InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Angst bij het autorijden

Angst bij het autorijden

Angst bij het autorijden Angst komt in vele variaties voor. Ook angst tijdens het autorijden is een veelvoorkomende angst. Zelfs het denken aan een lange autorit kan al een paniekaanval gaan veroorzaken. Ook kan angst tijdens het autorijden in verschillende gradaties voorkomen, zo zijn bepaalde mensen enkel angstig wanneer ze de snelweg op moeten. De vraag is alleen maar hoe je met angst tijdens het autorijden omgaat?

Wat zijn de symptomen van angst voor autorijden?

Angst tijdens het autorijden is zeer specifiek, en heeft dus bijgevolg ook zeer typerende symptomen. Ook algemene symptomen die tijdens een paniekaanval voorkomen zijn prominent aanwezig.

Voor het autorijden, voelt de patiënt zich vaak al angstig en heeft hij of zij al last van anticipatieangst. Anticipatieangst komt voor wanneer wij bang worden voor een toekomstige gebeurtenis, en hierdoor al symptomen van angst gaan vertonen. Deze anticipatieangst kan leiden tot een erge paniekaanval tijdens het autorijden.

Iemand die tijdens het autorijden last heeft van een angstaanval, zal meteen ook minder alert zijn op de weg. De angstaanval brengt ook enkele zeer specifieke symptomen, zoals:
  • moeite om zich te concentreren;
  • onregelmatige ademhaling;
  • hartkloppingen;
  • beven en trillen;
  • zo snel mogelijk de wagen willen verlaten;
  • het gevoel hebben te willen vluchten;

Het kan ook gebeuren dat de angst zo erg wordt, dat je het gevoel hebt dat je doodgaat. Deze symptomen komen vrijwel bij iedere erge angst voor en is zeker niet waarvoor je je moet schamen. Een Belgisch onderzoek van het magazine Humo heeft bewezen dat ongeveer één op zeven bestuurders last heeft van angst tijdens het autorijden.

Hoe stop je angst tijdens het autorijden?

Allereerst is het belangrijk om te praten over je probleem. Het is zeker geen gegeven waarover je beschaamd moet zijn, integendeel! Er zijn heel veel mensen die met een gelijkaardig probleem worstelen, en hun ervaringen met jou kunnen delen.
Een psycholoog onder de arm nemen is ook vaak nodig. Er is namelijk een onderliggende gebeurtenis die je angst gaat veroorzaken. Dit kan gaan om een ongeluk die je vroeger hebt meegemaakt, of getuige bent geweest van een erge gebeurtenis in het verkeer.

Tijdens het rijden is het natuurlijk moeilijk om aan relaxatieoefeningen te doen, dus is vaak de enige manier om je lichaam te stoppen via ademhalingsoefeningen. Er zijn online heel wat ademhalingsoefeningen online te vinden, maar deze berusten meestal op hetzelfde principe:
  • adem rustig in door de neus;
  • hou de adem twee seconden vast;
  • adem uit door de mond op een rustige manier;

Het gebruik van kalmerende medicatie is vaak af te raden tijdens het autorijden, omdat dit je rijvaardigheden ernstig kan gaan beïnvloeden. Er zijn heel veel alternatieven om je lichaam tot rust te brengen, hoewel deze meestal voor het autorijden moeten worden uitgevoerd.

Yoga is bijvoorbeeld een goede manier om lichaam en geest in balans te brengen, vaak wordt yoga aangevuld met een groot aantal relaxatieoefeningen. Ook alternatieve geneeswijzen zoals acupunctuur en de Bachbloesem remedie worden frequent gebruikt voor het behandelen van angst.

Enkele tips om angst tijdens het autorijden te vermijden:
  • vermijd autorijden wanneer je vermoeid bent, zo heb je meer controle over je lichaam;
  • ga niet autorijden als je teveel last hebt van anticipatieangst, toch autorijden is bijna een garantie op paniekaanvallen;
  • wees toch niet bang om je angst onder ogen te zien, even op een rustige weg wat oefenen kan je heel wat helpen;
  • oefen regelmatig je relaxatietechnieken en ademhalingsoefeningen, ook wanneer ze niet meteen lijken te helpen, want oefening baart kunst;
© 2012 - 2019 Santje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het overwinnen van rijangstHet overwinnen van rijangstMenig persoon heeft het wel eens benauwd gehad tijdens het inhalen van een flinke vrachtwagen of het rijden door een lan…
Hoe kom je van rijangst af?Hoe kom je van rijangst af?Het is niet iets waar we graag over praten, maar veel mensen hebben in meer of mindere mate rijangst. Dit betekent dat j…
Plotselinge rijangst signaal van stress en overspannenheidPlotselinge rijangst signaal van stress en overspannenheidNa jaren met zelfvertrouwen aan het drukste snelverkeer te hebben deelgenomen, kan het je opeens overkomen dat je regelm…
Angst achter het stuurAngst achter het stuurNiet iedereen kan even goed autorijden, anticiperen en heeft altijd volledig de macht over het stuur. Maar ook voor deze…
Angst: definitie, soorten en behandelingAngst is een emotie die gekenmerkt word door gevoelens als: je niet op je gemak voelen, onrust en paniek. Er zijn nog ee…
Bronnen en referenties
  • http://www.humo.be/humo-archief/20924/paniek-achter-het-stuur-een-op-de-zeven-chauffeurs-lijdt-aan-rijangst
  • http://www.bachbloesemadvies.be
  • http://www.stichtingrijangst.nl/category/rijangst/

Reageer op het artikel "Angst bij het autorijden"

Reactie

Debaere Katy, 10-05-2018 21:41 #1
Hoi,
Heb reeds 18 maanden zware paniekaanvallen bij het rijden op autosnelwegen!
Heb een zwaar ongeval gehad waarbij ik en mijn dochter gewond waren door iemand die met hoge snelheid rood licht negeerde! Ben al een aantal keren bij psycholoog geweest dit verliep gunstig! Vandaag naar Frankrijk gereden om een leuke dag te beleven maar op snelweg begon mijn hartslag de hoogte in te gaan, heb raam opengezet koek in de mond en gedronken maar het werd steeds erger, mijn dochter zag mij bleek trekken, had steeds gevoel van flauwte en wegens werken kon ik niet afrijden! Heb dit 17km moeten volhouden het was de hel! Op terugweg gps ingesteld op snelweg vermijden en alles verliep prima! Toch nog een mooie dag beleefd maar ik vind dit heel erg voor mijzelf en voor mijn dochter!

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 24-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!