InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een rode neus, hoe komt dat en wat kan men er aan doen?

Een rode neus, hoe komt dat en wat kan men er aan doen?

Een rode neus, hoe komt dat en wat kan men er aan doen? Omdat aandoeningen en/of afwijkingen in het gezicht, letterlijk een blikvanger zijn, kunnen ze voor veel problemen zorgen. Mensen in de nabije omgeving gaan soms naar de aandoening staren en maken er dikwijls (harde) grapjes over, een rode neus is hier een goed voorbeeld van. Mensen die een rode neus hebben, schamen zich meestal en voelen zich erg onzeker. In sommige gevallen kan het zelfs tot een depressie leiden. Maar waardoor ontstaat eigenlijk een rode neus en is er ook iets aan te doen? Lees meer over de meest voorkomende oorzaken in onderstaand artikel.

Rode neus

Een rood gekleurde huid ontstaat door verwijde bloedvaten, er bevindt zich dan veel bloed onder het huidoppervlak waardoor de huid rood kleurt. Deze verkleuring ziet men ook bij een zonverbrande huid en bij alcoholgebruik. Indien men sporadisch een rode neus heeft, is er eigenlijk niet zoveel aan de hand. Het wordt echter een ander verhaal als men langdurig of zelfs continue een rode neus heeft. Sommige mensen hebben alleen het puntje van hun neus rood terwijl bij anderen daarentegen de gehele neus rood kan zijn. Mensen in de naaste omgeving zijn vaak hard en gemeen en bedenken allerlei vervelende scheldnamen of gaan uitgebreid staren. Hierdoor kan men zich erg onzeker voelen en vervolgens sociale contacten gaan vermijden. In ernstige gevallen kan het zelfs tot eenzaamheid en depressie leiden. Een rode neus kan ontstaan door verschillende oorzaken, hieronder worden de meest voorkomende oorzaken beschreven.

Weersomstandigheden

Bij koud en schraal weer, kunnen uitstekende lichaamsdelen zoals handen, oren en neus rood worden. Indien men al (vaak) last heeft van een rode neus, kan het door koud en schraal weer nog erger worden. Men kan (ergere) roodheid van de huid voorkomen door, voordat men de kou in gaat, de neus in te smeren met een vette zalf of crème.

Verkoudheid

Bij erge neusverkoudheid, waarbij men vaak de neus moet snuiten, raakt de kwetsbare huid rood en geïrriteerd. Insmeren met een vette crème en het gebruik van een schone, droge en zachte zakdoek, kunnen klachten zoals schraalheid en roodheid aanzienlijk verminderen.

Allergie

Een rode neus kan ontstaan door een allergische reactie. Vooral chemische producten zoals cosmetica, verzorgingsproducten en/of reinigingsproducten kunnen een rode huid veroorzaken. Indien er sprake is van allergie, is het verstandig om over te stappen op een soortgelijk product van een ander merk, eventueel hypoallergeen.

Hooikoorts

Bij hooikoorts, wanneer er sprake is van een combinatie van "verkoudheid", overmatig snuiten en een allergische reactie op pollen, kan hooikoorts tijdelijk een rode neus veroorzaken. Hooikoorts is goed te behandelen met antihistaminica.

Acne en ontstekingen

Acne geeft bijna altijd een rode huid, vooral wanneer puistjes zich op de kwetsbare neushuid manifesteren. Op de neus bevinden zich vaak grove zichtbare poriën, die makkelijk verstopt kunnen raken en uiteindelijk voor een vervelende ontsteking kunnen zorgen. Het probleem wordt (nog) groter indien er meerde ontstekingen naast elkaar ontstaan, het pijnlijke rode gebied wordt dan nog groter. Door (hardnekkige) acne raakt de huid gezwollen en krijgt het een glimmend aspect waardoor alle aandacht naar de rode neus wordt getrokken. Haarzakjes die zich in de neus bevinden kunnen ook ontstoken raken en vervolgens een pijnlijke rode zwelling in de neusvleugel(s) veroorzaken. Acne is nooit helemaal te voorkomen maar wel deels te verminderen door de huid goed te reinigen, eventueel in combinatie met diepe reiniging door een schoonheidsspecialiste. Een verzorgende crème met antibacteriële werking kan een ontstekingremmende of zelfs een ontstekingswerende uitwerking hebben.

Hormonen

Hormonen hebben een zeer sterke invloed op het menselijk lichaam, ze regelen vele belangrijke processen in het lichaam, maar kunnen daarentegen, indien hormoonspiegels uit balans zijn, ook veel ontregelen. Een verstoorde hormoonhuishouding kan voor allerlei vervelende klachten zorgen. Zo zijn hormonen verantwoordelijk voor de alom bekende opvliegers maar ze veroorzaken ook heel vaak voor een rode neus. In sommige gevallen is er zelfs sprake van blijvende roodheid, zoals men wel eens ziet na zwangerschap.

Situaties waar hormonen een sterke rol kunnen spelen bij het ontwikkelen van een (blijvende) rode neus:
  • Pubertijd
  • Zwangerschap
  • PMS en menstruatie
  • Overgang
  • Hormoonpreparaten en "de pil" (anticonceptie)

Alcohol

Alcohol is een alom bekend voorbeeld waar men een rode neus van kan krijgen. Vaak spreekt de omgeving al van een jeneverneus, whiskyneus of simpelweg een drankneus zodra ze iemand met een rode neus zien. Sommige mensen zijn erg gevoelig voor alcohol en kunnen al na het drinken van slechts één alcoholisch drankje, rode wangen en een rode neus krijgen. Dit is slechts van tijdelijke aard en ontstaat doordat bloedvaten, onder het huidoppervlak, zich verwijden. Bij alcoholmisbruik bestaat er echter een risico dat de neus rood blijft. Overmatig alcoholgebruik kan tevens leiden tot couperose.

Couperose

Bij couperose liggen er veel kleine, vertakte bloedvaatjes, duidelijk zichtbaar onder het huidoppervlak. De vertakkingen zijn vaak ster- of spinvormig, waarbij sommige bloedvaten permanent beschadig kunnen zijn. Met name op de wangen en op de neus ziet men vaak couperose ontstaan. Couperose kan erfelijk zijn maar het kan zich ook vormen door alcoholmisbruik, kruiden, sterke temperatuursverschillen en medicijngebruik zoals cortisonen. Couperose kan zich ook ontwikkelen na acne rosacea. Couperose is goed te behandelen met een laserbehandeling.

Acne rosacea

Acne rosacea is een chronische aandoening waarbij er sprake is van verwijde bloedvaatjes (couperose), bultjes en puistjes. De aandoening lijkt veel op acne. Rosacea betekent "rood als een roos" wat de ernst van de aandoening aangeeft. Rosacea manifesteert zich niet alleen op de neus maar kan ook op wangen, voorhoofd, kin, hals en borst ontstaan. Roodheid van de huid is bij deze aandoening blijvend. De neus kan na verloop van tijd opzwellen en zelfs wat grillige vormen aannemen. De aandoening komt het meest voor bij vrouwen van middelbare leeftijd. Waardoor rosacea ontstaat is nog onduidelijk, maar klachten kunnen verergeren door cosmetica, zon en medicijnen (met name corticosteroïden). Behandeling van klachten, bij een milde vorm van rosacea, gebeurt door middel van gel of crème, bij ernstige klachten worden er meestal tabletten voorgeschreven.

Camoufleren

Mensen met een rode neus willen over het algemeen niets liever dan zo snel mogelijk van de aandoening af. Helaas is dit niet altijd mogelijk en is camoufleren dan vaak de enige oplossing. Bij een drogist en/of apotheek kan men allerlei verschillende groene camouflagemiddelen vinden dit speciaal zijn ontwikkeld om een rode huid te maskeren. Men kan kiezen uit producten zoals een foundation, stick, poeder en/of crème.
© 2012 - 2017 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Foundation, crèmes en camouflageSlaapgebrek, ongezond eten, stress - het zijn allemaal factoren die onze huid geen goed doen. Puistjes, donkere kringen…
Make-up: een goede basis aanbrengenMake-up aanbrengen is zeker niet gemakkelijk als je het goed wilt doen. Een goede basis is belangrijk wanneer je wilt da…
Aardbeineus of rhinophymaAardbeineus of rhinophymaEen aardbeineus komt meer voor bij mannen dan bij vrouwen. Het is een aandoening aan de neus waardoor deze er rood en mi…
Rosacea: rode vlekken in gezicht, rode vlekken in nek, halsRosacea: rode vlekken in gezicht, rode vlekken in nek, halsRosacea is een frequent voorkomende chronische huidaandoening, met als belangrijkste symptomen: een brandend of tintelen…
Wat moet je doen tegen puisten?Wat moet je doen tegen puisten?Het is niet fijn als je heel veel puisten hebt op je gezicht. Af en toe jeuken ze, maar ze kunnen ook erg pijn doen. Vee…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheidsplein.nl
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Een rode neus, hoe komt dat en wat kan men er aan doen?"

Reactie

J. Mulder, 24-08-2017 08:43 #1
Ik gebruik al jaren elke avond 2 glaasjes jonge jenever. 21 jaar geleden gebypassed de dokter vertelde mij toen dat het goed was voor hart. Inmiddels ben ik al 78jaar.
Afgelopen november had ik onverwachts 6 liter vocht in mijn lichaam. Na 1 week ziekenhuis kreeg ik een hand vol medicijnen mee. Daar van is nu nog over : Xarelto-Furosemide-Atenolol-Ezetrol-Crestor-Omerazol en zo nu en dan Tamsulosine. Voor nov.j.l had ik geen last van een erge rode neus. Nu wel. Moet volgens mij van de medicijnen komen. Welke?

Infoteur: El-ja
Gepubliceerd: 24-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!