Hartaandoening: aortastenose

Hartaandoening: aortastenose Aortastenose is een onberekenbare hartaandoening waaraan mensen plotseling kunnen overlijden. Soms zijn er voor dit overlijden geen klachten geweest, maar meestal zijn er wel klachten. Mensen met aortastenose kunnen moe, duizelig en kortademig zijn en kunnen flauwvallen bij inspanning.

Over aortastenose

Het hart bestaat uit vier kamers, waarvan twee voorkamers. De twee voorkamers worden ook wel boezems genoemd. De boezems pompen het bloed naar de kamers. De kamers pompen het bloed in de slagaders, waarna het bloed zich verspreid door het hele lichaam. Aortastenose ontstaat door een vernauwing van de aortaklep. De aortaklep sluit als de linker kamer zich ontspant. Dit voorkomt dat er bloed terugstroomt in de kamer. Bij de volgende hartslag moet de aortaklep weer geopend worden. Bij mensen met aortastenose gaat de klep slecht open. Er kan dus minder bloed doorheen stromen en dit kan grote gevolgen hebben voor je lichaam.

Oorzaken

  • De meest voorkomende oorzaak van aortastenose is verkalking van de aortaklep. Dit komt voornamelijk voor bij oudere mensen. Er kan zich kalk hebben opgehoopt bij de klep en hierdoor wordt de klep stug en opent hij moeilijker. Dit probleem kan klein beginnen en later verergeren.
  • Een andere oorzaak is een verkeerde werking van antistoffen in je lichaam. Acute reuma is een aandoening die bij een infectie met een bacterie kan optreden. Je lichaam maakt antistoffen aan tegen deze bacterie. Deze antistoffen vallen echter niet alleen de bacterie aan, maar ook andere delen van het lichaam. Het kan zijn dat je hartkleppen worden aangetast en zo dus hun flexibele werking verliezen.
  • Er kan ook ontsteking in je hartklep ontstaan waardoor de werking van je hartklep ernstig wordt beperkt.
  • Aortastenose kan ook ontstaan door een aangeboren hartafwijking. Dit kan een vernauwing van de aorta zijn, maar ook bijvoorbeeld het Syndroom van Williams. Dit is een aangeboren ontwikkelingsstoornis die wordt gekenmerkt door een handicap en door problemen met de slagaders.

Symptomen

  • Bij een kleine vernauwing van de aorta kan het zijn dat de patiënt geen symptomen ervaart. Het kan echter voorkomen dat een patiënt desondanks plotselinge dood sterft.
  • Klachten zijn er met name bij inspanning. Het hart moet dan harder werken om alle weefsels van voldoende bloed te voorzien en het is logisch dat je hartslag dan ook toeneemt. Pas dan worden de beperkingen van een vernauwde aorta goed duidelijk. Tijdens inspanning kunnen mensen duizelig worden, flauwvallen of pijn op de borst ervaren. Dit komt omdat de bloedtoevoer naar het lichaam - en dus ook naar het hoofd - ernstig beperkt wordt.
  • Omdat de bloedtoevoer verminderd is, kan men ook vaak moe zijn. De weefsels worden niet accuraat van zuurstof voorzien, waardoor de verbranding in de cellen belemmerd wordt. Hierdoor wordt er minder glucose geproduceerd en zal men vermoeider zijn.

Behandeling

Voordat een patiënt wordt behandeld, moet er allereerst een diagnose zijn gesteld. Deze diagnose wordt aanvankelijk gesteld doormiddel van een stethoscoop. Er is een afwijkend geluid waar te nemen. Vervolgens wordt de polsdruk gemeten. Deze geeft een kleiner verschil tussen systolische en diastolische druk dan gebruikelijk. Een elektrocardiogram kan aantonen dat de linkerventrikel verdikt is, hetgeen kan duiden op aortastenose. Met een röntgenfoto kan de verkalking van de aortaklep globaal in kaart worden gebracht.
Als de diagnose aortastenose is gesteld, moet een patiënt worden behandeld. Het type behandeling hangt af van de oorzaak van aortastenose en de ernst van de aandoening. In de meeste gevallen wordt er operatief ingegrepen. Zo kan de aortaklep door een mechanische klep worden vervangen. Ook kan worden geprobeerd om de klep te repareren. In enkele gevallen is een operatie niet geschikt en kan er met speciale stoffen worden geprobeerd om de aorta te verwijden. Het effect hiervan is meestal tijdelijk en dus wordt deze behandelmethode niet geprefereerd.
© 2012 - 2020 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Flauwvallen: oorzakenFlauwvallen: oorzakenFlauwvallen: dat is even schrikken voor de meeste mensen. Toch zijn de oorzaken van flauwvallen vaak onschuldig. Zo kun…
Aortastenose: Vernauwing van aortaklep in het hartAortastenose: Vernauwing van aortaklep in het hartDe aorta is de grote lichaamsslagader die bloed van het hart naar de rest van het lichaam voert. Deze ontspringt vanuit…
Wat te doen bij duizeligheid en flauwvallenWat te doen bij duizeligheid en flauwvallenLicht in het hoofd worden, duizelig of evenwichtsstoornissen kan te wijten zijn aan een tijdelijke vermindering van bloe…
Hartstilstand: Symptomen, oorzaak en gevolgenHartstilstand: Symptomen, oorzaak en gevolgenWat is een hartstilstand precies en waaraan kun je die herkennen? Wat zijn de belangrijkste tekenen en symptomen? Is een…

De oorzaken, symptomen en behandeling van buikvlieskankerBuikvlieskanker is een vorm van kanker die meestal gepaard gaat met tumoren elders in het lichaam. Uitzaaiingen van deze…
Waardoor wordt een blauwe plek veroorzaakt?Waardoor wordt een blauwe plek veroorzaakt?Een blauwe plek ontwikkelt zich onder de huid zich indien er plaatselijk teveel druk is ontstaan door een stoot of val.…
Bronnen en referenties
  • www.patient1.nl

Reageer op het artikel "Hartaandoening: aortastenose"

Infoteur: B-bbergkamp
Laatste update: 08-08-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!