InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschapssymptomen: wanneer een zwangerschapstest doen?

Zwangerschapssymptomen: wanneer een zwangerschapstest doen?

Zwangerschapssymptomen: wanneer een zwangerschapstest doen? Wanneer je zwangerschapssymptomen en een zwanger gevoel hebt, wil je op een gegeven moment toch graag weten of je al dan niet zwanger bent. Er zijn diverse zwangerschapstesten waarmee je kunt onderzoeken of lichamelijke klachten vroege zwangerschapsverschijnselen zijn of een andere oorzaak hebben. Maar wanneer kun je nu zo'n zwangerschapstest doen?

Vroege zwangerschapssymptomen

Nog voordat je met een zwangerschapstest kunt bevestigen dat je zwanger bent, zijn er vaak al een aantal zwangerschapsverschijnselen. Deze vroege zwangerschapsverschijnselen geven sommige vrouwen al in de heel prille zwangerschap een 'zwanger gevoel'. Dit komt door de hormonen die al vrij snel na de bevruchting door het lichaam geproduceerd worden. Naast het uitblijven van de menstruatie zijn er nog een aantal klassieke zwangerschapssymptomen:
  • Vaker moeten plassen
  • Vermoeidheid
  • Zwangerschapsmisselijkheid
  • Veranderingen in de reuk- en smaakzin
  • Veranderingen in de borsten

Hoewel deze verschijnselen tekenend voor een vroege zwangerschap kunnen zijn, wil je op een gegeven moment natuurlijk zekerheid. Wanneer je het vermoeden hebt dat je zwanger bent, kun je dit vermoeden onderzoeken met een zwangerschapstest. Maar welke zwangerschapstesten zijn er nu allemaal, en wanneer kun je deze uitvoeren?

Soorten zwangerschapstesten: wanneer kun je welke zwangerschapstest doen?

Zwangerschapstesten bestaan in allerlei soorten en maten. Sommige kun je zelfstandig thuis uitvoeren, voor anderen is een bezoekje aan de arts noodzakelijk.

Urinetest
Urinezwangerschapstesten
Urinezwangerschapstesten
De urine zwangerschapstest is mogelijk de bekendste onder de zwangerschapstesten die je thuis kunt uitvoeren. De urinetest meet de hoeveelheid van het zwangerschapshormoon HCG in je urine. De urinetest kost enkele euro's en is te koop bij de drogist en apotheek.

Wanneer kun je de urine zwangerschapstest doen?
Het zwangerschapshormoon HCG wordt door de zogenaamde blastula aangemaakt en kan ongeveer twee weken na de bevruchting in de urine aangetoond worden. In de praktijk wordt er echter aangeraden om deze zwangerschapstest pas één tot vier dagen na de uitblijvende menstruatie te doen, omdat bij sommige vrouwen de HCG-productie wat later op gang komt. Wanneer je in deze periode negatief test, maar toch een sterk vermoeden hebt dat je zwanger bent, kun je de test het beste enkele dagen later nog eens uitvoeren.

Bloedtest
De bloedzwangerschapstest wordt door de huisarts of gynaecoloog uitgevoerd. Ook hierbij wordt gekeken naar de aanwezigheid van het zwangerschapshormoon HCG. Bovendien wordt er gekeken naar bepaalde waardes van het bloed (onder andere of er sprake is van bloedarmoede), mogelijk aanwezige ziektes en de bloedgroep en rhesus-factor.

Wanneer kun je de bloed zwangerschapstest doen?
HCG is over het algemeen iets eerder in het bloed aan te tonen dan in de urine. Een bloedtest kan daarom doorgaans al na twee weken uitsluitsel over een zwangerschap geven.

Inwendig onderzoek
Tijdens een inwendig onderzoek wordt onder andere gekeken naar de kleur van de vagina en de baarmoederhals. Deze krijgen door een verhoogde bloedtoevoer een purperachtige kleur. Ook zal de baarmoeder wat vergroot zijn.

Wanneer kun je het inwendig onderzoek?
Het inwendig onderzoek wordt tegenwoordig als zwangerschapstest nauwelijks meer toegepast. Met een inwendig onderzoek kun je ongeveer vier weken na de bevruchting een zwangerschap vaststellen.

Lees verder

© 2012 - 2014 Melod, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Zwangerschapstest Predictor en Zwangerschapstest Clearblue.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt de digitale zwangerschapstest van Clearblue?Hoe werkt de digitale zwangerschapstest van Clearblue?De digitale zwangerschapstest van Clearblue is een zwangerschapstest die niet met vage streepjes werkt, maar die je eenv…
Een vals positief resultaat van een zwangerschapstestEen vals positief resultaat van een zwangerschapstestEen vals positief resultaat van een zwangerschapstest kan veel oorzaken hebben zoals medicijngebruik, hormonen of zeep.…
Verschillende soorten zwangerschapstestenVerschillende soorten zwangerschapstestenEr zijn veel verschillende soorten zwangerschapstesten op de markt. Zo zijn er verschillende merken, verschillende metho…
De eerste zwangerschapsverschijnselen na de bevruchtingDe eerste zwangerschapsverschijnselen na de bevruchtingOf je zwanger bent of niet, kun je pas met zekerheid weten na een positieve zwangerschapstest. Uiteraard hoeft een negat…
Wat zijn de eerste zwangerschapssymptomen of verschijnselen?Wat zijn de eerste zwangerschapssymptomen of verschijnselen?Je bent zwanger, wat kun je verwachten? Wat zijn de eerste verschijnselen na de bevruchting? De eerste zwangerschapsvers…
Bronnen en referenties
  • Stoppard, M. (2001) Baby! Vruchtbaarheid, zwangerschap en geboorte. Uitgeverij Lifetime
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU7h.htm

Reageer op het artikel "Zwangerschapssymptomen: wanneer een zwangerschapstest doen?"

Reactie

Anoniempjuh, 04-04-2012 12:58 #1
Geachte heer/mevrouw, Ik slik al geruime tijd de pil. Sinds de laatste maand slik ik ook Ritalin. Mij is toen niet verteld dat op mijn vruchtbare dagen hierdoor de pil minder werkt.
Ik heb uitgerekend en juist in mijn vruchtbare dagen gemeenschap gehad met mijn vriend. Gister had ik de hele dag last van steken in mijn onderbuik. Alsof ik ongesteld moet worden. Maar dat moet pas over 2 weken zijn. Zou ik een nu een zwangerschapstest moeten doen?

Infoteur: Melod
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Kans op zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!