InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Overlevingskans bij kanker

Overlevingskans bij kanker

De diagnose kanker slaat in als een bom. En dat is niet vreemd, want kanker is doodsoorzaak nummer één in Nederland. Het aantal patiënten neemt toe, maar de overlevingskans ook. In dit artikel: de overlevingskans van verschillende soorten kanker.

Diagnose kanker

Door een fout in de celdeling kan een gezonde cel veranderen in een kwaadaardige kankercel. De celdeling is steeds moeilijker te herstellen naarmate de patiënt ouder is. Kanker komt steeds vaker voor. In 1990 kregen nog 55.000 mensen de diagnose kanker. In 2011 is dit aantal al gegroeid naar 92.000.

Oorzaken van kanker

Er is geen eenduidige oorzaak aan te wijzen voor het ontstaan van kanker. Er zijn wel factoren die het risico op kanker verhogen, zoals radioactieve straling, sigarettenrook, een ongezonde levensstijl of langdurige blootstelling aan de zon. De ziekte kan echter ook ontstaan als het gevolg van een virus, dat DNA beschadigd. Erfelijkheid is ook een belangrijke factor.

Overlevingskans van kanker

Voor alle soorten kanker geldt dat in een vroeg stadium de overlevingskansen groter zijn. Hoe eerder de ziekte wordt ontdekt, hoe eerder zij kan worden bestreden. De prognose is het best als er geen uitzaaiingen zijn aangetroffen en als behandeling van de tumor mogelijk is. Wat het effect van een behandeling is, is afhankelijk van de soort kanker en de mate waarin er uitzaaiingen zijn. Er zijn voortdurend wetenschappelijke ontwikkelingen en onderzoeken die de overlevingskans vergroten. Als iemand op tijd naar de huisarts gaat met signalen van kanker, vergroot dit de overlevingskans met 30%. Niet alle kankersoorten zijn echter in een vroeg stadium te ontdekken. Dat maakt de ziekte ook zo verraderlijk.

Dikkedarmkanker
Als dikkedarmkanker vroegtijdig wordt opgespoord, is de overlevingskans 88% de eerste vijf jaar. Als het uitgezaaid is naar de andere organen, is dit slechts 10% de eerste vijf jaar. Een symptoom is blijvende verandering in de stoelgang.

Borstkanker
De overlevingskans bij borstkanker is 94% als de ziekte in een vroeg stadium wordt ontdekt. Bij uitzaaiing overleeft slechts 17% de eerste vijf jaar. Een signaal is een knobbeltje in het lichaam.

Longkanker
De prognose oftewel overlevingskans bij longkanker is slecht. 20% van de patiënten geneest.

Leukemie
Leukemie is kanker in het bloed of beenmerk. Er wordt onderscheid gemaakt in acute en chronische leukemie. De overlevingskans is sterk afhankelijk van het soort leukemie. Bij ALL, de meest voorkomende vorm, is de overlevingskans 85% bij kinderen en 50% bij volwassenen.

Hersentumor
Een hersentumor is één van de gevaarlijkste soorten kanker. Na vijf jaar leeft nog één op de vijf patiënten. De overlevingskans is zo klein, omdat de tumoren pas in een vergevorderd stadium worden ontdekt.
© 2012 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kankerbestrijding: welke bijwerkingen kan kanker veroorzakenKankerbestrijding: welke bijwerkingen kan kanker veroorzakenDe meest courante manieren om kanker te bestrijden zijn radiotherapie, chemotherapie en chirurgie. Bij radiotherapie wor…
Praten over kankerPraten over kankerEr zijn veel vormen van kanker. In principe kan kanker in ieder orgaan of lichaamsdeel voorkomen, zelfs in het bloed of…
Kanker en chemo: de behandeling van kanker met chemotherapieKanker en chemo: de behandeling van kanker met chemotherapieBij de behandeling van kanker met chemotherapie krijgt de patiënt medicijnen om de snel vermenigvuldigde kankercellen te…
Kanker: behandeling met radiotherapie of bestralingKanker: behandeling met radiotherapie of bestralingNaast de chirurgie en de chemotherapie is de radiotherapie een belangrijke methode om kanker te bestrijden. De bedoeling…
Kanker: teelbalkankerTeelbalkanker is een redelijk zeldzame vorm van kanker, die ongeveer 4 op de 100.000 mannen treft. De kanker begint mees…
Bronnen en referenties
  • KWF
  • Kankervoorbij.com

Reageer op het artikel "Overlevingskans bij kanker"

Infoteur: Rebeccahoogers
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!