InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Claustrofobie; symptomen, oorzaken en behandeling

Claustrofobie; symptomen, oorzaken en behandeling

Claustrofobie is een fobie voor kleine ruimten. Daarom wordt het ook wel "engtevrees" genoemd. Als je aan claustrofobie lijdt, zal je bang worden als je je in een kleine en/of moeilijk te verlaten ruimte bevindt zoals in een lift.

Symptomen en oorzaken

Oorzaken

Waarschijnlijk heb jij claustrofobie als je bang of paniekerig bent in een van de volgende gevallen:
  • Je bent bang als je je in kleine ruimtes begeeft zoals in een lift, kelder, wc,..
  • Je bent in paniek als je je door of in kleine ruimtes moet begeven.
  • Je krijgt het gevoel dat je ingesloten bent, dat je niet meer weg kan.

Symptomen

Als gevolg van bovenstaande oorzaken gaan er ook reacties of symptomen optreden naast het feit dat je bang bent.

Bijkomstige reacties kunnen zijn:
  • zweten
  • het sneller kloppen van je hart
  • hevig trillen
  • duizeligheid
  • misselijkheid
  • blokkeren, niet meer kunnen bewegen omdat je verlamd lijkt door de angst

Behandeling

Claustrofobie kan een enorme invloed op je leven hebben omdat je die doodsangst, die jij ervaart in kleine ruimtes, niet nog een keer wilt ervaren. Een voorbeeld hiervan is dat je nooit het vliegtuig neemt omdat je bang bent in kleine ruimtes of plaatsen waar zich veel mensen bevinden. Daarom is het het beste om er iets aan te doen en best zo snel mogelijk! Want als je zulke situaties speciaal vermijdt, wordt de angst alleen maar groter. Er zijn eigenlijk 2 soorten behandelingen:

Medicatie

Dit is eigenlijk geen echte behandeling en dus ook geen oplossing voor je probleem! Het is wel een oplossing voor de korte termijn wanneer je bijvoorbeeld voor je werk het vliegtuig moet nemen. Deze noodoplossing, zoals ik het zou noemen, bestaat eigenlijk uit rustgevende medicijnen of kalmeringsmiddelen zodat u niet in paniek raakt. Maar om er echt van af te geraken is de volgende behandeling effectiever.

Confrontatie

De enige behandeling die helpt, is het geconfronteerd worden met je angst. Het is natuurlijk wel het beste dat je dit doet onder begeleiding van een therapeut. Dit is de enige oplossing voor je probleem omdat je angst er voor zorgt dat je de situatie koste wat het kost wil vermijden. Deze confrontaties zullen waarschijnlijk steeds langer in duur worden. Zo zal je bij je eerste confrontatie, als je bang bent in een drukke trein, 5 minuten in de trein zitten, vervolgens 10, enz.
© 2011 - 2017 Michielvl, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Claustrofobie, wat kan je er zelf aan doen?Als je denkt aan een reis met het vliegtuig, staat het zweet al in je handen, en een simpel bezoek aan je moeder wordt m…
Informatie over vliegangstInformatie over vliegangstZo'n 1 op de 10 mensen in Nederland hebben er last van maar men laat het niet allemaal merken of vliegt met medicatie. V…
Therapie tegen angst en stress: biofeedbackTherapie tegen angst en stress: biofeedbackMet je eigen bewustzijn angst en stress onder controle krijgen! Na 7 sessies met de biofeedback zou in principe iedereen…
Boekverslag; Gouden EiDit boek gaat over de verdwijning van Saskia, de vriendin van Rex. Het bestaat uit veel motieven die een belangrijke rol…
Leren leven met FobieënLeren leven met FobieënEen fobie hebben is een aanhoudende en irrationele vrees voor bepaalde zaken of situaties en de drang deze te vermijden.…

Reageer op het artikel "Claustrofobie; symptomen, oorzaken en behandeling"

Reacties

N. Kelly, 29-08-2016 10:30 #2
Claustrofobie. Ik moet aan staar geopereerd worden maar heb nu al angst om onder een steriele laken te liggen. Wat kan ik doen om van die angst af te komen?

W. R. Ruitenberg, 19-01-2012 16:23 #1
De oorzaak van de fobie is niet dat je in een besloten ruimte bent, dat laatste is de oorzaak van de paniek. Waarin ik ben geïnteresseerd, wat is de oorzaak van de fobie. Dus hoe komt het dat sommige mensen last van de fobie hebben. Dat moet je weten om er wat aan te kunnen doen, waar komt de fobie vandaan. Is de oorzaak een levendige geest, waardoor je meer dan anderen beeldend voor je ziet wat er mis kan gaan. Ik noem maar een voorbeeld.

Infoteur: Michielvl
Gepubliceerd: 01-08-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!