InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De oorzaken, symptomen en behandeling van buikvlieskanker

De oorzaken, symptomen en behandeling van buikvlieskanker

Buikvlieskanker is een vorm van kanker die meestal gepaard gaat met tumoren elders in het lichaam. Uitzaaiingen van deze tumoren - die meestal voorkomen in de buikholte - zijn in het buikvlies terecht gekomen en hebben zich hier genesteld. Buikvlieskanker is het gevolg. Lees hieronder de oorzaken, symptomen en behandelmethoden van buikvlieskanker.

Over buikvlieskanker

Buikvlieskanker betekent dat er zich kankercellen op het buikvlies bevinden. Het buikvlies is een vlies dat alle buikorganen bedekt. Buikvlieskanker komt weinig voor. Buikvlieskanker ontstaat meestal door uitzaaiingen vanuit elders in het lichaam. Als de diagnose buikvlieskanker wordt gesteld is de kans op herstel dus niet heel erg groot.

Oorzaken

Buikvlieskanker onstaat doordat kankercellen zich over de buikholte verspreiden en zich hechten aan het buikvlies. De kankercellen kunnen hier op verschillende manieren terechtkomen. Het kan zijn dat de patiënt een gezwel heeft ergens in de buikholte. Dit kan darmkanker of eierstofkanker zijn. Het kan zijn dat de cellen hiervan losraken en zich in het buikvlies nestelen. Het kan ook voorkomen dat de kankercellen via lymfevaten en bloedvaten van andere organen en weefsels in de buikholte terechtkomen. Omdat de aandoening voornamelijk ontstaat door een tumor in de maag, dunne of dikke darm of bij vrouwen in de eierstokken of in de baarmoeder, is het noodzakelijk de oorspronkelijke oorzaak van buikvlieskanker te ontdekken.

Symptomen

De symptomen van buikvlieskanker zijn niet heel gemakkelijk te ontdekken. Een indicatie kan zijn dat het gewicht van de persoon snel toeneemt, of dat de persoon een strakke, opgezwollen buik krijgt. Dit is het gevolg van ascites. Ascites staat voor vochtopstapeling in de buikholte. Bij ieder persoon is er een kleine hoeveelheid vocht aanwezig in de buikholte. Dit vocht is nodig zodat de delen van de dunne darm soepel langs elkaar glijden. Er is constant sprake van een vochtbalans, omdat er vocht wordt geabsorbeerd en nieuw vocht wordt geproduceerd. Deze vochtbalans kan verstrood raken als er minder vocht wordt geabsorbeerd en de productie van het vocht in de buikholte doorgaat. De aanwezigheid van tumorhaartjes in het buikvlies kan de vochtopname verminderen, want in het buikvlies wordt vocht opgenomen. Ascites is het gevolg.
Er kan ook obstructie in de darmen optreden. Dit betekent dat ontlasting blijft hangen in de dunne darm. De dunne darm is heel erg kronkelig. De aanwezigheid van kankercellen kan ertoe leiden dat delen van de dunne darm vastkleven aan elkaar. Ze verliezen daardoor hun soepelheid. Dit kan gepaard gaan met het ontstaan van knikken in de lussen van de dunne darm. De dunne darm kan zo afgekneld raken, met buikkrampen, misselijkheid, een dikke buik en een verslechterde stoelgang als gevolg.

Behandeling

De behandeling is sterk afhankelijk van de oorzaak van de buikvlieskanker. Een genezende behandeling voor buikvlieskanker is helaas in weinig gevallen mogelijk. Veelal betekent de aanwezigheid van buikvlieskanker ook de aanwezigheid van uitzaaiingen elders in het lichaam. Chemotherapie werkt dan in zeldzame gevallen. Als de kanker zich nagenoeg alleen beperkt tot het buikvlies kan men een operatie overwegen. Men kan besluiten de HIPEC-procedure toe te passen.
Allereerst wordt hierbij de oorspronkelijke tumor verwijderd. Deze tumor is de oorzaak van buikvlieskanker. Vervolgens wordt er een verwarmde chemotherapie in de buikholte toegediend. Deze heeft als doel het doden van de kankercellen. Omdat de chemotherapie verwarmt is, zullen kankercellen eerder sterven. Kankercellen zijn gevoeliger voor warmtebehandelingen.
© 2012 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bloed bij ontlasting kat en kitten: symptomen en oorzakenBloed bij ontlasting kat en kitten: symptomen en oorzakenBloed bij de ontlasting kan voor de eigenaar van een kat verontrustend zijn. Bloed bij de ontlasting bij katten hoeft ec…
Bloed in de ontlasting – Wat kan de oorzaak zijn?Bloed in de ontlasting – Wat kan de oorzaak zijn?Bloed in de ontlasting kan natuurlijk nooit een goed teken zijn. Het advies in zo’n geval is dus om meteen de huisarts t…
Onregelmatige stoelgang: verstopping en diarreeOnregelmatige stoelgang: verstopping en diarreeEr zijn veel mensen die last hebben van een onregelmatige stoelgang. Zij hebben klachten zoals een opgeblazen gevoel, di…
Tenesmen: Aanhoudende, pijnlijke (valse) stoelgangsdrangTenesmen: Aanhoudende, pijnlijke (valse) stoelgangsdrangBij tenesmen heeft een patiënt een aanhoudende, soms pijnlijke drang tot stoelgang (of soms urineren). De patiënt heeft…
Bronnen en referenties
  • http://www.drmulier.com

Reageer op het artikel "De oorzaken, symptomen en behandeling van buikvlieskanker"

Reacties

S. Bouzerda, 27-04-2018 15:55 #3
Mijn broer heeft nu buikvlieskanker ten gevolge van een pancreasoperatie. hij is nog steeds bezig met chemotherapie maar buiten het spuiten van morfine dat weinig helpt zijn de pijnen onbeschrijflijk. zijn bloedonderzoeken zijn clean. hoe kunnen we de pijn bestrijden buiten de morfine?
wie kan hier een woordje uitleg geven of hulp
is zeer welkom.
alvast bedankt

Bjorn, 15-01-2013 23:20 #2
HIPEC is een zware ingreep, bij mijn vader kon dit niet toegepast worden omdat hij daarvoor te oud (71) was. Zolang er geen verdere uitzaaiingen zijn kan men het met chemo nog redelijk behandelden. Nadat er bij mijn vader in september 2011 uitzaaiingen gevonden waren, heeft een aantal keren chemo gehad. De laatste heeft hij 3 januari gehad, maar het heeft toch niet meer mogen baten en is hij nu uitbehandeld.

Ik wens je veel sterkte toe de komende tijd.

Favest Annita, 03-01-2013 08:08 #1
In augustus 2010 werden mijn eierstokken weggenomen wegens eierstokkanker. Ook het buikvlies werd weggenomen men was zeker dat de kanker volledig weg was toch kreeg ik vier maal chemo als preventie. Nu is kanker vastgesteld op het vlies van de darm ong. 1 cm. Maandag start chemo 6 maal met een evaluatie na drie chemo's. Dan zou men eventueel de HIPEC procedure toepassen als de chemo niet naar behoren werkt. Wat mag ik verwachten of zijn er mensen die hun ervaring met mij willen delen. De oncoloog windt er geen doekjes rond en vindt de situatie ernstig.

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 29-07-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!