InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aften bestrijden

Aften bestrijden

Wat is er vervelender dan een aft te hebben in de mond? Het doet pijn en zorgt ervoor dat men minder goed kan eten. Wat kan men hieraan doen?

Carbamideperoxide

Carbamideperoxide is de verzamelnaam voor geneesmiddelen die glycerine en peroxide bevatten. Peroxide geeft zuurstof af en zorgt er vervolgens voor dat de bacteriën verwijderd worden. Het komt tot in de kleinste hoekjes. De glycerine legt een beschermlaagje over de aft.

Kaliumchloraat

Neem een theelepeltje kaliumchloraat en doe het vervolgens in een kop water. Spoel de mond meerdere malen per dag met deze ontsmettende oplossing. Men moet wel vermijden dat men de oplossing niet gaat inslikken.

Apotheek

In de apotheek vindt men gelachtige middeltjes tegen aften die benzocaïne, menthol, eucalyptol, kamfer of alcohol bevatten. Wanneer men deze middeltjes voor de eerste maal gebruikt, geeft dit vaak een brandend gevoel, omdat de aft nog niet gehecht is aan de middeltjes. Dus moet men ervoor zorgen dat men deze producten meerdere malen per dag aanbrengt.

Nat theezakje

Verschillende professionals adviseren dat men een nat zakje zwarte thee op de aft moet leggen. Zwarte thee bevat namelijk tannine, een product dat een pijnverzachtende werking heeft. Maar in de apotheek zijn er ook geneesmiddelen die tannine bevatten.

Mondspoeling

Neem 1 eetlepel waterstofperoxide. Doe deze vervolgens in een glas water en zorg ervoor dat men de mond meerdere malen per dag spoelt met deze oplossing. Op deze manier wordt de aft ontsmet en zal ze ook sneller genezen.

Magnesiumoxide

Magnesiumoxide is nog een ander mondspoelmiddeltje. Het zorgt ervoor dat de aft een beschermlaagje krijgt en het zal vervolgens ook de bacteriën doden.

Goudbloesem

Ga naar een reformwinkel, omdat men daar goudbloesem kan verkrijgen. Maak er vervolgens een sterke thee van om er de mond mee te spoelen. Maar men kan er ook een pasta van maken, zodat men deze rechtstreeks op de aft kan smeren. Volgens artsen heeft goudbloesem een zeer ontsmettende werking en kan het dus daarom de genezing van de aften bevorderen.

Voorkom irritatie

Koffie, specerijen, citrusvruchten, noten met een hoog gehalte aan het aminozuur arginine, chocolade en aardbeien kunnen aften irriteren en ze bij sommige mensen zelfs tot stand brengen. Wanneer men een aft heeft, weet men zelf ook maar al te goed waar men beter af kan blijven. Verder weet men ook dat men bij het tandenpoetsen ook heel voorzichtig moet zijn.

Yoghurt

Volgens sommige deskundigen helpen 4 eetlepels ongezoete yoghurt per dag aften te voorkomen. Dit komt doordat yoghurt bacteriën bevat die de bacteriën in de mondholte bestrijdt. Let er wel op dat de yoghurt die men gebruikt Lactobacillus acidophillus bacteriën bevat.
.

Oorsmeer

Sommige artsen beweren dat oorsmeer aanbrengen op de aft helpt. Volgens hen heeft dit oorsmeer een ontsmettende werking en zorgt het ervoor dat de aft geïsoleerd wordt. Vele mensen zullen dit allicht niet uitproberen, omdat dit niet zo proper is.

Vitaminen

Een arts raadt aan wat vitamine E-olie uit een capsule op de aft te smeren. Dit moet men meerdere malen per dag doen om het weefsel goed vettig te houden. Bovendien zou men bij het kleinste teken van een aft, driemaal en gedurende drie dagen, 500 milligram vitamine C met bioflavonoïden moeten innemen.

Zout

Neem een glas water en doe er vervolgens zout bij. Los het zout op en spoel er vervolgens de mond mee. Men kan ook bijvoorbeeld een wattenstaafje nat maken en het in zout onderdompelen, zodat men het rechtstreeks op de aft kan aanbrengen.
© 2012 - 2019 Derren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Huismiddeltjes tegen aftenAften zijn nare blaasjes in de mond die ondanks hun geringe grootte veel pijn kunnen veroorzaken. Aften behandelen kan m…
Wat zijn aften? Kleine mondzweertjesAften zijn pijnlijke zweertjes van het mondslijmvlies. Aften worden ook wel mondzweertjes genoemd. De aften kunnen voork…
Aften in de mond behandelenAften in de mond behandelenAften zijn kleine zweertjes die ontstaan in je mond en zeer pijnlijk kunnen aanvoelen. De oorzaak van aften blijft nog s…
Aften, hoe komt het en wat doe je eraan?Aften, wie kent ze niet. Het zijn kleine pijnlijke plekjes in de mond, zo'n drie tot vier mm groot en vaak wit gekleurd.…
Aften: pijnlijk zweertjes in het mondslijmvliesAften: pijnlijk zweertjes in het mondslijmvliesPlotseling heb je kleine witte vlekjes met een rode rand in je mond die heel pijnlijk zijn. Waar worden die plekjes door…
Bronnen en referenties
  • www.aften.be
  • www.omaweetraad.com
  • www.gezondheid.be
  • www.vincentvanquikenborne.be

Reageer op het artikel "Aften bestrijden"

Reacties

Han, 15-07-2018 14:05 #4
Ik kreeg het van kauwgum, dus dat neem ik niet meer. Aften weg, alleen soms nog bij mider weerstand.

Tip tegen de pijn: paracetamol stukje afbijten, dicht bij de plek van de afte doen, het lost dan langzaam op en je bent binnen 10 minuten voor ca 5 uur vrij van pijn…

Anoniem, 30-10-2014 22:29 #3
Ik had tot een paar weken geleden altijd wel aften in mijn mond. De een heel groot en de ander heel klein. Ik heb echt van alles geprobeerd maar niks hielp! Tot ik ergens las over dat Fluoride in tandpasta slecht voor je is en dat het aften in de mond kan veroorzaken. Ik dus naar de supermarkt en parodontax zonder fluor gekocht. En het helpt echt! Ik heb er sinds 3 weken helemaal geen last meer van! Het is niet de lekkerste tandpasta maarja, je moet wat ;p

Myrddin, 14-05-2014 15:56 #2
Haai Iedereen

Ik heb op t moment ook een aft en wat bij mij goed helpt is dag aft, dit zorgt voor een laagje over de aft heen en hierdoor zou je weer normaal moeten kunnen eten en drinken na een half uur. Bij mij was dit na 45 min nog niet t geval en ik was te eigenwijs om naar m'n ouders te luisteren die zeiden da ik pas na een uur wat moest gaan eten maarja nu heb ik weer wat geleerd.

Groetjes…

Couvreur Georgette, 18-01-2014 18:43 #1
Ik heb praktisch het gehele jaar door aften, onder mijn tong, op de binnenkant van mijn wangen, lippen in mijn keel.
Afhankelijk van de plaats in mijn mond zijn deze zeer pijnlijk.Dat is nog niet het ergste, ik ben dan zo moe, heb o energie.
Dat vind ik nog het ergste.

Infoteur: Derren
Gepubliceerd: 15-08-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!