Tips en adviezen om je geheugen te verbeteren

Tips en adviezen om je geheugen te verbeteren Iedereen vergeet wel eens wat en veel mensen vergeten regelmatig waar ze bepaalde voorwerpen hebben opgeborgen, maar wat wanneer dit echt een probleem wordt en u steeds vaker wat vergeet? Moet u dan bij de pakken neer gaan zitten en het maar over u heen laten komen of zijn er nog mogelijkheden om het geheugen wat op te frissen? Er bestaat altijd de mogelijkheid om het geheugen te verbeteren. Misschien wordt het niet meer zoals vroeger maar het kan wel verbeteren. Hoe doet u dat dan?

Lang geestelijk actief blijven

Hersens slijten niet in het gebruik, in tegendeel; hoe meer we ze gebruiken, hoe beter ze het blijven doen. Blijf dus lang geestelijk actief, dat wil zeggen geïnteresseerd in de wereld om u heen. Zoek gezelschap van andere mensen op, lees kranten, verdiept u eens in een voor u nieuw onderwerp. Ook op oudere leeftijd kunt u nog wat leren en hiervan genieten. Hoe meer u in het leven blijft staan, hoe beter u geestelijk zal functioneren.

Het feit dat u niet meer werkt, wil niet zeggen dat u uitgerangeerd bent. Veel mensen willen graag een beroep op u doen. U zou vrijwilligerswerk kunnen doen zodat u maatschappelijk actief en productief blijft. Niet alleen de maatschappij vaart hier wel bij, ook uzelf. Doordat u midden in het leven blijft staan zal geestelijke achteruitgang minder vat op u krijgen.

Geheugenspelletjes

Het geheugen kan ook getraind worden door geheugenspelletjes. Denk hierbij aan puzzelen, oefenen in het onthouden van dingen. Pak bijvoorbeeld het boodschappenlijstje alleen als controle, eerst uit het hoofd de boodschappen doen en dan even kijken wat u vergeten bent. Er zijn ook andere mogelijkheden om geestelijk actief te blijven, gebruik bijvoorbeeld de geheugenspelletjes op de Ipad (fitbrains, brain school enz).

Opschrijven

Dingen opschrijven helpt niet alleen als ondersteuning doordat u kunt teruglezen wat u moest onthouden, maar door opschrijven onthoudt u de informatie ook beter.

Aandacht

Probeert u zich te beperken tot één ding tegelijk en de dingen met aandacht te doen. Iets wat u gedachteloos doet, kunt u zich later niet meer herinneren, maar wanneer u gefocust bent, onthoudt u dingen beter.

Gezelschap

Het is belangrijk dat u geregeld in gezelschap verkeerd. Dit helpt om u geestelijk en emotioneel gezond te houden. Een mens is immers in wezen een sociaal dier. Zorg dus voor gezelschap. Ga op een sportclubje voor 55-plussers, ga samen handwerken, biljarten of klaverjassen. Doe vrijwilligerswerk en ga bij een fietsclub. Doe iets wat bij uw belangstelling aansluit en ga niet in uw eentje zitten kniezen, dan blijft u langer gezond.

Goed plannen

Wanneer u zorgt voor overzichtelijke dagen die van te voren al goed ingedeeld zijn, loopt u ook minder kans dat u iets vergeet. U weet waar u moet zijn, wat u mee moet nemen en wat er van u verwacht wordt en wanneer de weekindeling iedere week ongeveer hetzelfde is, is de kans ook kleiner dat u iets vergeet. Dit wil natuurlijk absoluut niet zeggen dat er nooit eens iets spontaans mag gebeuren.

Rust en regelmaat

Rust is belangrijk omdat iemand die uitgerust is zich beter kan concentreren. Regelmaat is ook belangrijk omdat een bepaalde routine een soort automatisme wordt en daardoor moeilijker wordt vergeten. Probeer wel uitgerust te zijn, maar niet te lang in bed te blijven hangen. Iedere dag rond de zelfde dag opstaan en een soort ochtendroutine hebben zorgt ook voor langer geestelijke stimulans. Luiheid daarentegen bevordert niet bepaalt het lichamelijk en geestelijk welbevinden.

Bewegen

Zorg voor genoeg beweging. Het is nu eenmaal waar dat een gezonde geest het beste gedijt in een gezond lichaam. Onder genoeg beweging wordt verstaan iedere dag een half uurtje activiteit. Wat activiteit is, heeft natuurlijk alles te maken met uw leeftijd en gezondheid. Denk aan wandelen, fietsen of in de tuin werken.
© 2012 - 2020 Katinka900, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Train je geheugenTrain je geheugenVind je het moeilijk om namen te onthouden? Of ben je alweer een belangrijke afspraak vergeten? Soms lijkt het wel alsof…
Je geheugen verbeterenJe geheugen verbeterenWe kunnen er niet onderuit. Ons geheugen gaat met de jaren achteruit. Als we ouder worden zetten eiwitten zich vast aan…
Hoe kun je je geheugen verbeteren?Hoe kun je je geheugen verbeteren?Een beter geheugen, wie zou dat niet willen? Het scheelt je tijd, geld en een hoop energie. Je moet er geen wonderen van…
Hoe actief is jouw geheugen; test en tipsMensen zijn soms bang als ze eens iets vergeten, doordat vergeetachtigheid het meest voorkomende symptoom van dementie i…

Slaapproblemen door orexine onbalansSlaapproblemen door orexine onbalansLekker slapen dat willen we allemaal, echter dat wil niet betekenen dat het ook lukt. Ons lichaam moet ons de gelegenhei…
Hoge bloeddruk of hypertensieHoge bloeddruk of hypertensieEen hoge bloeddruk is geen ziekte. Je merkt soms zelfs niet dat je een te hoge bloeddruk hebt, daarom kan het geen kwaad…
Bronnen en referenties
  • http://www.trimbos.nl/webwinkel/productoverzicht-webwinkel/psychische-gezondheid/af/~/media/files/gratis%20downloads/af0890%20strategische%20verkenningen%204%20ouderen.ashx

Reageer op het artikel "Tips en adviezen om je geheugen te verbeteren"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!