zetten en zet ik het eten aan en hij schut dan het water af van het groenten en aardappel hihi wat een sooi allemaal sori ik ben maar door aan het praten over mij zelf.ik heb jullie bericht gelezen en ik vin het ook erg voor jullie ik hoop dat we samen contak kunnen blijfen met elkaar mensen die de zelfde ziekte hebben zo als ik o linda ik vin het erg voorje ik leef metje mee meid. en D.jelgersma jij ook veel sterkte. en N.demas ook stekte. Lisa ik wilde vragen aan jouw heb jij ook fibromiyalgie? gr annelies.
:-):-):-)

Linda, 12-05-2009 22:05 #4
Mijn droom is een groot gezin met het liefst minstens 4 kinderen, een hond en een lieve man. Ik moeder de vrouw (actief in koekjesbakwedstrijden en vrijwilliger op school) en mijn man aan het werk van 8.30 tot 17.00. 's Ochtends maak ik zijn ontbijt en lunch vast klaar en daarna zorg ik de hele dag voor de kids en het huishouden. Als mijn man om 17.15 thuiskomt, staat het eten klaar…
Dingen lopen altijd anders dan verwacht en dus ook bij mij. De honden hebben we weg moeten doen, want ik kon ze niet meer uitlaten, mijn man doet (te) veel in het huishouden omdat ik het fysiek niet kan. Koekjesbakken? daar heb ik geen energie voor en soms lukt het me niet meer om het avondeten klaar te maken omdat ik te gesloopt ben. Als een veredelde oppas me door de dag heenslepen met de kids is wat ik doe en ik ben er trots op dat ik het inmiddels alleen kan zonder hulp. Ik kan weer kleine stukjes lopen en kan weer wat spelen met mijn kinderen. Met mijn driewielfiets met motortje neem ik ze mee langs de dierenweides. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met de diagnose aan moet. Ik heb "bekkeninstabiliteit met fybromyalgische klachten". Ik had van beide nog nooit gehoord. Het enige dat ik weet is dat ik zwanger werd van mijn tweede kind, steeds slechter werd, in een scootmobiel belandde en nu, 7 maanden na de bevalling nog steeds niet goed functioneer. Elke avond probeer ik te gaan slapen en het duurt lang (zo'n 2 uur) voordat ik in slaap val, ondanks dat ik gesloopt ben. Ik weet niet wat ik morgen wel en niet kan (wat valt er uit in mijn lichaam). Raar genoeg verwacht ik elke avond weer dat het morgen allemaal over is en ik weer helemaal beter ben. Ik weet in ieder geval zeker dat het niet in mijn hoofd zit (ik verzin het niet). Ik heb vaak geprobeerd om door te gaan/door te zetten (om zo door de pijn en vermoeidheid heen te komen en weer beter te zijn). Ik dacht dat ik met de houding "mind over body'" dit wel op zou lossen (mensen lopen toch ook over vuur). Helaas, het is me tot nu toe niet gelukt. Ik blijf wel hoop houden. Ik weet zeker dat ik 1 van die weinigen zal zijn die weer helemaal gezond zal worden, ongeacht wat anderen zeggen! en zodra het weet beter gaat, ga ik weer verder met mijn droom! Tot die tijd probeer ik te genieten van mijn twee prachtige kinderen en mijn lieve man.

D. Jelgersma, 09-03-2009 10:49 #3
Ja wat zal ik zeggen het onbegrip van mensen en artsen is moeilijk te begrijpen als je geen stess hebt dan zorgen ze wel daat je stress krijgt het is onbegrijpelijk dat de ziekte wel een naam krijgt maar geen erkenning… echt triest daar moet wat aan gebeuren vind ik want leven met fibromyalgie is erg moeilijk vooral als je kleine kinderen hebt je verhaal heeft mij in ieder geval goed gedaan bedank.

N. Demas, 30-01-2008 16:21 #2
Weet niet wat te zeggen maar, hoorde vanochtend van mijn arts dat ik het had!
Ben dus opzoek naar informatie.

Lisa (infoteur), 26-01-2008 10:54 #1
Hallo Sila,

Hoe kom jij aan de wetenschap dat fibromyalgie met een verstoorde hormonale stressreactie te maken heeft? Heb je daar onderzoeksartikelen over gelezen en waar zou ik die kunnen vinden? Ik denk dat dat inderdaad waar is, maar dat is met name op basis van eigen ervaring als fibromyalgiepatient. Goede artikelen schrijf je. Veel succes met schrijven.

Lisa

Infoteur: Sila
Laatste update: 09-12-2008
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!