Juiste behandeling van zwemmerseczeem (voetschimmel)

Juiste behandeling van zwemmerseczeem (voetschimmel) Jong en oud kan soms hinder hebben van zwemmerseczeem. Je ondervindt dan jeuk tussen de tenen, je ziet roodheid, en de huid is op die plaats aan het schilferen. Geen ernstige maar wel een hinderlijke kwaal, want dat gekriebel en al die losse schilfers zijn irritant. Maar er zijn afdoende (preventieve) oplossingen voor deze dikwijls langdurige aandoening.

Schimmel

Zwemmerseczeem is in feit geen juiste benaming want het gaat namelijk om een schimmel. De aandoening hoort dus eigenlijk met voetschimmel te worden aangeduid. Als kind is je waarschijnlijk al verteld dat je zwemmerseczeem oploopt indien je de voeten niet goed afdroogt na het douchen of na het zwemmen. Maar vocht is niet de boosdoener en aanleiding van de schimmel. Wel is het zo dat schimmel uitstekend gedijt in een warme vochtige omgeving, dus in dat opzicht is het toch verstandig de tenen droog te houden. Zodat je die opengebarsten en schimmelige tenen zo min mogelijk kans geeft om te ontstaan.

Stank

De voetschimmel kan ook gaan stinken als bacteriën zich daar gaan nestelen, maar dat is lang niet in alle gevallen zo. Meestal blijft de aandoening beperkt tot kloofjes, rode plekken, huidschilfers en soms blaasjes. En dat vooral tussen de tenen.

Slippers

Het is een feit dat je met blote voeten eerder in aanraking komt met de schimmels dan met bedekte voetzolen. Om besmetting te voorkomen is het dus verstandig slippers te dragen in openbare douchegelegenheden van sportzalen, sauna’s e.d.

Zeep

Het is niet nodig om de voeten extra met zeep te wassen in de strijd tegen de schimmels, aangezien onze huid een uitstekende barrière vormt tegen infectie. Bovendien kan door te veel zeep de zuurgraad van de huid ontregeld worden, waardoor de kans op zwemmerseczeem eerder toeneemt. Overigens heeft de schimmel ook meer kans op een beschadigde en geïrriteerde huid, evenals bij voeten die door vocht en warmte week zijn geworden.

Talkpoeder

Talkpoeder houdt de voeten droog en is in dat opzicht een preventieve stof. Daarentegen is het niet goed om je voeten te omgeven met strakke gesloten schoenen of sokken. Zeker niet van plastic, rubber en ander synthetisch materiaal, waardoor je voeten gaan zweten en broeien. Zorg dus dat het zaakje kan doorluchten en draag wat dat betreft liever ventilerende sandalen, want dat voorkomt nieuwe infectie en remt de groei van de schimmels.

Remedie

Terbinafinecrème is vaak een afdoende middel om de klacht te laten verdwijnen. Voor kinderen onder de twaalf, en ook bij dames die borstvoeding geven of zwanger zijn, is er micanozolcrème. De crème vooral goed uitsmeren want een dikke laag geeft irritatie. Er bestaat ook spray of poeder met miconazol waarmee je de schimmelsporen in sokken en schoenen kan elimineren. Als de voetschimmel niet verdwijnt moet je naar de dokter. De huisarts kan dan medicijnen voorschrijven. Zo’n heviger vorm van voetschimmel is te herkennen aan de voetzool die schilfert, alsook eeltvorming en kloven in (met name) de hiel. Met betadinezalf, dat jodiumbestanddelen bevat, worden dikwijls eveneens goed resultaten behaald.

Vergeet ook niet regelmatig droge schone sokken aan te trekken, bijvoorbeeld elke dag als je opstaat en tevens aan het eind van de middag. Niet alleen om zo kort mogelijk die schimmelrestanten in de sokken te hebben, maar ook omdat die sokken aan het eind van de dag altijd enigszins vochtig zijn vanwege de transpiratie. Heb je gelijk weer behaaglijke droge en daardoor warme voeten.

Zeewater

Tijdens een vakantie aan zee gaat de schimmel tussen de tenen vaak “vanzelf” weg door de reinigende en genezende werking van het zeewater met z’n honderden mineralen (waaronder jodium).

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Kring-apotheek

Reageer op het artikel "Juiste behandeling van zwemmerseczeem (voetschimmel)"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 17-04-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Jeuk
Medische informatie…
Schrijf mee!