InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in pols, polsgewricht; wat kunnen de oorzaken zijn?

Pijn in pols, polsgewricht; wat kunnen de oorzaken zijn?

Pijn in pols, polsgewricht; wat kunnen de oorzaken zijn? De pols is een complex gewricht en we gebruiken het veel. Het is dan ook niet vreemd dat we, als we pijn in de gewrichten hebben, dit vaak vernemen in het polsgewricht. Pijn in de pols kan verschillende oorzaken hebben. De ernst van de oorzaak kan sterk verschillen en de behandeling hangt van de oorzaak af. Veel voorkomen polsproblemen zijn: Carpaal Tunnel Syndroom (CTS), reuma of polsbreuken.

De pols

Het polsgewricht gebruiken we veel en is een complex gewricht. De pols is het gewricht dat de arm met de hand verbindt en maakt buigingen in alle richtingen mogelijk. In de pols ligt onder anderen een belangrijke slagader die voelbaar is.

Pijn aan de pols

Pijn in de pols is hierdoor ook een veelvoorkomend probleem. Klachten en pijn zijn vaak zeer vervelend en kunnen het dagelijks leven flink beïnvloeden door verlies aan kracht en bewegingsvrijheid. De soort pijn hangt af van de oorzaak. Vaak zijn klachten een zeurende pijn, steken in de pols, beklemmend gevoel of een doof gevoel. Een pijnlijke pols kan verschillende oorzaken hebben. De volgende oorzaken komen veel voor:
  • Doorbloedingsstoornissen
  • Breuk in pols of handwortelbeentjes
  • Instabiliteit handwortelbeentjes
  • Zenuwbeknelling; Carpaal Tunnel Syndroom (CTS)
  • Slijtage van het kraakbeen (artrose)

Instabiliteit van de handwortelbeentjes

Na een val kunnen de handwortelbeentjes van plek verschuiven. Een verschuiving van de handwortelbeentjes kan tot gevolg hebben dat het polsgewricht niet meer goed kan bewegen. Het gewricht komt als het ware vast te zitten. De behandeling bestaat uit het herstellen van de positie van de handwortelbeentjes, dit gebeurt operatief. Na de operatie volgt een aantal maanden gips en revalidatie.

Carpaal Tunnel Syndroom (CTS)

Dit een naam die we vaak horen maar wat is het? CTS is een afkorting voor: Carpaal Tunnel Syndroom. CTS komt veel voor. In de pols loopt een stevige tunnel; de carpale tunnel. Binnenin deze tunnel liggen belangrijke zenuwen en pezen. Een zenuw is erg kwetsbaar en wordt daarom goed beschermd. Beknelling van een zenuw, in de pols kan leiden tot CTS. Deze beknelling heeft vaak een zwelling van omliggende weefsels als oorzaak. De klachten van CTS bestaan voornamelijk uit: pijnklachten, verdoofd gevoel, krachtverlies, gevoelsloosheid en tintelingen. De behandeling van CTS is operatief, vaak onder lokale verdoving. Door een snede in het peesblad wordt de druk in de carpale tunnel weggenomen en verdwijnen de klachten. Na de operatie volgt een drukverband, die na een paar dagen kan worden vervangen door een pleister.

Artrose

Artrose is slijtage van het kraakbeen. Doordat het kraakbeen op de botten weg slijt komen de botten rechtstreeks op elkaar te liggen. Dit botcontact veroorzaakt steeds erger wordende pijnklachten. Artrose kan erg pijnlijk zijn en op den duur invaliderend zijn. Artrose kan onder anderen de volgende oorzaken hebben:
  • Osteoartrose
  • Reumatoïde artritis
  • Artrose na letsel
  • Jicht
  • Infectie
  • Psoriasis
  • Chronische overbelasting
  • Beschadiging van de gewrichten door een trauma

De behandeling van artrose zal vaak bestaan uit pijnverlichting en functieherstel door therapie en medicatie. Wanneer deze behandelmethode geen resultaten boekt zal worden overgestapt naar een operatieve oplossing. Operatief worden vaak de gewrichtsvlekken die op elkaar schuren verwijderd en aan elkaar gezet. Uiteraard kan het gewricht dan niet meer bewegen. Een andere methode is het vervangen van het aangetaste kraakbeen door een prothese of een pees. De methode is vaak afhankelijke ven de ernst en de locatie.

Bloedvatbeknelling

Voor het goed functioneren van ons lichaam is het van belang dat op alle plaatsen voldoende voedingsstoffen aanwezig zijn. Deze voedingsstoffen worden voornamelijk afgegeven door het bloed. Een bloedvatbeknelling heeft tot gevolg dat de toevoer van deze voedingsstoffen achteruit gaat. Een bloedvatbeknelling kan onder anderen de volgende gevolgen hebben:
  • Zwelling
  • Pijnsteken
  • Blauw verkleuring
  • Zwaar gevoel in hand
  • Spierzwakte
  • Tintelingen
  • Doofheid
  • Verlies warm koud gevoel

Polsbreuken

Een breuk van de pols is een breuk in de ellepijp of het spaakbeen. Een breuk kan zeer pijnlijk zijn en een snelle behandeling is dan ook noodzakelijk. Een breuk wordt vaak hersteld door het plaatsen van gips, het plaatsen van pinnetjes of een titanium plaatje of het plaatsen van een uitwendig kader. Herstel is meestal 3 tot 12 weken en is afhankelijk van de ernst van de breuk.
Gerelateerde artikelen
Carpaal Tunnel Syndroom: pijnlijke, tintelende vingersCarpaal Tunnel Syndroom: pijnlijke, tintelende vingersBij Carpaal Tunnel Syndroom (CTS) is er sprake van een beknelling van de middelste handzenuw (nervus medianus) in de pol…
Pijn aan de pols? Oorzaken, behandeling & tips bij polspijnPijn aan de pols? Oorzaken, behandeling & tips bij polspijnDe pols is een belangrijk gewricht bij het uitvoeren van tal van activiteiten, denk bijvoorbeeld aan het werken aan de p…
Pijn in de pols: oorzaken en symptomen van pijnlijke polsPijn in de pols: oorzaken en symptomen van pijnlijke polsPijn in pols en polsklachten, wat zijn de mogelijke oorzaken van pijn aan de pols? We bespreken een aantal mogelijke oor…
Dove tintelende vingers: het carpaal tunnel syndroomSommige mensen hebben voortdurend een doof gevoel in de hand of ze hebben last van tintelende vingers. In veel gevallen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pijn in pols, polsgewricht; wat kunnen de oorzaken zijn?"

Reacties

Joelle, 14-12-2018 12:59 #5
Hallo ik heb heel veel pijn aan mijn polsen. ik ben bij heel veel artsen geweest maar niemand heeft mij kunnen helpen. de pijn is zwaar en duwend. het wordt erger op de dag. Zijn er suggesties?

Trudie Kramer, 19-09-2018 16:47 #4
Ik heb al een hele tijd last van een bepaald plekje in mijn pols. Het is de overgang van de pink naar de pols. ca 1,5 cm naar het midden toe. Ben al eens bij de huisarts geweest en die zei dat het een peesontsteking was. Komt dus nu met enige regelmaat terug en is behoorlijk pijnlijk. Kan het ook iets anders zijn?

Verleg, 17-07-2018 12:42 #3
Mijn beide polsen hebben een brandend gevoel. dit brandende gevoel is m.i. ontstaan bij EMG. er zijn diverse EMG uitgevoerd en daarna hield ik deze pijn over en dat zit er maanden. niemand kan zeggen wat daar aan gedaan kan worden. in de ziekenhuizen vinden ze het gek dat dit t.g.v. EMG komt. door mijn pols met ijs in te pakken geeft de pijn een verlichting. een brache aan doen help ook met de pijn omdat dan mijn pols niet in beweging komt. heeft iemand een advies in deze?

Valerie, 20-03-2016 02:43 #2
Ik heb last van mijn pols van 15september 2015 door een val op school door een middag pauze. ik heb veel last er in ik kan zelf hem niet meer gebruiken door de pijn ieder keer probeer ik maar het lukt gewoon niet ik weet gewoon niet meer wat te doen ik durf het niet de zeggen tegen de dokters waar ik bij was want ik voel ook niks in mijn hand ik durf niet alles vertellen er over ik heb er nog altijd veel last er aan dit is geschreven op 20 maart 2016 kan iemand mij helpen

Max, 26-10-2014 14:52 #1
Ik zit zelf veel achter de computer, en ik heb recent een nieuw toetsenbord aangeschaft, met een polssteun (voorheen had ik dat niet), en sindsdien heb ik last van mijn pols, en ik kan in een keer veel minder kracht zetten met die hand. Iemand enig advies?

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 20-09-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!