InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Uitzaaiingen bij kanker: Wat is het en wat zijn de gevolgen?

Uitzaaiingen bij kanker: Wat is het en wat zijn de gevolgen?

Uitzaaiingen bij kanker: Wat is het en wat zijn de gevolgen? Vaak treden bij kanker uitzaaiingen op naar andere plaatsen in het lichaam dan waar de ziekte zich in eerste instantie ontwikkelt. Zo kan bijvoorbeeld borstkanker uitzaaien naar de hersenen of longen en kan darmkanker uitzaaiingen geven in de lever. Het gebeurt ook dat in het lichaam uitzaaiingen worden gevonden en niet duidelijk is waar de primaire tumor zich bevindt. Wat zijn uitzaaiingen, bij welk type kanker komen ze voor, waar treedt uitzaaiing op en wat zijn de gevolgen van metastasen?

Wat zijn uitzaaiingen of metastasen nu precies?

Uitzaaiingen of metastasen zijn het gevolg van tumoren ofwel kwaadaardige gezwellen ergens in het lichaam. Via de lymfeklieren of het bloed worden kankercellen naar andere delen van het lichaam getransporteerd, waar ze vervolgens verder gaan groeien en woekeren. Zo kunnen er in de lever dus bijvoorbeeld kankercellen vanuit de dikke darm terecht komen. Afhankelijk van de route, die de uitzaaiing kiest, via de lymfvaten of het bloed, belanden de tumorcellen op specifieke plaatsen in het lichaam, die per type kanker kunnen verschillen. Bij uitzaaiing via de lymfeklieren is de "primaire vorm van kanker" vaak in de nabije omgeving te vinden, terwijl bij verspreiding via het bloed de kankercellen verder weg kunnen worden getransporteerd.

In welke organen of plaatsen in het lichaam kunnen uitzaaiingen optreden?

Er is geen sluitend verband tussen de plaats van de oorspronkelijke tumor en waar uitzaaiingen in het lichaam optreden. Wel is het zo dat het bij bepaalde typen kanker afhankelijk van de wijze van verspreiding vaker voorkomt dat er uitzaaiingen in een bepaald deel van het lichaam voorkomen dan bij andere vormen van kanker. Waar een uitzaaiing van een tumor terecht komt, die via de lymfeklieren wordt verspreid is afhankelijk van de plaats van het dichtstbijzijnde lymfeklierstation (hals, oksels, luchtpijp, longen, darmen en buikholte). Het bijgaande schema geeft een indicatie:

Primaire plaats van de tumor in het lichaamUitzaaiing via de lymfeklierenUitzaaiing via het bloed
BorstkankerOksel, sleutelbeen en boorstbeenLongen, lever, huid, botten en hersenen
HersentumorMeestal geen verspreiding via de lymfenLever, longen en andere plaatsen in de hersenen
Kanker van de dikke darmBuikLever, longen, buikvlies en botten
Pancreas (alvleesklier) kankerBuikLever en longen
Huidkanker (melanoom)Afhankelijk van de plaats van het melanoom, o.a. lies, hals of okselLongen, huid, lever en hersenen
BaarmoederhalskankerBuik, liesLongen, botten en lever
ProstaatkankerBuikLongen, botten en lever
LongkankerLongen en borstkasBotten, lever, bijnieren en hersenen

Wat zijn de symptomen of tekenen van uitzaaiingen in het lichaam?

Uitzaaiingen of metastasen geven in het begin niet altijd klachten en de specifieke klachten kunnen heel erg verschillen afhankelijk van waar in het lichaam de uitzaaiing of uitzaaiingen zich bevinden. Wanneer de metastasen gaan groeien zullen ze meer druk uitoefenen op hun omgeving of binnen groeien op plaatsen waar ze niet horen. Dit kan tot pijn of bloedingen leiden op die specifieke plek in het lichaam waar de uitzaaiingen zich bevinden.

Een uitzaaiing naar de lever kan klachten geven, die op hepatitis lijken. Wanneer een metastase bijvoorbeeld in de wervelkolom belandt, neemt de druk op het ruggenmerg toe, waardoor verlies van kracht in de benen of afname van gevoel in de ledematen kunnen optreden. Uitzaaiing naar de hersenen kan onder andere leiden tot duizeligheid, ernstige hoofdpijn en epileptische aanvallen.

Hoe wordt uitzaaiing van kanker behandeld?

Over het algemeen worden uitzaaiingen hetzelfde behandeld als de oorspronkelijke of primaire kanker in het lichaam. Als er sprake is van uitzaaiing van baarmoeder kankercellen naar de longen, zullen deze cellen in de longen worden behandeld alsof het baarmoederkanker is en niet als longkanker.

Afhankelijk van de locatie van de uitzaaiing of uitzaaiingen wordt voor operatie, chemotherapie of bestraling gekozen of er wordt besloten om de uitzaaiingen zelf niet te behandelen en enkel de primaire kanker te bestrijden.

Vaak leidt het ontstaan van metastasen in andere delen van het lichaam tot een samenwerking van verschillende specialisten, omdat de kanker zich in dit geval niet meer beperkt tot dat deel van het lichaam, waar de behandelend specialist met name deskundig in is.

Wat zijn de gevolgen van kanker, die is uitgezaaid?

De prognose van een uitgezaaide kanker is meestal slechter dan die van kanker zonder metastasen. Maar ook hier is het bepalend hoe de therapie voor de primaire vorm van kanker aanslaat. Als er sprake is van een agressieve, snel groeiende tumor kan het verloop ongunstiger zijn. Wanneer het mogelijk is om de initiële vorm van kanker goed te behandelen en uitzaaiingen snel worden ontdekt blijven hun gevolgen ook beperkt. Het is in ieder geval belangrijk om bij een bestaande diagnose van kanker alert te zijn op tekenen, die op uitzaaiing zouden kunnen wijzen, zodat er snel behandeld kan worden. Maar hetzelfde geldt natuurlijk ook wanneer er wel klachten bestaan, die wijzen op uitzaaiingen maar er (nog) geen veroorzaker in het lichaam is geïdentificeerd.
© 2009 - 2014 Sterretje999, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hersenkanker: Hersentumoren en uitzaaiingen naar de hersenenHersenkanker: Hersentumoren en uitzaaiingen naar de hersenenEr bestaan verschillende vormen van hersenkanker. Een hersentumor ontstaat in de hersenen zelf maar er bestaat ook herse…
Botkanker: Vormen, symptomen en behandelingBotkanker: Vormen, symptomen en behandelingBotkanker kent vele uitingsvormen. Botkanker bij volwassenen is dikwijls een uitzaaiing van een ander type kanker, dat e…
Leverkanker, oorzaken, symptomen en behandelingDe lever is betrokken is bij de afbraak van gevaarlijke stoffen voor het lichaam. Ook maakt de lever belangrijke eiwitte…
Kanker: leverkankerKanker: leverkankerEr zijn twee soorten leverkanker: primaire en secundaire leverkanker. Primaire leverkanker betekent dat de kanker in de…
Overlevingskans bij kankerDe diagnose kanker slaat in als een bom. En dat is niet vreemd, want kanker is doodsoorzaak nummer één in Nederland. Het…

Reageer op het artikel "Uitzaaiingen bij kanker: Wat is het en wat zijn de gevolgen?"

Reacties

Joyce, 04-10-2013 21:55 #35
Hi Barbara,
Ik lees het nu pas. Op de een of andere manier krijg ik geen melding wanneer iemand iets geplaatst heeft. Maar ja m'n moeder blijft zich tot nu toe goed voelen. Vandaag zijn we lekker naar de Albert Kuip markt geweest dus het blijft ongelofelijk. De artsen staan daar ook wel van te kijken. Ze is nu overgedragen aan de VU waar ze nog borstonderzoeken gedaan hebben. Het is dus ook geen borstkanker. Nu gaat ze mee doen met een experiment, gericht op mensen met nierkanker maar ze heeft echt het gevoel dat er iets aan gedaan moet worden! Heeft nu 12 chemo's gehad maar die hebben uiteindelijk niks geholpen… Ze is nu wel al meer dan een week verkouden. Ik hoop dat het snel overgaat… Verder geven ze aan niet echt iets te kunnen doen. Bestralen kan niet omdat het niet lokaal is…

Barbara ik zou graag wat meer met je willen delen hoor. Alleen hoe gaan we contact met elkaar opnemen? Wat spijtig te horen dat je vader is overleden! Hoe lang is hij ziek geweest? En hoe oud is hij geworden?

Bedankt voor je reactie!
Gr. Joyce Mooren

Barbara, 15-09-2013 16:30 #34
Hallo Joyce,

Hoe gaat het nu met je moeder?
Wat verschrikkelijk hè om dit te moeten doorstaan?
Ik heb het helaas ook met mijn vader meegemaakt. Kwaadaardige cellen in halsklieren en nooit een moeder tumor kunnen vinden. Het is moeilijk te begrijpen en accepteren.
Ik ben mijn lieve vader helaas 5 weken geleden verloren. Hij werd op dat moment nog palliatief bestraald. Hij was erg zwak en kreeg er ook nog eens 3 longontstekingen in korte tijd bij.
Ik hoop dat het bij jou allemaal wat positiever is.
Wij hebben veel meegemaakt en doorstaan, dus wie weet kan ik je ergens mee helpen.

Groetjes,
Barbara

J. Akkermans, 06-07-2013 16:37 #33
Mijn schoonbroer heeft keelkanker en is daarvoor vorig jaar geopereerd [strottenhoofd verwijderd]
Nu zijn er uitzaaiingen via de lymphe naar de rug geconstateerd, wat zijn daarvan de gevolgen en kan dit nog weggehaald worden?

Boogers Alfons, 22-06-2013 13:36 #32
Geachte;
Mijn vrouw kreeg borstkanker nu een vijftal jaren geleden. Toen werd een verhoging van de bloedmerker vastgesteld en uitzaaiïng naar de ruggengraag, de ribben en de longen, na 21 beurten chemo nam opeens de bloedmerker weer toe. Toen kreeg ze pillen, xeloda 500 mg, 3 's morgens en 3 's avonds telkens in te nemen binnen het half uur na het eten. Na 5 maanden begon de bloedmerker weer te stijgen en nam de pijn in de rug toe, nu gaat ze weer chemo krijgen, ze begint de chemokuur maandag
de 24ste juni en dat gaat ze wekelijks krijgen met regelmatig een week rust. Nu is mijn vraag: wat zijn de vooruitzichten en, of de levensverwachtingen van mijn vrouw?

Joyce, 10-06-2013 22:09 #31
M. Van den Velden: wij zijn ook met mijn moeder naar het AvL geweest voor second opinion maar daar hebben ze m'n moeder niet kunnen helpen en is weer terug gestuurd naar het Amstelland ziekenhuis. Ze hebben echt alleen een 2e mening gegeven maar geen vervolg onderzoeken gedaan. Heel apart vonden wij dat!

Wij zijn echt van menig dat er toch te vinden moet zijn en dat het dan een stuk makkelijker aan te pakken zal zijn! Ze benadrukken wel dat het niet geneesbaar is maar ook als het nog 20 jaar stabiel zou kunnen blijven dan zou ik daar alles voor over hebben!

Dit is zo apart… En zo slopend! En dan gaat het nog niet eens over m'n zelf maar over m'n moeder! Zij is mijn alles en ik moet er niet aan denken dat haar iets zal overkomen…

Zelf zou ik graag toch eens privé met andere lotgenoten willen mailen. Kijken hoe zij het aanpakken en wat de artsen daar te melden hebben.

Dus zou je dit ook willen en dit lezen dan hoop ik dat we op een of andere manier via de mail in contact kunnen komen…

Ik wens iedereen veel sterkte toe…

Joyce

D., 28-05-2013 10:55 #30
Bij mijn ma hebben ze per toeval tumoren in de dikke darm gevonden met uitzaaiingen naar lever en eierstokken (ze werd ziek door de medicijnen die ze had gekregen voor bloedarmoede halsoverkop op de eerste hulp beland daar na veel onderzoeken via een echo erachter gekomen dat ze tumoren heeft) ben er kapot van heb net de dood van mn oma half verwerkt (november overleden aan long kanker) paar mnd terug heb ik fibromyalgie gekregen en nu dit van mn ma… ze heeft helemaal geen pijn in haar darmen ofzo ze is opgeknapt na de zakken bloed en ijzer.

M. vd Velden-Rovers, 11-05-2013 16:50 #29
Bij mij kunnen ze de primaire bron va een kwaadaardige kanker niet vinden De eerste keer zijn de uitzaaiingen bestraald.
Opnieuw heb ik weer uitzaaiingen gekregen i n mijn hals;omdat de primaire bron niet opgespoord kan worden is mijn vraag: moet ik nu toezien dat er weer nieuwe uitzaaiingen komen.
Kan het Antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis in Amsterdam via een second opinion meer voor mij betekenen of zouden zij wel de bron kunnen vinden?
De arts veronderstelt dat het in het maag-darmgebied zit
Hartelijk dank.
Marietje

Loesje, 07-05-2013 15:34 #28
Respect voor de mensen die dit moeten meemaken, en voor de familie.
Hou je sterk en blijf geloven.
God is great

Joyce, 02-04-2013 21:12 #27
Hoi A. Menneker, daar kan ik ook met m'n pet niet bij! Maar vandaag ook weer gesprek gehad met de oncoloog. M'n moeder is inmiddels begonnen aan de chemo. Dus vandaag gesprek hoe 1e kuur gegaan is… Bloed was goed dus nu donderdag weer voor 2e kuur. Ik vroeg ook waarom ze die uitzaaiingen niet weg kunnen halen maar er blijven telkens cellen woekeren in het lichaam wat op een gegeven moment de kop weer ergens op steekt! Dat is zo oneerlijk allemaal! Ik zou willen vragen of er op dit forens mensen zijn met dezelfde situatie als mijn moeder. Uitzaaiingen in de lymfeklieren maar er is geen tumor te ontdekken!

Alvast bedankt en iedereen heel veel sterkte!
Gr. Joyce

A, Mennicken, 15-03-2013 22:32 #26
Hallo, 6 jaar geleden heb ik zelf mijn tumor in de borst ontdekt. Deze is dan ook behandeld worden met 6 chemokuren, en daarna is de borst gamputeerd. Maar er waren ook uitzaaingen naar de oksel klieren die ze in een weg mee hebben geamputeerd. Nu naar 6 jaar, na de reconstructie van mijn borst is opnieuw kanker in de longvleugel ontdekt. Mijn vraag is, hoezo kunnen ze deze metastasen niet operatief verwijderen? En hoe lang leef ik nu daarmee?

Klaske, 09-03-2013 13:37 #25
Mijn 4 zusters hebben borstkanker gehad. Drie kregen bestralingen en ze zijn nu schoon. Mijn andere zus heeft haar beide borsten moeten amputeren en is nu ook schoon. Gelukkig is dat allemaal goed afgelopen tot 2 jaar geleden is mijn vader overleden aan prostaatkanker met uitzaaiingen naar de lever helaas is hij overleden. Mijn broer is in het jaar 2010 overleden aan oogkanker met uitzaaiingen naar de lever. Nu is mijn moeder erg ziek ze heeft eierstokkanker met uitzaaiingen naar de de lever op dit moment ligt ze in het ziekenhuis maar heb er een hard hoofd in. Zelf doe ik elk jaar preventie onderzoeken voor bostkanker. Maar ben erg bang om dat je inderdaad nooit alles kan uitsluiten. kom uit een gezin van 14 broers en zusters dus dit is best wel anstig allemaal. Wij willen graag dat er nu een gen onderzoek word gedaan dit ook in belang van ons eigen kinderen.

Joyce*, 21-02-2013 03:54 #24
Er zijn in december 2012 bij mijn moeder uitzaaiingen gevonden in haar lymfeklieren in haar hals en voornamelijk in haar borstholte. Maar ze kunnen de primaire tumor niet vinden. Aan de hand van de plek van de uitzaaiingen en aangezien zij heeft gerookt denken ze aan longkanker. Maar kunnen geen tumoren of iets dergelijks vinden. Ook al een second opinion laten doen in het antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis maar hier werd eigenlijk hetzelfde gemeld.

Ze hebben al aangeven dat m'n moeder niet meer te genezen is. Als ze de primaire tumor niet kunnen vinden wordt er chemo toegepast om haar hele lichaam te bestrijden! Maar de uitzaaiingen zullen altijd terugkomen! M'n moeder heeft geen enkele symptoom! Ze ging naar de dokter voor een waterbult in haar nek en zo kwam ze in de molen. Ze is net 60 geworden en is zo oneerlijk en hard allemaal! Ondanks de klap en dat je dus even letterlijk in een zwart gat valt voelt ze zich tot nog toe echt gewoon goed en nergens pijn! Zo bizar! Wie heeft hier nog meer ervaring mee en herkent dit verhaal? Wij weten niet wat we moeten doen! Dokteren weten hier zelf ook niks over te zeggen! Over de behandeling, levensduur of hoe alles gaat lopen! Alles is 1 grote onzekerheid! Mijn moeder is mijn alles en ik ben altijd met haar! Dus kan echt niet zonder haar! Te bizar! Bang, heel erg bang voor wat komen gaat!

M. Ajaoud, 07-02-2013 19:20 #23
Mijn broer heeft al 7 maanden kanker en gaat elke dag slechter met hem is al 20kg afgevalen en sinds gisteren kan niet meer lopen geen gevoel in zijn bennen had hele tijd last van zijn rug en rechter been en nu kan niet meer lopen helaas word wel behandelt in rabat in marokko maar die zijn zo slecht hier het interseert niemand we zouden graag worden geholpen info ook welkom in afwachting van jullie reactie.alvast danke voor alles

Mari, 31-01-2013 01:14 #22
Ongeveer drie jaar geleden hebben ze bij mijn pa longkanker ontdekt. Dat was nog maar aan het begin en dankzij chemo en bestralingen heeft hij de kanker kunnen verslaan. Maar zelfs nadien sliep hij veel, bleef in zijn kamer, sprak weinig, en soms was hij aan het klagen dat hij rugpijn heeft en vermoeide benen ook. Hij is regelmatig op controle geweest, dus dachten wij dat het niets ernstigs was.Nu een maand geleden, hebben ze bij hem weer een tumor ontdekt op de andere long, die uitgezaaid is tot in de lever en de bot. Ik weet zelf niet wat ik kan verwachten, en ik blijf positief dat het weer goedkomt, want mijn pa is sterk en die gaat dat weer kunnen verslaan. Alleen ben ik verbaasd dat na drie chemo`s de dokter hem aangeraden heeft om te rusten en de volgende chemo geven ze binnen twee weken, dat kan toch niet, volgens mij is dat geen goede teken, al hoop ik dat het weer goedkomt. Jammer genoeg woon ik niet dichtbij mijn ouders dus probeer ik nu elk weekend bij hen door te brengen, om zoveel mogelijk bij hem te zijn en mijn ma ook een beetje moed in te spreken. Kent er iemand nog zo een situatie, graag zou ik daar meer details over horen, om te zien of ik nog iets zelf kan doen, hoe kan ik helpen, want momenteel voel ik me hulpeloos.

Johan, 13-01-2013 04:37 #21
Mijn vader is in december opgenomen wegens een blaas probleem. Daar ondekte ze dat mijn vader blaas kanker heeft. Deze waren altans wat ze hadden gezien verspreid via de lymfeklieren. Zeer slecht nieuws. Het was een zeer agresive soort kanker hij heeft nog geen 3 maanden daarna geleefd. Nooit gerook nooit gedronken. 1 vrouw gehad in zijn leven. Nooit vreemdgegaan. Sport elke dag minimaal 30 min is altijd goed op gewicht geweest. Eet altijd fruit en groente. Je ziet maar maak gebal uit wat we doen we gaan er toch dood aan :(

Jenny, 10-01-2013 22:06 #20
Hier ben ik weer. Ondertussen al 6 maanden verder. Mijn man (57) krijgt om de 3 weken palliatieve chemo, ik zie hem meer en meer achteruit gaan, maar toch blijft hij kiezen voor chemo, hij is ondertussen 20 kg vermagert en eten lukt bijna niet. Toch zeggen de dokters in Leuven dat er een afname is van de metastasen en dat geeft hem hoop, Ze hebben nu pas een poortcateter geplaatst omdat zij hem voorhouden dat de chemo aanslaat. Ik weet het niet meer. Wat gebeurt er als ze met de chemo stoppen.
Ik weet niet wat er komen zal, ik ben zo bang.

Jenny

Cathy, 24-12-2012 03:02 #19
Sinds augustus sukkelde mijn mama met rugpijn dat straalde naar het linkerbeen. Dit werd door de dokter opgelost met infiltraties. Niet met een voorstel van een onderzoek. Sinds november kan ze bijna niet meer stappen. Daardoor werd er een MRI voorgesteld en zo hebben ze een kwaadaardige tumor ontdekt in de rechterlong. Verleden week werd er longkanker bevestigd bij mijn mama met uitzaaiingen in het bekken en bot. De dokters geven haar geen vier jaar meer. Ze heeft patchen morfine van 137, 5 mg + straffe pijnstillers waardoor ze altijd slaapt en verward is. Iedereen zegt dat we nog in het beginstadion zijn en dat we dit wel een plaats kunnen geven, maar het is onmogelijk om dit te accepteren. Zij is altijd een zelfstandige, levendige vrouw geweest. Chemo gaan ze starten in januari. Ik ben helemaal niet klaar om haar ook te verliezen (na mijn papa 3 jaar geleden).

Rudi, 12-12-2012 13:50 #18
Mijn vrouw had borstkanker, 2.5 jaar geleden vastgesteld, nu uitzaaiingen in hersenen en terminaal verklaard, is pas 51 geworden, nu bang afwachten en hopen, nooit gedronken of gerookt.

J. Pathuis, 27-11-2012 14:20 #17
Hallo
mijn man heeft blaaskanker gehad en is geopereerd met succes maar nu blijkt, dat er een uitzaaiing in de bekken zit. Hij heeft hier chemo en bestraling voor gehad maar de tumor trekt zich hier niets van aan. Nu zegt het ziekenhuis dat hij opgegeven is maar daar kunnen wij ons niet in vinden. Weet iemand een ziekenhuis die gespecialiseerd is in bot tumoren.
mvg marian pathuis

Petra, 02-10-2012 11:08 #16
Mijn papa is 65 en krijgt nu al een jaar lang om de 2 weken chemo, er was maagkanker vastgesteld helaas te laat met als gevolg dat er uitzaaiing in de lever is. Mijn papa kan niet meer genezen en ik heb het daar heel moeilijk mee, als hij zich beter voelt dan ik ook, maar voelt hij zich slecht durf ik hem bijna niet te zien ik kan mijn tranen niet bedwingen en dat maakt het voor hem alleen maar moeilijker. Momenteel zijn ze een nieuwe chemo gestart die het hem iets dragelijker maakt, volgende week krijgt hij hiervan de resultaten laat ons hopen dat het werkt zodat zijn leven nog wat verlengd kan worden. Ik ben blij dat ik dit eens kan neerschrijven.

Wouters Jenny, 20-09-2012 22:16 #15
Bij mijn man (57j) werd 6 weken geleden longkanker met uitzaaiingen hersenen, bot, lever, nieren en bijnieren vastgesteld. Had nog nooit geen klachten gehad en was nog nooit ziek geweest. Ik merkte op een avond plotseling op dat hij enorm verward was. Hij wist zelfs niet meer wie hij was. ik dacht aan een hersenbloeding of zo. Onmiddellijk spoedgevallen binnen met de gekende diagnose. Door de hersenmetastasen werd bij hem begonnen met de bestralingen van het hoofd. 5 behandelingen op een week. Opeens was de pijn er ook. De pijn verergerde met gevolg nieuwe eenmalige bestraling op het hoofd. Deze week maandag begonnen met chemotherapie carbo platinum amilta. Hij slaapt veel en eigenlijk tot nu vallen de bijwerkingen nogal mee. Hij krijgt ook 125 morphine plakkers. De prognose is heel slecht en ik ben zo bang hem te verliezen. De dokters speken alleen maar om zijn leven te verlengen er is geen genezing mogelijk. Ik ben bang voor wat nog moet komen.

Jenny

Therese Popken, 23-06-2012 14:46 #14
Mijn schoonmoeder heeft kanker maar ze is bestraalt maar ze kunnen niks zien. Soms is het gewoon dat ze plat ligt en er zijn weer momenten waar ze agressief wordt op iedereen en begint te schelden. ze voelt de pijn in haar rug en ze heeft de chemokuur al ondergaan en laatst een week geleden is ze weer bestraalt maar ze ziet er helemaal niet goed uit. Wat voor kanker heeft zij dan? Ik heb niet een hechte band maar niemand wil ziek worden en leef met de mee.

Mariama, 04-06-2012 13:22 #13
Heb uitzaaingen in de botten (metastasen). De bron hebben ze nog steeds niet weten te vinden. Ben op 1 juni naar AVL geweest waar ze zeiden dat er in ieder geval nog een botpunctie gedaan kon worden aan het bot waar een uitzaaiing zit. Hierdoor zouden ze kunnen zien of het misschien toch borstkanker is. Als het borstkanker zou zijn dan kan ik een hormoon chemo krijgen om zo mijn leven wat te verlengen. Dit is het enige wat ze nog zouden kunnen doe. Alleen de uitzaaiingen, die blijven natuurlijk doorgroeien. Hoop dat het niet al te snel gaat.

Marina, 28-05-2012 11:53 #12
Jee Jessica, dat klinkt een beetje als het verhaal van mijn vader. We kwamen er veel te laat achter natuurlijk, maar had ook een tumor, in zijn rechterlong. Last van zijn schouder, vreselijk vermoeid, paar keer in elkaar gezakt tijdens het werk (hij was de laatste jaren o.a. postbezorger, dus we moesten dat horen van dorpsgenoten), problemen met suiker, zat psychisch niet lekker in zijn vel. Allemaal symptomen die afzonderlijk aangepakt werden. Tot mijn moeder hem 's middags na haar werk vond, in bed, nog niets gegeten, ook geen medicatie ingenomen, alleen maar apathisch in bed. In het ziekenhuis bleek hij longkanker te hebben en na verder onderzoek 2 uitzaaiingen in de hersenen. Pa was lichamelijk al behoorlijk zwak, wilde echter niets weten van morfine, pas toen het echt ondraaglijk werd. Morfine klinkt al alsof het einde is genaderd. Dus begrijpelijk. Maar al met al ging zijn gezondheid hartstikke snel achteruit. Dexamethason voor de hersenen, kan maar een paar keer verhoogd worden, daarna zou het niet meer werken. Dit heeft (gelukkig!) wel opgeleverd dat hij in de laatste 2 weken nog een paar keer een flinke oppepper heeft gehad, zodat we nog goede gesprekken konden voeren. Er zou eerst gekeken worden of pa sterk genoeg zou zijn voor bestraling van de hersenen, daarna eventueel chemo. Maar hij was echter te zwak om überhaupt de bestraling te overleven. Een dag voordat de eventuele bestraling zou plaatsvinden was hij al overleden.

Nu zijn we al een maand verder, ik vraag me af hoe het er nu voor staat met je vader? Niemand kan je werkelijk vertellen hoe lang iets zou kunnen duren. Ik verwachtte in het begin ook dat pa het einde van het jaar nog zou halen (het is nu een jaar geleden dat hij in het ziekenhuis kwam, en toen hebben we na 7 weken afscheid moeten nemen). Het is al met al heftig zeg. I.i.g. sterkte ermee.

Mariama, 16-05-2012 18:14 #11
Bij een MRI scan zijn er uitzaaingen geconstateerd aan de 9de ruggewervel en vanwege kans op dwarslesie ben ik hiervoor 5 keer bestraald.Heb alle onderzoeken en scans die je je maar bedenken kunt al gehad maar de doktoren hebben nog steeds niet gevonden waar de bron zit. Gisteren nog een hersenscan gehad en vandaag weer een MRI voor de rug en CT scan voor de longen. Blijk nu ook een longembolie te hebben. Daarvoor krijg ik nu 2x daags een spuit. Bij de MRI bleek de uitzaaing nog niet weg te zijn en krijg nu Dexamethason hier tegen. Ben erg benieuwd of het zijn werk gaat doen. Zit sinds vanmorgen ook aan de zuurstof omdat het gehalte in mijn bloed maar op 85% zat.

Jessica, 23-04-2012 00:20 #10
Mijn vader heeft longkanker beide longen en uitzaaiingen naar de ribben en schouder. Ze kunnen hem niet opereren alleen maar bestralen en daarna chemo. Ik ben zo bang hem te verliezen. Hij leeft op morfine. Hoe lang zou hij nog te leven hebben? Van de week had hij bloed tijdens de ontlasting is toch ook niet goed?

Willem, 14-04-2012 00:20 #9
Mijn vrouw was juist 65 geworden en was 45 jaar kapster, haar woorden " nu stoppen zeker beste " ik denk genoeg gewerkt te hebben in het leven nu proberen een beetje te genieten ervan wij waren 44 jaar getrouwd en dachten laat ons de 50 jaar maar vieren, ze rookte niet al teveel maar sommige zaken doen de ronde haar verven is niet al te best zoveel jaren na mekaar, ze begon te hoesten Arts zegde " kan longontsteking zijn " maar toen kwam er bloed en fluimen onderzoek volgde terug vaststelling longkanker ( rechtse long ) prof zegde wij moeten die verwijderen maar opletten nog niet wanhopen veel mensen leefden er nog veel jaren met een long, maar na de operatie kwam er een onsteking in de rug ja opensnijden etter moest weg thuisverpleging 2 maal per dag men moest wieken steken en een plaaster op deze fameuze wonde, dat duurde 6 weken en chemo moest feitelijk al opgestart worden, maar ze zegden " gaan toch maar toepassen " 3 maal en melding het pakt niet aan ( volkstaal ) dan helse pijn in het hoofd en terug naar kliniek 2 maal bestralen resultaat 0, er was nog een allerlaatste zaak smerige tabletten slikken elke dag maar een beetje eten en braken, wij konden niet naar kliniek ja dan maar Rood Kruis, met aangepaste voeding stopte het braken, een tiental dagen is ze er nog gebleven maar dan kwam er bitter slecht bericht van prof " mevrouw ge zult moeten naar huis gaan " we kunnen voor u werkelijk niets meer doen en lang zult ge niet meer leven uitzaaiingen in het hoofd ( hersenen ) ik verjaarde 30 Juli en zegde tegen mijn zoon zal ze nog wel zolang leven? ja we konden het nog vieren 4 maal per dag aerosol ( met een apparaat ) ze rommelde al vanalles soms woorden niet te begrijpen maar 8 augustus om 11 uur 's nachts zegde ze mij, ik denk dat ik ga sterven en haar hoofd ging naar rechts in mijn armen is ze gestorven huisdokter was laatstse uur nog geweest en zegde in mijn oor alle hoop verloren beste, ja dat zegde ik ook 13 augustus is ze begraven 44 jaar gelukkig getrouwd met een lieve vrouw die 66 geworden is mijn woorden zijn alleen ZIJN doet veel PIJN, maar ja verder leven is uw lot.

Johan, 10-04-2012 11:27 #8
Jammer dat veel mensen het zichzelf aandoen, en nadien natuurlijk spijt hebben. De rokers, de drinkers, de fast food en junk eters. Allemaal zaken die je niet kunt doen, om gezonder te leven! Reactie infoteur, 10-04-2012
Hoewel er een correlatie bestaat tussen roken en longkanker is er niet altijd een oorzakelijk verband. Op het gebied van drinken en het eten van fast food is er helemaal geen verband aangetoond met het ontstaan van kanker in het lichaam.

Erik, 08-11-2011 19:11 #7
Mijn vader heeft voor het eerste te maken gehad met kanker in 2010, er werd longkanker vastgesteld, hiervoor is hij geopereerd en de artsen zeiden dat hij verder schoon was van kanker.
Nu nog geen jaar later werd er opnieuw longkanker vast gesteld en deze keer waren er ook uitzaaiingen in zijn linker long.
Hij heeft nu een 6 tal behandelingen gehad van chemokuur maar dit heeft bijna niets geholpen, we zijn nu 4 maanden verder en nu heeft hij ook last van zijn benen hij kan er niet meer goed op staan en ook zijn evenwicht is verstoord.
Na lang aandringen bij de huisarts en het ziekenhuis is hij eindelijk vandaag op genomen, en gaan ze nu kijken wat er nog meer aan de hand is.
Ik heb mijn vader van een gezonde man af zien zaken naar een zieke man die niet meer veel kan.
Groet Erik

Linda, 11-10-2011 12:25 #6
Mijn lief had wat klachten en bleek een endeldarmtumor te hebben met metastasen in longen en lever. stadium 4 dus. in de 2 maanden die er op volgden is er niets tegen de kanker zelf gedaan, maar eerst een stoma geplaatst[ met herstel uiteraard], een zenuwpijnblokkade gezet tegen ondraaglijke pijn en een pijnbestrijdingsplan gemaakt. en, ook niet onbelangrijk, zijn we getrouwd.
na die 2 maanden is er een scan gemaakt om te zien wat er in die tijd is gebeurt. enorme toename van de metastasen. hij is inmiddels met chemo begonnen, 3 keer 3 weken. een dag infuus, 2 weken pillen en een week rust. hij is nog zo jong, 44 jaar. het lichaam is sterk blijkt keer op keer weer, wondjes, maar ook herstel van stoma operatie verliep heel goed. heeft er iemand ervaring met dit ziektebeeld? wat te doen als deze chemo niet werkt. en vooral, als de kanker zó agressief is, wat zijn de verwachtingen van chemo? groet Linda

Vera Goulding, 11-02-2011 14:17 #5
Bij mij is bijna 3 jaar geleden mucoepidermoid ca vastgesteld en tongbasis carcinoom ben in dec 2010 geopereerd aan totaa; 5 metastasen 1 voor re-borst een achter op mijn rug ook rechts en 3 uitzaaiingen op mijn hoofd zijn allemaal chirurgisch verwijderd in azm.
Het kan ook zijn dt ze overal in mijn lichaam uitzaaiien wat zijn de symptonen als ze zich in mijn hersens ontwikkelen. Wie heeft hier ervaring mee?

gr vera

Petra, 21-09-2010 12:51 #4
Bij mijn moeder is in 2006 een oogmelanoom geconstateerd. Haar oog is verwijderd. OP 4 mei jl is er een vlek op de lever gezien. Metastasen van een oogmelanoom zijn niet te behandelen en haar doodvonnis is getekend. Hoe ga je hier mee om? Elke dag is er 1, wat zal het pad wat we moeten bewandelen… De pijnmedicatie is gestart en vandaag zal de medicatie verhoogd worden. Ze heeft pijn rond de maag en uitstralend naar de rug, een opgezollen buik en is misselijk. Wij hebben gekozen voor kwaliteit van leven en ons doel is geen pijn. Ik ben bang haar te verliezen en de onzekerheid maakt het nog moeilijker. Reactie infoteur, 21-09-2010
Lieve Petra,

Wat verschrikkelijk voor jullie! Ik kan me heel goed voorstellen dat dit dingen zijn die eigenlijk helemaal niet te dragen zijn. Zoveel verdriet, angst en pijn; we zijn toch helemaal niet in staat om dat het hoofd te bieden?

Ik kan niets zeggen om het beter te maken maar ik wou dat ik dat wel kon doen…

Heel veel sterkte en liefde gewenst!

Sterretje999

F. de Haan, 13-07-2010 22:42 #3
Mijn vrouw heeft 5 uitzaaingenin de wervelkolom, de primaire kanker is niet te vinden. op het ogenblik heeft ze weinig pijn maar wel heeft ze vaak een slapend gevoel in de benen en kan ze moielijk haar plas ophouden, weinig of geen gevoel in de blaas.
wat is uw meing hierover Reactie infoteur, 14-07-2010
Geachte heer de Haan,

Ik ben geen arts en kan u hierop dan ook helaas geen tevredenstellend antwoord bieden. Ik vrees dat alleen een medicus u en uw vrouw hiermee afdoende kan helpen.

Wanneer u ontevreden bent over de artsen, die uw vrouw behandelen wil ik u wel aanraden om te kiezen voor een second opinion bij een universitair ziekenhuis (dat wordt vergoed door de ziektekostenverzekeraar en hierop heeft u recht) of voor een full body scan via een particulier ziekenhuis (bijvoorbeeld in Duitsland bestaan hiervoor goede mogelijkheden). Ook dit wordt soms vergoed; de kosten bedragen circa 1000 EUR.

Het lijkt me namelijk voor de behandeling van uw vrouw essentieel dat ook de primaire kanker wordt getraceerd, zodat ze adequaat kan worden behandeld.

Zorg ervoor dat u de juiste mogelijkheden benut om uw vrouw het allerbeste te bieden. Het is tenslotte ontzettend belangrijk!

Ik wens zowel u als uw echtgenote heel veel sterkte, geluk en kracht toe om deze vreselijke ziekte te bevechten!

Met warme groet,

Sterretje999

J. Tabak, 04-05-2010 23:39 #2
Waarom staat eierstokkanker er niet bij? Mijn vrouw is vorig jaar juni geopereerd aan eierstokkanker en vorige week hebben we te horen gekregen dat er uitzaaiingen zijn in de lever. Hierover zie ik tot nu toe weinig informatie. Komt dit niet veel voor?

Henriette Jansen, 11-01-2010 15:42 #1
Hallo, heb jaren terug nl in 2002 borstkanker gekregen met oksel ruiming, geen chemo en geen bestralingen,
nu blijkt dat ik uitzaaiingen heb in de botten en in de longen, en moet nu morgen beginnen met chemo, wat dent u hierover? vr gr henriette: Reactie infoteur, 11-01-2010
Beste Henriette,

Ik denk hier vooral over dat ik het verschrikkelijk vind voor jou en degenen, die belangrijk voor je zijn. Het moet afschuwelijk te zijn om net wanneer je een beetje een gerust gevoel hebt gekregen zo'n boodschap te krijgen. Wat afschuwelijk voor je!

Waarschijnlijk was er al sprake van uitzaaiing destijds maar het kan ook zijn dat er toch iets is blijven zitten in die oksel. Wat ik in ieder geval zou laten checken is of de uitzaaiingen metastasen zijn van borstkanker of van een andere vorm van kanker. Want hoe onlogisch het ook klinkt: Er zit zoveel tijd tussen dat ook een nieuwe vorm van kanker elders in het lichaam verantwoordelijk zou kunnen zijn voor deze, nieuwe, uitzaaiingen. De behandeling moet aansluiten bij de primaire vorm van kanker dus laat dit alsjeblieft checken voordat je met behandeling begint.

En kies voor het beste ziekenhuis dat je kunt bereizen met de nieuwste technologie. Zorg dat je de allerbeste zorg krijgt die er te krijgen is.

Ik wens jou en je familie enorm veel sterkte toe en ik hoop dat je na deze veldslag definitief beter wordt en achterover kunt leunen in de wetenschap dat het nu echt goed is. Voor altijd.

Heel veel goeds gewenst voor jou, Henriette!

Sterretje999

Infoteur: Sterretje999
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 35
Medische informatie…
Schrijf mee!