InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gezondheid: Hoofdpijnklachten

Gezondheid: Hoofdpijnklachten

Gezondheid: Hoofdpijnklachten Hoofdpijn is een van de meest voorkomende ongenoegens als het gaat om de gezondheid, waarbij “ongenoegens” in sommige gevallen een understatement is. Tevens wordt hoofdpijn het vaakst gebruikt wordt om middels een tablet als paracetamol of vergelijkbaar product, op te lossen. Al dan niet met succes. Maar wanneer is er meer nodig dan die paracetamol?

Verschillende soorten hoofdpijn

Om te beginnen kan je niet algemeen over “hoofdpijn” spreken en dan alles onder deze noemer hangen, inclusief oplossingen. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn, met verschillende achtergronden én verschillende oplossingen.

Migraine

Om de meest bekende maar eens direct ter sprake te brengen, geldt dat inmiddels aannemelijk is dat migraine een erfelijke factor kent. Bijna 60% van de mensen die migraine heeft, heeft ook een familielid die er last van heeft. Wetenschappelijk is het echter nog niet aangetoond. Totaal heeft zo’n 20% (= bijna 3,5 miljoen) van de Nederlandse bevolking in meer of mindere mate last van migraine, waarbij de verhouding is dat vrouwen veel vaker last van migraine hebben dan mannen (1 : 3).

Kenmerken

Migraine kenmerkt zich, in meer of mindere mate, door een overgevoeligheid voor fel licht en harde geluiden. Het gaat om een eenzijdige en kloppende pijn, soms zelfs bonkend. In ernstige mate, kan het bewustzijn soms in geding komen. De duur is verschillende en waar de een enkele uren diep weggedoken onder de dekens al ruimte geeft, zal de ander enkele dagen het daglicht vermijden… en alles wat daar tussen zit.

Oplossingen

Een paracetamol is bij een dergelijke hoofdpijn meestal geen oplossing. Alle prikkels die van invloed kunnen zijn vermijden, is een begin. Een donkere geluidsarme ruimte is dan de basis. Maar niet alles is te voorkomen. Voor sommige mensen geldt echter dat koffie vermijden kan helpen. Maar ook stress en oververmoeidheid vermijden wil nog wel eens een positieve wending geven. Dit geldt echter zeker niet voor iedereen. Het is dus van belang om te achterhalen waar de oorzaak ligt van je migraine.
Overigens kan ook Maxalt ingezet worden, dit heeft een vernauwende werking op de bloedvaten, maar is symptoom bestrijdend en biedt geen definitieve oplossing.

Clusterhoofdpijn

Deze vorm kom minder voor, één op de tienduizend mensen in Nederland, en kan een enorme impact hebben op je functioneren. Temeer het soms zomaar – ogenschijnlijk zonder reden – op komt zetten. Helaas is er over de oorzaak nog niet veel bekend.

Kenmerken

Clusterhoofdpijn kan onverwacht op komen zetten in een specifiek deel van het hoofd (vaak in de buurt van de slapen). Afhankelijk waar het zit kan het leiden tot “vreemde” uitingen. Als het in de buurt van het oor zit, kan het daar druk geven en het gehoor doen afnemen. Bij het oog kan het deze laten tranen, je pupil laten verkleinen en/of je een loopneus bezorgen. Je lichaamstemperatuur kan oplopen en je spieren kunnen zich aanspannen. De duur van een aanval varieert van vijftien minuten tot ruim drie uur en kan meerdere keren per dag plaatsvinden.

Oplossingen

Er wordt nogal eens zuivere zuurstof toegediend, dit heeft een aanvalsremmende werking. Dit werkt overigens alleen als het in het beginstadium van de aanval toegediend wordt. In een later stadium is het effect beduidend minder. Verder kan Maxalt ingezet worden, dit heeft een vernauwende werking op de bloedvaten.

Tot slot

Chocolade of wijn… feit of fabel? De een doet het af als fabel, terwijl de ander bij een stevige inname van chocolade te klok erop gelijk kan zetten, dat de hoofdpijn eraan komt. Feit is in ieder geval wel dat luisteren naar je lichaam een essentiële is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is hoofdpijn?Wat is hoofdpijn?Iedereen weet wel wat hoofdpijn is. Sommige hebben het vaak en in een hele heftige vorm, zoals migraine of clusterhoofdp…
Wat te doen met hoofdpijn?Heeft u last van kwellende hoofdpijn? Kunt u zich hierdoor niet goed concentreren? Bent u 's avonds te moe om nog iets t…
Hoofdpijn en migraineHoofdpijn en migraineEen op de vijf Nederlanders heeft minstens een dag per week hoofdpijn. Maar om hoofdpijn te bestrijden, moet men wel wet…
Clusterhoofdpijn: symptomen en behandelingClusterhoofdpijn: symptomen en behandelingClusterhoofdpijn is een soort hoofdpijn die het meest voorkomt bij mannen en vaak zijn dit straffe rokers. Het kenmerkt…
Bronnen en referenties
  • H. Beetman

Reageer op het artikel "Gezondheid: Hoofdpijnklachten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 20-09-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!