InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken, symptomen en behandeling van loodvergiftiging

Oorzaken, symptomen en behandeling van loodvergiftiging

Lood is een zwaar metaal dat voornamelijk in industrieën wordt gebruikt. Lood komt voor in batterijen en in verf. Lood bevindt zich ook in ons lichaam. Als het lood in ons lichaam een bepaald niveau overstijgt, spreekt men van loodvergiftiging.

Over loodvergiftiging

Het loodgehalte in ons lichaam kan een bepaalde waarde overstijgen. Dit is gevaarlijk en men spreekt dan van loodvergiftiging. Loodvergiftiging kan op twee manieren optreden. Zo kan men chronische loodvergiftiging krijgen of acute loodvergiftiging. Chronische loodvergiftiging treedt op als men gedurende een lange tijd loodstof inademt en inslikt. Acute loodvergiftiging treedt op als men plotseling aan een hoge concentratie looddamp wordt blootgesteld. Inademen van deze dampen is erg gevaarlijk. Vroeger bevatten brandstoffen nog lood en was de kans op loodvergiftiging het grootste. Tegenwoordig is loodvergiftiging zeldzaam dankzij de vele maatregelen op het gebied van gezondheid. Loodvergiftiging komt tegenwoordig vooral voor bij mensen die in een sector werken waar lood veel voorkomt. Dit is voornamelijk de industriesector.

De gevolgen van lood in ons lichaam

Lood komt na inname terecht in de bloedbaan. Daar brengt het voornamelijk schade toe aan de rode bloedcellen. Het tast daarnaast ook ons zenuwstelsel aan. Ook de nieren en botten ondervinden schade van lood. Het gevolg van loodvergiftiging kan ook schade toebrengen aan kinderen. Dit uit zich in ontwikkelingsstoornissen.

Symptomen

De symptomen van loodvergiftiging zijn heel divers. Hieronder staat een lijst met symptomen die kunnen duiden op loodvergiftiging.
  • Uitslag
  • Slapeloosheid
  • Vermoeidheid
  • Hyperactiviteit
  • Hoofdpijn
  • Verminderde eetlust
  • Blauwgekleurd tandvlees
  • Hersenontsteking
  • Misselijkheid
  • Bloedarmoede
  • Verlamming in verschillende lichaamsdelen

Behandeling

Gezien de gevaren van loodvergiftiging is het belangrijk zo snel mogelijk lood uit het lichaam te verwijderen. Hiervoor worden stoffen gebruikt die niet geheel onschadelijk zijn voor ons lichaam. Deze stoffen worden toegediend aan ons lichaam en binden zich aan het lood. Vervolgens wordt deze verbinding door ons lichaam uitgescheiden. Dit noemen we chelatietherapie. De loodbindende middelen kunnen bijwerkingen hebben. De schade die loodvergiftiging aan organen zoals bijvoorbeeld de nieren heeft aangericht kan desondanks blijvend zijn. Ook hersenschade is meestal blijvend. Daarom is het beter om loodvergiftiging te voorkomen.
© 2012 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verwijderen van verfVerwijderen van verfLees hier hoe je verf kunt verwijderen van kleding, glas, vloerbedekking en hout. Dit zijn zeer handige en practische ti…
Roodvonk of scarlatina, symptomen en behandelingRoodvonk of scarlatina, symptomen en behandelingRoodvonk of scarlatina is een erg ongevaarlijke ziekte die meestal bij kinderen voorkomt. Het is een vorm van keelontste…
Ziekte van KawasakiZiekte van KawasakiDe ziekte van Kawasaki is een zeldzame aandoening die vooral kinderen onder de vijf jaar treft. De ziekte werd voor het…
De ziekte van Tay-Sachs: een erfelijke stofwisselingsziekteDe ziekte van Tay-Sachs: een erfelijke stofwisselingsziekteDe ziekte van Tay-Sachs is een erfelijke stofwisselingsziekte die vooral bij Joodse mensen voor komt. Het is een ziekte…
Knutselen voor vaderdagKnutselen voor vaderdagVaderdag komt er weer aan en wat is er leuker dan een zelfgemaakt cadeautje te kunnen geven aan papa.
Bronnen en referenties
  • www.gezondvgz.nl

Reageer op het artikel "Oorzaken, symptomen en behandeling van loodvergiftiging"

Reacties

Jasper, 19-02-2018 20:12 #13
Hoi,

Ik heb een ultrasonische reiniger van iemand geleend en heb hierin de tank van mijn vaporizer gereinigd (een elektrisch rookapparaat)

Maar later kwam ik er achter dat diegene waar ik hem van geleend had ook iets anders daarmee schoonmaakt, iets wat lood bevatte maar ik weet zo niet meer wat het was.
Kan dit gevaarlijk zijn? aangezien in die tank van mijn vaporizer gaat vloeistof die ik op damp, en ik heb die tank gereinigd met dezelfde ultrasoniche reiniger als waar hij die dingen dus mee schoonmaakt.

Ik heb de ultrasonische reiniger vantevoren wel omgespoeld met water en en lag verder geen lood in of wat dan ook maar kan dit dus gevaarlijk zijn of niet?

Alvast bedankt!

Frank van Leemput, 15-08-2016 15:06 #12
Kan je loodvergiftiging oplopen door een loden voorwerp in je leefomgeving, bv een grote loden decoratieve oude dakversiering, zoals ze meestal gekend zijn in zink, maar uitgevoerd in lood?

Sharon, 25-06-2016 15:14 #11
Beste Bergkamp,

Dank voor je artikel. Ik woon in een huis waarbij er ramen zijn met lood en op het dak zit lood. Ik weet niet of mijn leidingen ook van lood zijn en of mijn gezondheid al beschagdigd is hierdoor. Bij wie of welke instantie kan ik dit laten uitzoeken/meten? Woonachtig in Rotterdam.

Groeten,

Sharon

Rick, 27-05-2016 18:58 #10
Als er vermoedens zijn van een metaal of loodvegiftiging die 10 maanden geleden is gebeurd, hoe valt een dergelijke vergiftiging te traceren? Kan dat via bloed of is er na 10 maanden niks meer in bloed terug te vinden?
En waar is het nog op andere manieren terug te vinden?

Mvg Rick

Johan Buijzen, 24-05-2016 01:22 #9
Ik heb in 1962 (ik was toen 22) loodvergiftiging gehad en was een van de eerste die ervan geholpen werd door infuus van druivensuikers. Deze suikers gingen een verbinding aan met de loodsuikers en via de nieren werd het uitgescheiden. Zo heb ik het toen begrepen.
De symptomen welke ik toen had waren heel wat geweldiger en pijnlijker dan wat u vermeldt.
Ik had een grieperig gevoel met uitschieters van enorme buikpijn. Of dat mijn buik dan op springen stond. Ik viel op twee dagen bijna 10 kg af. Ik kon niet eten en nauwelijks drinken. Ik ben een half jaar behandeld voor ik weer redelijk gezond werd verklaard.
Alles was er niet uit maar het was te doen om verder te leven. Alleen kreeg ik wel de aanmerking mee dat de internist hiermee geen ervaring had en dat het kon gebeuren dat ik nog voor mijn zestigste in een rolstoel zat. Dat is gelukkig niet gebeurd.
Wel heb ik last gehad, wat andere mij al verteld hadden dat dat zou gebeuren, van een ontstoken alvleesklier en is er een schildklier verwijderd. Op mijn 45ste had ik al een lichte hartaanval, en heb ondanks dat tandartsen mij voor mijn 20ste zeiden dat ik geweldige tanden had voor 100 jaar gebruik maar er sinds mijn 35ste regelmatig problemen kreeg. Als er een tand getrokken moest worden brak hij meestal af. Nu ik 75 ben heb ik weinig of geen tandpijn gehad maar ze vallen wel allemaal om. Daarnaast heb ik al 10 jaar hartfalen en hartritmestoringen. De nieren hebben ook regelmatig wat kuren en uiteraard ouderdomssuiker. Zoals u ziet is het niet niks om een loodvergiftiging op te lopen.

Johan Buijzen

Albert ter Harmsel, 26-01-2016 16:37 #8
Kan het werken met glas-in-lood leiden tot een loodvergiftiging?
Zijn er beschermende maatregelen nodig?
Hoe gaan glas-in-lood-kunstenaars daar normaal gesproken mee om?

Geertje Karstens, 27-10-2015 13:19 #7
Gisteravond was er een indrukwekkende reportage op de T.V. over de ziekte ALS. Het hoogst uitzonderlijke van deze ziekte is dat er meer personen uit een gezin het slachtoffer worden. Gisteravond waren we er getuige van dat zowel de man als eerste en gevolgd door de vrouw, alle symptomen van ALS ontwikkelden en tenslotte kwamen te overlijden. De vrouw gaf aan dat volgens haar dit te maken kon hebben met een lodenplaat waar beide echtlieden gedurende de nacht zo'n 20 jaar tegen aan hadden gelegen.
Ik heb een aantal jaren geleden heel intensief gewerkt met Glas in Lood. Naast een cursus heb ik zelf ook een aantal ramen gemaakt, waarbij ik maanden achter elkaar tientallen meters lood heb verwerkt. Aan het einde van de zomer had ik ineens te kampen met spieruitval en een vreselijke vermoeidheid. Een gevoel dat ik nu, zo'n 15 jaar later nog steeds zo nu en dan heb.
Omdat er nog zo weinig bekend is over de ziekte ALS is het de moeite waard om te onderzoeken of er een relatie is tussen loodvergiftiging en de symptomen van ALS.

Frans, 18-12-2014 11:43 #6
Ik werk veelvuldig met glas in lood en o.a. brandschilderen. Veel doodskoppen op de verpakkingen en weinig bescherming. Als ik me op lood waardes wil laten testen gaat het via de huisarts. Het duurt meestal 3 weken voordat ik me uitslag krijg. Het flesje wordt na afname niet beschermd door aluminium folie en soms vergeten ze het zelfs op lood te testen. Weet iemand een adequaat centrum waar je je bloed goed kan laten testen op loodgehalte? Want ik wil nou wel eens weten waar ik aan toe ben.

Ds, 25-09-2014 21:56 #5
Uw verhaal is incompleet. Ik heb op de schietbaan een zeer zware loodvergiftiging (1100 FPP) opgelopen, waarvoor geen ongevaarlijke medische oplossing bekend was, aldus het AZU. Via een ter zake deskundige ben ik getipt: slik Selenium + carotine + vit. C en E. De protporfyrinewaarde (loodspiegel) in mijn bloed daalde in 3 maanden met 70%.

Het bepalen van ZPP of FPP gebeurt na bloedafname. Als de buisjes daarbij niet met aluminiumfolie afgeschermd worden is het monster waardeloos: Uv-licht breekt protoporfyrine af. De FPP- of ZPP-waarde is dan veel lager dan de reële.
Let daar dus op!

Lood komt op de schietbaan niet alleen vrij uit kogels, maar ook uit slaghoedjes.

Gerard Woudberg, 12-08-2014 22:57 #4
Vraag; ik help vaker onze schutterij bij het kogelgieten. We zitten dan in een beperkte ruimte waar het lood elektrisch verwarmd wordt naar ik dacht ongeveer 190 graden. Boven de pan ( ongeveer 90 cm daarboven) hebben we een afzuiging d.m.v. Een behoorlijke ventilator ( dus geen afzuigkap). Toch proef ik na een tijdje een loodsmaak in mijn mond. Ik heb al voorgesteld om een randafzuiging te construeren i.p.v. Een hoger gelegen kap, doch hier is geen gehoor aan gegeven. Wat raden jullie me aan, we hebben immers wel kogels nodig. We gieten incidenteel en zijn per beurt ongeveer 3 uren aan het gieten.

Gerard. Reactie infoteur, 24-09-2014
Beste Gerard,

Als werknemer heeft u recht om in een veilige situatie te werken. Het feit dat u loodsmaak in uw mond proeft is een indicatie dat de werkplek niet veilig is. Uw vraag om een randafzuiging te construeren is dan ook een terechte vraag. Dat de werkgever hier geen gehoor aan geeft, dat is mogelijk. Het is echter niet mogelijk dat uw werkgever het probleem omtrent de loodsmaak niet verhelpt. Hier dient u stappen voor te ondernemen.

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Blackviolet, 22-11-2013 08:51 #3
Ik werk bij een bedrijf wat nog met loodhoudend tin soldeerd. Bescherming en afzuiging hebben wij niet. We eten en drinken daar. Iedereen heeft wel klachten bij ons… die kunnen duiden op loodvergiftiging. Ik heb mezelf dan ook laten testen, en toch geen loodvergiftiging.
Hoe betrouwbaar is die test via het bloed? Reactie infoteur, 24-09-2014
Beste,

De situatie die u schetst is zorgwekkend. Los van het feit of u wel of geen loodvergiftiging heeft, dient een werkplek altijd veilig te zijn. Het is daarom niet acceptabel dat u klachten ondervindt. Met betrekking tot uw vraag over de betrouwbaarheid van de test, loodvergiftiging kan via een bloedtest worden aangetoond. Loodvergiftiging tast echter ook andere onderdelen van het lichaam aan, zoals het zenuwstelsel, nieren en botten. De bloedtest is dus niet 100% betrouwbaar. Ik raad u aan dit met de arts te overleggen.

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Pavol, 15-10-2013 11:16 #2
Beste,
in de fabriek worden er microchips in klein bad met heet lood (ca 15x40cm, 260°C) gedompeld voor de afwerking; behalve antistatische kleding wordt er geen bescherming gedragen (mondmaskers). Deze taken is kortdurend en occasioneel. Denkt u dat men hier over risico van looddampen kan spreken.

Anderzijds zou ik het bij de werkgever willen navragen; ik veronderstel dat dit onder de arbeidveiligheid valt en dus is de werkgever verplicht om testen, certificaten en nodige regelmatige metingen/controles uit te voeren. Hoe is dit echter openlijk raadpleegbaar? Heeft de werkgever ook plicht om de kosten voor bloedonderzoek te dragen?

Dank voor uw antwoord. Reactie infoteur, 24-09-2014
Beste Pavol,

In de situatie die u schetst is er een risico van looddampen. Dit is nooit geheel uit te sluiten. De werkgever heeft er zeer zeker zorg voor te dragen dat het veilig is op de werkplek. Hij dient dus ook - uiteraard op zijn eigen kosten - metingen op de werkvloer uit te voeren in het kader van de arbeidsveiligheid. Dit mag je als werknemer gerust zeggen. Wellicht heeft de werkgever namelijk niet eens door dat er een potentieel gevaar is. Met betrekking tot de kosten van het bloedonderzoek ligt het ingewikkelder. Mocht uit de testen van de werkgever - of de inspectie - blijken dat er een substantieel risico is geweest op looddampen op uw werkplek, dan kunt u uw werkgever vragen het bloedonderzoek te vergoeden. Juridisch denk ik dat u daar recht op heeft.

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

E. Oversier, 10-02-2013 10:44 #1
Vraag: Ik werk met gesloopte beeldbuizen zit hier ook lood in, zo ja wat kan je hier van krijgen, en is dit met bloedafname zichtbaar? Reactie infoteur, 14-02-2013
Beste E. Oversier,

In beeldbuizen bevindt zich vrijwel altijd lood. Ik ga er echter vanuit dat u op uw werk op een verantwoorde manier werkt met de beeldbuizen. Dit houdt in dat de uitstoot van loodstof minimaal is. Dit kunt u navragen bij u werkgever.
Om loodvergiftiging te voorkomen is het belangrijk om te zorgen voor een goede adembescherming, geregeld de afvalresten bij elkaar te vegen en goed weg te werken, goed uw handen te wassen na aanraking van lood en te zorgen voor een goede werkplekhygiëne. Rook, drink en eet niet op de werkplek en laat de werkkleding achter op het werk en neem het niet mee naar huis.
Als u twijfelt of u loodvergiftiging heeft opgelopen, dan kunt u het beste een bloedtest laten doen. Geregeld een bloedtest doen kan sowieso geen kwaad en kan kwalen al in een vroeg stadium opsporen.

Met vriendelijke groet,
Berend-Bram

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 29-07-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!