InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tips om overlast reisziekte en wagenziekte te verminderen?

Tips om overlast reisziekte en wagenziekte te verminderen?

Tips om overlast reisziekte en wagenziekte te verminderen? Gaat men op reis dan kan het af en toe voorkomen dat men misselijk wordt. Dit wordt wagenziekte genoemd, echter we worden ook ziek tijdens een bootreis en vliegreis. Vandaar dat het alom reisziekte wordt genoemd. Toch zijn er ook mensen waarbij het op chronische voorkomt. Omdat men er geregeld last van heeft gehad tijdens een reis, creëert het lichaam reeds vooraf de verwachting dat dit wederom gaat gebeuren. Naast een mate van reisziekte kan er dus ook een mate van reisangst voorkomen, wat eigenlijk niet hoeft. Waardoor wordt reisziekte of wagenziekte veroorzaakt en wat kun je er tegen doen?

Tips reisziekte en wagenziekte

Hoe wordt reisziekte veroorzaakt?

Het overkomt iedereen weleens. Je zit achter in de auto of op een boot. Het voertuig beweegt heen en weer, maar ook op en neer. Je bent zelf met iets anders bezig en dus let je niet op. De signalen die de hersenen krijgen van het evenwichtsorgaan komen niet overeen met wat er door de ogen wordt geregistreerd. Dat betekent dat we misselijk worden alsof het ons draait. Hoe komt het eigenlijk dat we daardoor duizelig en misselijk worden en wat doet het evenwichtsorgaan?

Hoe werkt het evenwichtsorgaan?

Het evenwichtsorgaan bevindt zich in beide oren en is opgebouwd uit een drietal half cirkelvormige buisjes. Die buisjes zijn horizontaal en verticaal opgesteld en zijn gevuld met een vloeistof. Beweegt ons lichaam heen en weer dan zal die vloeistof vertraagt gaan bewegen in zowel de verticale als horizontale buisjes. Beweegt men veel horizontaal dan zal de vloeistof in de horizontale buisjes harder vloeien. Aan het einde van ieder buisje is een reeks van haartjes opgesteld, waarmee de snelheid van de stroming wordt geregistreerd. Die informatie wordt naar de hersenen ter verwerking verstuurd. De informatie verkregen uit het evenwichtsorgaan moet overeenstemmen met wat de ogen waarnemen. Gaat de auto heen en weer terwijl men een boek leest dan klopt dat beeld niet meer. Door dat verschil kan men misselijk worden.

Wie overkomt wagenziekte?

Het overkomt diegene die met andere dingen bezig is. Men let niet op de weg en men kijkt niet naar buiten. Vaak komt wagenziekte dan ook voor bij kinderen. Zit men echter op een boot met ruw weer, of in een vliegtuig met luchtzakken dan kan iedereen door misselijkheid worden getroffen. De bestuurder en diegene die oplettend meereizen zullen praktisch nooit last hebben van wagen- of reisziekte. Wat kun je zoal doen aan deze conditie?

Wat te doen als je misselijk bent?

Het probleem wordt veroorzaakt door een informatiegebrek vanuit de ogen. De vloeistof in het evenwichtsorgaan beweegt, echter de ogen registreren niet hetzelfde. Om de misselijkheid te verhelpen dient er naar buiten te worden gekeken, waarbij men geconcentreerd naar een vast punt kijkt. Kijken naar de horizon helpt vaak goed, zodat de misselijkheid snel kan afnemen. Ook het overnemen van de besturing van het voertuig helpt eveneens. Daarnaast geldt dat een voorspelling van een beweging kan helpen, doordat de hersenen dan al zijn geïnstrueerd dat er een bepaalde beweging op komst is. Denk daarbij aan de golf bewegingen van een boot. Het verschil tussen perceptie van de ogen en de informatie verkregen van de evenwichtsorganen neemt daarmee af en dus ook de misselijkheid. Wordt de misselijkheid door oprispingen veroorzaakt dan werkt Gaviscon zodat het maagzuur rustig wordt.

Wat kun je verder doen?

Je moet jezelf afleiden zodat je minder misselijk wordt. Neem een stukje gember in, omdat de maag daardoor rustig wordt. Reis je met de auto, stap dan even uit. Een rustpauze met frisse lucht helpt altijd, omdat je weer met je eigen benen op vaste grond staat. Eet of drink daarnaast iets zodat het teveel aan maagzuur bezig is en wordt afgevoerd. Ook slapen is een goede manier om het lichaam en de hersenen rust te geven, zodat geen tegenstrijdige informatie door de hersenen moet worden verwerkt. Heb je veel last van reizen neem dan vooraf een reistablet in om de misselijkheid te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Evenwichtsorgaan
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Reisziekte

Reageer op het artikel "Tips om overlast reisziekte en wagenziekte te verminderen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lang leven
Medische informatie…
Schrijf mee!